Bukefalos 28 år!

Täcke vid 20 plusgrader ute..

Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Du kan inte mena allvar?!?
Jag har mina på lösdrift hela året och dem går det ingen nöd på. Tvärt om, så fräscha som de är nu, har de aldrig varit. Brukade tidigare ha problem med valacken som blev snorig såfort det blev kallare än 15 grader ute :crazy:
Nu har han gått ute mitt i vintern, när den kröp mot -20 om inte mer utan täcke! Ingen av dem har ens visat minsta tecken på att frysa, utan de har sin päls, och går in i vindskyddet om det regnar eller blåser.

Har han på sig täcke, då krånglar han sig av det, så det är ingen mening att ha det.

Men ve och fasa, jag måste vara värsta sortens djurplågare som inte ens täckar mina hästar på vintern. Hoppas någon vänlig själ tar tag i detta och anmäler mig. Såhär kan det absolut inte fortsätta! :devil:

Det är väl lite skillnad mellan dina hästar på lösdrift som har ett vindskydd att krypa in i,
än en häst som står i en hage utan vindskydd/träd att söka skydd under när det är dåligt väder..
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Men tror du helt ärligt att hästarna behöver täcke, för musklernas (etc.) skull när det är 20 grader varmt? Det är ju egentligen det tråden handlar om från början. Bara intressant att veta. Du låter ju så himla klok i det du skriver. . .

Nej, en helt vanlig häst som bara går i hagen behöver inte täcke vid 20+.

Men eftersom jag är så himla klok kan jag lägga in som parantes att man inte ska släppa ut en blöt häst i skinande sol, då gör solen att musklarna drar sig smman och istället för mjuka genomarbetade musklaer får hästen hårda muskler med korta muskeltrådar.
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Vad har du för flygande monster hos dig?:D

Det finns ngt som kallas broms... tvärnit eller vad du vill... den äter på min häst med. Så fruktansvärt mycket. Därför får hon gå med täcke.
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Oj oj oj, det låter lite som att du drar oss alla andra, som inte täckar våra hästar, över en kam.
Jag har valt att inte täcka min häst (möjligen skulle jag lägga på ett tunt flugtäcke) under sommaren, om det inte spöregnar i timmar. Jag har en hyfsat känslig arab, men som bara älskar att vara utan täcke när väder tillåter.
Jag är dessutom mycket noga, ryktar minst en timme, vilket självklart krävs många gånger när de går utan täcke.

Som sagt, trots att man låter sin häst gå utan täcke, betyder det inte att man "bara släpper dem vind för våg". Det har inte med det att göra, älskar min häst och bryr mig om honom minst lika mycket som du gör om dina. Skillnaden är vårt sätt att se på hästar.

Jättebra att du är så nogrann med din häst. Bara för att jag har täcke på min och måste försvara mig här, betyder det absolut inte att jag inte bryr mig om min häst. Lika lite som det betyder att du inte tar hand om din för att du inte har täcke på sommaren.

Men man blir bara så trött när folk skriker "djurplågare" för att man har täcke på.
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Genom att täcka hästarna ser man till att musklerna hålls varma. Genom att hålla musklerna varma transporterar de effektivare bort slaggprodukter, håller sig mjuka samt underlättas uppbyggnaden av nya muskelfibrer. Så, ja, det gör man. Har man dessutom en häst med ryggproblem är det ännu viktigare att hålla ryggen varm och torr.

Så hästarna hålls inte tillräckligt varma av att det är 20 grader och soligt ute? Ska de vara svettiga när de kommer in från hagen? (eller svettiga hinner de kanske inte bli om det bara får gå ute några timmar...)
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Så hästarna hålls inte tillräckligt varma av att det är 20 grader och soligt ute? Ska de vara svettiga när de kommer in från hagen? (eller svettiga hinner de kanske inte bli om det bara får gå ute några timmar...)

Här dryper det av fördommar... Har man en häst med problemrygg så är det inte säkert att de hålls tillräckligt varma nej. Sen är det inte bara pga ryggproblem som väljer att hålla dom täckade. Men eftersom vi är lata som inte vill ha dammiga hästar så räcker det tydligen inte som argument.

Jag har hållt täckat om sommaren i rätt många år och har aldrig haft en svettig häst pga täcket. Däremot har jag haft flertalet hästar som har varit svettiga utan täcke eftersom de blivit så hysteriska av flugorna.

En parantes i sammanhanget som egentligen inte spelar någon roll är att mina hästar går ute 10-12 timmar/dag, dessvärre dåligt med gräs i hagen så de har fri tillgång på hö.
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Jättebra att du är så nogrann med din häst. Bara för att jag har täcke på min och måste försvara mig här, betyder det absolut inte att jag inte bryr mig om min häst. Lika lite som det betyder att du inte tar hand om din för att du inte har täcke på sommaren.

Men man blir bara så trött när folk skriker "djurplågare" för att man har täcke på.

Kan bara säga detsamma, man blir bra trött på att höra att man är djurplågare som inte täckar sina hästar, känns som om många tycker detsamma om oss på "andra sidan" :smirk:

Förstår mycket väl att du bryr dig lika mycket om din häst som jag gör om min, det skrev jag även i mitt tidigare inlägg.

Men det där med att en blöt häst drar ihop musklerna, det kan jag förstå, men inte i 20 graders värme, det har jag däremot aldrig hört :angel: , kanske har fel, vad vet jag? Man är aldrig fullärd. . .
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Eller trivs din häst med stekande sol, insekter överallt, bett här å där å en massa jäklans damm å skit överallt.. Ja, förmodligen då!;)
Jag har inte täcke på min för att han blir lortig, utan för att han är känslig och behöver det.. Så lägg ner expertsnacket om att du kan allt om alla hästar, du har FEL!

Stekande sol finns inte i en rätt byggd hage, dvs. en hage som erbjuder skugga.
 
Sv: Täcke vid 20 plusgrader ute..

Ojdå, jag råkade visst skriva fel. Jag menade att i en korrekt byggd hage finns skugga som skyddar mot stekande sol.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
899
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Coras star
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 908
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp