Syra i maräng

Saigon

Trådstartare
Det vankas kalas i helgen. :) Tänkte bla bjuda på Pavlova. Bakade två bottnar igår och skulle göra den tredje idag. Smeten blev jättefin. Står nu i ugnen och gräddas.

Men kom precis på att jag glömde att hälla i vitvinsvinägern. :banghead: Det märktes inte alls under vispning eller utbakning s a s. Men kommer den tappa formen under gräddningen nu? Eftersom de tar så lång tid att grädda så känns det surt om den typ skulle rasa efter en stund.

Är det ngn annan som glömt syra i maränger som vet hur stor betydelse det får?
 
Jag chansade trots allt. Den har stått inne i 1,5 h nu och än så länge håller den formen. Däremot tog den lite färg. Det har de aldrig gjort tidigare trots att jag gjort flera stycken. Men har svårt att tänka mig att det beror på avsaknaden av syra.
 
Jag chansade trots allt. Den har stått inne i 1,5 h nu och än så länge håller den formen. Däremot tog den lite färg. Det har de aldrig gjort tidigare trots att jag gjort flera stycken. Men har svårt att tänka mig att det beror på avsaknaden av syra.

Jag tycker maränger kan vara rätt känsliga för mindre variationer i temperatur så det är nog det som gjort att den tagit färg. Håller med om att det känns långsökt att syran skulle påverka det.
 
Jag tycker maränger kan vara rätt känsliga för mindre variationer i temperatur så det är nog det som gjort att den tagit färg. Håller med om att det känns långsökt att syran skulle påverka det.
Ja, förmodligen hade det väl av ngn anledning blivit lite varmare än vanligt. Jag var kanske extrasupersnabb när jag ställde in den? :D
Hursom så verkar den så här långt helt ok. Får hoppas den smakar gott också! Jag gillar när de är lite sega så det vore synd om den inte är det. Men den går nog ner iaf. :angel:

Förresten, vad brukar ni ha för frukter på era Pavlova? Jag tänkte testa hallon o konserverad persika den här gången.
 
Vad jag förstått hjälper bara syran till att få äggvitorna att stelna under vispningen, har du väl fått en bra marängsmet borde de hålla ihop trots avsaknaden av syra. Men det kan vara jag som missförstått syrans roll också :p
 
@McFlurry @athena_arabians googlandet sa att syran äver hjälper marängen att hålla formen under gräddning. Det var därför jag var orolig. Vispningen var inga problem. Där märktes ingen skillnad alls. Men om det sen är sant att det påverkar formen vet jag inte. Dock så sjönk den ihop litegrann. Men det har hänt ngn gång förut också.
 
Syra och bakverk, nu fick jag en flashback när jag skulle baka tårta med gjutgelé på och gjutgelén blandar man ju vinsyra i för det är ju "härdaren". Rosa gjutgelé, "lagom" mängd vinsyra (trodde jag) och så rör ihop och häll snabbt fast det blev nog "en aning" för mycket vinsyra, tårthelvetet såg ut som en gigantisk rosa tutte :o för gelén stelnade snabbare än den rann.:arghh: :meh:
Jag krönte eländet med ett rött cocktailbär, :angel: hade den bestämt sig för att leka tutte så,,,,,,, :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp