Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Ungdomssatsningen är till för att ge ungdomar en väg in i galoppsporten och bli kvar. Det ska också i framtiden hjälpa nya intresserade att komma in i sporten och knyta kontakter med tex tränare där man kan hjälpa till och kanske rida ut. Jag har försökt läsa igenom tråden och jag tror att Jezzy_flyer vill ha hjälp med ridningen på banan till häst (sin egen).

Men precis som Ninni skriver finns den utbildningen även i stockholm. Kurserna på CC-ridcenter kommer att var ridkurser på stor häst, inriktad på utbildning av ryttare utan egen häst. Men det kan inte finnas något problem att du som hästägare är med på kurserna, dock så rider du skolans hästar (halvblod???). Desto fler som är intresserade av kurserna bör öka möjligheterna för olika nivåer.

På Strömsholm anordnas kurser i regi Maria Sandh på fullblod. Där kan du rida på skolhästarna som är fd löphästar eller ta med egen häst. På strömholm finns möjligheter att träna startboxar och ridning över häckar förutom "vanlig galoppridning". Maria är nog öppen för förslag på vad som ska ingå i kurserna då hon just nu har massor med weelend kurser vilka borde vara ganska flexibla innehållsmässigt. Maria har också speciella licenskurser där man kan rida upp för amatörryttarlicens med allt vad det innebär.

Vill du slipa på stilen kan Ninnis plastic kurser vara bra.

Måndagskvällar är banan öppen för ridhästar. Även fullblod kan träna på kvällstid och det händer att bland annat amatörtränare passar på att köra in sin häst. Då är det enskild träning men det hindrar inte dig att be någon rutinerad om hjälp och tips.

Vad jag har förstått så har du redan fått in en fot hos en tränare som tränar din häst och alltså borde denna tränare kunna hjälpa dig med ridningen och kontakter.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

*borttaget*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Nu har jag läst noggrannare...

Jag har precis som Ninni skrivet slitit i många år med tidiga morgonar och stress till skolan. Jag valde också att gå Åva Gymnasium och hann rida 2-3 turer före skolan varje dag. Första turen sadlades 6.00. Jag hade turen att bo närmare Täby men under 3 år körde jag moppe i ur och skur, på vinter körde jag med båda fötterna i marken för mär det var snö körde men lätt omkull. Men så fort jag fyllde 18såg jag till att ta körkort!

Jag har alltid velat lära mig mer så när skolan var klar fortsatte jag till hem Ninni och vi red ut på kvällstid, då var det inga "roliga" canterturer på banan utan timmeslånga travturer på landsvägarna i nattsvart mörker... Men jag har genom att rida så många hästar som möjligt lärt mig mycket som ryttare. Jag red dessutom som mest ca 4 ggr i veckan på ridskola och rider fortfarande för instruktör en gång i veckan för att inte tappa den grundläggande ridningen.

Så det mesta går om man bara vill. Jag kan tillägga att jag aldrig har haft egen häst förrens jag köpte min första galoppör när jag var 20år.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

du får vara glad att du hade moppe då hehe:bump:
för lokaltrafiken bangar ihop när snön kommer
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Ungdomssatsningen är till för att ge ungdomar en väg in i galoppsporten och bli kvar. Det ska också i framtiden hjälpa nya intresserade att komma in i sporten och knyta kontakter med tex tränare där man kan hjälpa till och kanske rida ut. Jag har försökt läsa igenom tråden och jag tror att Jezzy_flyer vill ha hjälp med ridningen på banan till häst (sin egen).

Men precis som Ninni skriver finns den utbildningen även i stockholm. Kurserna på CC-ridcenter kommer att var ridkurser på stor häst, inriktad på utbildning av ryttare utan egen häst. Men det kan inte finnas något problem att du som hästägare är med på kurserna, dock så rider du skolans hästar (halvblod???). Desto fler som är intresserade av kurserna bör öka möjligheterna för olika nivåer..[/QUOTE]

Jo, visst, det skuööe säkert vara bra. Men jag bor för långt ifrån för att kunna åka upp så ofta.

På Strömsholm anordnas kurser i regi Maria Sandh på fullblod. Där kan du rida på skolhästarna som är fd löphästar eller ta med egen häst. På strömholm finns möjligheter att träna startboxar och ridning över häckar förutom "vanlig galoppridning". Maria är nog öppen för förslag på vad som ska ingå i kurserna då hon just nu har massor med weelend kurser vilka borde vara ganska flexibla innehållsmässigt. Maria har också speciella licenskurser där man kan rida upp för amatörryttarlicens med allt vad det innebär..

Det vet jag. Jag har varit på både prova på kurs, basic racing kurs och licenskurs, när Henrik Engblom höll i de kurserna.

Vill du slipa på stilen kan Ninnis plastic kurser vara bra.

Joo, jag hade tänkt gå nästa som passar bra.

Vad jag har förstått så har du redan fått in en fot hos en tränare som tränar din häst och alltså borde denna tränare kunna hjälpa dig med ridningen och kontakter.

Ja, jag rider hos en tränare, rider ca 2 turer per dag, så jag har fått in en fot och får mycket hjälp därifrån.

Men, det jag var ute efter. (Gör ett sista försök att förklara nu)
Alan Jack har ju lektioner nere på Jägersro på UngJägersros ponnyer (och hästar?). När jag sa det så svarade Ninni att UngTäby än så länge inte ville satsa på egna hästar, och då föreslog jag att man skulle ha sånna lektioner som Alan Jack har, fast alla elever tar med sig egna hästar att rida på. Men det skulle nog inte funka eftersom så många inte har tillgång till eget fullblod som man kan ta med till banan. Men jag var nog lite trött när jag skrev det:smirk: Har kanske blivit lite förvirrat.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

"Men, det jag var ute efter. (Gör ett sista försök att förklara nu)
Alan Jack har ju lektioner nere på Jägersro på UngJägersros ponnyer (och hästar?). När jag sa det så svarade Ninni att UngTäby än så länge inte ville satsa på egna hästar, och då föreslog jag att man skulle ha sånna lektioner som Alan Jack har, fast alla elever tar med sig egna hästar att rida på. Men det skulle nog inte funka eftersom så många inte har tillgång till eget fullblod som man kan ta med till banan. Men jag var nog lite trött när jag skrev det:smirk: Har kanske blivit lite förvirrat.[/QUOTE]"

Du vill alltså springa ur boxarna tillsammans med andra på Täby? Det hade du väl gjort på Strömsholm. Tränaren du rider för har väl mer än en häst så det är väl bara att åka till Täby (en måndagkväll om morgnarna inte passar) och springa av några ur boxarna, det brukar inte vara några problem att engagera någon av de rutinerade amatörryttarna/ jockeysarna och i så fall kan du få tips och råd av den ryttaren. Det är mycket enklare att instruera från hästen bredvid än från läktaren. Jag tror inte att Ung Täby har kommit så långt i utvecklingen än att de kommer att utbilda amatörryttare. Just nu ligger nog fokus på att få ungdomar intresserade av att komma och borsta och träcka till en början. När man har fått in en fot i sporten kanske några vill prova att rida ut och ett få tal kanske går så pass långt att de kan rida löp i framtiden.

"Jo, visst, det skuööe säkert vara bra. Men jag bor för långt ifrån för att kunna åka upp så ofta."
Men Ung Täby är ju centrerad till just Täby och CC-ridcenter ligger bara 10min från banan.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Du vill alltså springa ur boxarna tillsammans med andra på Täby? Det hade du väl gjort på Strömsholm. Tränaren du rider för har väl mer än en häst så det är väl bara att åka till Täby (en måndagkväll om morgnarna inte passar) och springa av några ur boxarna, det brukar inte vara några problem att engagera någon av de rutinerade amatörryttarna/ jockeysarna och i så fall kan du få tips och råd av den ryttaren. Det är mycket enklare att instruera från hästen bredvid än från läktaren. Jag tror inte att Ung Täby har kommit så långt i utvecklingen än att de kommer att utbilda amatörryttare. Just nu ligger nog fokus på att få ungdomar intresserade av att komma och borsta och träcka till en början. När man har fått in en fot i sporten kanske några vill prova att rida ut och ett få tal kanske går så pass långt att de kan rida löp i framtiden.

Något sådant ja, men som sagt, har ju inte ungdomssatsningen kommit så långt på Täby än, men jag trodde hela tråden gick ut på att få fler idéer till aktiviteter? Det var en sådan jag hade i alla fall.. men det ligger väl lite längre fram i tiden.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

"Men, det jag var ute efter. (Gör ett sista försök att förklara nu)
Alan Jack har ju lektioner nere på Jägersro på UngJägersros ponnyer (och hästar?). När jag sa det så svarade Ninni att UngTäby än så länge inte ville satsa på egna hästar, och då föreslog jag att man skulle ha sånna lektioner som Alan Jack har, fast alla elever tar med sig egna hästar att rida på. Men det skulle nog inte funka eftersom så många inte har tillgång till eget fullblod som man kan ta med till banan. Men jag var nog lite trött när jag skrev det:smirk: Har kanske blivit lite förvirrat.
"

Du vill alltså springa ur boxarna tillsammans med andra på Täby? Det hade du väl gjort på Strömsholm. Tränaren du rider för har väl mer än en häst så det är väl bara att åka till Täby (en måndagkväll om morgnarna inte passar) och springa av några ur boxarna, det brukar inte vara några problem att engagera någon av de rutinerade amatörryttarna/ jockeysarna och i så fall kan du få tips och råd av den ryttaren. Det är mycket enklare att instruera från hästen bredvid än från läktaren. Jag tror inte att Ung Täby har kommit så långt i utvecklingen än att de kommer att utbilda amatörryttare. Just nu ligger nog fokus på att få ungdomar intresserade av att komma och borsta och träcka till en början. När man har fått in en fot i sporten kanske några vill prova att rida ut och ett få tal kanske går så pass långt att de kan rida löp i framtiden.

[/QUOTE]


det man skulle kunna göra egen häst är ju att träna sits och rida på banan. Man måste ju inte rida ut från startboxar och träna till amatörjockey. Utan mer rida träningsridning, träna sits, blick osv.
JAg trodde det var det som var förslaget från början, fast det kanske inte var så jezzy_flyer tänkte.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag är 28 så det är ju inte det att man är pensionär och vill börja med galopp ;) men är precis utanför ramen ändå...! haha..

Har gått pp-kurs och sparar nu för att kunna gå arbetsryttarutbildnigen på Strömsholm, men det skulle vara kul med dessa "plastic wonder" kurser mm så man håller igång till kursen... Blir ju inte av att man åker och tränar på plastic själv, fast jag tänker att jag ska hela tiden.. och skulle någon duktig människa vara där och träna så skulle jag nog vända och smyga ut igen... he he...
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag är 28 så det är ju inte det att man är pensionär och vill börja med galopp ;) men är precis utanför ramen ändå...! haha..

Har gått pp-kurs och sparar nu för att kunna gå arbetsryttarutbildnigen på Strömsholm, men det skulle vara kul med dessa "plastic wonder" kurser mm så man håller igång till kursen... Blir ju inte av att man åker och tränar på plastic själv, fast jag tänker att jag ska hela tiden.. och skulle någon duktig människa vara där och träna så skulle jag nog vända och smyga ut igen... he he...

Maila Lotta och hör dig för, kanske ni är flera som är "förgammla" som kan bilda er en egen kurs... Vem vet... =) Heheh
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Maila Lotta och hör dig för, kanske ni är flera som är "förgammla" som kan bilda er en egen kurs... Vem vet... =) Heheh


Jag misstänker att jag hittar hennes mailadress på "ung galopp", det ska jag göra.. Är det fler "för gammla" som läser här, maila ni med! :)

Men det där med att träcka och så... där skulle man väl kunna vara med även fast man är över 25? okok... jag mailar... ;)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag misstänker att jag hittar hennes mailadress på "ung galopp", det ska jag göra.. Är det fler "för gammla" som läser här, maila ni med! :)

Men det där med att träcka och så... där skulle man väl kunna vara med även fast man är över 25? okok... jag mailar... ;)

Om inte annat så finns hennes mail i anonserna... För dem antar jag att du har läst...
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Nu har vi på CC-Ridcenter haft två ridpass + ett plastikpass, vad tycker ni?? Och ni som varit med på andra kurser, typ plastik eller träckar kurser, nå vad tycker ni?? Vad saknas? vad vill ni ha in? osv... =) *kramizar*
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Nu har vi på CC-Ridcenter haft två ridpass + ett plastikpass, vad tycker ni?? Och ni som varit med på andra kurser, typ plastik eller träckar kurser, nå vad tycker ni?? Vad saknas? vad vill ni ha in? osv... =) *kramizar*

Fler plastic kurser!:) Efetrsom jag inte har kunnat de två som varit:(
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Vi har haft tre PW-kurser faktiskt... Bara att tjata på Lotta Malmborg... =)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Vi har haft tre PW-kurser faktiskt... Bara att tjata på Lotta Malmborg... =)

Jasså, var det så många:o Nästa ska jag gå på i alla fall! Har hört mycket gott om dem!
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag tycker vi borde sakffa klubbjackor, och kanske typ orda upp någon sorts möte med alla i "TUT " (täby ungdomsteam):angel:

Jag menar att vi kan försöka värva mer människor och dessutom göra reklam för "TUT" tänk om en vacker dag så vet alla vad tut är vad det står för och vi har många medlemar :p

bara en liten tanke såklart men vi måste nog börja med att värva mer medlemmar ;)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag tycker vi borde sakffa klubbjackor, och kanske typ orda upp någon sorts möte med alla i "TUT " (täby ungdomsteam):angel:

Jag menar att vi kan försöka värva mer människor och dessutom göra reklam för "TUT" tänk om en vacker dag så vet alla vad tut är vad det står för och vi har många medlemar :p

bara en liten tanke såklart men vi måste nog börja med att värva mer medlemmar ;)

Vi gör vad vi kan, prioriterar ett klubbrum nu så vi får nog vänta med jackorna.... Men jag kan stolt säga att 20 "intreserade" i Juni, har vuxigt till sig att bli 50st (september)som i sthlm är med på vår mailing lista.... =)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

jaaa! klubbrum ! och klubbdress
skojjja haha
men va kul =) ni borde ha en fortsättnings kurs av något slag :S :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Fibusen
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 573
Senast: Eliteanka
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 470
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp