Bukefalos 28 år!

Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Vi har en lekmatta från Ikea i vardagsrummet och två stora backar på hjul där leksakerna deponeras när jag går runt och plockar ihop kaoset efter nattning. Jag är överlycklig om dottern väljer att vara i vardagsrummet och leka för där kan jag sitta hyfsat bekvämt och ibland lyckas jag även hinna fixa med annat/laga mat/etc. Skulle jag insistera på att hon lekte i sitt rum skulle jag ju behöva sitta där inne och uggla hela dagarna och det känns inte alls lockande eller praktiskt.

Ni som inte har erfarenhet av barn än men insisterar på att ungarna kommer få hålla sig på rummet - tror ni alltså att mycket små barn leker själva och gärna med föräldrarna utom synhåll? Det gör de inte, kan jag upplysa om.

Nu har jag bara vart med i bonussonens liv i strax över ett år och under min tid så har han snällt lekt själv utan problem. Hur han va innan jag kom in i bilden är inget jag kan svara på.
 
Nu har jag bara vart med i bonussonens liv i strax över ett år och under min tid så har han snällt lekt själv utan problem. Hur han va innan jag kom in i bilden är inget jag kan svara på.

Jag räknar inte en treåring som ett mycket litet barn. Barn under tre leker sällan frivilligt ensamma. Min dotter är 19 månader och leka ensam är inte ett koncept som existerar i hennes värld.
 
Jag räknar inte en treåring som ett mycket litet barn. Barn under tre leker sällan frivilligt ensamma. Min dotter är 19 månader och leka ensam är inte ett koncept som existerar i hennes värld.

Jag har ingen erfarenhet av barn under 3 år och kan bara svara utifrån oss. Kan tänka mej att mindre barn gärna vill ha någon med och självklart ska man leka med sitt barn sen om man leker i vardagsrummet, köket eller barnet sovrum det är ju något man väljer själv.
hade vi haft ett till sovrum så hade vi lekt med bilbana, tågbana och lego där inne för som det är nu så kan man inte gå i vardagsrummet när sånt är framme då vi har för liten yta, övriga leksaker som inte tar så mycket plats får han leka med vart som.
 
Jag vet barn som redan vid ett - två år verkade vara nöjda att leka själva i eget rum. Dock gissar jag att jag som förälder inte hade velat vara allt för långt borta ändå.
 
Jag har ingen erfarenhet av barn under 3 år och kan bara svara utifrån oss. Kan tänka mej att mindre barn gärna vill ha någon med och självklart ska man leka med sitt barn sen om man leker i vardagsrummet, köket eller barnet sovrum det är ju något man väljer själv.
hade vi haft ett till sovrum så hade vi lekt med bilbana, tågbana och lego där inne för som det är nu så kan man inte gå i vardagsrummet när sånt är framme då vi har för liten yta, övriga leksaker som inte tar så mycket plats får han leka med vart som.

Mitt inlägg var inte specifikt riktat till dig utan till de i tråden som hävdat att det "bara" är att förpassa leksakerna till barnets rum och sen lära det att hålla sig där och leka.
 
Det är mest vanligt i åldersgruppen runt 3 år och ganska vanligt upp till 5. Över den åldern uppför sig de flesta, åtminstone när de är borta. Vad har du för syn på barn egentligen? Och du skrev upp till 10, annars hade jag givetvis skrivit 9 och inte 10, ingen större skillnad.
Nej, jag skrev under tio, vilket alla läskunniga kan enkelt bekräfta. Semantiskt sett är skillnaden skillnaden betydlig.
 
Jag är överlycklig om dottern väljer att vara i vardagsrummet och leka för där kan jag sitta hyfsat bekvämt och ibland lyckas jag även hinna fixa med annat/laga mat/etc. Skulle jag insistera på att hon lekte i sitt rum skulle jag ju behöva sitta där inne och uggla hela dagarna och det känns inte alls lockande eller praktiskt.
Precis. Det är ju praktiskt helt enkelt. Eller rättare sagt, det kan vara enda chansen att få något gjort. Och det är viktigare än att färggrant lego på golvet stör estetiken i rummet.
 
Mitt inlägg var inte specifikt riktat till dig utan till de i tråden som hävdat att det "bara" är att förpassa leksakerna till barnets rum och sen lära det att hålla sig där och leka.

Nej det förstod jag men jag valde att svara utifrån oss. Att lära barnen att bara leka där tror jag är möjligt men det kommer nog inte vara det lättaste om inte barnet ifråga är som jag var som 1-2 åring då jag blev arg om någon ville leka med mej (mamma som berättat detta för mej).
 
Det kan jag inte svara på då jag endast vart med i lite över ett år och även som 3 åring kunde han leka själv utan problem.
Det folk ser som mest problem är just att de minsta behöver vara med sina föräldrar och inte kan hänvisas till sitt rum för att leka. Med mer självständiga barn (vanligen när de blir lite äldre) klarar av att leka själv på ett helt annat vis. Du ger dit in i den del av diskussionen som handlar om att det inte bara är att hänvisa små barn till sitt eget rum, men du verkar varken ha åsikt eller erfarenhet av hela det aktuella åldersspannet.
 
Det folk ser som mest problem är just att de minsta behöver vara med sina föräldrar och inte kan hänvisas till sitt rum för att leka. Med mer självständiga barn (vanligen när de blir lite äldre) klarar av att leka själv på ett helt annat vis. Du ger dit in i den del av diskussionen som handlar om att det inte bara är att hänvisa små barn till sitt eget rum, men du verkar varken ha åsikt eller erfarenhet av hela det aktuella åldersspannet.

Jag svarade rent generellt hur det funkar här och min åsikt är att jag helst ser att leksaker hålls på barnens rum och jag tror att det är möjligt att lära barnen sånt tidigt men jag tror inte att det är något enkelt som andra verkar tro.
 
Jag svarade rent generellt hur det funkar här och min åsikt är att jag helst ser att leksaker hålls på barnens rum och jag tror att det är möjligt att lära barnen sånt tidigt men jag tror inte att det är något enkelt som andra verkar tro.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar.

Barnens leksaker ska vara på barnens rum alltså. Ingen annanstans i boendet?

De vuxnas böcker, mobiler, datorer etc. Var ska de vara? I de vuxnas rum? Vad exakt får vara i gemensamma rum? För de är väl gemensamma och inte bara de vuxnas?
 
Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar.

Barnens leksaker ska vara på barnens rum alltså. Ingen annanstans i boendet?

De vuxnas böcker, mobiler, datorer etc. Var ska de vara? I de vuxnas rum? Vad exakt får vara i gemensamma rum? För de är väl gemensamma och inte bara de vuxnas?

Leker barnen med en liten bil i vardagsrummet tex så är det okej men större saker som tex tågbanan vilket jag skrivit i tidigare inlägg ser jag helst att det stannar i barnens rum. Som jag också skrivit i tidigare inlägg så leker bonussonen i vardagsrummet med tågbana och alla andra leksaker då det är enda platsen vi har lite yta där man kan leka.
 
Det är ju också ganska stor skillnad på att vara tre år och vilja leka själv på sitt rum och att vara tre år och tvingas leka själv på sitt rum för att mamma och pappa förbjuder lek på annan plats.

Varken jag eller hans pappa har tvingat honom att leka själv. Det gör han frivilligt och vill han att vi leker med honom så gör vi det också.
 
Varken jag eller hans pappa har tvingat honom att leka själv. Det gör han frivilligt och vill han att vi leker med honom så gör vi det också.

Nej jag var kanske otydlig jag menade inte att ni gjorde det. Utan det var ett svar om förhållningssättet rent generellt :)
 
Mina grejer är i sovrummet utom jacka, jacka skor o hundarnas koppel som hänger i hallen och pojkvännens grejer är lite överallt där han lägger dom.
Wow. Så du har liksom inga personliga saker i resten av lägenheten? Inga böcker, inga telefoner, inte nån ipad eller dator, nån målarbok? Förlåt men det låter helt otroligt.

Att pojkvännen kan lägga grejerna där han vill (oavsett storlek, gissar att sakerna är större än "en liten bil") visar ju att ni ser de gemensamma ytorna mer som era ytor än som era och barnens.
 
Jag svarade rent generellt hur det funkar här och min åsikt är att jag helst ser att leksaker hålls på barnens rum och jag tror att det är möjligt att lära barnen sånt tidigt men jag tror inte att det är något enkelt som andra verkar tro.
Tror du det är bra för barnen att hänvisas till sitt rum för att leka? Och då tänker jag främst på dem minsta och nästan inte alls på de äldre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 298
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 516
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 751
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp