Ta hunden på mopeden

M

Midlingur

Är jag galen som har planer på att testa att ta hunden jag ska ha på prov på min moped? Jag tänkte köpa en ryggsäck med hake så att jag kan knipsa fast honom, och sätta ryggsäcken på magen istället så att jag har koll på honom. Moppen är inte trimmad, och jag är farträdd så jag lär köra i max 30 km/h. Jag tänkte självklart först att vänja honom vid att åka moped, genom att först åka i en minut och sedan tre, sedan fem osv. Hunden är en toypudel, och skälet till varför jag vill ha honom med på mopeden är för att jag vill att han ska följa med ut till stallet (vilket är hans nuvarande hem).

Vad tycker ni? :confused:
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Jag har tittat på glasögon till hundar, hur jag ska göra med öronen vet jag inte.
 
Sv: Ta hunden på mopeden

snabba hundar springer fortare än 30 km/h, är det verkligen nödvändigt med "dragskydd"? det jag tycker låter riskabelt är i så fall om ni skulle krocka/halka av vägen, då blir det inte mycket vovve kvar. kan man inte surra fast en bur (typ flyg-)där bak?
 
Sv: Ta hunden på mopeden

I thailand åker dom 3-4 stycken på en moped sen en liten hund på "golvet" så visst går det :p
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Men om någon kör på mig bakifrån så är det ju lika stor chans att hunden krossas om den sitter därbak i en bur. Är underlaget dåligt så tar jag självklart inte med mig hunden. Jag vill helst ha hunden framför mig, för då har jag uppsikt över den.
 
Sv: Ta hunden på mopeden

flygburarna är gjorda för att tåla en hel del. beroende på vad du har för moppe så kan du kanske sätta fast buren framför dig?
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Pricken älskar att åka moppe... Vi åkte mest när jag jobbade på en gård nere i skåne... Han satt i mitt knä och aldrig hade jag glasögon på honom, och ögonen va det inga problem med... Jag tror inte att det går tillräckligt fort...
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Det finns ingen möjlighet att ta den framme på moppen.
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Vi har med hunden på motorcykel vi, där har pappa henne framför sig, som på en liten "platå" där hon får ligga (fastknipsad) i en väska, och har en liten luva på sig för att skydda öronen mot drag
{885758BF-9C4B-462D-84FA-BA15D2A5A6E9}.jpg


På moppe vet jag dock inte hur det funkar, det är väl om man kan bygga dit nån liten anordning av nåt slag.
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Det borde ju gå bra, har en kompis som för några år sedan körde med sin mellanpudel bakpå moppen i en plastback :eek: Backen hade en sorts överdrag av tyg som skyddade hunden upp till halsen. Hon körde sansat och förnuftigt och det gick hur bra som helst. Hunden hade inga skydd mot drag och tyckte det var superkul att få hänga med ut...
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Jag har kört både moppe och cykel med min lilla hund. Jag brukar ha hunden innanför jackan - jag drar åt med ett skärp nedtill utanpå jackan, och sedan stoppar jag hunden innanför och drar upp dragkedjan. Skärpet utanpå, nedtill, är för att inte hunden ska åka "rakt igenom". Det funkar alltid jättebra, och hunden sitter "fast". Om det varit kallt någongång så har jag gjort precis som på bilden i Pepp's inlägg - jag har satt på en "huva". Ett strumpskaft funkar utmärkt! :banana:
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Man kan oxå göra sig en liten påse av en gammal handuk lr liknande... Bara att hänga runt halsen å ha vovven under jackan... Behöver inte oroa sig för att hunden ska glida ner och vill man så kan man ju även knäppa fast den i påsen...
 
Sv: Ta hunden på mopeden

Jag har min JR i korg på styret på cyklen... Funkar jättebra... Hon sitter fast i sele med två spännen- ett från varje sida...
Nu har jag varit dum och köpt en ny cykel och korgen kan inte sitta på styret... Vill oxå ha henne framför mig så jag ser om hon kastar isg.... Det skulle nog kunna bli vingligt annars! Hon tycker det är superkul att åka cykel och dessutom att springa brevid också... Ska nog leta upp en strumpa nu inför vintertider!
 
Sv: Ta hunden på mopeden

haha nähä inte är du galen jag hade min bak på pakethållaren i en cykelkorg(har en phalene på 4 kilo) :D

Folk skrattade när dom såg han stod och öronen fladdrade hihi...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 184
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 134
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp