Bukefalos 28 år!

Täcka över kaninbur

Mynta2

Trådstartare
Alltså, är det bara jag som tvingas göra det ? Om jag inte lägger ett skynke över kaninburen på kvällen så håller hon på att gräva, kraffsa och bete sig i hur många timmar som helst :(

Så fort skynket kommer över buren så lugnar hon ned sig. Jag har skrivit om denna kanin förut. Då bodde hon tillfälligt under en bänk i köket. MEN pga av oro för att hon kanske kan börja gnaga på inredning köpte jag en 120 bur...och då blev allt tydligen fel för henne. Hon kommer aldrig till ro tycker jag. Ändå är den nya buren större än där under bänken. Står den på fel ställe ? Jag har egentligen inte så hemskt mycket val över vad den ska stå. Men i den nya buren så bara sk0ttar hon spån, bajsar INTE i lådan, ok lite, men det mesta sprids överallt, hon kissar överalllt i buren ( gjorde hon inte förut). Då kissade hon alltid i lådan. Hemskt tacksamt vid rengöring. Nu luktar det jämt skunk och jag får städa hela tiden och det går åt mer spån eftersom jag aldrig hittar kissställena pga av att hon bara röjer runt.

Vad är felet ?
 
Sv: Täcka över kaninbur

Hur aktiverar du henne på dagarna? Och hur mycket? Låter du henne vara lös nåt i lägenheten/ huset?
 
Sv: Täcka över kaninbur

Eftersom jag är hemma jämt så är ju burdörren för det mesta öppen. Aktiverar, hur menar du då ? Vi håller på med henne ganska mycket...lyfter, pillar, klappar, klipper klor...mmm. Och eftersom buren är i samma rum som datorn ( vilket jag är mycket på) så är hon ju naturligt runtomkring mest hela tiden....villket gör ju att man håller på med henne i och med hon är runt fötterna. Jag ignorerar ju inte henne bara för hon skuttar runt.

MEN, har faktiskt märkt hon blivit grinigare i och med ny bur. Dessutom så skuttar hon hellre in i buren än ut nuförtiden..det gjorde hon inte förut. Var grinden öppen så ut och skutta. Nu bara: hej världen och in igen :( Egentligen har ingenting förändrats mer än NY BUR...på annat ställe då. MEN, rutinerna har inte ändrats.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcka över kaninbur

Precis. Plus att kaniner är som aktivast under kväll och morgon och även under nätterna.
Mina hoppar omkring i sängen på natten och lever rövare på en helt annan nivå än vad de gör om dagarna då de mest ligger och slappar. Jag sover ju som en stock och vaknar inte om inte någon av dem råkar landa i mitt ansikte förstås... men gulligare än att vakna av en kaninpuss på morgonen blir det knappast :love:
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag instämmer med damerna här ovanför. Att ha en kanin instängd i en lägenhet är helt enkelt inte bra.

För övrigt verkar du väldigt okunnig. Kaniner är nattdjur. Det betyder att de är aktiva på nätterna och vilar på dagarna. Att lägga ett skynke över buren för att en understimulerad och, som det verkar, plågad kanin ska lugna ner sig är ju fruktansvärt :crazy:
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jasså du, men tänk då att hon före bodde på mycket mycket mindreyta och trivdes bättre...så din teori håller inte här. Och vem säger att kaninen hoppar runt 24 h/dygn i en trång bur ? Den får gå och komma i princip hur den vill för det mesta..

*jag vet kaniner är nattaktiva, jag är inte en totalt blåst idiot...men förklara då varför det inte var så här i den andra buren...dvs om ni kan*
 
Senast ändrad:
Sv: Täcka över kaninbur

;)..ja du, har bara haft kaniner i 10 tal år..så ok, jag är väl heeeelt okunnig då. Ni missar hela min frågeställning hör jag..Dessutom så tror jag knappast jag är den enda som har en kanin i en lägenhet. Tror inte att alla bor på landet serru. Och nej, det är inget djurplågeri jag sysslar med alls...ni bara drar förhastade saker .
 
Sv: Täcka över kaninbur

Kan inga äldre människor svara istället. Här verkar mest småungar svara som tror jag är avancerad djurplågare som stänger in min kanin i trååång bur dygnets alla timmar.....Jag ser gärna att man SVARAR på frågan och inte drar en massa felaktiga slutsatser.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Hon gillade väl att bo under diskbänken helt enkelt? :D
 
Sv: Täcka över kaninbur

Om du byter tillbaka till så som du hade innan och hon lugnar ner sig så vet du ju att det är buren det är "fel" på. Kanske trivdes hon med att ha tak över huvudet och känner sig mer utsatt i en gallerbur? Har hon något hus i buren hon kan gå in i?

Om det rastlösa beteendet ändå fortsätter kan man ju börja undra hur kaninen egentligen mår. Kan den ha dragit på sig en uvi eller nåt? Konstig i magen? Jag skulle nog konsultera en veterinär (som är bra på gnagare) just in case.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag tror också att det bara är småungar här. Det är nämligen bara småungar som tycker att "alla andra gör så" är ett bra sätt att rättfärdiga sina egna misstag.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Lägg ner....

Vuxna människor vet att djur är individer och alla fungerar inte likadant. Man får utgå från hur djuret beteer sig så om ett skynke över buren får kaninen att lugna sig hade jag gjort likadant. (Bor inte kaniner i hålor i det fria, dvs mörkt och trångt...??) En kanin som får vara ute och skutta varje dag och vara med så mycket som TS beskriver kan knappast beskrivas som understimulerad.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Lägg ner....

Vuxna människor vet att djur är individer och alla fungerar inte likadant. Man får utgå från hur djuret beteer sig så om ett skynke över buren får kaninen att lugna sig hade jag gjort likadant. (Bor inte kaniner i hålor i det fria, dvs mörkt och trångt...??) En kanin som får vara ute och skutta varje dag och vara med så mycket som TS beskriver kan knappast beskrivas som understimulerad.

Håller med.
TS kanin har möjlighet att vara ute och skutta i lägenheten varje dag. Om jag har fattat rätt så hade kaninen möjlighet att vara ute i lägenheten även när den bodde i lilla buren under bänken.
En kanin som får vara med så mycket som TS skriver tycker jag inte att man kan säga är understimulerad.

TS, hur var det, fungerade det inte att sätta tillbaka kaninens bur under bänken?
JAg tror att den kände sig mer trygg med sitt lilla bo, och då vågade sig ut mer i lägenheten. Kan du bygga en låda eller något du kan stoppa in i nya buren? En låda i ungefär samma mått som den gamla buren som kaninen trivdes bättre i.

Sen funderar jag även på hur den nya buren står nu. Står den mer *oskyddat*? Mitten på en vägg? I ett hörn? Finns det störande saker i närheten av den nya buren som inte fanns vid den gamla? T.ex en vältrafikerad korridor mellan två rum/stereo/tv/dator/drag?? etc...

Hon kommer nog lugna ner sig så fort du listat ut vad det är hon tycker är så fel med sitt nya boende!
 
Sv: Täcka över kaninbur

Tänk dig att ta ett djur som är gjort för att springa på stora ytor och stoppa in i en trång bur så kan du säkert klura ut själv vad det är för fel.

Läs alla inlägg TS skrivit så ser du att kaninen ofta får välja att skutta ut i lägenheten.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag instämmer med damerna här ovanför. Att ha en kanin instängd i en lägenhet är helt enkelt inte bra.

Jag förstår inte vad du menar riktigt? Det är stor skillnad på att stänga in en kanin i en bur 24/7 mot att låta den springa fritt i en lägenhet flera timmar / dag.

Om kaninen har möjlighet att fritt springa runt i en lägenhet så är det väl ett jättebra sätt att ha kanin tycker jag. Det är då mycket bättre än att stänga in kaninen i en utebur på 1 kvm där den får sitta 24/7.

När jag bodde i lägenhet så hade jag en kanin, så fort vi var hemma så släppte vi ut honom i lägenheten, och den kaninen mådde ruskigt bra. Han var otroligt glad, sprallig, social och lycklig. :love:
 
Sv: Täcka över kaninbur

Hur har det gått? Har hon lugnat ner sig?

Hon kanske kände att hon hade mer utrymme att leva rövare på i den större buren och tog chansen? Det jag inte får att gå ihop alls är att hon är så rastlös som du säger men ändå inte vill gå ut ur buren längre. Du bytt rum antar jag? Kaniner är vad jag har sett under 13 år med totalt 11 kaniner, är att de håller sig gärna till det de har utsett till sitt revir och sprang hon aldrig omkring i rummet hon bor i nu behöver hon nog tid på sig att känna sig bekväm? Som de andra i tråden säger kanske hon vill ha tak över huvudet också?

Jag ser heller inget fel i att ha kaniner i en lägenhet så länge de har saker att göra och får vara ute så mycket. Förlåt för att jag överreagerade, det är så vanligt med folk som stänger in sina kaniner i burar och sen får de bara komma ut ibland, det är så främmande för mig att jag blir arg helt enkelt. Så gör man inte med någonting man älskar eller har ansvar för. Inga av mina djur är instängda (förutom fiskarna då...) så det blir sån kontrast mot vad jag tycker är ett drägligt liv för ett husdjur. Men om hon får komma ut så mycket som du säger tror jag inte det är det som är problemet heller.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag tvivlar inte alls på att dina kaniner lever härliga liv. Jag tvivlar inte heller på att vissa kaniner, i likhet med katter, fungerar väl som "innedjur". Dock tror jag att det är en minoritet. Kaniner ska gräva och äta gräs och löv. Inget av det kan de göra i en lägenhet. En lägenhet uppfyller helt enkelt inte kaninkraven. Vilket sött ord :D
 
Sv: Täcka över kaninbur

Ja :)

Jag tycker att det är fel att lägga ett skynke över ett kaninbur på natten för att kaninen ska lugna ner sig. Fastän jag är vuxen.

Men om kaninen känner sig mer trygg med ett skynke över så är det ett bra. Bättre än att kaninen ska behöva känna sig otrygg.

En bättre lösning för att få kaninen att känna sig trygg skulle vara att föredra, men hellre skynke på och trygg kanin än ej skynke på och otrygg kanin. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Tänkte ventilera lite om det problem vi haft med att katterna kissar inne senaste veckan. Det började med att Aslan råkade kissa på...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: cili
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 124
Senast: mandalaki
·
Däggdjur Jag har inhandlat ( äntligen ) en splitterny 120 cm bur åt kaninen. Tänkte ta 140 cm, men vi har lite platsbrist. Den har fått ett litet...
Svar
7
· Visningar
2 404
Övr. Katt Jag vet snart inte hur jag ska hantera det här :( Min ena honkatt (dotter till en av mina andra katter) Pissar & bajsar i sängen... Hon...
Svar
11
· Visningar
5 365
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp