Bukefalos 28 år!

Syn på heterosexualitet?

Vad är din syn på heterosexualitet?

  • Det är bättre än allt annat.

    Röster: 6 5,2%
  • Det är lika naturligt som alla andra sexuella böjelser.

    Röster: 90 77,6%
  • Det är onaturligt/en social avvikelse/en statistisk avvikelse/annat valfritt andragörande.

    Röster: 2 1,7%
  • Det är en samhällsfara.

    Röster: 18 15,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    116
Vi har ju inga ord för det här. Om vi helt begränsar ordet heterosexualitet till att BARA betyda att man attraheras sexuellt av motsatt kön, hur ska vi då tala om resten? Med vilket ord skiljer vi de heterosexuella relationer som är präglade av och organiserade kring maktasymmetrin och de som inte är det?

Det finns väl en väldig massa ord och begrepp för det, det är ju det man har genusteori till? Mycket bättre än att låta begreppet heterosexualitet betyda attraktion till motsatt kön, och/eller sexualisering av könsmaktsordning och/eller internalisering av könsordning och -roller. Att använda ett så mångtydigt begrepp känns som upplagt för förvirring och oprecisa resonemang.

Lösningen känns också rätt enkel: heterosexualitet kan vara begreppet för "sexuellt attraherad av motsatt kön", sexualisering av könsmaktsordning kan heta "sexualisering av könsmaktsordning", internalisering av normsystem kan heta "internalisering av normsystem". Att introducera sliriga och mångtydiga begrepp verkar vara en mycket mindre framkomlig väg.

Jag tycker inte man sopar saker under mattan genom att inte låta begrepp bli mångtydiga, snarare gör det att det blir omöjligt att bena i begreppen och reda ut sammanhangen, för att man bara har ett ord för en härva av olika saker som delvis och delvis inte kan eller måste hänga ihop. Hela syftet med samhällsvetenskapen, finns det de som hävdar, är just att skapa begrepp så att vi kan reda ut vad vi pratar om, så att vi har en begreppsapparat så att vi kan tala tydligt och så entydigt som möjligt om komplexa sociala fenomen.
 
Därför att vi gemensamt beslutat att vi ska tillsammans finansiera akut och förebyggande vård.
Lyxbehandlingar så som behandlingar som ska uppnå bättre utseende, skaffa barn fast person-konstellation eller infertilitet lägger hinder i vägen anser jag att man stå för själv.
Och vad det gäller op av människor oberoende ålder så görs ju bedömningar redan idag.
Svåra beslut som läkare tvingas ta.
Att ex byta höftkula på en 80 årig dam som lider av svår demens och andra krämpor skulle jag se som ett sämre alternativ än att göra samma op på en frisk 90 årig dam...
Men jag är glad jag slipper besluta, det är upp till de läkare som har hand om problemen.
Jag undrar fortfarande vad du vinner på att en 90-åring får en ny höft?
 
Det finns väl en väldig massa ord och begrepp för det, det är ju det man har genusteori till? Mycket bättre än att låta begreppet heterosexualitet betyda attraktion till motsatt kön, och/eller sexualisering av könsmaktsordning och/eller internalisering av könsordning och -roller. Att använda ett så mångtydigt begrepp känns som upplagt för förvirring och oprecisa resonemang.

Lösningen känns också rätt enkel: heterosexualitet kan vara begreppet för "sexuellt attraherad av motsatt kön", sexualisering av könsmaktsordning kan heta "sexualisering av könsmaktsordning", internalisering av normsystem kan heta "internalisering av normsystem". Att introducera sliriga och mångtydiga begrepp verkar vara en mycket mindre framkomlig väg.

Jag tycker inte man sopar saker under mattan genom att inte låta begrepp bli mångtydiga, snarare gör det att det blir omöjligt att bena i begreppen och reda ut sammanhangen, för att man bara har ett ord för en härva av olika saker som delvis och delvis inte kan eller måste hänga ihop. Hela syftet med samhällsvetenskapen, finns det de som hävdar, är just att skapa begrepp så att vi kan reda ut vad vi pratar om, så att vi har en begreppsapparat så att vi kan tala tydligt och så entydigt som möjligt om komplexa sociala fenomen.
Nu ser jag inte riktigt kopplingen mellan mina funderingar och samhällsvetenskapen, eller någon annan vetenskap. Men just såna där formuleringar som du föreslår, använder jag ju för all del, men lite tungfotade tycker jag allt att de är.

Hursom ser jag nog, tror jag, en rätt begränsad användning för ett ord som precis, exakt, enbart betyder tex "attraheras av det andra könet". Det är ju först i sitt sammanhang den saken blir intressant. Utan normerande omgivning etc, spelar väl attraktionens riktning map kön ingen roll alls, vad jag kan se? (Få barn kan man ju ändå, det kräver inte attraktion.) Strängt taget skulle vi väl lika gärna kunna betona andra aspekter av sexualitet än just kön som det viktigaste, lika gärna? Man är ju ändå inte attraherad av alla av aktuellt kön.
 
Nu ser jag inte riktigt kopplingen mellan mina funderingar och samhällsvetenskapen, eller någon annan vetenskap. Men just såna där formuleringar som du föreslår, använder jag ju för all del, men lite tungfotade tycker jag allt att de är.

Hursom ser jag nog, tror jag, en rätt begränsad användning för ett ord som precis, exakt, enbart betyder tex "attraheras av det andra könet". Det är ju först i sitt sammanhang den saken blir intressant. Utan normerande omgivning etc, spelar väl attraktionens riktning map kön ingen roll alls, vad jag kan se? (Få barn kan man ju ändå, det kräver inte attraktion.) Strängt taget skulle vi väl lika gärna kunna betona andra aspekter av sexualitet än just kön som det viktigaste, lika gärna? Man är ju ändå inte attraherad av alla av aktuellt kön.

Kopplingen var att du skrev såhär: "Vi har ju inga ord för det här. Om vi helt begränsar ordet heterosexualitet till att BARA betyda att man attraheras sexuellt av motsatt kön, hur ska vi då tala om resten? Med vilket ord skiljer vi de heterosexuella relationer som är präglade av och organiserade kring maktasymmetrin och de som inte är det?"

Mitt svar på detta var att jo, vi har en massa ord för det där. Genusteori är full av begrepp vi kan använda för att beskriva "resten", det som är utöver "attraheras sexuellt av motsatt kön". Jag ser ingen poäng med att ludda till begreppet heterosexualitet till att också eventuellt, men inte nödvändigtvis, inbegripa sexualisering av könsmaktsordning och/eller internalisering av normer kring kön. Vidare så är detta med exakta begrepp, som får en exakt betydelse och inte också eventuellt betyder en massa olika saker eller också inte, i mitt tycke inte bara att vara petig, utan en förutsättning för att kunna diskutera och analysera komplexa sociala fenomen. Case in point: Samhällsvetenskapen, vars syfte enligt vissa just är att ta fram och definiera sådana "osliriga" begrepp för att kunna beskriva och förklara komplexa sociala fenomen. Med andra ord, olämpligheten i att med vilje ludda till ett analytiskt begrepp är inte bara min personliga åsikt, utan något jag har stöd för i forskningen.

Jag har försökt vara så tydlig jag kan nu, jag hoppas att du kan se kopplingen mellan det du skrev, och det jag svarade.

Huruvida attraktionens riktning är ointressant måste väl bero på vad man vill förklara? Vill man t ex försöka förstå mönster och underliggande logik för sexuell attraktion hos människor, så kan det väl vara väldigt relevant? Vill man förstå något annat, t ex könsmaktsordningen, så kanske det inte är så relevant - men det innebär ju inte att det inte är vettigt att ha begrepp för det. Det finns ju begrepp för en massa saker som jag t ex är helt ointresserad av, men det hindrar ju inte att det kan vara vettigt att begreppen finns, för dem som vill förstå de sakerna.

Attraktionens riktning spelar stor roll, om jag vill förstå hur människors attraktion fungerar och vad som styr den. Tänker jag i alla fall. Vi skulle absolut kunna betona andra aspekter också - men det ena förtar ju inte det andra. Könsattribut är en sak, som det uppenbarligen är väldigt vanligt att ha en fetish kring, och då kan man väl ha begrepp för de vanligaste varianterna - är inte det rimligt? Som du är inne på så räcker ju uppenbarligen inte det som förklaringsmodell för att förklara attraktion, det verkar vara en nödvändig men inte tillräcklig förutsättning, men då har man ju kommit en bit på väg i analysen i alla fall. Nästa steg verkar ju rimligt att t ex lägga till internaliserade normer, om man nu vill förklara och förstå sexuell attraktion. Eller så tycker man sexuell attraktion är ointressant, och då struntar man i den analysen.
 
Jag personligen vinner ingenting. Men i o m vi har tagit ett gemensamt beslut på att vi gemensamt ska finansiera akut o rehabiliterande sjukvård så är det ett naturligt val.
Det var ju inte det du först skrev. Då skulle samhället få ta del av pengarna man la på sjukvården vilket man inte får om man lägger vårdpengar på pensionärer.
 
heterosexualitet kan vara begreppet för "sexuellt attraherad av motsatt kön"
Genusteori är full av begrepp vi kan använda för att beskriva "resten", det som är utöver "attraheras sexuellt av motsatt kön". Jag ser ingen poäng med att ludda till begreppet heterosexualitet till att också eventuellt, men inte nödvändigtvis, inbegripa sexualisering av könsmaktsordning och/eller internalisering av normer kring kön.
Jag tycker inte alls att vi kan snäva in betydelsen av heterosexualitet till sexuellt attraherad av motsatt (annat/Det andra) kön. Det är inte den betydelsen det generellt har i genusteori heller. Den definitionen är både för snäv och sned.

Dels så går det inte ihop med bisexualitet. Att definiera heterosexualitet så utgår från en monosexuell förståelse av sexuellt begär/identitet. Dvs att det finns homo och hetero och möjligen pendling däremellan. Bisexualitet får inget utrymme, det blir betydelselöst. Jag (som är bi) är inte hetero när (för att) jag ligger med en man. Möjligen kan jag gå med på att det är en heterosexuell handling men det är inte heterosexualitet. Handlingen eller begäret gör mig inte straight.

Dels så består sexualitet med avseende på kön av flera bitar - begär, handlingar, identitet. Om vi definierar heterosexualitet som sexuellt begär riktad mot ett annat kön än det en själv identifierar sig som så får vi bara med en av alla olika bitar som sexualitet är.
 
Det var ju inte det du först skrev. Då skulle samhället få ta del av pengarna man la på sjukvården vilket man inte får om man lägger vårdpengar på pensionärer.
Då jhar du läst fel! Vad jag skrev var att det inte är en rättighet att få lycka och barn och samhället inte ska bekosta någons väg dit.
 
Vad har jag läst fel?
Akutvård och rehab resulterar i att människor lever längre, producerar och bidrar till samhället längre istället för att ligga hemma sjuka. det var väl inte så svårt
Och där står inte pengar utav verksamheter...
Men att lägga ner stora resurser för att på konstlad väg skapa barn, när naturen sköter det så bra gratis är som jag ser det inte rätt väg att gå.
 
Jag förstår inte hur man kan rättfärdiga incest! låt ungar få spela ut sin sexualitet på vuxna- och låt dem vara medvetna att de får bekräftelse för andra saker. Zoofili tycker jag det är en väldig skillnad om en man har sex med en ko eller marsvin eller katt. En kossa tar inte illa upp på det sättet, även om mannen är välutrustad så är det typ som ta temperaturen på en ko...ett marsvin eller katt går sönder...

Angående incest och liknande står jag fast vid att så länge ingen part lider bryr jag mig inte nämnvärt men det är klart att incest, zoofili och vad det nu kan vara får mig att undra om det verkligen är på alla parters godkännande.[/QUOTE]
 
Akutvård och rehab resulterar i att människor lever längre, producerar och bidrar till samhället längre istället för att ligga hemma sjuka. det var väl inte så svårt
Och där står inte pengar utav verksamheter...
Den verksamheten du verkade syfta på (ivf) råkar ju kunna resultera i att det kommer människor, yngre sådana, som bidrar till samhället på längre sikt än de som inte längre kan jobba och bidra. Ska man se det så, hur kan det INTE vara en bra idé med ivf om rehab ska ges till människor som troligen inte kan bidra särskilt mycket? Jag tycker att du verkar tänka helt galet. Dina argument är, enligt mig, helt uppåt väggarna och verkar lätt ogenomtänkta. Att planeten är överbefolkad har ju flera orsaker. En av dessa är att vi blir äldre. Man ska se till att alla lever längre, även de som inte längre kan arbeta, men inte att det föds människor som har hela livet framför sig. Problemen är på något sätt större än att vi i några länder erbjuder ivf.
 
Samhället är tvunget att vidmakthålla omvårdnaden om sina skattebetalare även efter det att de gått i pension. Om det inte gjorde det så vore det omöjligt att som idag bibehålla det extremt höga skattetrycket eftersom individen då skulle vara tvungen att själv bygga upp en mångmiljonerbuffert.

Vi har idag ett pensionssystem som bygger just på att den arbetande befolkningen ska betala den aktuella pensionärsgruppens pensioner.
Ingen skulle vara beredd att göra detta om man inte förespeglas amma förmån då man går i pension...
Akutsjukvård och rehab ska därför ges till alla som bor i det här samhället, medborgare såväl som de med uppehållstillstånd.

Att däremot genomföra lyxkirurgi på samhällets bekostnad är förkastligt.
Samma sak gäller konstlade befruktningar och andra metoder för att avhjälpa infertilitet eller barnlöshet i lik-könade förhållanden.
 
Jag förstår inte hur man kan rättfärdiga incest! låt ungar få spela ut sin sexualitet på vuxna- och låt dem vara medvetna att de får bekräftelse för andra saker. Zoofili tycker jag det är en väldig skillnad om en man har sex med en ko eller marsvin eller katt. En kossa tar inte illa upp på det sättet, även om mannen är välutrustad så är det typ som ta temperaturen på en ko...ett marsvin eller katt går sönder...

Angående incest och liknande står jag fast vid att så länge ingen part lider bryr jag mig inte nämnvärt men det är klart att incest, zoofili och vad det nu kan vara får mig att undra om det verkligen är på alla parters godkännande.
[/QUOTE]
Ser ut som något du försökt citera från mig.

Om ett syskonpar skulle vilja knulla med varandra skiter jag väl i det, varför skulle jag lägga energi på det? Du verkar spela mer till pedofili och där är det nog ytterst sällan man som barn är bekväm med att bli påsatt av en vuxen. Sen kan det ju vara olämpligt för syskonparet att skaffa barn just pga att man kan råka ge barnet defekter iom detta. Skulle en pappa attraheras av sin vuxna dotter och känslorna besvaras så visst, kör hårt. Två vuxna människor borde väl vara kapabla att besluta om det själva om det är utan press.
 
Ser ut som något du försökt citera från mig.

Om ett syskonpar skulle vilja knulla med varandra skiter jag väl i det, varför skulle jag lägga energi på det? Du verkar spela mer till pedofili och där är det nog ytterst sällan man som barn är bekväm med att bli påsatt av en vuxen. Sen kan det ju vara olämpligt för syskonparet att skaffa barn just pga att man kan råka ge barnet defekter iom detta. Skulle en pappa attraheras av sin vuxna dotter och känslorna besvaras så visst, kör hårt. Två vuxna människor borde väl vara kapabla att besluta om det själva om det är utan press.[/QUOTE]
Visst och om det blir barn så bekostar det paret ev vård av vanskapta ungar!!
 
Ser ut som något du försökt citera från mig.

Om ett syskonpar skulle vilja knulla med varandra skiter jag väl i det, varför skulle jag lägga energi på det? Du verkar spela mer till pedofili och där är det nog ytterst sällan man som barn är bekväm med att bli påsatt av en vuxen. Sen kan det ju vara olämpligt för syskonparet att skaffa barn just pga att man kan råka ge barnet defekter iom detta. Skulle en pappa attraheras av sin vuxna dotter och känslorna besvaras så visst, kör hårt. Två vuxna människor borde väl vara kapabla att besluta om det själva om det är utan press.
Visst och om det blir barn så bekostar det paret ev vård av vanskapta ungar!![/QUOTE]
Alltså, det är väl inte ens lagligt med incest så de lär ju dras inför domstol om de skaffar barn med varandra och jag förstår faktiskt lagstiftningen. Den är helt rimlig. Om de skulle vilja ligga med varandra så lär de ju också vara medvetna om riskerna att dras inför rätta och det känns helt rimligt att de skulle få betala vården själva.
 
Jag tycker inte alls att vi kan snäva in betydelsen av heterosexualitet till sexuellt attraherad av motsatt (annat/Det andra) kön. Det är inte den betydelsen det generellt har i genusteori heller. Den definitionen är både för snäv och sned.

Dels så går det inte ihop med bisexualitet. Att definiera heterosexualitet så utgår från en monosexuell förståelse av sexuellt begär/identitet. Dvs att det finns homo och hetero och möjligen pendling däremellan. Bisexualitet får inget utrymme, det blir betydelselöst. Jag (som är bi) är inte hetero när (för att) jag ligger med en man. Möjligen kan jag gå med på att det är en heterosexuell handling men det är inte heterosexualitet. Handlingen eller begäret gör mig inte straight.

Dels så består sexualitet med avseende på kön av flera bitar - begär, handlingar, identitet. Om vi definierar heterosexualitet som sexuellt begär riktad mot ett annat kön än det en själv identifierar sig som så får vi bara med en av alla olika bitar som sexualitet är.

Varför blir det betydelselöst? Heterosexuell: Attraheras av (i stort sett enbart) motsatt kön. Bisexuell: Attraheras av båda könen(det är väl inte betydelselöst?). Homosexuell: Attraheras av (i stort sett enbart) det egna könet. Absolut, man gör en taxonomi utifrån vilket kön man attraheras av, men är det problematiskt när det kommer till sexualitet? Det är ju heller inget som säger att de där tre begreppen skulle omfatta hela mänskligheten heller, men det är tre möjliga attraktionsmönster man kan ha. Det finns såklart fler.

är det givet att sexualitet måste knytas till identitet, dessutom? Jag tänker mig att det borde kunna vara som kön: man kan bygga in identitet på sitt kön, men man behöver inte göra det. Måste sexualitet bestå av begär, handlingar och identitet? Says who? I princip skulle det ju lika gärna kunna bestå av begär. Det verkar ju rimligt dessutom att en hel del människor särkopplar mellan de tre delarna, säg att man t ex har begär till båda könen, i praktiken bara ligger med det ena, och identifierar sig som något tredje - inte verkar det rimligt att bara de som är helt konsistenta kan få kalla sig något, att man bara har rätt till en identitet om den också återspeglas i begär och handling? Jag tänker mig att en människa skulle kunna ha heterosexuella begär, bisexuell praktik, och en identitet som queer, exempelvis. Eller nån annan kombination.
 
Tack för du förstod att jag försökte citera dig :) Nej så funkar det inte- incest kan även vara mellan föräldrar, mor och farförädrar osv. Självklart kan man inte säga att föräldrar till vanskapta barn ska bekosta det själv- alla barn har rätt till den bästa vården oavsett vilka deras föräldrar var...
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 251
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 237
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 144
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp