Bukefalos 28 år!

" Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Man förlorar sitt jobb, blir ensamstående, får ett barn som har en allvarlig sjukdom. Man har inte den råd eller ork att ta hand om sin häst lägre. Hästen är gammal eller lite knackig och har inte möjlighet att konkurera på dagens marknad mot friska och unga hästar. Ska man trots det behålla sin häst när man inte hittar någon köpare? Är det bättre att skänka bort hästen eller sälja den för en symbolisk summa när det finns alldeles för många historier om hästägare som inte klarat av att ta sitt ansvar som djurägare och avliva och hästen fått sluta sin dagar på ett slakteri i Italien efter en helvetesresa?

Tacka vet jag djurägare som kan ta sitt ansvar! Såg nyss en 30-årig häst på annons, det kallar jag ansvarslöst!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag håller helt med dej !

Men tyvärr så har vi nu i stallet fått uppleva att bara för ägarna själva inte klarar av sin häst så har dom i stället för att sälja den avlivat den.....

Fullständigt vettlöst åtmindstånde i detta fall då det fanns flera stycken som klarade av hästen bland oss andra som red i stallet. Tänket speciellt på medryttaren som inte kunde få köpa hästen för då skulle dom ha tillbaka den summa dom hade köpt den för...
Citat: Varför ska JAG ge bort en häst till en annan när det är JAG som förlorar PENGAR på det. Då slaktar JAG hellre kräket. Slut på citat.
Hästen var ung och fullt FRISK :mad:
Vi hade väl inget sagt om hästen varit gammal och/eller sjuk :cry:

Behöver jag säga att dom blev uppsagda och har nu flyttat väldigt fort med sina andra hästar.................
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

På dig låter det som att en avlivning är nåt enkelt och lättsamt - du har uppenbarligen aldrig varit med om en. Det är inget man gör för att man är lat och att det är lätt.

Nej, det är ju faktiskt det som är den svåra och tunga biten. Folk som tar den lätta vägen lämnar iväg sin häst till någon annan för att själva slippa fatta det jobbiga beslutet.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Det är någonting helt annat. Felhanterade hästar som ägaren inte klarar av och kallar farlig istället för att ge någon annan chansen att lyckas, för då får man stå med skammen att vara en dålig hästmänniska. Eller hästar som inte får tillräckligt med tid på sig att läka sina skador (har själv en 22-åring som en gång var halt i ett helt år men nu varit ohalt i sju år) utan istället slaktas.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Vet inte om inlägget var riktat mot mig ?
Pga att jag är ensam m 2 barn, långtidssjukskriven o hästen kostar mig ca 8 tkr/mån nu..har jag inte råd att bekosta spruta/operation/klinikkostnader etc helt sj.. Försäkringen täcker INGET av detta..Så, vad tycker du att jag ska göra i det här läge:confused:t ?
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Tror "Görel" gjorde ett exempel på vad som kan hända under en hästägartid .. och att man får handla därefter på bästa sätt för djurets skull.

Att det skulle vara en lat och oansvarig handling att avliva , som ngn tyckte , är ju helt absurt ! Den lata vägen , och framförallt att komma ifrån en kostnad , är att slänga ut hästen på annons !!
Den hästägaren slipper ta tag i problemet .. sparar ca 5000 kr , eller mer .. och har den "tur" så får denne dessutom in en tusenlapp , eller två .. och allt den hästägaren har behövt göra , är att möta ngn på stallplan , som hämtar hästen ...
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Det var inte riktat mot dig utan med dig, framgår inte det med all tydlighet?
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*kl*
Inget personligt mot trådskaparen som försöker göra det bästa i sin situation.

Men jag irriterar ihjäl mig på alla er som hejjar på avlivning av friska djur med era snusförnuftiga klychor om ”Döda hästar lider inte” Den enda gången den går riktigt åt helvete för hästen är när den hamnar hos människor som resonerar så. Den är den lata och lätta vägen ut ur ett problem- ingenting annat. Ska ni har djur så ska ni ta ansvar för dem också - och det innebär inte att ta livet av dem så fort det inte passar

Detta att folk tror att ingen annan än dom kan sköta sin häst för den är alltid så speciell, enmanshäst, passar inte på ridskola och vad det än skylls på…

Men det är ju sant, man lider inte av att vara död. Varför är det värre att slakta en häst än att slakta en ko eller gris? Jag ta hand om min häst på bästa tänkbara sätt, men om det skulle bli så att jag inte kan göra det längre och jag inte hittar någon som vill göra det, ja då tar jag bort honom.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag tror att en stor del av dessa fula kommentarer kommer från småtjejer som ser sig missa chansen till en gratis häst.
PL
Det är många unga tjejer som ser problemhästar som en utmaning:crazy:

hästarna ska inte behöva lida psykiskt ännu en gång.

TS. du gör nog rätt val om du inte hittar en sponsor:idea:
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

TACK till er alla för era svar !

En kort förklaring på situationen ; Häst som varit vandringspokal , blivit misshandlad,allmänt vanskött , som inte litar på "nån" fören efter lång tid..när hon väl gör det är hon världens underbaraste :love:
17 år m veteranförsäkring (Agria ), som nu fått en senskada . Blivit behandlad i omgångar senaste mån , men behöver sprutas o opereras ...för att kanske bli bra ?!

Självklart vill jag behålla henne, men har inte råd...
Letar hem åt henne, men svårt på de premisserna :cry:.... Är det fel av mig att vilja avsluta hennes liv på ett bra sätt :confused:
Nu tror jag inte att du har råd att söka second opinion, men när man behandlar som du gör/ har gjort brukar det vara för att snabba på förloppet- att man vill tävla igen. Min Vet brukar fråga vad JAG vill. Jag struntar i om den inte går att rida på.

Ren vila läker många skador. Klarar den av bete?
Just det strövandet utan en massa spring läker bra. Jag skulle ge den det o se. huvudsaken är att den inte är direkt halt o att Vet. oxå tycker att det är idé att prova.

Många hästar som döms ut blir bra om man ger dem tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag förstår dig, en kompis fick själv göra likadant med en äldre travare som aldrig blev riktigt bra. Hon valde också att ta bort honom istället för att han skulle leva som sällskapshäst (som han inte trivdes med) eller vandra runt hos olika människor.

Det jag däremot INTE köper är att man har friska unghästar som man inte lyckas sälja (för att hästmarknaden är fucked up) till det pris man vill ha, utan isf istället väljer att skicka dom till slakt för att säljaren inte vill sälja dom för billigt. :devil: Sånt gör mig otroligt förbannad!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Det jag däremot INTE köper är att man har friska unghästar som man inte lyckas sälja (för att hästmarknaden är fucked up) till det pris man vill ha, utan isf istället väljer att skicka dom till slakt för att säljaren inte vill sälja dom för billigt. :devil: Sånt gör mig otroligt förbannad!

Men varför blir du så otroligt förbannad på de ?
Om de nu vill avliva sin häst är det DERAS val...

Om det hade vart en kanin, marsvin, ko eller gris SPELAR INGEN ROLL...

Varför skulle de sänka priset på sina varor ?

Jämför tex med matvarubutiker, saker som inte sålts SLÄNGS ... Varför skänker de inte bara bort maten till barnfamiljer ? I de bästa världar skulle de se så ut men har man en vision om hur man vill driva sitt företag så har man !
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag menar inte att man ska skänka bort dom, men marknaden är ju som den är och är man tvungen att sälja sina hästar får man helt enkelt anpassa sig. Inte skänka bort dom eller sälja till dåliga hem, men kanske gå ner i pris.

Man kanske inte kan få 40' för sin unghäst, men hittar man en (bra) köpare som är villig att ge 20-25' - varför inte? Slaktvärdet är ju desto lägre.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Men hur många uppfödare gör egentligen så då? De uppfödare jag vet som har slaktat unghästar är de som inte får sålt dem ens för slaktpristet och att om de behåller dem så kommer de inte ha råd att ta hand om dem.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag menar inte att man ska skänka bort dom, men marknaden är ju som den är och är man tvungen att sälja sina hästar får man helt enkelt anpassa sig. Inte skänka bort dom eller sälja till dåliga hem, men kanske gå ner i pris.

Man kanske inte kan få 40' för sin unghäst, men hittar man en (bra) köpare som är villig att ge 20-25' - varför inte? Slaktvärdet är ju desto lägre.

Bättre att slakta fölmärrarna i stället. Så får man en minskad produktion.

AM
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag förstår dig till fullo, sitter i ungefär samma sits själv....

Försäkringen täcker inte, och även om man går vidare med behandling osv så tror veterinärerna ändå inte att min häst håller för annat än sällskap. Men det är så sjukt jobbigt, för ett liv som sällskapshäst klarar hästen utan att ha ont, men det är inte det bästa för hästens psyke... Jag är livrädd att den ska bli vandringspokal och fara illa. Så vad gör man?? Själv kan jag inte behålla bara för den goda sakens skull, hur mkt jag än skulle vilja :(
Så tro mig, jag förstår din situation till fullo, och med tanke på alla oseriösa köpare av såna här billiga/gratishästar så tycker jag faktiskt att det är bättre att avliva.

Sedan ni som tycker att det är oansvarigt att ta bort en sådan häst; hur tänker ni? Självklart har man ett enormt ansvar som djurägare, men även om man har "ok ekonomi" så måste ni väl ändå förstå att man inte alltid har råd eller möjlighet att behålla en (i mitt fall väldigt svårfödd) häst som kostar mkt pengar varje månad? Tycker ni att det är mer ansvarsfullt att kanske ge bort hästen, som kanske då blir en vandringspokal och slutar som en svartslaktad häst bakom en lada i skogen?
Ja självklart kan man ha tur, och hitta ett bra hem där hästen får det bra. Men min erfarenhet säger mig att risken är alldeles för stor för gratishästar att så småningom hamna i fel händer och fara illa...

Jag förstår inte. Det måste ju vara betydligt mer ansvarsfullt att bespara hästen det eventuella lidandet som det innebär, och se till att hästen får ett bra slut....?

Personligen så tycker jag att det är det mest ansvarsfulla man kan göra som djurägare. För det är verkligen inget beslut som tas lättvindligt. Det är ett av de svåraste beslut man kan ta.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Men varför blir du så otroligt förbannad på de ?
Om de nu vill avliva sin häst är det DERAS val...

Om det hade vart en kanin, marsvin, ko eller gris SPELAR INGEN ROLL...

Varför skulle de sänka priset på sina varor ?

Jämför tex med matvarubutiker, saker som inte sålts SLÄNGS ... Varför skänker de inte bara bort maten till barnfamiljer ? I de bästa världar skulle de se så ut men har man en vision om hur man vill driva sitt företag så har man !

Dig skulle jag ju aldrig sälja häst till, som jämför hästar med matvaror :crazy:

De flesta vettiga människor inser att hästar aldrig blir något annat än en ren förlustaffär.

Klargörande: Jag säger inget om TS situation. Det är ett knepigt läge med en skadad och gammal häst.
 
Senast ändrad:
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Dig skulle jag ju aldrig sälja häst till, som jämför hästar med matvaror :crazy:

De flesta vettiga människor inser att hästar aldrig blir något annat än en ren förlustaffär.

Klargörande: Jag säger inget om TS situation. Det är ett knepigt läge med en skadad och gammal häst.

Nä för du säljer inte dina hästar så billigt att jag ens skulle titta på dem heller ;)
Jag har än i hela mitt liv inte köpt en enda häst för över 50 000 ... Så du går nog fri oavsett...

Och jag skulle heller ALDRIG köpa en häst som inte går att sälja för mindre än dubbla inköpssumman...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 098
Senast: Sootie
·
Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: grodan21
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 984
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp