Bukefalos 28 år!

Ta fast i hagen.

Cilva

Trådstartare
Har idag ägnat exakt 58(:crazy:) minuter till att försöka ta fast varmblodet i hagen. När jag kommer gående med grimman och grimskaftet och är några meter ifrån henne så går hon iväg. Jag går närmare igen och hon går iväg osv osv.

Har testat lite olika metoder. Bla att knata efter henne i lugn takt så att hon bara skrittar. Då händer absolut inget mer än att jag får gå tills jag stupar. :crazy:

Testat driva fram henne i trav el galopp så fort hon går iväg från mig när jag närmar mig. Sedan när hon stannar provar jag gå fram och står hon inte kvar driver jag på direkt osv. Detta tar något kortare tid men hon har en sjujäkla kondis så det tar tid ändå. Och så tycker jag inte det är spec effektivt.

Idag släpade jag ut min uppsittningspall i hagen och satt där och åt en morot för att se om hon kom fram för att se vad jag gjorde. Det slutade med att ponnyn försökte äta moroten och varmblodet kom och ställde sig 7 m från pallen.

Till sist försökte jag lura henne genom att gå med ponnyn mot grinden. Tar jag in ponnyn i stallet så kommer varmbldoet oxå. Men så vill jag inte göra annat än om det är bråttom el så. Ponnyn kom med i grinden och varmblodet följde efter en bit men stannade sen och tittade på mig. Då gick jag fram till henne och fick ta på grimman som att jag aldrig gjort annat. Klappade henne och tog av grimman och åkte iväg till en kompis och drack kaffe. :p

Nån som har nåt tips?

I övrigt funkar hanteringen mkt bra. Hon lyssnar på mig, håller sig på sin plats när jag leder och är lyhörd. Tyvärr är hon väldigt lättstressad, kan matvägra om nåt som inte brukar hända har hänt. Ex i fredags tog jag in dem och gav lunch för vet var på väg. Då år hon inte lunchen iom att hon ju brukar äta den ute i vanliga fall.

Är rätt säker på att om jag började ta in henne kl 3 varje eftermiddag så skulle det inte vara nåt problem. Då vet hon vad som ska hända och det är ok. Har tyvärr inte möjlighet till det varje dag.
 
Oj! Detta är jättesvårt att förklara men du gör fel.
Man skall inte gå efter hästen på detta sätt o ABSOLUT inte driva fram den, om man inte hanterar att göra en Join-Up!

Det finns enormt bra metoder att få hästen till att komma till dig, skall se om jag kan hitta texten o klistra in den här.
 
Har en häst i vårat stall som jag tar in ibland. Som är huvudskygg, litar inte på människor, och mkt lätt stressad.
Se om jag kan försöka förklara hur jag gjorde. Närmar mig hästen långsamt, lugnt och försiktigt med framsträckt hand som jag ska hälsa. Snett framifrån från sidan. Mot bogen. (titta inte direkt på hästen, kanske lite bakom på sidan)Börjar hästen gå iväg. Så gå åt ett annat håll bort från hästen. Eller ta ett steg tillbaka. (bjud in den) Vänta och se vad hästen gör. Om den kanske försöker komma till dig. (Bara vänta.) Efter ett tag brukar hästen närma sig av ren nyfikenhet. Eller så kommer du närmare och närmare för varje gång. Brukar först låta den nosa. Sedan försiktigt klappa på bogen eller klia lite. Sedan klia upp mot halsen. Till sist brukar hästen börja tugga. Då är det ok att ta i grimman. Så ta en dag när du har gott om tid, och låt det ta all tid i världen om så behövs. Ha tålamod! ;)

Lycka till!!

"More Time Is Less Work" :bump: :rofl:
 
Min medryttarhäst höll på så där i vintras.
Jag använde mig av pådrivning. Stannade han bara, så fortsatte jag driva.
Jag slutade inte driva förrän han stannade, vände sig mot mig och sänkte huvudet.
Då satte jag på grimman och gav massor med beröm.
Första gången tvärstannade han på väg till stallet. Ville INTE gå vidare. :(
Då tog jag av grimman och började driva honom igen.

Efter 2 dagar så slutade han att "larva" sig. :smirk:

Jag ser alltid till att det finns något gott till honom i krubban när vi kommer upp. Dvs. han får det av mig när vi kommer upp, bara för att han ska koppla det till MIG. :D
 
Det är ju inte fel att ge hästens gott, efter man "fångat" in den. Tillslut kommer den bara den ser dig!!!

Och sen måste DU tänka positivt när du går till hästen...tänk inte nejjjj nu går han, utan tänk va kul ni ska ha det och att du saknat honom..va glad ,då utstrålar du glädje och det känner hästen av!!!

Sen kan de bara ha en period, men man får ta till de medel man har, sig själv ett glatt sinne och en godbit!!!

Mina pållar ser alltid ut som ,,,,vem ska hon hämta, är det mig, mig??

De ser jätte roliga ut och jag brukar alltid säga...vem ska få jobba idag??

Och då lyssnar de ännu mer och närmar sig.

Sam
 
Precis så gör jag. Fast det tar tid (hon är i startkondition). Det konstiga är att detta beteende kommer tillbaka alltid då och då. Idag tog det en halv minut från att jag kom in i hagen till hon hade grimman på sig.

Har försökt fundera på varför hon gör så här. Det enda jag kan komma på är att hennes huvud är extra snurrigt den dagen. :crazy: :)

När grimman väl är på så är hon snäll som ett lamm.
 
Ibland

*ler*
Jag försöker inte fundera på varför.
Jag bara konstaterar att han gör så ibland.
Iofs så har det bara hänt en gång på 6 månader.
 
Tyvärr är hon inte så matglad att det går att "lura" henne med mat. Så det gör ingen skillnad. Men jag skulle kunna testa ändå iom att hon inte blir tiggig av att få godis ur handen.

Försöker alltid ha en positiv attityd och ffa så ser jag till att alltid ha god tid på mig.
 
Re: Ibland

Jag brukar alltid fundera på varför hästar gör som de gör och när det gäller detta har jag kommit fram till att sågspånet mellan hennes öron blåser runt. :D

Ex matvägran brukar när det gällre henne lätt gå att härleda till att nåt som inte brukar hända har hänt, ex mat inne istf ute, snabbjobb för första gången på länge, klinikresa osv.
 
För det första : Du måste få hästen att tycka att du är INTRESSANT! ta inte in hästen endast de ggr du ska rida aeller göra annat "tråkigt/jobbigt" Lek med din häst! Ha kul! Jag hade en ggn en ponny som var sån. Jag började med att sätta mig i hagen på en sten. Jag satt där o studerade dem länge. Till slut kom den ena hästen och undrade vad jag gjorde. Sen kom nästa. Naturligtvis hade jag nåt gott att erbjuda dem när de kom. Jag klappade dem lite och pratade med em. Till slut kom ju oxå min lilla ponny nyfiket fram när hon märkte att jag inte ville så mycket. Jag höll på så ofta då jag hade en stund över. Till slut tyckte även min lilla häst att det var mycket trevligt när jag kom och bara hälsade på dem. Sen kom hon fram till mig varje ggn jag gick in i hagen. Ibland tog jag in henne, ibland inte.
Till slut kunde hon ju inte veta varför jag kom .
Och det KUNDE ju faktiskt vara godis och det där härliga "prasslet " från nåt jag pillade med i gräset som visat sig så många ggr vara en saftig morot.. :)

Det funkar inte att gå efter hästen och sen att det inte fungerar. Händer det sen inte nåt bra med det så "vinner" ju hästen varje ggn. Inte bra alls!!

Mina hästar älskar när jag kommer. När jag öppnar ytterdörren o t.ex ska gå o hämta posten så "hummar" de båda två från hagen. Och det är faktiskt ganska trevligt för då vet man att de tycker om en och att de tycker att det är roligt att se en.!

Och du, det kan ta månader att få bukt med ovilliga hästar. Men hästar har all tid i världen så det måste man själv oxå ha.. Det går inte att stressa fram positiva reaktioner från en häst. För allt den gör kommer från hjärtat.
Och det är svårt att kräva kärlek och tillit av en häst .. det är nåt man själv måste visa den.. ÄKTA kärlek.. ;)

Lycka till!!
 
Beteende i hagen

Jo, det försöker jag också göra, men när det gäller hämtning i hagen, så funderar jag inte särskilt mycket på det när det bara händer ngn gång.
Skulle det vara lika varje gång, då är det en helt annan sak.
 
Nåt måste jag uppenbarligen gort rätt iom att hon numer inte alltid gör så här när jag ska ta in henne. Precis i början var det samma visa varje gång.

Idag tog det ca 45 min att ta in henne. Testade metoden att gå åt ett annat håll när hon gick iväg. Det funkade rätt bra. Flera gånger kom jag så nära att jag nästan fick ta på grimman. Nu ska jag i några dar försöka hinna med att ta fast henne varje dag istf varannan.

Har testat att sitta på en pall och vänta och se. Hon kom ett par meter ifrån mig. Kanhända hon kommit ända fram om jag suttit kvar längre tid.

Jag vill inte använda godis för att få fast henne. Dessutom är hon som jag skrev tidigare inte speciellt brydd om mat/godis så det gör liksom ingen skillnad.

Däremot håller jag med om att det bör hända nåt kul när jag tar in henne för att hon ska börja tycka att det är positivt när jag kommer för att hämta henne. Fast det roliga är att om jag kommer ut ihagen utan grimma och grimskaft i handen kommer hon gärna fram och "pratar" en stund. :)

Det svåra är att hitta nåt som hon tycker är roligt. Springa fort är kul, det gjorde vi idag. Ridning är oxå kul, när hon förstår. Det bästa vore att hitta nån liten grej som vi kan göra varje gång jag tar in henne som hon tycker är kul. Vad gör ni med era hästar som de gillar/tycker är kul?
 
Åh.. jag hoppas inte att du missförstod mig och tror att jag menade att du bara gör fel... Det är ju skönt för dig att det går framåt. Jag tror att om du hittar det där lilla, lilla "roliga" så kommer det snart lösa sig . :)

Jag går ut och går mycket med mitt sto då jag ju tränar en del Nh med henne. Hon tycker DET är jättekul! Men min valack är ju måttligt road av att gå ut o gå.. :confused:
Så det är ju såå olika.

Jag tror att man ska göra det som hästen är absolut bäst på ganska ofta. Kanske för att hästen ska känna sig duktig och t.o.m lite stolt :angel: Oftast tycker de ju det är roligt då de kan det och det innnebär ju oxå en glad ryttare ;)

Skratta mycket när du håller på med han/hon. Visa att man verkligen ÄLSKAR att umgås med hästen..
Usch, det är svårt... Min valack gillar ju att blir riden ute i skogen. Trallar glatt iväg och bockar gärna..=)

Hitta på lite lekar med hästen, kanske..
Typ lek med badbollar och sånt. =) Det gjorde jag i somras med mitt sto. Jag kan säga att hon stormade runt i hagen efter den där bollen.. Å jag skrattade så jag trodde jag dog. Och det såg NÄSTAN ut som om hon log :)

Jag önskar dig all lycka och hoppas att det ordnar sig. Det är ju bra att du går ut i hagen ibland utan syfte att ta in hästen.
Ha det! :bump:
 
Vad som funkat för mig är att gå sakta fram mot hästen iii lite "snirklar" titta ej i ögonen,och så fort hästen gör ansats att gå eller vänder borthuvudet från dig så stannar du omedelbart och tar nått steg bakåt. fortsätt så.. när hästen tittar rakt på dig kan du också gå ganka rakt mot den.. lite krångligt men jag hoppas att du fattar vad jag menar!!

Lycka till!
 
Har testat det ett par gånger, fast jag har vänt och gått åt ett annat håll några steg. Funkar rätt bra. Fast det är inte alla gånger när hon stannar och tittar på mig som jag får går fram till henne och ta på grimman. Vi gjorde framsteg idag, det tog bara 25 min. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 532
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp