Bukefalos 28 år!

Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag vet om det där, men min häst är ett fullblod:smirk: Det jag var ute efter var om man skulle kunna träna för att rida löp på ett liknande sätt som Alan Jack har nere på Jägersro. Men då sa du att ni inte ville satsa på egna hästar, o då tänkte jag att man kunde ta med sig eget fullblod för att träna på;)

Hmm… Alltså vad lite mer exakt är det du vill ha hjälp med? Om du har tänkt att rida på din egen häst i riktiga lopp bör du ju skaffa tränarlicens alternativt skaffa ett samarbete med en tränare. Sedan finns det kurser på Strömsholm som är rena ”licenskurser” (där du kan ha med egen häst). Men för att rida lopp måste du ju knyta dig till en tränare och det är där ungdomssatsningen kommer in. För om du inte har en tränare i ryggen, hur skall du då få ritter?

Kanske jag bör förtydliga mig, vi siktar främst på de som inte har häst för att de inte har möjlighet att rida själva. Men det är inget som hindrar dig ifrån att anmäla dig till någon av kurserna, även om du så skulle vara storhästägar dotter! Vi har ponnygalopp aktiva på våra PW kurser, men försöker undvika de mindre ponnyerna när det kommer till tex lektionerna på CC-ridcenter, efter som vi kommer att använda enbart stora ridskolehästar. Teknikerna att rida ponny jämfört med stor häst är väldigt skilda, jag skulle aldrig kunna lära en person på en B-ponny hur den skall bete sig när den sitter på ett pullande fullblod. Men är det sitsträning du söker så antingen hör av dig till Lotta ang CC, eller anmäl dig till PW-kurs. Är det Strömsholm som lockar är der Maria Sand.

Detta med att ”träna lopp” vet jag inte hur man rent praktiskt skall göra. När du tar ut din licens så tränar du inte loppsituationer uppe i Stockholm. Men uppenbarliggen så gör de det i Skåne. Vill du träna ur startboxarna måste du vara knuten till en tränare eller ha licens själv. För att träna tex finishridning rekommenderar jag PlastcW.

Visst skulle vi kunna arrangera dessa ”ridhästlopp” åt er, men det är inte ekonomiskt hållbart. Rör det sig om en ridhäst faller det naturligt under ridsportförbundet och rör det sig om träning inför riktiga galopplopp så finns det redan ansvariga för det… För Att bli tränare, gå licenskurserna, för att bli ryttare knyt dig till en tränare med licens osv…

*något förvirrad*
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

jo självklart är det så, men samtidigt är det svårt att hinna med att rida på morgonen om man börjar åtta och det ligger en bit ifrån. Jag vet inte hur det är i Malmö men jag kan säga att stockholms lokaltrafik suger. sen gäller det ju att du måste ha någonstans du kan duscha om nån är allergisk i skolan osv.

sen att rida på helgerna, då blir det ju bara en gång i veckan eftersom det flesta hästarna inte går på söndagen, då gäller det att tränaren sparar en ritt. sen är det väl ganska svårt att komma in i systemet om du bara rider på helgerna och du får börja om varje gång du kommer dit, de blir inge flyt på ridningen.

Jag bor själv nästan en timmes resväg från Malmö, med lokaltrafik skulle det ta ca två säkert.. :crazy: Är alltså ganska omöjligt att hinna in där innan skolan börjar 8.05 (som jag har 25 minuters resväg till) Men jag har alltid som sagt ridit på kvällar eftermiddagar hos en tränare som bor i närheten och oftast rider sina hästar hemma. Det måste finnas fler sådana tränare. Dröjde rätt länge inna jag började rida inne på Jägers, fanns andra som hade praktik där ute som kunde göra det på morgnarna, men på loven fick jag lov att följa med. Efterhand som folk har försvunnit/börjat jobba osv har jag fått rida på banan oftare och tränaren försöker pricka in tiderna inne på Jägers så att jag kan följa med! :bow: :bow: Har alltid ridit parallelt på ridskola och det har fungerat utmärkt. De som vill börja rida galopphästar rider väl för det mesta redan någon annanstans?
Visar man att man är engagerad, villig att offra tid och lust så kommer man in, kanske inte direkt men med tiden!

Precis som Ninni säger, helgdagar lov och liknande= heldagar i stallet! Lör-Sön brukar jag vara där ca 10.30-17.30 med variationer uppåt och nedåt beroende på årstid.
Visst önskar jag ibland att man bodde närmre Jägers och kunde rida för en tränare där inne, få rida på banan mer, fler jobb, fler hästar osv.. Men i nuläget fungerar det inte och jag är jättenöjd med situationen för tillfället! :) (Nåja en ritt i ett lopp skulle ju inte sitta helt fel.. :angel: men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge heter d ju.. ;) )

Vill bara uppmana alla som drömmer om att komma in hos någon tränare. Spendera all ledig tid du har i stallet, och var beredd på att få jobba dig uppåt med en massa "skitjobb" i början, skam den som ger sig! ;)

precis, jag bor själv i nacka och under min praoatid gick jag upp 04:15 för att ta ett tåg 04:30 för att vara framme ute i angarn hoss en proffstränare klockan 06:45, jag vil säga att jag fastnade för sporten och sedan dess har jag varenda, och jag menar varenda lov och helg och ut dit samma tid varje dag! och nu har han flyttat till täby och det betyder bara mindre att åka för mig och kanske 1½ timmes extra sovmorgon ! men det jag vill säga ¨är att vill man så kan man, inget är omöjligt! jag var 14 då och är 15 år nu och åker fortfarane ut dit till klockan 6-7 på morgonen ! så come on!

jag tänkte mig att börja i ett gymnasium precis mitt emot galoppfältet och åka till täby till 6 och sedan skolan, skulle inte alls skada då det finns skåt dushrum toalett och allt!

Exakt! ;)


Ps. Shit vilka långa svar jag har börjat skriva... :crazy: :o Ds.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Tycker er satsningen är jättebra och klagar inte, mycket bättre än vad det har varit på länge. Håller helt med dig att ungdomarna verkar vilja ha allt serverat nu förtiden antagligen för att de är så bortskämda. Men hela grejen är ju faktiskt att få fixa med hästen innan också, bara det inte blir att det är de enda man gör och inte får rida. Men det verkar inte vilja kämpa vilket jag tycker är mycket trist.

Det här med att gå ett gymnasium är svårare, vissa kanske inte vågar satsa allt på ett kort och tror till 100% att de ska lyckas. Därför vill de ha en bra utbildning från gymnasiumet och kanske ingen av linjerna runt Täby passar just dem. det är väldigt riskabelt att satsa allt på ett kort om man int5e lyckas var står man då.

Men när det gäller lokaltrafiken håller jag inte med dig, den är gernomrutten och börjar gå väldigt sent, om jag skulle vilja komma till Täby hemifrån mig skulle jag behöva gå upp kl3 och sen vänta tre timmar på ett tåg eller buss. Som tur äör har jag snälla föräldrar som stiger upp ottan.
men alla har ju inte såna föräldrar och sen kan man ju inte förvänta sig att hela familjen ska flytta för att man ska kunna komma dit med lokaltrafiken. Jag hoppas fortfarande på att lokaltrafiken ska bli bättre men tyvärr kan det ta ett tag.

Kurserna ute på ridklubbar och ridskolor verkar bara rikta sig mot nybörjare. Men så är säkert inte fallet. Men det krävs mer än att bara rida på ridskola några dagar i veckan utöver galoppen eftersom galoppen är väldigt ansträngande fysisk, det räckker ju inte ens att man rider varje dag, det vill säga inte galoppridning ddå.

Men jag tycker verkligen allt har blivit bättre och man kan ju inte bgära att allt ska vara löst från början med ett fingerknäpp. Och tycker det är kul att man börjat satsa på ungdomen.

Du får ursäkta jag är typen som har lätt att se på saker kritiskt och dessutom gillar jag av någon anledning att diskutera, men ser någon annan väldigt kritiskt på nåt så förändras jag och ser väldigt posetivt på saker hehe, vet inte gillar väl att få fram den andra sidan också hehe.
men tycker det är ett jättebra jobb ni gör, så ni får inte tro att jag är negativ inställd.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag bor själv nästan en timmes resväg från Malmö, med lokaltrafik skulle det ta ca två säkert.. :crazy: Är alltså ganska omöjligt att hinna in där innan skolan börjar 8.05 (som jag har 25 minuters resväg till) Men jag har alltid som sagt ridit på kvällar eftermiddagar hos en tränare som bor i närheten och oftast rider sina hästar hemma. Det måste finnas fler sådana tränare. Dröjde rätt länge inna jag började rida inne på Jägers, fanns andra som hade praktik där ute som kunde göra det på morgnarna, men på loven fick jag lov att följa med. Efterhand som folk har försvunnit/börjat jobba osv har jag fått rida på banan oftare och tränaren försöker pricka in tiderna inne på Jägers så att jag kan följa med! :bow: :bow: Har alltid ridit parallelt på ridskola och det har fungerat utmärkt. De som vill börja rida galopphästar rider väl för det mesta redan någon annanstans?
Visar man att man är engagerad, villig att offra tid och lust så kommer man in, kanske inte direkt men med tiden!

Precis som Ninni säger, helgdagar lov och liknande= heldagar i stallet! Lör-Sön brukar jag vara där ca 10.30-17.30 med variationer uppåt och nedåt beroende på årstid.
Visst önskar jag ibland att man bodde närmre Jägers och kunde rida för en tränare där inne, få rida på banan mer, fler jobb, fler hästar osv.. Men i nuläget fungerar det inte och jag är jättenöjd med situationen för tillfället! :) (Nåja en ritt i ett lopp skulle ju inte sitta helt fel.. :angel: men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge heter d ju.. ;) )

Vill bara uppmana alla som drömmer om att komma in hos någon tränare. Spendera all ledig tid du har i stallet, och var beredd på att få jobba dig uppåt med en massa "skitjobb" i början, skam den som ger si

hehe jo men det är bra, men alla ar jag inte möjlighet att få rida för en tränare på eftermiddagen, alla går ju inte med på det och alla har tränar har ju sin teori. Att ridfa parrallellt på ridskola verkar inte räcka, alltså inte att man är tillräckligt erfaren och så utan jag menar konditionsmässigt. Men alla kanske är duktig på att komma ut att cykla, jogga och gå på gym, men då måste man ju veta vad man ska göra där. Det räcker ju inte ens med att rida varje dag alltså ej galoppridning.

Men jag känner förhoppning och tycker det är kul detta med unggalopp, jag tycker dem gör ett jättebra jobb och hoppas att fler träänare blir som den du rider hos och kanske lämnbar någon ritt till eftermiddagen. Själv skulle jag behöva gå upp kl 3 på natten för att hinna till täby och jag skulle få vänta i ca tre två timmar på nån station, eftersom måste ta sista nattbussen från mig och sen vänta på morgontrafiken att komma igång. Men jag har snälla och stöttande föräldrar men alla har ju inte det. Jag tror hon som bor i Nacka förutom mig som åkte tåg, bor i saltsjöbaden men visste att tågen gick så tidigt därifrån ,em en sak vet jag att det är den enda tåg linjen ut i Nacka och den går bara till saltsjö-baden. Eller så får man bo på vägen där linjen passerar, men bor man på andra sidan vattnet så hjälper det inte mycket.

Hehe har också börjat skriva långa svar, du får ursäkta är diskuterar typen, njuter lite av detta faktiskt
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Ninni tror hon bara menar att ,man kan träna med sin häst på banan så att man får sitsen och själva ridningen i benen, för det är ganska ansträngande och träna sig rida runt banan, hålla sig i rätt spår och någorlunda tempo och var man pullar upp osv. så man lär sig rida efter banans regler och kanske träna någon slags finish på banan också i verklighetemn utöver plastic wonder, men jag gissar bara nu, kanske bara svamlar med händerna i luften.
då behöver man ju inte utnyttja någon annans häst heller.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

precis, jag bor själv i nacka och under min praoatid gick jag upp 04:15 för att ta ett tåg 04:30 för att vara framme ute i angarn hoss en proffstränare klockan 06:45, jag vil säga att jag fastnade för sporten och sedan dess har jag varenda, och jag menar varenda lov och helg och ut dit samma tid varje dag! och nu har han flyttat till täby och det betyder bara mindre att åka för mig och kanske 1½ timmes extra sovmorgon ! men det jag vill säga ¨är att vill man så kan man, inget är omöjligt! jag var 14 då och är 15 år nu och åker fortfarane ut dit till klockan 6-7 på morgonen ! så come on! :banana:

jag tänkte mig att börja i ett gymnasium precis mitt emot galoppfältet och åka till täby till 6 och sedan skolan, skulle inte alls skada då det finns skåt dushrum toalett och allt!

tack för mig :)


bodde du i saltjsöbaden, storängen eller sickla området då?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

haha jag med! Vet inte riktigt vad jag försöker svara på egentligen, men kul att skriva (läs brist på annan sysselsättning.. :angel: )


Angående orken så beror det ju lite på hur mycket du satsar, är du nöjd med att "bara" rida lite turer då och då behöver du ju inte vara jättevältränad såvida du inte absolut vill rida kort kort! ;) Haha jag tränade visserligen handboll parallelt ett tag med så är kanske inte rätt person att svara, men vara duktig på att gå ut och jogga, cykla osv är jag iaf inte.... :angel: :p

Jag riktar också ett stort tack till mina föräldrar som skjutsat mig innan jag fick körkort! :bow:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

japp korpen jag bodde i fisksätra det ligger precis innan saltsjöbaden men nu bor jag i storängen så det går något bättre trafik här . :S
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

ah okej vet var fisksätra är, ja men där går det väl ganska bra trafik. Bodde inte du i täby men du kanske bor på två ställen
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

haha jag med! Vet inte riktigt vad jag försöker svara på egentligen, men kul att skriva (läs brist på annan sysselsättning.. :angel: )


Angående orken så beror det ju lite på hur mycket du satsar, är du nöjd med att "bara" rida lite turer då och då behöver du ju inte vara jättevältränad såvida du inte absolut vill rida kort kort! ;) Haha jag tränade visserligen handboll parallelt ett tag med så är kanske inte rätt person att svara, men vara duktig på att gå ut och jogga, cykla osv är jag iaf inte.... :angel: :p

Jag riktar också ett stort tack till mina föräldrar som skjutsat mig innan jag fick körkort! :bow:



ah jo det beror ju på hästarn aman rider hehe också. Om de pullar mycket eller lite. TYcker det är så härligt när man precis börjar med tvååringarna på banan, det är slappt. sen finns det ju i coh för sig dem som inte gillar allt bockande och skyggande. Men mig passar det.


då är du verkligen inte rätt person svarar hehe, du m¨åste ju varit riktigt vältränat hehe. själv cyklar jag nästan varje dag nu eller springer och det ger ju en bra kondis. men man kan ju känna att det blir tajt om tid ibland.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Haha ja tvååringarna är underbara, inget pullande bara drivande och fastklamrande... :angel:

haha jättevältränad vet jag inte, såå seriös var jag inte då jag tyckte det började bli lite tråkigt.. Men nu försöker jag iaf att vara ute och jogga någon gg i veckan de dagar jag inte rider.. Men som sagt, tiden blir knapp emellanåt.. :crazy:

Haha känns som om vi kanske glider ifrån ämnet lite.... :angel:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

hehe ja tvååringar hehe.

hehe tycker det verkade ganska seriörst.

hehe det märks eftersom vi skriver så korta svar
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Snääälla:angel: !!!Kan ni inte dra ner åldersgränsen till 12 år!!!???Min dotter är super intresserad av galopp!!!!kanske kan hon få åldersdispens????:angel:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

hon kan ju börja träna inom galoppen, sen kan hon börja rida löp när hon har åldern inne, dessutom tar det ett tag innan man kan rida upp för sin license, det går inte med ett fingerknäpp.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Hmm… Alltså vad lite mer exakt är det du vill ha hjälp med? Om du har tänkt att rida på din egen häst i riktiga lopp bör du ju skaffa tränarlicens alternativt skaffa ett samarbete med en tränare. Sedan finns det kurser på Strömsholm som är rena ”licenskurser” (där du kan ha med egen häst). Men för att rida lopp måste du ju knyta dig till en tränare och det är där ungdomssatsningen kommer in. För om du inte har en tränare i ryggen, hur skall du då få ritter?

Jag vet inte hur jag ska förklara bättre:crazy: Men jaja, strunt i det. Det finns ju inte på Täby i alla fall.

Men kan säga att hästen jag äger (deläger) är ett 3 årigt fullblod i träning hos en amatörtränare. Så jag rider hos en tränare o allt det.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag vet inte hur jag ska förklara bättre:crazy: Men jaja, strunt i det. Det finns ju inte på Täby i alla fall.

Men kan säga att hästen jag äger (deläger) är ett 3 årigt fullblod i träning hos en amatörtränare. Så jag rider hos en tränare o allt det.



om du har någon ridhäst, så kommer det vara ett ridhästlöp i oktober
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Åånää mitt inlägg raderades.. *lider* skriver väl om det da, om mindre utförligt…

Snääälla:angel: !!!Kan ni inte dra ner åldersgränsen till 12 år!!!???Min dotter är super intresserad av galopp!!!!kanske kan hon få åldersdispens????:angel:

Gränsen är satt dels för att vi tror att man bör vara lite äldre för att kunna tillgodogöra sig undervisningen (pedagogisk baktanke med andra ord). Men också för att våra kurser skall vara kompletterande gentemot bland annat Bernita Hedmans verksamhet, vilken framförallt riktar sig mot yngre då de har mest småponnyer. Våra lektioner på CC är tänkta att vara för storhäst.

Tror att det säkert går att få med din dotter på våra träckarkurser, men man bör tänka på att även om det skulle leda till att hon får chansen att komma till ett galoppstall så är det åldersgräns på 14år för att cantra på banan, liksom för att träcka inför lopp. Men är hon så intresserad som du säger borde hon ju definitivt knytas till vår verksamhet på något sätt och träckar och groomkurser vore kanon.

Är det dock så att det är flera som vill ha grupper för yngre kan vi kanske lösa det, viktigast är att anmäla sitt intresse till Lotta Malmborg. Sedan har det kommit in mycket förfrågningar från Ponnygaloppungdommar, ni är naturligtvis välkomna att anmäla er på träckarkurser+PW-kurser mm. CC-ridcenter har vi dock stängt för ponnygaloppaktiva på egna ponnyer för att det dels skall koncentreras till stora hästar och för att dessa ridlektioner vänder sig till ungdomar utan egen häst.

Är det dock så att det är ponnyaktiva som tycker att vårat upplägg är intressant och skulle vilja ha lektioner på egna ponnyer, med liknande upplägg är det inte omöjligt att fixa. Dessa lektioner kommer då dock att hamna utanför unggalopps satsning. Svenskgalopp ställer sig positiva till att jag och Lotta håller i liknade kurser utanför projektet, men de kan tyvärr inte bidra med mer än vad e redan gör…

Hoppas verkligen att alla skall kunna hitta något i vårt kursutbud som kan passa dem! O finns det inte så vill vi ju ha idéer om förändringar! Några ”provapå-lopp” kommer jag dock inte att ta tag i… =)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Men kan säga att hästen jag äger (deläger) är ett 3 årigt fullblod i träning hos en amatörtränare. Så jag rider hos en tränare o allt det.

Men har du den i träning hos en tränare, borde du inte få hjälp därifrån när det kommer till startboxträning? Att rida fort osv…???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 098
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 924
Senast: Fibusen
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 627
Senast: Eliteanka
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 586
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp