Bukefalos 28 år!

Täcka över kaninbur

Sv: Täcka över kaninbur

Jag tvivlar inte alls på att dina kaniner lever härliga liv. Jag tvivlar inte heller på att vissa kaniner, i likhet med katter, fungerar väl som "innedjur". Dock tror jag att det är en minoritet. Kaniner ska gräva och äta gräs och löv. Inget av det kan de göra i en lägenhet. En lägenhet uppfyller helt enkelt inte kaninkraven. Vilket sött ord :D

Jag håller med dig, det allra mest optimala är att de ska få möjlighet att gräva och äta gräs etc.
Men alla kaniner tycker inte att det är det bästa som finns...
Syster har en liten kanin som går emot allt det där med utrymme etc... Hon blev utsläppt av sin förra ägare, och faktum är att hon blir så skraj vid större miljöer så det är inte schysst mot henne att tvinga henne att vara ute i en stor bur. Hon trivs bäst i sin innebur, där hon dygnet runt har möjlighet att hoppa ut i resten av lägenheten men alltid har buren som sin trygga plats.
En kanin jag hade förr ville inte heller vara ute. Jag försökte många gånger med stora rastgårdar och uteburar, men hon satt bara i ett hörn. Inomhus skuttade hon glatt omkring i hela huset, men ute ville hon inte alls vara med -fastän hon hade möjlighet att äta gräs, gräva etc :crazy:

Men... tyvärr är det ju inte så att utekaniner automatiskt har det bättre än innekaniner bara för att de bor ute. De flesta kaniner bor ju tyvärr i små burar -oavsett om det är innekaniner än utekaniner.

Men jag börjar se en trevlig trend, att affärerna börjar sälja större och större burar! =folk efterfrågar större och större utrymmen för sina djur! :banana:
För tio år sedan så köpte jag den största inneburen som fanns att tillgå, jag fick t.om specialbeställa den. Den var "hela" 100*50 cm stor :crazy: . Idag ser jag stora uteburar säljas på tradera för långt över 1000:- och inneburar kring 140*70 går lätt att få tag på. Det är skönt att se att vi människor börjar bry oss mer om djuren och vill att de ska ha utrymme att röra sig på. Vi är långt ifrån det optimala, men det börjar bli bättre!
 
Sv: Täcka över kaninbur

KL

Jag har inte läst alla svar..och tänker inte göra det heller.


MEN..jag är tydligen en djurplågare..eller hur ? Jag är dessutom HEMSKT okunnig om kaniner. OCH anledningen till att jag är dessa 2 saker är: Jag bor i lägenhet och att jag täcker över buren när det är natt.

ABSOLUT INGEN har i åtanke att jag gör det bästa jag kan för denna kanin och försöker förstå hennes beteende.

Jag hittade henne i skogen i November. Hade jag varit djurplågare hade jag totalt skitit i denna kanin. Jag tog hem hem henne. Jag had INGENTING att erbjuda henne mer än: skutta runt på golvet och sitta i en kattbur på natten...Tids nog fick hon bo under bänken i köket. Det var INTE optimalt. Dels pga litet utrymme och att hon faktiskt kunde börja gnaga på inredningen = tror jag inte hyresvärden hade gillat och inte jag heller.

NU har jag köpt en bur som är 120 cm, det är bra mycket större än förut, jag har hus, sitthylla, bajslåda, höhäck, vattenflaska..mmm... mm...hon får vara ute ( om hon vill) från dag till kväll OM jag är hemma..jag är för det mesta hemma. Hon väljer dock buren.

En del här dissar mig för jag har kanin i lägenhet. Jag kan tala om att: jag har mycket med lantlivet att gör och de som har kaniner där..har absolut ingen bättre skötsel än vad jag ger min kanin. Många verkar tro att: Så länge vi slänger in kaninen i en hästbox, eller mega stor rastgård eller dyl: så är det helt ok. Men kaninen/kaninerna får aldrig stimulans. Dra INTE boendesituationen över en kam. Vem säger att jag ska vara djurplågare då¨jag endast vill att min kanin mår bra. Varför säger ni så egentligen ?

Det är kaninpsykologi jag är ute efter..inte att: du gör fel och fy skäms, du borde anmälas.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Intressant är ju att de som klagar och kallar dig djurpllågare inte har några konkreta tips att komma med (annat än att köpa tomt och släppa ut kaninen...).
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag hittade henne i skogen i November.

Kan det inte vara däri problemet ligger då? Om kaninen alltid har varit ute och inte är van vid människor blir den antagligen chockad och livrädd när den kommer in. Om det är så, är det antagligen otryggheten som är det primära problemet. Då torde massor med kel, gos och pyssel vara den bästa medicinen.

För övrigt håller jag inte med om att det är djurplågeri att lämna en kanin i skogen. Kaniner har alla förutsättningar för att klara sig på egen hand. Därmed inte sagt att det är bra att släppa ut sina djur vind för våg.

Till mitt försvar måste jag säga att jag inte tycker att du är en djurplågare. Jag ber om ursäkt om jag har fått det att framstå så. Jag skulle aldrig lägga ett skynke över en kaninbur nattetid (det är då kaniner ska vara aktiva och att hämma dem när de är det är fel) eller ha kanin i lägenhet därför att jag tycker att det är fel mot kaninen. Det betyder inte att alla som gör så är djurplågare. Jag tror absolut att du gör så gott du kan, och så länge du fortsätter med det tror jag att det kommer lösa sig.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Intressant är ju att de som klagar och kallar dig djurpllågare inte har några konkreta tips att komma med (annat än att köpa tomt och släppa ut kaninen...).

Intressant är också att ordet djurplågare inte kom upp förrän TS själv nämnde det här ovanför. Och ändå hakar du på så snabbt. Känns som att hela tråden skulle behöva lite lugnande.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag tycker inte du är djurplågare.
Jag dissar dig inte för att du har kaninen inne i lägenhet.

Om du läste ett av mina inlägg så ser du att jag tog hand om en utsläppt tamkanin.
Om vi ska dra lite paraleller mellan henne och din kanin så finns det likheter i hur de beter sig.

MIn (ja eller numera min systers) kanin vill helst sitta i sin bur fastän det är fritt att skutta ut i hela lägenheten/huset eller vart hon nu är.
Det tryggaste är att sitta i en resebur om det händer något läskigt.

etc.
Men hon har blivit bättre och lugnare sen syster tog sig an henne. Här finns det katter och andra kaniner, hos syster är det bara syster och hon, och hos syster är hon så mycket lugnare.
Har du andra djur som kanske skrämmer din kanin?
 
Sv: Täcka över kaninbur

För övrigt håller jag inte med om att det är djurplågeri att lämna en kanin i skogen. Kaniner har alla förutsättningar för att klara sig på egen hand. Därmed inte sagt att det är bra att släppa ut sina djur vind för våg.

.

Jag kan inte hålla med dig här.
Kaniner är avlade av människan för kel och gos, inte för att ta hand om sig själva oskyddade i en skog.

Min kanin, den utsläppta, var MAGER. Riktigt mager. Och livrädd. Fastän det var tidig höst, dvs fortfarande fanns massor av mat att äta, så var hon mager som fan :( . Jag tycker det är djurplågågeri att släppa ut tama djur ut i skogen.

Förlåt TS för OT.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Skriver under på det, tamkaniner släpper man bara inte ut. Visst, de finns de som klarar sig men inte fan lever de länge de heller. Vilda djur som är anpassade för livet i naturen lever korta liv, hur länge klarar sig ett tamdjur då egentligen? Min far fick avliva en kanin som släppts ut eftersom skatorna hade hackat ut ögonen på den. Min hittekanin var ett magert ras när han kom till mig.

TS: läser du inte alla svar missar du kanske något :S Jag skrev det enda jag kunde komma på i mitt andra inlägg. Lägger till att hon kanske tycker det är obehagligt att gå på golvet också, om du nu har bytt rum och det är halt? Ber om ursäkt för min ton i första inlägget igen, du verkar ju faktiskt göra det du kan.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Ts, skaffa en till kanin som kompis, och se till att båda är kastrerade, så ska du se att den kommer känna sig tryggare så småningom.
En kanin ska inte vara ensam.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Kaniner gräver även i spån. Många kaniner får löv och pinnar även när de bor i lägenhet, plocka med sig in är det som gäller.

kl
Att släppa ut ett tamdjur är givetvis djurplågeri.

TS: Jag har sagt det förut. Ha skynke på en del av buren, så hon får ett krypin. Låt typ halva buren vara skyddad och halva öppen. Att de bökar runt är rätt normalt, nu är det dessutom både brunstperiod och dessutom väldigt varmt vilket gör att många skottar undan ströet för att kunna ligga direkt på den svalare burbotten.
Att flytta tillbaka kaninen dit den bodde förut tycker inte jag är någon bra idé. Om jag förstått din beskrivning rätt är det väldigt mörkt och instängt, samt att det inte är godkända mått för en kaninbur.

Tillägg: De flesta kaniner mår bäst av att bo ensamma, inte 2 st i en hyfsat liten bur. Kaniner är inte heller nattdjur, utan skymnings- och gryningsdjur.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcka över kaninbur

Skriver under på det, tamkaniner släpper man bara inte ut. Visst, de finns de som klarar sig men inte fan lever de länge de heller. Vilda djur som är anpassade för livet i naturen lever korta liv, hur länge klarar sig ett tamdjur då egentligen? Min far fick avliva en kanin som släppts ut eftersom skatorna hade hackat ut ögonen på den. Min hittekanin var ett magert ras när han kom till mig.


Men det kan även hända harar...att fåglar tar dem, är egentligen inget konstigt, eller?
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag kan inte hålla med dig här.
Kaniner är avlade av människan för kel och gos, inte för att ta hand om sig själva oskyddade i en skog.

Kaniner kan både gräva o flytta på sig så en kanin behöver verkligen inte sitta oskyddad i en skog.

Eller har ni som har kaniner glömt att de egentligen bor i hålor och inte i burar?


Kaniner klarar sig alldeles utmärkt lösa, om man ser till art o inte individ, (för jag antar att det är kruxet, att kaninindividen kan bli uppäten:d) om de bor på delar av landet där vintrarna inte är för långa.
 
Sv: Täcka över kaninbur

Jag är dessutom HEMSKT okunnig om kaniner. OCH anledningen till att jag är dessa 2 saker är: Jag bor i lägenhet och att jag täcker över buren när det är natt.

Klart man kan ha kanin i lägenhet (om man kaninsäkrat den, med kablar och sånt då). :)

Jag tycker inte att det verkar vara något fel på din kaninhållning, framför allt försöker du hitta en förklaring på varför kanin inte mår bra under nya förhållanden.

Hur har du det med mattor på golven? En del kaniner tycker inte om att gå på mattlösa golv, de får inget grepp på det, medan andra kaniner skiter i det fullständigt och glatt bränner runt ändå. Kan det vara därför hon inte vill luffa runt?

Jag tycker att Jenkas förslag är vettigt, täck över halva buren så kan hon välja själv. Kanske hon tycker att det blir för varmt i huset nu så hellre sitter uppe på det eller på sittbrädan, men då saknar "tak över huvudet"?

Och som sagt, kaniner är inte nattdjur, de är aktiva morgon och kväll. Sen är de rätt bra på att - till viss del - anpassa sig. :)
 
Sv: Täcka över kaninbur

Men jösses! Det är ingen som har föreslagit att vi ska sätta i system att släppa ut våra tamkaniner.

Slut på OT.

Nu var mitt svar riktat till ginnies och det förvånar mig inte om hon/han tycker att det är en ok lösning med tanke på "Kaniner klarar sig alldeles utmärkt lösa, om man ser till art o inte individ, (för jag antar att det är kruxet, att kaninindividen kan bli uppäten) om de bor på delar av landet där vintrarna inte är för långa. "
 
Sv: Täcka över kaninbur

*kl*

Vi har två kaniner. Kanin nr 1 bor utomhus året runt och har gjort så i hela sitt 6-åriga liv. På vintern bor han i en bur på altan så han är vind-och snöskyddad. På sommaren bor han i en bur ute på gräsmattan.
Kanin nr 2 började sitt liv inomhus eftersom min dotter ville ha henne inne pga att hon var så liten. Numera bor även kanin 2 ute i en stor utebur.

Till saken hör att vi bor i villa där kanin 2 får komma och gå i buren när vi är hemma (jag är oftast hemma dagtid). Hon skuttar runt, rejsar på mattorna och är allmänt busig. Trots denna aktivitet så börjar hon gräva och riva tidningspappret vi har i botten på buren på kvällarna. Det tar henne 2-3 dagar att totalt strimla pappret. Vi har provat att ha henne lös på kvällarna och aktiverat henne med olika saker, men lik förbaskat så gräver hon runt i buren när hon går in i den igen. Så ni som tror att det beror på att TS har sin kanin i lägenhet får genast tänka om!
 

Liknande trådar

Katthälsa Tänkte ventilera lite om det problem vi haft med att katterna kissar inne senaste veckan. Det började med att Aslan råkade kissa på...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: cili
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 124
Senast: mandalaki
·
Däggdjur Jag har inhandlat ( äntligen ) en splitterny 120 cm bur åt kaninen. Tänkte ta 140 cm, men vi har lite platsbrist. Den har fått ett litet...
Svar
7
· Visningar
2 404
Övr. Katt Jag vet snart inte hur jag ska hantera det här :( Min ena honkatt (dotter till en av mina andra katter) Pissar & bajsar i sängen... Hon...
Svar
11
· Visningar
5 365
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp