Sysselsättning till äldre häst?

J

Jullan

Idag var veterinären här och kollade min häst (pga att han snubblar mycket då jag rider) och jag fick reda på att han har dålig syn. Han har någon i ögat som döljer pupillen som gör att pupillen inte kan vidgas eller minskas, det gör att han ser dåligt osv. Dock så är han en väldigt glad och snäll häst och han verkar inte ha problem med det. Så han ska få pensioneras här hemma och bara ha det gott, rida ut då han känner för det osv.
Nu till mitt problem, när han står inne i stallet så blir han ofta väldigt rastlös och då brukar han försöka bita och riva sönder allt han kommer åt. Jag är lite rädd att han ska få ovanor osv av det.

Så vad kan man göra för att sysselsätta en 22 årig busig och matglad fjording med när han står i stallet på kvällar/morgonar?
Tänkte att man kanske kan göra nånting så att han får tänka/arbeta för att få fram mat/godis eller nåt.

Ala tips är välkommna!
 
Sv: Sysselsättning till äldre häst?

ja det finns ju allt möjligt du kan göra. tex hänga upp rotfrukter i taket som han kan gnaga på, köpa en såndär happyhorseball eller vad det heter :p

Många aktiverar väl sina hästar med halm? att äta allså. dock har jag inga erfaenheter av det
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp