Synlighet på instagram?

MiniLi

Trådstartare
Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag tänker att jag ska bli någon influencer, men det är ändå kul när ens inlägg verkar bli poppis😁

Reels tex, jag har vissa reels som helt random fått betydligt fler visningar än jag brukar ha och jag begriper inte varför🤪
Har någon video som setts av över 5000 pers, oklart varför just den spreds så mycket?

Senast har jag sett en massa inlägg om att reels med ”trending audio” får mer spridning, men där står det om någon pil som ska indikera vilka ljudspår som trendar och jag ser aldrig den där pilen någonstans.

Jag har även varit med om att vissa inlägg plötsligt börjar få extremt mycket fler likes än vanligt (typ flera hundra likes när det brukar ligga sådär mellan 20-80), det känns också rätt random?

Har vi några proffs här?
Finns det systematik i det som verkar vara helt random?
Jag har svårt att tro att det bara handlar om innehållet, iaf om jag ser till vilka av mina reels som fått betydligt fler views än andra😅
 
Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag tänker att jag ska bli någon influencer, men det är ändå kul när ens inlägg verkar bli poppis😁

Reels tex, jag har vissa reels som helt random fått betydligt fler visningar än jag brukar ha och jag begriper inte varför🤪
Har någon video som setts av över 5000 pers, oklart varför just den spreds så mycket?

Senast har jag sett en massa inlägg om att reels med ”trending audio” får mer spridning, men där står det om någon pil som ska indikera vilka ljudspår som trendar och jag ser aldrig den där pilen någonstans.

Jag har även varit med om att vissa inlägg plötsligt börjar få extremt mycket fler likes än vanligt (typ flera hundra likes när det brukar ligga sådär mellan 20-80), det känns också rätt random?

Har vi några proffs här?
Finns det systematik i det som verkar vara helt random?
Jag har svårt att tro att det bara handlar om innehållet, iaf om jag ser till vilka av mina reels som fått betydligt fler views än andra😅
Mitt barn säger att man måste ha "viralt ljud" och rätt #😁
 
Mitt barn säger att man måste ha "viralt ljud" och rätt #😁
Det konstiga är bara att några av mina reels som spridits mest har inte ens ljudspår utan bara vanliga ljudet från själva videon. Jag får inte ihop det alls😅
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag är absolut ingen expert men kanske nedan kan påverka :)

Kan det vara så att dina reels sprids mer och dyker upp i flera flöden när den börjar bli populär också är bollen i rullning på grund av hur instagram fungerar? Desto mer delningar och likes desto mer synligt blir ditt inlägg för andra användare?

Använder du några populära hashtags på vissa inlägg?
 
Jag är absolut ingen expert men kanske nedan kan påverka :)

Kan det vara så att dina reels sprids mer och dyker upp i flera flöden när den börjar bli populär också är bollen i rullning på grund av hur instagram fungerar? Desto mer delningar och likes desto mer synligt blir ditt inlägg för andra användare?

Använder du några populära hashtags på vissa inlägg?
Jag är inte så kreativ, har typ samma hashtag hela tiden 😅

Det stämmer säkert att populära inlägg lätt blir ännu mer populära, men jag fattar fortfarande inte varför vissa blir extra poppis från början🤔
 
Jag är inte så kreativ, har typ samma hashtag hela tiden 😅

Det stämmer säkert att populära inlägg lätt blir ännu mer populära, men jag fattar fortfarande inte varför vissa blir extra poppis från början🤔
Ja, det känns svårt att veta. Har inläggen något element eller händelse som är extra spännande? Kan ju vara lite vad som helst, ett smart råd många är intresserade av, en extra söt 🐎 ^^ hoppas någon annan kan ge dig vettigare svar än mig 😅 men det är intressant iaf
 
Ja, det känns svårt att veta. Har inläggen något element eller händelse som är extra spännande? Kan ju vara lite vad som helst, ett smart råd många är intresserade av, en extra söt 🐎 ^^ hoppas någon annan kan ge dig vettigare svar än mig 😅 men det är intressant iaf
Ja det är verkligen intressant. Hoppas också någon med stenkoll dyker upp här😁

Jag kan iaf lägga in några exempel där jag fattar nada kring spridningen.

Här är ett av mina mest sedda klipp. Det ör liksom bara en vanlig träning på låg nivå, inget ljudspår och inga speciella #.
https://www.instagram.com/reel/Ccf-KKvP7R4/?igshid=ODhhZWM5NmIwOQ==

Här är ett annat exempel på klipp som sett ganska mycket och som av ngn anledning fått mkt likes. Rätt dålig film på när vi susar runt på en katastroftävling där jag inte ens red programmet utan fick utgå innan vi ens började🤪
https://www.instagram.com/reel/CheoN09scUR/?igshid=ODhhZWM5NmIwOQ==

Fullständigt obegripligt😅

(Allt är ju relativt kring vad ”mycket” innebär, menar utifrån hur det brukar vara för mig)
 
Ja, jag borde ju veta detta eftersom jag jobbar med det. Men vi har tyvärr inte just Instagram på mitt jobb och algoritmerna ändras hela tiden, just nu är det ganska mycket förändringar på gång kring Metas algoritmer under 2023 och 2024 och som föräldraledig har jag inte riktigt hängt med. Men grundregeln för i princip alla algoritmer just nu är väl ju mer engagemang ju mer spridning. Så det blir väl snöbollseffekt, ett inlägg tilltalar lite mer och drar lite mer uppmärksamhet till sig ock så är bollen i rullning. Inlägg med aktivitet från personer med mycket följare premieras mycket, så om någon med många följare ger ett engagemang så kan det ta spinn.

Det är på väg att ändras då just snöbollseffekten är lite för stor. Meta försöker styra det mer mot att AI ska kunna läsa av innehållet på bilden och inte bara texten, och därmed ge mer relevant innehåll som förslag. Nu blir det ju mycket jaga engagemang för kreatörerna, med nya algoritmer kan de fokusera mer på att göra bra innehåll och att det premieras. Inte hur bra du är på att starta engagemang.
 
Jag är inte så kreativ, har typ samma hashtag hela tiden 😅

Det stämmer säkert att populära inlägg lätt blir ännu mer populära, men jag fattar fortfarande inte varför vissa blir extra poppis från början🤔
Jag har vänner som säger att hashtags inte alltid fungerar som de ska, speciellt om man använder sig av samma alltid och det är populära sådana. De dyker helt enkelt inte upp om man klickar fram hashtagen man använt, medan andra bilder/videos kommer fram och därmed får större spridning.

Vissa av mina vänner har helt slutat använda hashtags, och har ändå samma mängd (eller mer) likes på sina bilder - så jag gissar att de ändå sprids om än inte via #

Sedan ja, populära inlägg har en tendens att bli mer populära för att de sprids av fler personer.
 
Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag tänker att jag ska bli någon influencer, men det är ändå kul när ens inlägg verkar bli poppis😁

Reels tex, jag har vissa reels som helt random fått betydligt fler visningar än jag brukar ha och jag begriper inte varför🤪
Har någon video som setts av över 5000 pers, oklart varför just den spreds så mycket?

Senast har jag sett en massa inlägg om att reels med ”trending audio” får mer spridning, men där står det om någon pil som ska indikera vilka ljudspår som trendar och jag ser aldrig den där pilen någonstans.

Jag har även varit med om att vissa inlägg plötsligt börjar få extremt mycket fler likes än vanligt (typ flera hundra likes när det brukar ligga sådär mellan 20-80), det känns också rätt random?

Har vi några proffs här?
Finns det systematik i det som verkar vara helt random?
Jag har svårt att tro att det bara handlar om innehållet, iaf om jag ser till vilka av mina reels som fått betydligt fler views än andra😅
Jag skulle nog tro att det är en hyfsad slump vad som blir viralt och inte. Det är lurigt med hashtaggar också för om man använder dom för mycket så döljs ens inlägg tillslut. Det gäller att variera sig hela tiden och va lagom mycket aktiv, är man för aktiv så döljer instageram ens inlägg också för då tror dom man är en robot.
 
Det här har jag funderat mycket på för jag är inte synlig alls. Jag har 4 konton, men en är helt privat och en uppdateras i princip aldrig, så det blir då två aktiva konton synliga för alla. Men jag får liksom vara glad om 10 personer reagerat.
 
Jag har funderat på varför jag får upp samma inlägg om och om igen. Sista tiden har det varit extremt med att samma inlägg dyker upp i sökflödet många gånger på bara en minuts scrollande och ibland kan det ta några dagar/veckor innan samma inlägg dyker upp igen. Är det att de betalar för att synas mer?
 
Jag har funderat på varför jag får upp samma inlägg om och om igen. Sista tiden har det varit extremt med att samma inlägg dyker upp i sökflödet många gånger på bara en minuts scrollande och ibland kan det ta några dagar/veckor innan samma inlägg dyker upp igen. Är det att de betalar för att synas mer?
Jag tror att hela algoritmen är sjuk. Jag följer några hundra konton, men ser poster från typ 10. Jag har drygt 1100 följare, men sällan mer än 20 som ser mina inlägg :meh:

Jag känner att det är rätt meningslöst att ens försöka hitta nått system.
 
Jag tror att hela algoritmen är sjuk. Jag följer några hundra konton, men ser poster från typ 10. Jag har drygt 1100 följare, men sällan mer än 20 som ser mina inlägg :meh:

Jag känner att det är rätt meningslöst att ens försöka hitta nått system.
Det är för att instagram bara visar ens inlägg för runt 10% av ens följare. Oftast dom som man interagerar mest med. Dom man inte interagerar med försvinner oftast helt om man inte aktivt letar upp dom och skriver något till dom, då kan dom börja dyka upp igen. Men nu har dom ju lagt till så att man kan välja att bara se dom man följer, då borde alla dyka upp.
 
Det här har jag funderat mycket på för jag är inte synlig alls. Jag har 4 konton, men en är helt privat och en uppdateras i princip aldrig, så det blir då två aktiva konton synliga för alla. Men jag får liksom vara glad om 10 personer reagerat.
Det verkar ju vara lite svårbegripligt, förutom att populära grejer visas mer.
Det är för att instagram bara visar ens inlägg för runt 10% av ens följare. Oftast dom som man interagerar mest med. Dom man inte interagerar med försvinner oftast helt om man inte aktivt letar upp dom och skriver något till dom, då kan dom börja dyka upp igen. Men nu har dom ju lagt till så att man kan välja att bara se dom man följer, då borde alla dyka upp.
Jag är rätt dålig på att interagera på insta. Kan bli lite slö så ibland gillar jag inte ens inlägg utan bara skrollar vidare, även fast jag uppskatta innehållet.

Men jag tycker nog att många dyker upp i mitt flöde. Å andra sidan så är jag inne och kollar väldigt ofta så jag brukar få upp ”du har sett allt nytt” eller vad det nu står🤪
 
Jag tror att hela algoritmen är sjuk. Jag följer några hundra konton, men ser poster från typ 10. Jag har drygt 1100 följare, men sällan mer än 20 som ser mina inlägg :meh:

Jag känner att det är rätt meningslöst att ens försöka hitta nått system.
Vet du hur insta mäter att man har sett ett inlägg? Ser den skillnad på om man liksom skrollat förbi eller stannat och faktiskt tittat?
 
Jag har funderat på varför jag får upp samma inlägg om och om igen. Sista tiden har det varit extremt med att samma inlägg dyker upp i sökflödet många gånger på bara en minuts scrollande och ibland kan det ta några dagar/veckor innan samma inlägg dyker upp igen. Är det att de betalar för att synas mer?
Jag tycker tvärt om. Det är ju typ omöjligt att hitta samma inlägg igen om man tex behövde lägga ifrån sig telefonen och inte tittat klart. Vips är hela flödet uppdaterat!
 
Det verkar ju vara lite svårbegripligt, förutom att populära grejer visas mer.

Jag är rätt dålig på att interagera på insta. Kan bli lite slö så ibland gillar jag inte ens inlägg utan bara skrollar vidare, även fast jag uppskatta innehållet.

Men jag tycker nog att många dyker upp i mitt flöde. Å andra sidan så är jag inne och kollar väldigt ofta så jag brukar få upp ”du har sett allt nytt” eller vad det nu står🤪
Det är ju inte helt lätt att veta vad som är populärt heller. Själv tycker jag ju att det är superintressant med nyslungad honung, en nybyggd bod eller nyss inköpta växter. Men det är ju jag det.

Edit: boden jag byggde har varit populär irl men inte på insta. Så vad som slår på insta verkar inte ha någon koppling till verkliga livet.
 

Liknande trådar

Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
10 992
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 303
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp