Bukefalos 28 år!

M

MysigaEm

Vad har era pållar för täcke ute i hagen nu när det börjar bli vamare?
Araben har ett Bucas regntäcke nu när de blivit varmt och varmblodet ett protector light outdoor.
Tänkte bara kolla vad ni har på era.
 
Varmt? Du är då rolig du ;) Vi har fortfarande -10 grader på dagarna här ibland ;)

Men ofta är det som idag, dvs ett par minusgrader i skuggan. (Och massa plusgrader i solen om det är vindstilla) och då har valacken (som står på boxvila och inte kan röra sig för att få upp värmen) ett 200 gr stalltäcke och ett 260 grams utetäcke. När solen ligger och gassar på hans boxruta ochd et är uppehåll blir det bara stalltäcket. Hade han gått i hagen så han kunnat röra sig hade han haft 260 gr utetäcket bara. Han är klippt och det rejält.

Åringen går utan.

Jag byter över till ofodrat regntäcke när temperaturen på MORGONEN ligger på ett par plusgrader och uppåt. Täckar av när det är tio plus. (Känslig herre som dessutom måste hållas VARM för han ska må bra i ryggen. Och soms agt fick han en alldeles för rejäl klippning stackarn).

Sen kan jag ju vid lägre temperaturer men en sooolig, vindstilla dag plocka täcket vid lägre temperaturer med.

Normala år med normal klippning så blir det enkla utetäcket vid minus fem och uppåt, ofodrat regn vid plus och 'naket' vid fem plus.
 
varmt är det knappast, inte här iaf.
här ligger snön lugnt kvar i minst en vecka till. :cry:
min pålla har gått med sitt horseware regntäcke sen mitten av februari nu och jag bara längtar till den dag jag kan slita av täcket så hon slipper det.
 
Det är väldigt växlande väder nu här...igår hade vi -15 grader o blåst. Då hade pållaran vintertäcken, 200 grams.
Idag var det stålande sol och plusgrader, då fick dom gå utan täcken. :)
 
här e de fortfarande minus grader.
men inne har hon ett thermo täcke (Jacson) 200 g. ute ett tjockt vintertäcke (Källquist), 300 g
 
Här e det forfarande runt nollan ,
Pållen har tre täcken :p Ny rakad!
Ett ull , Termo täcke och ute täcke 300 gram :)
Ska nog ta bort ull täcket så småning om och sen slängerjag på henne ett tunnare ute täcke.
 
vad hemskt det låter när du skriver att snön ligger kvar i minst en vecka till, här stannar den länge, länge till :D

till trådskaparen:
sköthästen har vintertäcktet ute när det är kallare än -5, vilket det oftast är, sen går han utan om det inte regnar elelr snöar blötsnö, då har han regntäcket på sig..
 
Tja, inget täcke alls som vanligt. Mina hästar har päls...
 
har tinat lite här.. just nu står hon inne m em stalltäcke (tävling sen) men sen kommer hon ha sitt shires stormbreaker (230 gram) och sedan när det blir ännu varmare kommer hon ha sit Protector light outdoor..
 
Under plusgradiga dagar har min lilla pålle sitt stalltäcke och regntäcke ute. Är det några grader under noll är det vintertäcket som gäller, och närmar det sig -10 har hon stalltäcke och vintertäcke på sig. Hon är klippt, nu senast i januari, och dessutom lite frusen av sig så hon är naturligt nog inte någon speciellt lättklädd fröken under det den här perioden! :D


:banana: Sandra :banana:
 
Inget. Och har inte haft på hela vintern heller...
Eller jo.. två max tre gånger då det varit riktigt svinigt väder har han fått ett fodrat regntäcke från sverigetäcket på sig....

+ att han har det täcket på sig i hagen efter att jag har ridit om han har blivit svettig :)
 
Han har på sig sitt innetäcke inne, ett fodrat. Och sen har han över det ett vintertäcke, thermo master, fast det är ganska tunt, inte mycket foder.
Han är rakad, jakt rakad, ser inte så snyggt ut tycker jag, men när jag köpte han så var han det så det är inget jag kan änder på nu, lite för sent för att raka! :smirk:
 
Eftersom vi har kallt så fort solen gått ner så har min häst fortfarande vintertäcke, men är det soligt och vindstilla får hon vara utan en stund.
När det blir varmare kommer hon att ha ofodrat regntäcke med fleecetäcke under och senare bara regntäcket. Hon brukar vara täckad fram till i slutet april minst, om inte för temperaturen så för leran. Både jag och hästen är dammallergiker så det räcker med att lersanera hals och ben...
 
Här är det runt noll grader på dagen, minus på natten.
Min pålla har ett 150 g termotäcke från Horseware och över det har hon ett ofodrat regntäcke oxå det från Horseware.

Jättesvårt att täcka för tillfället tkr jag. Är det soligt på dagen kan det ju va jättevarmt. Några dagar har jag haft tillfälle att låta henne gå utan täcke mitt på dagen, när solen har värmt.

Förhoppningsvis kan man hålla sig till enbart regntäcke om ett tag, eller byta termot mot ett fleece.
Vintertäcket hoppas jag iaf är färdiganvänt för denna vintern ;)
 
Har haft extremväder de senaste dagarna med -15 till -20 på natten och rejält varmt och soligt på dagen med upp till +5 ungefär och det är så svårt att veta vad man ska sätta på när det inte finns möjlighet att byta under dagen.

Antingen får de svettas under dagen eller frysa på morgonen eller kvällen...
 
Det pendlar fortf. på några minus/nån plus här så det är ett 3oo grams Insulator-täcke under ett regntäcke med fleecefoder från Källquists.
 
när det är varmare än -10 då går han utan täcke om det inte snöar el blåser, gör det de så har han ett regntäcke på sig, är det kallare än -10 så har han ett svea outdoor vinter täcke.
 
Är det 5 plusgrader eller mer så har min häst sitt Bucas Smartex Rain, med tunt fleecefoder.
Är det under 5 plus, ner till ett par minusgrader, har hon sitt Horsewaretäcke med 200g fyllning.
Är det kallare än så har hon sina vintertäcken, ett Horsefarmtäcke som är tjockt (>300g), eller sitt Thermomastertäcke som även går att kombinera med halstäcket.
Har även ett gammalt märkeslöst men tjockt täcke ifall något av de andra skulle vara blött t.ex. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad motsvarar ett regntäcke i fleece i gram. Tänker mig ett regntäcke för tidig höst sen vår så bör inte vara för varmt. Tycker inte det...
2
Svar
24
· Visningar
1 730
Utrustning Jag har ett Rambo Protector flugtäcke vars innerfoder gått sönder över manken. Jag tänkte att jag skulle försöka laga det men har inget...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Corax
·
Utrustning Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål. Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar...
2
Svar
24
· Visningar
1 410
Senast: Corax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp