Ta ansvar för sin ras?

Terja

Trådstartare
Vår svarta dv.schnauzer har diagnosen sakralisation/övergångskota.
Är detta något som jag ska anmäla till SKK eller någon annan förening/klubb (eller vad man nu kallar det)?
Det känns som att detta borde hjälpa rasens framtid att rapportera eventuella missbildningar. Jag tror absolut att det finns fler inom rasen som har samma problem, dock är det kanske inte alla som uppmärksammar det.

Jag vill absolut inte svartmåla vår hunds uppfödare utan bara upplysa om att denna missbildning har upptäckts på en individ i rasen.

Hur ska jag göra?
 
Sv: Ta ansvar för sin ras?

Prata först och främst med uppfödaren till din hund om du inte redan gjort det? Hon kan då välja själv vad hon vill göra med informationen, om hon ska kontakta andra valpköpare osv. Vet man hur det nedärvs?

Sen tycker jag du kan kontakta dv.ringens avelsråd för att höra vad de tycker om saken och kanske därifrån få veta hur/om du ska gå vidare.

Har glömt varifrån din killa kommer, pm:A gärna det :)
Och vi håller tummar å tassar för att han blir bra :)
 
Sv: Ta ansvar för sin ras?

Uppfödarna vet om hans problem och de stöttar oss så bra de bara kan. Vet dock inte hur de tänker göra med informationen om hans missbildning.

Bra idé att maila avelsrådet. Bör jag meddela uppfödarna om detta? Jag är lite orolig för att de kanske tar det fel och tror att jag "anmäler" dem...
 
Sv: Ta ansvar för sin ras?

Det är ju upp till var och en att ta ställning till hur man vill göra med information man får. Att göra om samma kombination igen tror jag ingen skulle göra men så länge man inte vet arvsgången är det svårt att veta hur man ska hantera det hela. Har tiken/hanen lämnat fler avkommor med denna missbildning, även i andra kombinationer? Har den det ska de kanske tas ur avel, men även det är upp till var och en. Det är svårt med problem som man inte vet hur de nedärvs.

Hurvida du ska berätta för uppfödaren att du kontaktar avelsrådet är jätte svårt att svara på. Kanske är det uppfödaren som ska rådfråga avelsrådet hur man ska gå vidare med avel på föräldrar, syskon osv. För att din hund inte ska användas i avel är väl en självklarhet för de flesta.
 
Sv: Ta ansvar för sin ras?

Vår hund ska inte användas i avel, dels har vi inga kunskaper för att kunna tillföra något plus att han har en genetisk (?) missbildning.

Torres far är avliden så den risken finns inte kvar, dock är modern fortfarande kvar i avel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 840
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 216
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Det här har ju stötts och blötts en hel del på sista tiden men nu gäller det inte trubbnosarna. Vad tusan gör man som seriös uppfödare...
Svar
12
· Visningar
1 067
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp