Bukefalos 28 år!

syskonbråk

Araminta

Trådstartare
Jag sitter barnvakt åt två tjejer, fem och sju år gamla. Jag har dem två eftermiddagar i veckan. Det går i regel bra men de verkar vara i en period då de är väldigt anti varandra. Jag vet syskon bråkar och kan förstå att det kanske blir lite extra då jag är där och båda vill ha min uppmärksamhet. Men jag vet inte helt hur jag ska hantera dels de många pikarna de kastar efter varandra, dels det "skitsnack" om varandra som de försöker slå i mig när jag har dem en och en. Framför allt så tar sjuåring alla tillfällen hon får att "tala ner" syrran. Det är ett väldigt fokus på rättvisa och att, med alla medel, vinna över den andre.

Hur skulle ni mer erfarna föräldrar hantera sånt här? Jag försöker givetvis så gott jag kan med de erfarenhet jag har men skulle gärna få lite input och tankar från er också.
 
Sv: syskonbråk

Man får nog testa sig fram och se vad man får positivt resultat av. Utifrån hur jag gör så föreslår jag:
- dela på dem och låt den ena tex sitta med datorn och pyssla med den andra, dvs ge dem odelad uppmärksamhet en och en
- testa vad som funkar att göra tillsammans, spela brädspel tex? Memory? baka? rita?
- Läsa för dem (du sitter i mitten!)
- sätta igång dem i nån gemensam lek, tex bygga koja brukar funka som en bra brygga mellan mina barn eller tex leka restaurang eller korvkiosk om det passar med maten
- vara väldigt noga med att inte ge dem någon anledning att tro att den ena är mer uppskattad än den andra
- i första hand ignorera skitsnack om syskonet, säg bara ifrån om det går helt överstyr (typ "jag ska döda X") eller om det blir fysiskt, ge dem inte uppmärksamhet för skitsnacket

Min erfarenhet är att det äldsta barnet ofta har ett särskilt behov av att få vara ensam med den vuxna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 489
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 403
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 322
Senast: Gunnar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp