Bukefalos 28 år!

" Ta bort"/avliva "frisk" häst...

ohpus1

Trådstartare
Hur gör man, vart vänder man sig ?

O nej, det är inget jag vill, men hittar jag ingen som vill ha henne så anser jag inte att jag har nåt val :cry:
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Sök på trotjänaravlivning och din ort eller län, så hittade jag de jag kontaktade. Annars avlivar veterinär och det går att boka tid på slakteri.

SKickar PM till dig.
 
Senast ändrad:
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Beror ju helt på hur du vill ta bort hästen. Man kan ju åka till ett slakteri, eller ringa en vet som kommer och avlivar...Det väljer man själv.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Lantbrukstjänst finns också. De tar med sig kroppen efteråt, tycker jag är bra men det är ju individuellt.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Ser att du bor i Linköping , de som kör i området inom Lantbrukstjänst / Trotjänaravlivning är en firma som heter Kallins Åkeri.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Herregud vad hemskt :cry: Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Grattis till årets mest onödiga och okänsliga svar.
Att avliva när det enda alternativet kanske är att djuret riskerar att hamna på villovägar, är bland det mest ansvarsfulla man som djurägare kan göra.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Tack för svaret :/
Du gjorde just ett fruktansvärt svårt beslut, ännu svårare...

Svar som ditt är anledningen till att jag tvekade att ställa frågan från första början !

Jag älskar min häst, hon är min bästa vän :heart:heart:heart:heart
jag skulle inte ens tänka i "de" banorna om det fanns andra alternativ !!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag håller helt med Stormkast - du gör det mest ansvarsfullt riktiga om det inte finns någon bättre lösning på det hela!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Herregud vad hemskt :cry: Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..

Fast det är ju just exakt det hon gjort. Tagit ansvar! Tänk om fler gjort så!
:bow:

Till TS: Du har tagit ett beslut som är tufft att ta. Baksidan med att ha djur. Tyvärr låter alldeles för många bli att ta just detta beslutet och låter andra ta över och till slut måste någon annan fatta beslutet. :crazy:
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Herregud vad hemskt :cry: Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..
Nä men du lät fruktansvärt elak!
Jag skulle önska att flera tog sitt ansvar och tog bort hästar som inte går att hitta vettiga hem till. Vissa hästar har ungefär samma status som katter, dvs går knappt att skänka bort dem, hur friska dom än må vara.
Allt i vårat samhälle blir ju dyrare och dyrare och samtidigt är det flera som faktiskt tjänar mindre eller inget alls.. Vad ska man då göra? Jo håll liv i hästen i alla väder, antingen man har möjlighet eller ej!!
Tror nog faktiskt dom flesta som kommer i den här situationen har tänkt sig för många gånger!
Tycker du är skyldig en ursäkt för din kommentar!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Herregud vad hemskt :cry: Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..

Nähä och hur länge ska man vänta ?

Hästar finns de hur många som helst ... Bra köpare SÄMRE med...
En död häst lider inte !
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Tack för svaret :/
Du gjorde just ett fruktansvärt svårt beslut, ännu svårare...

Svar som ditt är anledningen till att jag tvekade att ställa frågan från första början !

Jag älskar min häst, hon är min bästa vän :heart:heart:heart:heart
jag skulle inte ens tänka i "de" banorna om det fanns andra alternativ !!

Jag tycker att du ska strunta i sådana där svar.
Jag förstår att det här måste vara något av det värsta man som hästägare kan ställas inför i livet, men om du inte ser några alternativ annat än avlivning och, gissningsvis, skänka bort hästen till någon mindre nogräknad person - vad tror du att din häst och på sikt du kommer må bäst av? Vetskapen att din häst fick avsluta tryggt hos dig, eller slussas iväg till en okänd framtid, bara för att den skulle få leva?

Som fler skrivit: En död häst lider inte, och den enda som tyvärr får lida för beslutet är du. Men dessvärre är det ju för de flesta av oss något ofrånkomligt när man håller på med djur.

Styrkekram!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Hej!

Beklagar verkligen att du behöver ta det beslutet, förstår att det inte är lätt (det var inte lätt när hästen var sjuk för mig, det lär inte vara lättare när den är frisk).

Du ska inte lyssna på såna där "vet-bättre"-folk som tycker det är ansvarsfullt att ha hästen kvar till varje pris (eller sälja till vem som helst för billig penning). Jag är övertygad om att du övervägt alla alternativ och nu tar det som du allra helst inte vill göra. Starkt av dig!

Styrkekramare från mig också!

/Lavinia, börjar undra om inte hon också snart får ta just det beslutet.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Herregud vad hemskt :cry: Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..
När frågan om avlivning tas upp kryper alltid ngn som du upp från under sin sten!
Har varit med om det även IRL när stall"kamrater" ifrågasätter ett akut beslut gemensamt taget av hästägare o veterinär.
PL
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..

Om man tar på sig ansvaret så är det ens skyldighet att se till att hästen får det bästa. I många fall kan att somna in vara det bästa. Det finns MÅNGA saker jag aldrig hade velat utsätta mina djur för, utan hellre låtit dom somna in.
Döda djur lider inte hörrö du!

Och du, TS är uppenbarligen ledsen. Tror du då på fullaste allvar att TS inte hade valt en annan utväg om det fanns någon som vore bättre?


Till TS:
Lyssna inte på det i citatet, gissningsvis är det någon yngre tjej som tycker att det viktigaste är att hästen lever varesig den lider eller ej. Jag var själv en av dom flickorna när jag var yngre tonåring. Som ung och dum så tror man det finns en optimal lösning på allt.
Jag beundrar människor som tar sådana beslut som du. Som låter din vän vandra vidare även om det vrider om hjärtat på en själv. Du är stark, och en bra ägare! Jag får känslan av att det finns en väldigt vettig anledning bakom detta och vill bara säga att jag skickar massor av styrkekramar härifrån!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 098
Senast: Sootie
·
Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: grodan21
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 994
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp