Bukefalos 28 år!

" Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Att det finns fler alternativ till att ta ett sådant svårt beslut förstår alla och jag är som de flesta föregående talarna säker på att TS gått igenom alla utan att se en annan utväg. Det är helt rätt av dig att ta detta beslut om du anser det vara bäst för hästen. Som ägare har vi ansvaret att se till att våra djur mår bra, inte bara hålls vid liv... Tyvärr är det många som inte lever upp till detta och det gör mig förbannad! Hoppas du förstår att det är rätt beslut även om det känns tungt nu.

Jag anlitade en slaktbil från Mellansverige. Behövde inte åka nån stans och han var superbra på alla sätt!

Skänker dig en tanke och hoppas på det bästa för er båda.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag förstår att det är ett tufft beslut och jag tycker att du gör rätt som tar ditt ansvar men om det är din annons jag hittat så är ju hästen frisk men har en relativt ny sparkskada på en kota bak sen 6 veckor tillbaka och håller inte som ridhäst och säljes till sällskap/ promenad /avel och är dessutom 17 år. Inget lätt försäljningsläge. Hoppas allt löser sig! *styrkekram*
 
Senast ändrad:
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*kl*
Inget personligt mot trådskaparen som försöker göra det bästa i sin situation.

Men jag irriterar ihjäl mig på alla er som hejjar på avlivning av friska djur med era snusförnuftiga klychor om ”Döda hästar lider inte” Den enda gången den går riktigt åt helvete för hästen är när den hamnar hos människor som resonerar så. Den är den lata och lätta vägen ut ur ett problem- ingenting annat. Ska ni har djur så ska ni ta ansvar för dem också - och det innebär inte att ta livet av dem så fort det inte passar

Detta att folk tror att ingen annan än dom kan sköta sin häst för den är alltid så speciell, enmanshäst, passar inte på ridskola och vad det än skylls på…
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*KL*

jag kan hålla med dig till viss del men jag har två hästar, den ena skulle jag sälja om nöden kräver (gud förbjude), den andra skulle jag inte. Den "svåra" kräver ett otroligt speciellt koncept för att fungera harmoniskt och utan aggressivitet. Då är hon världens snällaste i alla lägen, bryts konceptet blir hon lätt aggressiv och kan bli rent av farlig i sin osäkerhet och oförmåga att hantera det. Jag vet också hur människor fungerar och många vill gärna testa för att se om det bara är snack eller om det kan fungera så som dom vill ha det. Jag skulle aldrig faktiskt utsätta henne för det eller nån annan för den delen heller. Men generellt många hästar kan hanteras och skötas av andra, många fler än vad folk tycks tro. Man får helt enkelt se till individen :)
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*kl*annat. Ska ni har djur så ska ni ta ansvar för dem också - och det innebär inte att ta livet av dem så fort det inte passar

Så när är det ok att ta livet av en häst? När man inte längre kan betala fodret för den? När man inte har råd att sko den och den inte skotts om på månader? Ansvar är att se till att djuret slipper lida, friskt eller sjukt och finns inga köpare och man inte kan ha djuret kvar ÄR det ansvarsfulla att låta det somna in och slippa hamna i "lågpristräsket", för där hamnar de hästar ägarna "tar ansvar för" och säljer istället för att avliva.

/Lavinia, som än så länge inte träffat någon som tagit livet av sin häst "för att det är kul".
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Men jag irriterar ihjäl mig på alla er som hejjar på avlivning av friska djur med era snusförnuftiga klychor om ”Döda hästar lider inte” Den enda gången den går riktigt åt helvete för hästen är när den hamnar hos människor som resonerar så. Den är den lata och lätta vägen ut ur ett problem- ingenting annat. Ska ni har djur så ska ni ta ansvar för dem också - och det innebär inte att ta livet av dem så fort det inte passar

Detta att folk tror att ingen annan än dom kan sköta sin häst för den är alltid så speciell, enmanshäst, passar inte på ridskola och vad det än skylls på…
Vilket skitsnack.

Jag tänker inte lägga mig i den här diskussionen mer för jag tycker att det är så sjukt jävla respektlöst mot TS som uppenbarligen är ledsen över ett tungt beslut, men vill ni fortsätta, varsågoda. Har ni tur finns det säkert någon begravning i närheten där ni kan droppa in och ha synpunkter också.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

TACK till er alla för era svar !

En kort förklaring på situationen ; Häst som varit vandringspokal , blivit misshandlad,allmänt vanskött , som inte litar på "nån" fören efter lång tid..när hon väl gör det är hon världens underbaraste :love:
17 år m veteranförsäkring (Agria ), som nu fått en senskada . Blivit behandlad i omgångar senaste mån , men behöver sprutas o opereras ...för att kanske bli bra ?!

Självklart vill jag behålla henne, men har inte råd...
Letar hem åt henne, men svårt på de premisserna :cry:.... Är det fel av mig att vilja avsluta hennes liv på ett bra sätt :confused:
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Tycker det låter bäst att ta bort. Hon kan få det bra efter operation. Men inga garantier. Ny ägare/fodervärd är inte heller nån garanti
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Hej!

Med den historian är det ju knappast tal om någon frisk häst.

Jag tycker du gör helt rätt, du vet att hon får det bra och slipper släppa kontrollen till någon om kanske inte är lika noggräknad.

Jag förstår att det är svårt, men du gör rätt, utan tvekan.

/Lavinia, beklagar situationen..
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

TACK till er alla för era svar !

En kort förklaring på situationen ; Häst som varit vandringspokal , blivit misshandlad,allmänt vanskött , som inte litar på "nån" fören efter lång tid..när hon väl gör det är hon världens underbaraste :love:
17 år m veteranförsäkring (Agria ), som nu fått en senskada . Blivit behandlad i omgångar senaste mån , men behöver sprutas o opereras ...för att kanske bli bra ?!

Självklart vill jag behålla henne, men har inte råd...
Letar hem åt henne, men svårt på de premisserna :cry:.... Är det fel av mig att vilja avsluta hennes liv på ett bra sätt :confused:

Jag stödjer ditt beslut till 100%,,

Den här hästen verkar ha lidit tillräckligt och låt den ha kvar i sitt minne att det faktiskt finns en person som den litar på.

Du har gjort ett jättejobb för det är långt ifrån alla hästar som litar på sina ägare v.s. ägare som litar på sina hästar.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*kl*
Inget personligt mot trådskaparen som försöker göra det bästa i sin situation.

Men jag irriterar ihjäl mig på alla er som hejjar på avlivning av friska djur med era snusförnuftiga klychor om ”Döda hästar lider inte” Den enda gången den går riktigt åt helvete för hästen är när den hamnar hos människor som resonerar så. Den är den lata och lätta vägen ut ur ett problem- ingenting annat. Ska ni har djur så ska ni ta ansvar för dem också - och det innebär inte att ta livet av dem så fort det inte passar

Detta att folk tror att ingen annan än dom kan sköta sin häst för den är alltid så speciell, enmanshäst, passar inte på ridskola och vad det än skylls på…
Det finns visst en till under nästa sten!
PL
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*kl*

Men jag irriterar ihjäl mig på alla er som hejjar på avlivning av friska djur med era snusförnuftiga klychor om ”Döda hästar lider inte” Den enda gången den går riktigt åt helvete för hästen är när den hamnar hos människor som resonerar så. Den är den lata och lätta vägen ut ur ett problem- ingenting annat. Ska ni har djur så ska ni ta ansvar för dem också - och det innebär inte att ta livet av dem så fort det inte passar

På dig låter det som att en avlivning är nåt enkelt och lättsamt - du har uppenbarligen aldrig varit med om en. Det är inget man gör för att man är lat och att det är lätt.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag tycker absolut inte att det är fel beslut att välja att ta bort hästen i det läget.

Förstår att det är väldigt svårt, kram på dig!
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Herregud vad hemskt :cry: Vill inte låta elak, för vet inte om eran "situation" men tar man på sig ansvaret som det innebär att ha häst så måste man väl ändå få det att funka på ett eller sätt, inte se död som utväg för att ingen är intresserad just nu..

Spelar ingen roll varför någon avlivar sitt djur, det enda man inte har rätt att göra är att göra det du just gjort. Fruktansvärt respektlöst.. :mad:

Jag är helt säker på att TS, likt många andra knappt sovit om nätterna de dagarna beslutet är fattat fram tills dess att det är gjort..och efter det kommer en sorgeprocess till... Jag tror få skulle ta bort sitt djur med en ryck på axeln..Det är det tuffaste men mest ansvarsfulla beslut man tar som djurägare.

Jag tål verkligen inte att höra "att få det att funka"..NEJ, verkligheten ser inte ut så och de gånger folk ändå kör på det sättet slutar det ofta i katastrof..
Tänker på en rad djur i misär..där främst ekonomin är det största problemet men ändå ska djuren hållas till liv, till varje pris..Det anser inte jag vara okej.

Som så många andra skrivit så är det inte lätt att få tag på vettiga köpare och idag finns det hästar i mängder, marknaden är mättad så det blir inte lätt att försöka sälja heller alla gånger.
Inte ens att skicka ut på foder är ett säkert alternativ idag..det finns ett flertal trådar om hur det gått åt skogen.
På något vis är det inte som det har varit förut.
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Jag tror att en stor del av dessa fula kommentarer kommer från småtjejer som ser sig missa chansen till en gratis häst.
PL
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Men jag irriterar ihjäl mig på alla er som hejjar på avlivning av friska djur med era snusförnuftiga klychor om ”Döda hästar lider inte” Den enda gången den går riktigt åt helvete för hästen är när den hamnar hos människor som resonerar så.

Det är ju just det man i så fall försöker skydda hästen ifrån - att det kan gå åt helvete för den..Folk, tex framtida köpare är inte alltid ärliga tyvärr eller snälla.

Därför säger man "en död häst lider inte". Det är en hemsk sanning men väldigt realistiskt..
Det är sant, någon som är död känner inget utan det är vi anhöriga som känner en saknad efter den. Man kan inte tycka synd om en död på det sättet, utan det är vi som saknar och tycker synd för att personen/djuret inte finns bland oss längre.
Ingen hejjar på om att någon ska ta död på en häst bara för att..det är en tröst i att man tagit ett beslut eller står inför ett beslut.

Ingen tar bort ett djur med ett lätt huvud..eller tja, såna idioter finns ju också men det hör till en annan diskussion.
 
Senast ändrad:
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

På dig låter det som att en avlivning är nåt enkelt och lättsamt - du har uppenbarligen aldrig varit med om en. Det är inget man gör för att man är lat och att det är lätt.

Precis.
Att ta beslutet att avliva en gammal, älskad familjemedlem är fruktansvärt hemskt, men det är ägaren som lider av det, inte djuret!
Vill man göra det lätt (och billigare) för sig skänker man väl bort den "nästan gratis" på blocket... :crazy:

En hyffsat gammal häst med senskada som behöver opereras, vem köper den?
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Ja det..eller någon av alla dessa fantasifulla djursamlare.

Det är ju skillnad i att leva och att överleva..
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

*kl*

Jag förstår faktiskt inte hur vissa personer resonerar här. Ibland är faktiskt avlivning det enda rätta. Jag har en hund som i dagsläget är "relativt frisk" med behandling (allergier och höftproblem). Han har dessutom haft det väldigt tufft innan han kom till mig. Den dagen jag inte kan ha honom kvar kommer jag att avliva honom även om han fortsätter att må som han gör nu. Förhoppningsvis kommer den dagen efter att han själv checkat in men man vet ju inte. Allt kan hända.

Hästar finns det i överflöd på marknaden nu så det är inte lätt att sälja. Är man dessutom kräsen med vilken köpare man får så är det ännu svårare. Är det bättre att sälja hästen billigt och den sätts direkt på en slakttransport ner till Italien än att den avlivas humant här i Sverige?
 
Sv: " Ta bort"/avliva "frisk" häst...

Håller med om varenda ord.

Inte ens med en frisk utbildad häst är marknaden lätt. För TS häst är marknaden stendöd.

Själv tycker jag det är skönt att någon orkar ta sitt ansvar som hästägare och fatta det svåra beslutet att ta bort en vän som inte har det bra. Den enkla vägen är att lämna över till någon mot symbolisk summa och blunda och hoppas på det bästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 098
Senast: Sootie
·
Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: grodan21
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 981
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp