Ta körkort

började övningsköra i juli och körde upp i Oktober men det var på den gamla hederliga tiden då det inte var några problem att vara privatist
 
gud vad folk verkar klara körkortet snabbt :o

Jag körde mängder av lektioner februari-juni förra året och hann ändå inte bli klar för uppkörning. Dock har jag hört nu att för den körskolläraren får alla ta många lektioner. Tror inte hon är girig utan bara (för?) noggrann.

Lycka till @machafuko!

Min tanke när jag skapade tråden var att det kanske bara skulle komma svar från folk som var väldigt snabba med att få körkort. Men alla är man ju olika bra/snabblärd/har olika möjligheter att få övningsköra så det är väl så himla individuellt tänker jag.

Tack! Jag är nervös men peppad. :D
 
Jag skrev in mig i början på september (fyller i oktober), två veckor senare bröt jag benet i en ridolycka, och det var så komplicerat att jag inte ens kunde gå till den vanliga skolan helt normalt förrän till jul och kunde börja köra bil igen vid sportlovet ungefär. Skrev teorin i januari och fick sen körkortet på första uppkörningen i maj.

Körde hemma vart vi än skulle. Övningskörde seriöst på körskolan ~två gånger/vecka i en månad kanske. Men detta var så länge sen att jag inte behövde bry mig om att klara körningen direkt i anslutning till teorin.
 
Jag körde länge, men det beror på att jag började när jag var 16 år gammal. Tog körkortet när jag fyllde 18 så jag hade övningskört i 2 år. Jag körde överallt dit familjen skulle under de två åren. Tog 5 st lektioner som ingick i ett privatistpaket där man även fick teorilektion.
 
Jag började övningsköra med min sambo i maj och körde upp i april. Jag hade kanske kunnat korta ner tiden lite men jag ville känna mig 100% säker innan jag bokade uppkörning.
 
10 år :p
Nä men jag började övningsköra när jag var 16. Sen flyttade jag till en annan stad och kunde inte fortsätta köra med pappa och då tappade jag motivationen. Kom igång på körskola när jag var strax över 20. Var på sluttampen när jag fick jobb i annan stad igen. Tappade motivationen igen.
När jag sen hittade motivationen igen tog det ungefär 2 månader inklusive vänta på tid för riskutbildning och uppkörningstid.
 
Kör så mycket du bara kan, det är antalet mil som gör dig till en bra förare och inte hur snabbt du klarar kortet. Jag ser allt för många dagligen i trafiken som skulle behöva sätta sig på skolbänken igen och det märks även tydligt i alla diskussioner här på buke vad som är lagligt eller olagligt i trafiken att många inte har koll.

Har du möjligheter att övningsköra privat så gör det parallellt med körskolan.
Kan inte nog instämma i det.
Lär dig hur du ska köra och öva sedan järnet.

Detta med hur är viktigt. Jag har haft ett gäng invandrarelever som kört bil i massor av år - 20 eller mer - men som inte klarar uppköringen för att de inte tittat i backspegeln som de bör och inte gjort andra saker som körproven lägger vikt vid. Körning är så mycket mer än att kunna följa trafikrytm och kunna växla. :)
 
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D

Två veckor. Tog en intensivkurs och hade inte direkt kört något innan.

Hur bra bilförare jag var efter jag väl tagit kortet går dock att diskutera. Två veckors körning ger inte direkt mycket trafikvana, oavsett om man kört två gånger per dag.
 
Jag övningskörde privat i ett par års tid och då körde jag så mycket jag bara kunde. Jag behövde därför inte ta så många lektioner, tre-fyra st, mest för att slipa till detaljerna. Körde upp privat.

Däremot gick jag på trafikskolans teorilektioner. Det hade jag stort utbyte av! Dels för att jag har lätt för att komma ihåg sådant som visats visuellt (bilder och filmer) och diskuterats muntligt, dels för att jag tyckte att just de diskussioner som uppstod gjorde att jag fick in ett väldigt bra tänk kring hela bilkörargrejen. Antagligen på ett, åtminstone för mig, annorlunda sätt än om jag bara hade suttit själv med en bok.
 
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D

Ju mer pengar och tid du har, ju fortare går det.

Intensivkurs med 2-3 körlektioner om dagen, förbokad risketta och vad det nu heter samt lärarledda teorilektioner och datasupport/testprov så 2 veckor sedan väntan på teoretiskt och praktiskt prov.
(Fungerar annorlunda idag än mot när jag tog körkort och senare jobbade på trafikskola (receptionist).

Beror mycket på hur du känner det med din körlärare med. Alla människor klickar inte och mitt tips är att om du inte är nöjd (av vilken anledning somhelst) be om byte av körlärare direkt! Slösa inte tid och pengar om det inte känns bra i magen!
 
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D

Jag började övningsköra i mitten av augusti 2015 och körde ca 2 ggr/vecka och körde upp i mitten av januari 2016. Övningskörde och körde upp i Stockholm och kände mig redo för all typ av trafik när det var dags.
 
gud vad folk verkar klara körkortet snabbt :o

Jag körde mängder av lektioner februari-juni förra året och hann ändå inte bli klar för uppkörning. Dock har jag hört nu att för den körskolläraren får alla ta många lektioner. Tror inte hon är girig utan bara (för?) noggrann.

Lycka till @machafuko!

Min var också jättenoga. Men jag tycker att det är bra.
 
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D

Jag började övningsköra när man fick det (lite innan 18, jag kommer inte ihåg för det var så sabla länge sedan :p). Men jag var rädd så det funkade inget bra plus att mamma var hysterisk att övningsköra med. Började sedan plugga i Uppsala så jag hade inte behov av körkort så det blev inget. När jag sedan flyttat hem för att hjälpa till med mamma blev det lite akut eftersom hon hade diagnosticerats med Alzheimers. Hon fick fortfarande köra bil men av förklarliga skäl funkade det inte att övningsköra med henne så det fick bli intensivkurspaket på två veckor.

Det blev tre v totalt pga halkbanan och väntetid på uppkörning. Jag tror det blev 24 lektioner totalt, jag vet att jag köpte till några eftersom det blev lite väntan. Jag klarade mig på första skrivningen och första uppkörningen. Intensivkurs är suveränt tycker jag, där jag körde kunde man köpa ett litet eller ett stort paket beroende på hur van förare man var. Allt ingick också i paketet, teori, halkbana och lån av bil från körskolan för uppkörningen.

Lycka till! :up:

Edit: Jag håller med flera andra som sagt att det är milen som gör en till en bra förare. Pga mitt jobb har jag dunkat mer mil än vad jag någonsin önskat och det är de som gjort att jag är en bra bilförare idag. Det, plus att jag varit med om några olyckor och sett till att arbeta mig igenom dem och köra snabbt efter dem igen.
 
Senast ändrad:
Beror mycket på hur du känner det med din körlärare med. Alla människor klickar inte och mitt tips är att om du inte är nöjd (av vilken anledning somhelst) be om byte av körlärare direkt! Slösa inte tid och pengar om det inte känns bra i magen!

Det där är jätteviktigt. Jag hade tur när jag blev tilldelad min körlärare, vi klickade enormt bra och han visste när han skulle pusha mig och när jag verkligen var lite halvrädd. Hade jag haft någon annan tror jag inte det hade fungerat lika bra.

När jag hade gjort uppkörningen pumpade jag adrenalin som f-n och han tittade bara på mig och sa: Jag kör tillbaka till skolan, va? vilket helt klart var en bra idé, just då var jag inte en bra förare! :rofl:
 
Beror mycket på hur du känner det med din körlärare med. Alla människor klickar inte och mitt tips är att om du inte är nöjd (av vilken anledning somhelst) be om byte av körlärare direkt! Slösa inte tid och pengar om det inte känns bra i magen!

Det här är jätteviktigt! Och är en del i att det tog lite tid för mig. Eftersom jag kom så mycket efter med körkortet på grund av mitt brutna ben (här tar folk typ samma dag de fyller arton, men då kunde jag inte ens gå över golvet), tänkte jag att jag tar alla lektioner jag får bara jag får det där sabla kortet. På min körskola fanns fyra lärare, varav en var extremt lätt att få tider med, så jag bokade in med honom. Problemet var bara att han var sjukt arrogant och ägnade mer än halva körlektionerna att stöta på kvinnliga elever. Just därför var det inga tjejer som ville köra med honom (han var i 25-års åldern så han var inte gubbsjuk eller så, men det är ju inte precis önskvärt ändå), och han hade en massa lediga tider.

Jag bytte faktiskt. Men han jag fick efter (fantastisk!) var den enda som hade behörighet att övningsköra med mc-förarna och i och med att detta var på våren så fick jag byta till en tredje precis på slutet. Båda mina bröder som tog körkort på hösten istället hade samma som jag hade i mitten hela vägen och han var kanon. Den sista jag hade var helt okej också, men visst var det hattigt att byta fram och tillbaka x antal gånger. Men hellre det än att gå kvar med den första som det inte alls funkade med.
 
Jag övningskörde länge, började övningsköra vid 16 år och fick köra dit vi skulle med familjen. På körskolan blev det sen rätt många lektioner, minns dock inte exakta antalet, men det var lite så att "alla" körde många lektioner på den körskolan. Vi fick 15 lektioner av vår gymnasieskola, men köpte en del lektioner själva med - körskolan "släppte" en inte utan tyckte alltid att man skulle ta en lektion till...

Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
916
Senast: Twihard
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 829
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp