Bukefalos 28 år!

Tablettmissbruk

Alltidett

Trådstartare
Jag vill inte outa någon, så jag väljer ett anonymt nick. En närstående är beroende av sömntabletter och stark smärtmedicin, och vill nu komma ur detta. Men vart vänder man sig?
 
Anonyma Narkomaner är ett alternativ. Jag tror även att man få hjälp på vårdcentralen, receptmissbruk/beroende är inte ett helt ovanligt fenomen.

Utöver NA så finns det andra ideella organisationer och privata vårdgivare som kan hjälpa till i olika utsträckning, vet att på vissa orter erbjuder Svenska Kyrkan och även Katolska Kyrkan stödsamtal och rådgivning.
 
Jag vill inte outa någon, så jag väljer ett anonymt nick. En närstående är beroende av sömntabletter och stark smärtmedicin, och vill nu komma ur detta. Men vart vänder man sig?

Det beror på var i landet man bor och var man fått tabletterna från.

En väg kan vara att prata med den vårdgivare som förskriver tabletterna (under förutsättning, förstås, att man inte köper på "svarta marknaden" för i så fall finns ju ingen ansvarig förskrivare).
Att gå via aktuell förskrivare känns ju som om det aldrig kan vara fel.
Så om man får recepten från psykiatrin, prata med psykiatrin.
Om man får recepten från vårdcentralen, be vårdcentralen om hjälp.
Är det någon annan klinik, diskutera med den kliniken.

Eller så kan det i en del landsting finnas särskilda enheter för läkemedelsnedtrappning, och då kan man vända sig direkt dit.

Om man inte får på recept utan köper "ute på markanden" så är det antagligen vanligt att det är psykiatrin som har ansvaret för missbruksvård, alternativt ibland kommunerna.
 
Till sin arbetsgivare, om sådan finns. Arbetsgivaren har ansvar för att hjälpa till med behandling och / eller rehabilitering.

Är du säker på att det gäller för läkemedelsmissbruk/beroende? Jag har själv jobbat i arbetsledande position och varit med i utkanten av ett antal missbruksärenden. När dessa landar hos HR så brukar folk med alkoholproblem sättas i kontakt med företagshälsan och folk som använder narkotika/doping skiljas från sin anställning.
(jag har alltså själv inte koll på juridiken kring det hela och inte varit delaktig i processen utöver att rapportera problemen till högre instans)
 
Är du säker på att det gäller för läkemedelsmissbruk/beroende? Jag har själv jobbat i arbetsledande position och varit med i utkanten av ett antal missbruksärenden. När dessa landar hos HR så brukar folk med alkoholproblem sättas i kontakt med företagshälsan och folk som använder narkotika/doping skiljas från sin anställning.
(jag har alltså själv inte koll på juridiken kring det hela och inte varit delaktig i processen utöver att rapportera problemen till högre instans)
Missbruk klassas som sjukdom o man får inte sparka folk hur som helst pga sjukdom.
 
Missbruk klassas som sjukdom o man får inte sparka folk hur som helst pga sjukdom.

I min bransch kan det mycket väl ha varit så att man skilt personen från anställning på grund av lagbrotten som följer med ett narkotikamissbruk, då LST / RPS ställer krav på god vandel och alltså drar tillbaka förordnande/godkännande vid lagbrott.

Det jag är nyfiken på är dock var du hittar att arbetsgivaren är skyldig att rehabilitera drogmissbrukare. Mig veterligen så talar bara LAS och AML om alkoholmissbruk i sådana fall.
(Frågan är alltså öppet ställd och inte menad som kritik, jag är nyfiken på vad som faktiskt gäller)
 
I min bransch kan det mycket väl ha varit så att man skilt personen från anställning på grund av lagbrotten som följer med ett narkotikamissbruk, då LST / RPS ställer krav på god vandel och alltså drar tillbaka förordnande/godkännande vid lagbrott.

Det jag är nyfiken på är dock var du hittar att arbetsgivaren är skyldig att rehabilitera drogmissbrukare. Mig veterligen så talar bara LAS och AML om alkoholmissbruk i sådana fall.
(Frågan är alltså öppet ställd och inte menad som kritik, jag är nyfiken på vad som faktiskt gäller)
1a stycket
Då förstår jag.
2a stycket fråga @Anna
 
Lagen säger inget. Föreskrift säger alkohol eller andra berusningsmedel. I praxis har man kraftigt vägt in förtroende, säkerhet och risker och tidigare även att alkoholbruk pch narkotikabruk är olika socialt accepterat.

Såvitt jag vet har frågan aldrig ställt på sin spets i praxis (men kan missat det).
 
Är du säker på att det gäller för läkemedelsmissbruk/beroende? Jag har själv jobbat i arbetsledande position och varit med i utkanten av ett antal missbruksärenden. När dessa landar hos HR så brukar folk med alkoholproblem sättas i kontakt med företagshälsan och folk som använder narkotika/doping skiljas från sin anställning.
(jag har alltså själv inte koll på juridiken kring det hela och inte varit delaktig i processen utöver att rapportera problemen till högre instans)

Jag kan bara tala för hur vi gör på mitt jobb då jag nyss varit djupt nergrävd i vår alkohol- och drogpolicy, men jag är inte sakkunnig så tackar för @Alexandra_W s svar med juridisk expertis :) Men jag har varit under uppfattningen att det inte ska skiljas på beroende och beroende (mig veterligen även beroenden som inte har med substansmissbruk att göra) vad gäller arbetsgivarens plikt att rehabilitera. Men förstår också att lagbrott kan spela in vad gäller processer mot en anställd.
 
Jag kan bara tala för hur vi gör på mitt jobb då jag nyss varit djupt nergrävd i vår alkohol- och drogpolicy, men jag är inte sakkunnig så tackar för @Alexandra_W s svar med juridisk expertis :) Men jag har varit under uppfattningen att det inte ska skiljas på beroende och beroende (mig veterligen även beroenden som inte har med substansmissbruk att göra) vad gäller arbetsgivarens plikt att rehabilitera. Men förstår också att lagbrott kan spela in vad gäller processer mot en anställd.

Arbetsmiljöverket har ju uttalat att rehabiliteringsansvatet gäller alla diagnoser och då t ex även spelmissbruk. Men det är ju ansvaret för arbetslivsinriktad rehabilitering. Inte medicinsk. Och det är ju där man i praxis ofta godkänt uppsägning vid tablett-/drogmissbruk med hänvisning till t ex säkerhet eller allmänt förtroende. Det är ju svårare motivera att ett spelberoende skulle göra att arbetsgivaren inte kan anpassa arbetsplatsen eller uppgifterna utan att personen istället behöver sägas upp.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 858
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Vad gör man då hur orkar man? Kan inte berätta vad som har hänt i detalj då det involverar en person som inte är aktiv här och jag inte...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
26 346
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp