Synlighet på instagram?

Det är ju inte helt lätt att veta vad som är populärt heller. Själv tycker jag ju att det är superintressant med nyslungad honung, en nybyggd bod eller nyss inköpta växter. Men det är ju jag det.

Edit: boden jag byggde har varit populär irl men inte på insta. Så vad som slår på insta verkar inte ha någon koppling till verkliga livet.
Nej, inte lätt. Men jag tänker att jag lägger upp sånt som jag gillar/vill dela och så får man väl se 😊
 
Den vet om man tittade.
Jag är övertygad. Om jag tittat på en reel med Vänner så kommer genast fler. Även om jag aldrig gillar. Allt man uppmärksammar med tid kommer det mer av.
Ja så är det ju. Undrade mest om statistiken på tex antal views bygger på samma eller om det liksom är olika saker.
 
Jag har kört med den taktiken i åratal och allt står still i alla fall.

Det handlar ju inte bara om vad man gillar men också hur man lägger upp det. Är det reels (föredras av Insta) eller bilder, är det musik till, är det filmat på ett bra sätt, tillräckligt kort (långa uppskattas inte)? Det är många faktorer som spelas in. Vill man "upptäckas", så finns det många bra tips på hur man ska tänka när man gör content, när lämpligast tid är att lägga ut, vilka hashtags som man bör använda, se till att använda trendande musik och/eller trendiga mallar/klippningar, antal inlägg per dag osv. Man bör även själv vara aktiv och kommentera och gilla andras content.
 
Vet du hur insta mäter att man har sett ett inlägg? Ser den skillnad på om man liksom skrollat förbi eller stannat och faktiskt tittat?

Om du faktiskt tittat eller inte vet de inte, du är inte övervakad :D Men ja, de vet om du stannar vid inlägg när du scrollar och hur länge, och gör därefter ett antagande att du tittat och att det är innehåll du är intresserad av.

EDIT: Jag mäter oftast views och inte interaktioner när jag vill veta vilka utav mina inlägg som går bra. Det går ju ofta hand i hand i och med att mer interaktion leder till mer views, men visst typ av innehåll skapar ju oftast mer interaktion än annat och här kan man ju inte bara hålla på med att hetsa till interaktion som företag. Vi gör många inlägg som inte uppmanar till interaktion utan är ute efter att informera. Så då är det viktigaste hur många som sett inlägget, inte hur många som gillat/kommenterat.
 
Det handlar ju inte bara om vad man gillar men också hur man lägger upp det. Är det reels (föredras av Insta) eller bilder, är det musik till, är det filmat på ett bra sätt, tillräckligt kort (långa uppskattas inte)? Det är många faktorer som spelas in. Vill man "upptäckas", så finns det många bra tips på hur man ska tänka när man gör content, när lämpligast tid är att lägga ut, vilka hashtags som man bör använda, se till att använda trendande musik och/eller trendiga mallar/klippningar, antal inlägg per dag osv. Man bör även själv vara aktiv och kommentera och gilla andras content.

Det är verkligen en hel vetenskap det där, och jag är imponerad över hur många kreatörer som inte bara är duktiga på att göra riktigt bra konton med allt vad det innebär (idé, styling/staging, foto, redigering) utan dessutom är riktigt vassa marknadsförare som håller koll på algoritmer, trender, kan skriva copy osv. Man är väldigt fel ute om man tror att det är privatpersoner som bara lägger upp lite grejer, det är ett heltidsjobb och mer därtill. Det är ju inte heller ovanligt att konton drivs av personer som är utbildade inom, eller också jobbar med, marknadsföring.

Sedan tycker jag personligen att många bör vara lite mer försiktiga med att haka på algoritmer och vad som trendar. Det kan bli lite väl tjatigt och förutsägbart, och bubblan spricker lite när det blir övertydligt att det är ett arbete. Men visst är det en svår balansgång, för de måste ju också tjäna pengar, de som har det som arbete. Så därför välkomnar jag nya algoritmerna som ska bli bättre på att bedöma innehållet i sig. Det vore ju super om de får lägga sin tid på att skapa främst!
 
Någon kanske redan har skrivit de här men texten till reelen eller bilden spelar också roll, allt är inte hashtags och musik. Om innehållet i reelen tydligt speglas av beskrivningen med buzzwords som algoritmen förknippar med liknande content så kommer det lättare matchas mot rätt målgrupp, i ditt fall svenska/skandinaviska hästmänniskor 🙂
 
Det handlar ju inte bara om vad man gillar men också hur man lägger upp det. Är det reels (föredras av Insta) eller bilder, är det musik till, är det filmat på ett bra sätt, tillräckligt kort (långa uppskattas inte)? Det är många faktorer som spelas in. Vill man "upptäckas", så finns det många bra tips på hur man ska tänka när man gör content, när lämpligast tid är att lägga ut, vilka hashtags som man bör använda, se till att använda trendande musik och/eller trendiga mallar/klippningar, antal inlägg per dag osv. Man bör även själv vara aktiv och kommentera och gilla andras content.
Vad är en reel? En film? Jag lägger aldrig upp filmer utan endast foton. Och var får man ens tag i musik till inlägg? Hur vet man vad som trendar? Ingen aning. Och hur vet man när det är bäst tid att lägga ut?

Jag lägger ut bilder när jag har något att lägga ut. Jag planerar aldrig utan kör spontant. Texten är sällan särskilt lång heller och jag plockar de hashtags som ploppar upp i huvudet och som passar till inlägget. Tydligen inget vinnande koncept. Ärlighet och äkthet varar uppenbarligen inte längst utan de som lyckas komma på den krångliga koden till hur man ska göra är de som lyckas. Men har de verkligen det bästa innehållet?

Gillar för övrigt inte användandet av engelska ord när det finns svenska ord.
 
Vad är en reel? En film? Jag lägger aldrig upp filmer utan endast foton. Och var får man ens tag i musik till inlägg? Hur vet man vad som trendar? Ingen aning. Och hur vet man när det är bäst tid att lägga ut?

Jag lägger ut bilder när jag har något att lägga ut. Jag planerar aldrig utan kör spontant. Texten är sällan särskilt lång heller och jag plockar de hashtags som ploppar upp i huvudet och som passar till inlägget. Tydligen inget vinnande koncept. Ärlighet och äkthet varar uppenbarligen inte längst utan de som lyckas komma på den krångliga koden till hur man ska göra är de som lyckas. Men har de verkligen det bästa innehållet?

Gillar för övrigt inte användandet av engelska ord när det finns svenska ord.

Ja, reels är filmer. De föredras av algoritmen och skapar mer engagemang. Musiken lägger du till direkt från Instagram. Vad som trendar inom ditt eget område får du nog själv kolla, genom t ex hashtags osv. Vill du lära dig mer om hur man skapar content och hur man ska tänka så finns det lite kurser här och var som man kan gå.

Alltså, att du inte får spridning på dina bilder betyder ju inte att de som får det skulle innehålla mindre "äkthet" eller "ärlighet"? TS har t ex uppenbarligen fått spridning på en del av sitt material, det blir väl inte mindre äkta för det? Eller mindre bra innehåll, för den delen. Att algoritmen föredrar videor får du beskylla Instagram för, inte de som gör videorna.
 
Ja, reels är filmer. De föredras av algoritmen och skapar mer engagemang. Musiken lägger du till direkt från Instagram. Vad som trendar inom ditt eget område får du nog själv kolla, genom t ex hashtags osv. Vill du lära dig mer om hur man skapar content och hur man ska tänka så finns det lite kurser här och var som man kan gå.

Alltså, att du inte får spridning på dina bilder betyder ju inte att de som får det skulle innehålla mindre "äkthet" eller "ärlighet"? TS har t ex uppenbarligen fått spridning på en del av sitt material, det blir väl inte mindre äkta för det? Eller mindre bra innehåll, för den delen. Att algoritmen föredrar videor får du beskylla Instagram för, inte de som gör videorna.
Måste du använda ordet content? Det heter faktiskt Innehåll på svenska.

Vad jag menar med mindre äkta och mindre ärlighet är att man manipulerat sig till mer spridning för sitt material. Och jag har ingen aning om hur man kollar trender. Alltså kan jag inte manipulera.
 
Måste du använda ordet content? Det heter faktiskt Innehåll på svenska.

Vad jag menar med mindre äkta och mindre ärlighet är att man manipulerat sig till mer spridning för sitt material. Och jag har ingen aning om hur man kollar trender. Alltså kan jag inte manipulera.

Jag använder helst de ord jag själv vill använda? Tack ändå.

Fast manipulera gör man ju inte, man använder sig av algoritmer, trender och verktyg.
 
Någon kanske redan har skrivit de här men texten till reelen eller bilden spelar också roll, allt är inte hashtags och musik. Om innehållet i reelen tydligt speglas av beskrivningen med buzzwords som algoritmen förknippar med liknande content så kommer det lättare matchas mot rätt målgrupp, i ditt fall svenska/skandinaviska hästmänniskor 🙂
En av flera saker jag lärt mig av den här tråden😁
 
Vad jag menar med mindre äkta och mindre ärlighet är att man manipulerat sig till mer spridning för sitt material. Och jag har ingen aning om hur man kollar trender. Alltså kan jag inte manipulera.
Folk gör nog väldigt olika, men jag tror ganska få vanliga användare liksom aktivt försöker påverka sånt här. Jag gör det iaf inte, jag lägger ut det jag känner för och väljer musik som jag själv gillar. Att jag startade tråden var mer för att försöka begripa systemet, inte för att jag nödvändigtvis kommer göra så mycket annorlunda😊
 
Jag har vänner som säger att hashtags inte alltid fungerar som de ska, speciellt om man använder sig av samma alltid och det är populära sådana. De dyker helt enkelt inte upp om man klickar fram hashtagen man använt, medan andra bilder/videos kommer fram och därmed får större spridning.

Vissa av mina vänner har helt slutat använda hashtags, och har ändå samma mängd (eller mer) likes på sina bilder - så jag gissar att de ändå sprids om än inte via #

Sedan ja, populära inlägg har en tendens att bli mer populära för att de sprids av fler personer.

Jag tror att allt färre hashtaggar numera, ser det sällan på de jag följer iaf.
 
Måste du använda ordet content? Det heter faktiskt Innehåll på svenska.

Vad jag menar med mindre äkta och mindre ärlighet är att man manipulerat sig till mer spridning för sitt material. Och jag har ingen aning om hur man kollar trender. Alltså kan jag inte manipulera.

Måste du vara så otrevlig i tonen? ;)

Jag tänker att det är ju ingen idé att stressa upp sig över detta ämne om man har ett litet privat konto utan större PR-syfte.
Personligen jobbar jag inte för att få fler följare, håller hellre en god kontakt med de som valt att följa mig.
 
Måste du använda ordet content? Det heter faktiskt Innehåll på svenska.

Vad jag menar med mindre äkta och mindre ärlighet är att man manipulerat sig till mer spridning för sitt material. Och jag har ingen aning om hur man kollar trender. Alltså kan jag inte manipulera.
Jag tycker att content verkar vara ett rätt vedertaget begrepp i branschen, så varför inte använda det ordet om man vill?

Jag lyckas ibland få hyfsad spridning på det jag lägger upp, men då handlar det ofta om att jag har skrivit något som intresserar många. Och att jag har lagt lite möda på både efterforskning och skrivande. Jag släktforskar, och kan t.ex. lägga upp något intressant som jag hittar om en person och dess levnadsöde. Som en liten mini-historia om denna. Eller så kan det vara ett intressant fenomen från historien som hamnar på instagram, t.ex. något om kvinnors rättigheter vid en viss tidpunkt. Det är sådant jag gärna läser själv också. Och det är vare sig oärligt eller oäkta - tvärtom.
 
Gick in och kollade konton, allt från ElleNorge , HelloUs, olika klädmärken och influencers, totalt typ 15 konton. Alla använder hashtags i sina inlägg, men inte som förr när det var en hel drös i ett inlägg och i alla inlägg. Någon poster hade ingen #, en del hade en# som var väldigt relaterad till den posten dom la upp och andra gånger en lång beskrivande text och en del hashtags i slutet som var relevanta för texten i inlägget.

När hashtags var nya kändes det som att många tryckte in hur många som helst, knappt relevanta för inlägget medans det nu ser det mer selektivt ut baserat på min mini studie. Men i vanliga fall är hashtags inget jag lägger märke till eller ser i poster så dom blir ju lite osynliga. Enda gången jag själv tycker det är relevant är när jag söker på en hashtag på instagram, vilket jag egentligen gör ganska ofta. Så för min del får de gärna finnas kvar ^^
 
Gick in och kollade konton, allt från ElleNorge , HelloUs, olika klädmärken och influencers, totalt typ 15 konton. Alla använder hashtags i sina inlägg, men inte som förr när det var en hel drös i ett inlägg och i alla inlägg. Någon poster hade ingen #, en del hade en# som var väldigt relaterad till den posten dom la upp och andra gånger en lång beskrivande text och en del hashtags i slutet som var relevanta för texten i inlägget.

När hashtags var nya kändes det som att många tryckte in hur många som helst, knappt relevanta för inlägget medans det nu ser det mer selektivt ut baserat på min mini studie. Men i vanliga fall är hashtags inget jag lägger märke till eller ser i poster så dom blir ju lite osynliga. Enda gången jag själv tycker det är relevant är när jag söker på en hashtag på instagram, vilket jag egentligen gör ganska ofta. Så för min del får de gärna finnas kvar ^^
Ja jag följer en del hashtags, det är väldigt smidigt!

Appropå mitt förra inlägg om att vara gammal och använda hashtags så är min favorit när folk försöker göra det men typ lägger in mellanslag och liknande så det inte blir någon hashtag alls i slutändan🤣
 

Liknande trådar

Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 151
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 349
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp