Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Lusten är stor, men modet sviker.
Om du inte säger något så har du "godkänt" det, om du nu inte betonat att det är en personlig inbjudan denna gång. Och om du betonat att endast hon är välkommen, vill du verkligen umgås med någon som totalignorerar vad du tycker?

Stackars dotter.
 
På nyår hade vi större barn på besök som hade pennorna på lägre höjd, plötsligt stod en 2åring och ritade på köksskåpen :cool:.

Åh Herregud jag hade dött! :eek::crazy:

Hade förmodligen hållit masken och sagt ”Det ordnar sig/det går bort” som man artigt har lärt sig att säga :angel: och sen helt enkelt inte bjudit in den familjen igen.. :meh:
 
Åh Herregud jag hade dött! :eek::crazy:

Hade förmodligen hållit masken och sagt ”Det ordnar sig/det går bort” som man artigt har lärt sig att säga :angel: och sen helt enkelt inte bjudit in den familjen igen.. :meh:

Fast alltså... att både tänka sig att (små barn) ska leka själva utom synhåll OCH tro att inte sådana saker ska hända? Det finns en anledning till uttrycket ”silence is golden... unless you have a toddler” ;)
 
Fast alltså... att både tänka sig att (små barn) ska leka själva utom synhåll OCH tro att inte sådana saker ska hända? Det finns en anledning till uttrycket ”silence is golden... unless you have a toddler” ;)

Jamen såpass koll får väl dom gästande föräldrarna ha? En sån plutt släpper man ju inte helt ur sikte såklart!
 
Åh Herregud jag hade dött! :eek::crazy:

Hade förmodligen hållit masken och sagt ”Det ordnar sig/det går bort” som man artigt har lärt sig att säga :angel: och sen helt enkelt inte bjudit in den familjen igen.. :meh:
Jag gissar att tvååringen är deras egna... :D
Och ja, det har hänt här också efter att kritor slarvigt lämnats framme inom räckhåll (fasen vad de växer fort alltså). Våra fina dyra tapeter fick lite förstärkning i form av röd vaxkrita. Det gick dock faktiskt bort, men jag var lite uppgiven en stund.

Vi har också lyckats måla typ en halv kvadratmeter av vit hotellrumsvägg med blå krita när mamman vände ryggen till för att borsta tänderna. Det har lärt mig att plocka undan. ;)
 
Jag gissar att tvååringen är deras egna... :D
Och ja, det har hänt här också efter att kritor slarvigt lämnats framme inom räckhåll (fasen vad de växer fort alltså). Våra fina dyra tapeter fick lite förstärkning i form av röd vaxkrita. Det gick dock faktiskt bort, men jag var lite uppgiven en stund.

Vi har också lyckats måla typ en halv kvadratmeter av vit hotellrumsvägg med blå krita när mamman vände ryggen till för att borsta tänderna. Det har lärt mig att plocka undan. ;)

Jaha, är det eras egna är det ju en annan sak ;)
 
Åh Herregud jag hade dött! :eek::crazy:

Hade förmodligen hållit masken och sagt ”Det ordnar sig/det går bort” som man artigt har lärt sig att säga :angel: och sen helt enkelt inte bjudit in den familjen igen.. :meh:
Då bör du nog adoptera barn i 4-5 års åldern eller äldre och portförbjuda småbarn i ditt hus. Det är nog få småbarnsföräldrar som inte varit med om barn som ritar där de inte ska.
 
Jamen såpass koll får väl dom gästande föräldrarna ha? En sån plutt släpper man ju inte helt ur sikte såklart!

Det var mer en kommentar till den allmänna diskussionen om var barnen förväntas vara och leka/ha sina saker än en kommentar till just den specifika situationen med besökarna. Självklart behöver man ha bättre koll (eller större tolerans för väggkonst) med sådana små. Därför har vi möblerat vårt hem så att barnen (framför allt när de var mindre) på ett naturligt sätt hållit sig inom synhåll från oss, även när vi själva varit sysselsatta med annat än att enbart vaka över barnet ;)
 
Jag tror inte jag känner någon som handarbetar, i vart fall ingen jag träffar i dess hem, så det kan jag inte uttala mig om (min farmor handarbetade i och för sig, men hennes projekt låg inte heller framme, de låg skyddade i något skåp när hon inte höll på tror jag, till skydd från både katter, hundar och barnbarns klåfingriga händer), men annars låter det ju som mitt hem typ. Dricker vi te i vardagsrummet så är kopparna givetvis där. Precis som champagneglasen/rödvinsglasen/kaffekopparna om det är den typen av umgänge. Men när de är urdruckna så diskas de ju och ställs bort? Eller förvarar folk porslin framme? Det tror jag definitivt inte hör vanligheterna till i barnfamiljer i alla fall, det hade blivit en rasande åtgång på koppar. ;)

Att jag är så förvånad är nog för att jag verkligen inte har något "utställningshem" (jag hör dock till dem som gärna hade levt så, älskar snygg inredning, oavsett om det är svenskt tenn rakt igenom eller brittiskt lantligt, så länge det har en tydlig röd tråd) och anser mig vara rätt stökig. Men prylar drällda överallt ger mig krupp, jag vill kunna torka av ett bord utan att flytta en miljon prylar och vill att det ska se snyggt ut och vara lättskött, just eftersom vi så ofta har folk här så vill jag att våra gäster ska få plats i möblerna och inte känna sig som om de sitter i någons röra eller får kläderna förstörda av geggiga barnsaker eller hundhår. Det finns liksom ingen risk att någon skulle tycka att vårt hem såg obebott ut ändå, så att hålla undan och efter är ganska nödvändigt, i kaoset som är vårt liv.

Mitt liv är fyllt med ett evigt tömmande och fyllande av diskmaskinen så ja, vi förvarar glas och porslin framme eftersom det alltid finns en "smutskö" till diskmaskinen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Man alltså... hur mycket prylar har folk egentligen? Eller menar ni att definitionen av "mina prylar" är allt som jag äger? Inredning i form av lampor osv?

Eller är det vanligt att folk förvarar kläder, smink, pryttlar, datorer, kontorspapper osv i vardagsrummet? Kläder har väl sin plats, smink hör hemma i badrummet, dator i en arbetshörna osv. Vardagsrummet är till för att umgås med folk, det gör jag helst utan att behöva sitta på en gammal laptop eller se räkningar drällandes runt mig. Jag kan helt ärligt säga att jag inte har "personliga" saker såsom kläder och smink, dator, m.m. liggandes framme i vårt vardagsrum. Om jag slarvar med att sortera så kanske de återfinns på en krok i badrummet typ. Böcker som inte läses står i bokhyllor eller ligger på någon annan form av hylla. Mobiltelefon är väl det enda kanske som alltid är med och framme i någon mån, men den ligger oftast på en hög hylla någonstans utom räckhåll från klåfingriga barnhänder. I de hem jag gästat tycks inte detta vara någon annorlunda ordning så jag blir lite ställd över att det ifrågasätts som något onormalt?

Men som sagt var, jag räknar inte in allt jag äger som personliga tillhörigheter. Saker för funktion i hemmet såsom lampor, vaser, mattor, möbler, köksutrustning, badrumstillbehör osv fyller ju en funktion i hemmet och är inköpta för det gemensamma hemmets nyttjande/vård.

På vårt vardagsrumsbord ligger just i denna stund min laptop på hyllan under bordet (vi har ingen "arbetshörna"), en halvfärdig virkning på bordet, tre målarböcker (dottern ritar i allihop samtidigt) och en låda kritor + lite kritor lösa på bordet, en trave böcker som jag fick i födelsedagspresent och håller på att läsa mig igenom, en rulle packtejp från när vi buntade ihop plastgranen i helgen, två paket näsdukar, dotterns nagelklippare, fjärrkontroller och en babywatch-monitor, några barnböcker, en termometer (oklart varför), en Playstation-handkontroll, några leksaksdinosaurier och ett par hörlurar. Under bordet står också en prydlig korg som döljer en massa av makens elektronikprylar som inte har något egentligt hem.

Så här ser det ut hos de flesta jag känner som har barn, förutom när man precis har finstädat för att ta emot lite mer avlägset bekanta gäster. Har nog aldrig varit hemma hos någon nära vän där det varit helt kliniskt renplockat från personliga tillhörigheter på bord och hyllor. (Personligen skulle jag inte palla hålla på så med grejer som ändå används dagligen.)
 
På vårt vardagsrumsbord ligger just i denna stund min laptop på hyllan under bordet (vi har ingen "arbetshörna"), en halvfärdig virkning på bordet, tre målarböcker (dottern ritar i allihop samtidigt) och en låda kritor + lite kritor lösa på bordet, en trave böcker som jag fick i födelsedagspresent och håller på att läsa mig igenom, en rulle packtejp från när vi buntade ihop plastgranen i helgen, två paket näsdukar, dotterns nagelklippare, fjärrkontroller och en babywatch-monitor, några barnböcker, en termometer (oklart varför), en Playstation-handkontroll, några leksaksdinosaurier och ett par hörlurar. Under bordet står också en prydlig korg som döljer en massa av makens elektronikprylar som inte har något egentligt hem.

Så här ser det ut hos de flesta jag känner som har barn, förutom när man precis har finstädat för att ta emot lite mer avlägset bekanta gäster. Har nog aldrig varit hemma hos någon nära vän där det varit helt kliniskt renplockat från personliga tillhörigheter på bord och hyllor. (Personligen skulle jag inte palla hålla på så med grejer som ändå används dagligen.)
Oj. Så himla olika det uppenbarligen ser ut. Jag som alltid tycker vi har det lite för stökigt för min smak. På vårt står en blomma och ligger en ”klappa händerna”-musikbok som huliganen nyss lekt med. I allrummet hittar jag en Ramlösaflska och en fjärrkontroll samt morgonens urdruckna vällingflaska.
 
Haha japp det var han som tog chansen. Det finns en anledning till att man inte vill ha de ensamma i ett rum. Mest för att man inte vill att de har ihjäl sig själva.

Men liksom, olyckor händer. En vän hade sönder ett dyrt vinglas, sånt händer när man bjuder hem folk.
Ja, visst är det ju så. Jag är om inte annat en vandrande glaskross själv här hemma. Behöva tapetsera eller byta möbler är dock lite över vår budget, så dyra glas har vi inte så att de är jämförbara...
 
Ja, visst är det ju så. Jag är om inte annat en vandrande glaskross själv här hemma. Behöva tapetsera eller byta möbler är dock lite över vår budget, så dyra glas har vi inte så att de är jämförbara...

På julafton sprang min son och hans bonuskusin genom en hall. Min son tappar balansen och grabbar tag i närmsta sak, en 70 cm hög Kosta bod vas. Både han och vasen vinglade i 2 sek och landade sen på fötter. Men herregud. Sen var det färdigsprunget :o
 
På julafton sprang min son och hans bonuskusin genom en hall. Min son tappar balansen och grabbar tag i närmsta sak, en 70 cm hög Kosta bod vas. Både han och vasen vinglade i 2 sek och landade sen på fötter. Men herregud. Sen var det färdigsprunget :o
Haha, ja, jösses som jag får passa på huliganen hos folk just nu alltså. Mest för att hålla liv i ungen i och för sig, platt-tv's är rätt tunga, men också rätt dyra att ersätta... Liksom fina dyra Orreforsljusstakar på bord med bordsduk vars kant hänger ned. Pust. Ska bli så skönt att åka på semester och bo på tåligt hotellrum helt utan utsmyckningar som är svindyra att ersätta.
 
Oj. Så himla olika det uppenbarligen ser ut. Jag som alltid tycker vi har det lite för stökigt för min smak. På vårt står en blomma och ligger en ”klappa händerna”-musikbok som huliganen nyss lekt med. I allrummet hittar jag en Ramlösaflska och en fjärrkontroll samt morgonens urdruckna vällingflaska.

Det beror kanske på hur intresserad man är av just heminredning? Varken jag eller maken har det som intresse, så vi är helnöjda så länge det är hyfsat rent i grunden och sen gör det inget om saker ligger lite överallt. Det blir ju så när man lever i hemmet. Vi pallar inte gå runt och plocka hela tiden när vi har annat för oss, liksom. :) Vi har det rätt mysigt hemma, enligt mig, men absolut inte en massa rena ytor och prydligt ihopvikta filtar i smakfull färg och sånt. ;)
 
Haha japp det var han som tog chansen. Det finns en anledning till att man inte vill ha de ensamma i ett rum. Mest för att man inte vill att de har ihjäl sig själva.

Men liksom, olyckor händer. En vän hade sönder ett dyrt vinglas, sånt händer när man bjuder hem folk.
Jag minns att jag som barn (10-åring kanske) tappade ett kristallglas hos farmor och farfar :o.
Som sagt, saker händer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 303
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 339
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 706
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp