Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hört att Ikeas tråd är helt värdelös oavsett maskin, så dom trådarna kan du spara till knappar typ :meh:

Den duger inte ens till det tror jag. Kassa skittråd! Fått den av ex-svärmor, hon ville väl men det funkar inte att använda!
Stängt idag i butikerna jag känner till. Så imorgon måste jag nog till den där stora billiga tygbutiken i Kinnarp i alla fall. Å nej! Jag måste nog köpa tyg också.
 
Gäller all billig tråd tror jag... I alla fall är det min erfarenhet. Jag försöker inte ens använda de billiga trådarna i symaskinerna längre, har dem mest till att hänga upp julkulor etc...

Hm, hur billig är billig tråd då? :o
Jag använder nästan enbart stoff och stils egen tråd (22kr/km), har några rullar mölnlycke som bara går av och Gütermann som skräpar ner i maskinerna något alldeles förbannat (det är helt otroligt :eek:), så jag har slutat prova annan tråd än s&s...
 
Hm, hur billig är billig tråd då? :o
Jag använder nästan enbart stoff och stils egen tråd (22kr/km), har några rullar mölnlycke som bara går av och Gütermann som skräpar ner i maskinerna något alldeles förbannat (det är helt otroligt :eek:), så jag har slutat prova annan tråd än s&s...
I vanliga fall rekommenderar man enbart gütermann till vanliga symaskiner. Mölnlycke funkar på vissa. Min industrimaskin (dürkopp ) bryr sig inte om det är Dor-takk (koner) Mölnlycke eller vad som, medan min husqvarna bara vill ha gütermann... så kör vad som funkar med din maskin :) billig tråd brukar vara sämre tvinnad och ha färre trådar tvinnade, därför brukar dom krångla i de flesta maskiner, dom går av eller typ "tvinna upp".
 
I vanliga fall rekommenderar man enbart gütermann till vanliga symaskiner. Mölnlycke funkar på vissa. Min industrimaskin (dürkopp ) bryr sig inte om det är Dor-takk (koner) Mölnlycke eller vad som, medan min husqvarna bara vill ha gütermann... så kör vad som funkar med din maskin :) billig tråd brukar vara sämre tvinnad och ha färre trådar tvinnade, därför brukar dom krångla i de flesta maskiner, dom går av eller typ "tvinna upp".

OK, ja jag köpte ju Gütermann för att det skulle vara så himla bra men jag blev verkligen inte nöjd... Den funkar inte i någon av mina maskiner - kanske är den bättre till moderna maskiner? (Jag tycker ju att det nästan borde vara värre med den mängden fällda småfibrer i moderna maskiner, men jag vet inte...) Enda nackdelen(?) jag märkt med s&s tråd är att den är lite ojämn, alltså att när jag låter tråden löpa genom fingrarna när jag syr så kan jag känna att strukturen varierar. Jag höll på att säga att den aldrig går av, men det är inte sant! Den går ofta av, men då är det när jag syr genom 4-5 lager som är nästan stenhårda och som jag måste tvinga igenom maskinen. När jag syr "normala" saker går den inte av upplever jag.

Jag har inte tänkt byta, jag är ju som sagt nöjd, men jag blir lite nyfiken på varför jag gillar "fel" tråd. :D
 
OK, ja jag köpte ju Gütermann för att det skulle vara så himla bra men jag blev verkligen inte nöjd... Den funkar inte i någon av mina maskiner - kanske är den bättre till moderna maskiner? (Jag tycker ju att det nästan borde vara värre med den mängden fällda småfibrer i moderna maskiner, men jag vet inte...) Enda nackdelen(?) jag märkt med s&s tråd är att den är lite ojämn, alltså att när jag låter tråden löpa genom fingrarna när jag syr så kan jag känna att strukturen varierar. Jag höll på att säga att den aldrig går av, men det är inte sant! Den går ofta av, men då är det när jag syr genom 4-5 lager som är nästan stenhårda och som jag måste tvinga igenom maskinen. När jag syr "normala" saker går den inte av upplever jag.

Jag har inte tänkt byta, jag är ju som sagt nöjd, men jag blir lite nyfiken på varför jag gillar "fel" tråd. :D
Provat extra stark tråd till dina/monsters selar? Borde funka bättre :)
 
Provat extra stark tråd till dina/monsters selar? Borde funka bättre :)

Ja jag använder möbeltråd ibland, det funkar bra till vissa delar. Men på en del ställen har jag 2-3 lager nylonremmar, kardborrband, foder och stoppning som ska igenom på en gång, använder jag den tjocka tråden då blir det mysko. Jag vill inte ha den tjocka tråden i kardborrbanden (den lägger sig nästan ovanpå istället för att gå ner och inte vara i vägen när banden används) och inte heller utanpå fodret för sömmarna blir så tjocka att de både känns och nöts. Jag använder den mest i belastningspunkter där remmar möts, innan jag börjar smocka på alla lager som ska vara utanpå stommen liksom. Öh, förvirrat? :o :laugh:
 
Jag köper billigoch bra tråd på marknaden i stan, £5 för 4 rullar 1000m , köpte 2 st overlock koner också för £1.50st med har inte testat än
 
Jag har varit på tyg affären 2ggr i helgen :D har man vägarna förbi (nån mils omväg) så måste man ju passa på. Kom hem med lite fler tyger än jag borde :o:D nu får de nog bli köpstopp tills vi flyttat
 
Hm, hur billig är billig tråd då? :o
Jag använder nästan enbart stoff och stils egen tråd (22kr/km), har några rullar mölnlycke som bara går av och Gütermann som skräpar ner i maskinerna något alldeles förbannat (det är helt otroligt :eek:), så jag har slutat prova annan tråd än s&s...

Funkar den så är väl allt bra. Jag har en del Gütermann men de är ju ruskigt dyra (jag måste betala runt 3-4 € för 500 meter tror jag). Sist jag varpå tygaffären köpte jag km-rullar för 3 €. Affärsinnehaverskan rekommenderade dem (och använde dem själv på overlockern) och hittills har de funkat riktigt bra.
 
Funkar den så är väl allt bra. Jag har en del Gütermann men de är ju ruskigt dyra (jag måste betala runt 3-4 € för 500 meter tror jag). Sist jag varpå tygaffären köpte jag km-rullar för 3 €. Affärsinnehaverskan rekommenderade dem (och använde dem själv på overlockern) och hittills har de funkat riktigt bra.
En 200 meters rulle Gütermann här kostar ca 35 kr, kan kosta 39 också på vissa affärer. Riktigt dyrt blir det. :(
 
30 kr/rulle gav jag för Gutermann idag. Det är det som funkar bäst i min maskin (visserligen inte provat så mycket annat än den och ikea). tycker det var ett bra pris så funderar på att gå tillbaka imorgon och köpa mer!

Sytt klart en klänning till, inte alls nöjd. Fallet blev fint men armar och hals inte alls. Ska ta bild sen.
Testar ett nytt mönster på ett gammalt lakan. Verkar inte vara något för mig, inte alls min stil. men vi får väl se när det är klart. Kul är det i varje fall!
Sen blir det mer klänningar, har en idé om att göra om ett mönster lite (om jag nu reder ut det) och få en lite annan modell. tänkte ta bort ärmarna och ha axelband istället typ, breda axelband. Vet inte riktigt hur jag ska göra bara..
 
30 kr/rulle gav jag för Gutermann idag. Det är det som funkar bäst i min maskin (visserligen inte provat så mycket annat än den och ikea). tycker det var ett bra pris så funderar på att gå tillbaka imorgon och köpa mer!

Sytt klart en klänning till, inte alls nöjd. Fallet blev fint men armar och hals inte alls. Ska ta bild sen.
Testar ett nytt mönster på ett gammalt lakan. Verkar inte vara något för mig, inte alls min stil. men vi får väl se när det är klart. Kul är det i varje fall!
Sen blir det mer klänningar, har en idé om att göra om ett mönster lite (om jag nu reder ut det) och få en lite annan modell. tänkte ta bort ärmarna och ha axelband istället typ, breda axelband. Vet inte riktigt hur jag ska göra bara..
Titta och jämför hur livet/ärmhålan ser ut på något ärmlöst mönster, så inte ärmhålan blir för stor om du använder dig av ett mönster med ärm :) Tyvärr har jag nog redan packat ner min mönsterbok som jag tipsade om innan, annars hade jag kunnat kika hur man ändrar mönstret för att anpassa till ärmlöst.. Tror man höjer sidsömmen under armen lite, typ 1 cm eller nått sånt...
 
Men helvetes jävla skit! Det bara krånglar! Tråden fastnar och står och tuggar.. Har provat alla klassiska grejer (felträdd tråd, ny nål, trådspänning..) men inget hjälper. Provsyr på en liten tyglapp först, går bra. Så i med klänningen och världens trassel!
Vad ska jag göra? :cry:
 
Under tiden: Min senaste skapelse
IMG_20160510_172203_zpsfwfkd6bm.jpg
 
Men helvetes jävla skit! Det bara krånglar! Tråden fastnar och står och tuggar.. Har provat alla klassiska grejer (felträdd tråd, ny nål, trådspänning..) men inget hjälper. Provsyr på en liten tyglapp först, går bra. Så i med klänningen och världens trassel!
Vad ska jag göra? :cry:
prova spola ny undertråd. annars vet jag inte :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 005
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp