Bukefalos 28 år!

Täcka över kaninbur

Sv: Täcka över kaninbur

kl

Kaninen som ART klarar sig bra i det vilda, javisst. Kaninen som individ, som har levt upp i en skyddad miljö, är van att regelbundet få bra mat, inte lärt sig vad som går att äta, osv osv, gör det INTE. Ofta vill vi ju att våra tamkaniner (eller ja, tamdjur i allmänhet) ska vara orädda och framåt, något som är rent dödligt för en vildkanin där den lätt blir offer för första bästa rovdjur.
 
Sv: Täcka över kaninbur

kl

Kaninen som ART klarar sig bra i det vilda, javisst. Kaninen som individ, som har levt upp i en skyddad miljö, är van att regelbundet få bra mat, inte lärt sig vad som går att äta, osv osv, gör det INTE.

Jo, det kan de visst göra, ni underskattar kaniners instinkter.

Jag känner till flera kolonier (ok vintrar) med tamkaniner som klarar sig utmärkt. Självklart blir någon tagen av en räv eller hund eller vad det nu är, men det ser inte jag som något bekymmer, och jag är övertygad att om kaninen själv fick välja så är det fria livet bättre än att sitta i en trång bur i en lägenhet med ett skynke över buren för att den stör när det inte passar.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Är det en orsak nog att börja släppa ut kaniner...? :confused: Har man skaffat ett tamdjur får man banne mig ta hand om det också.

Citera var jag skrivet det, tack.Och efter det kan vi fortsätta diskussionen.

Att anse att kaniner mycket väl klarar sig i frihet (ok vintrar krävs) är nämligen inte alls detsamma som jag tycker tamkaniner ska släppas ut, lösa.

Däremor förstår jag inte folk som har dessa djur som har ett så stort rörelsebehov i trånga burar, då tänker man inte på djuret utan bara på sig själv.

Jag har själv haft kaniner, tama kaniner som jag fått från hus o lägenheter av människor som tröttnat. De har fått en box och sedan har jag öppnat dörren ut(inhägnad 0,8 ha hage), fritt val o jag lovar, ingen av kaninerna har gått in igen.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Men jesus. Jag UNDRADE med tanke på det du HAR skrivit om du hyser en åsikt som säger att det är OK att släppa ut kaniner? Eftersom du klandrar TS för att hon håller kaninen i lägenheten och nu säger att kaniner klarar sig bra ute UNDRAR jag om du tycker att TS borde låtit bli att ta in kaninen överhuvudtaget (eller bör släppa ut den igen).

(:eek:)
 
Sv: Täcka över kaninbur

Vissa ja, långt ifrån alla.
Om jag skulle släppa ut en av mina här, där det inte finns några andra förvildade (eller vilda) kaniner. Varför skulle den få det bättre? Den får ju inte ens någon koloni... Den skulle förmodligen även dö rätt fort genom att utsätta sig för rovdjur när den ska fram och hälsa på dem.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Kan det inte vara däri problemet ligger då? Om kaninen alltid har varit ute och inte är van vid människor blir den antagligen chockad och livrädd när den kommer in.

Kaninen har haft en ägare alla gånger. Om hunden får sniffa på den i flera minuter utan att den drar, SAMT att jag står och håller i den i säkert 20 minuter innan sambon kommer upp i skogen med en bur. Den försökte inte ens fly när jag lyfte upp den...satt som ett ljus i famnen.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jo, lite..jag flyttade bajslådan..och då lugnade hon ned sig. Bajslådan är en hörnlåda..så där jag satt den är inte i ett hörn. Men kollade VART hon pinkade..och där fick den va. Och hon taggade ned. Vet ej om det håller...kanske, kanske inte..
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag vet reglerna, och jag vet att dom ska ha sällskap...MEN, var sak har sin tid just nu. Tids nog....
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jo, lite..jag flyttade bajslådan..och då lugnade hon ned sig. Bajslådan är en hörnlåda..så där jag satt den är inte i ett hörn. Men kollade VART hon pinkade..och där fick den va. Och hon taggade ned. Vet ej om det håller...kanske, kanske inte..

Skönt att höra.
Får hoppas på att hon bara var irriterad över att toaletten inte stod på (enl henne) rätt ställe! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Tänkte ventilera lite om det problem vi haft med att katterna kissar inne senaste veckan. Det började med att Aslan råkade kissa på...
Svar
8
· Visningar
1 658
Senast: cili
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: mandalaki
·
Däggdjur Jag har inhandlat ( äntligen ) en splitterny 120 cm bur åt kaninen. Tänkte ta 140 cm, men vi har lite platsbrist. Den har fått ett litet...
Svar
7
· Visningar
2 395
Övr. Katt Jag vet snart inte hur jag ska hantera det här :( Min ena honkatt (dotter till en av mina andra katter) Pissar & bajsar i sängen... Hon...
Svar
11
· Visningar
5 356
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp