Täckeshysteri

Ragnhild

Trådstartare
Kan någon förklara varför ni har täcken på era hästar när de står på stall. Likaså kan jag inte förstå missbruket av tjocka vintertäcken, ibland dubbla nu när det är plusgrader ute. Det är väl hästar vi har och inte kinesiska nakenhundar! Visst, när det kommer ner snöblandat regn och djuren står ute hela dagen, är det naturligtvis befogat med ett regntätt täcke som skydddar mot vätan. Men....... jag ser i hagarna runt omkring där jag bor hästar (och ibland någon tjockpälsad shettlandsponny) med lager på lager, gärna fram i april/maj när det är sådär 10 - 15 plusgrader. Vad är det för hästhållning? Nej, ta och tänk om. Av med täckena, låt era hästar få känna sol och vind mot sin päls, att får rulla i leran och vara HÄST. Orkar ni (eller har inte tid) inte borsta era hästar skall ni inga ha!
 
Kan bara svara för mig själv. Jag var av samma åsikt som dig ända fram tills i November -03. Då fick jag hem en ny häst, går på lösdrift men det ska inte behövas täcke för den skull. Men denna häst byggde bo i ligghallen, gick ut för att äta och sedan in igen, han stod alltid där inne oavsett vilken tid jag kom. Enl. förra ägaren var han mycket under taket óch bodde i stora höbalen.

Upptäckte också att han hade ont i ryggen trots sin ringa ålder 3 år :confused:. Han fick massage och en dag linimentmassage, efter denna genomgång så fick han ta på sig ett täcke när han gick ut. Dagen därpå när jag kom så stod han mitt i hagen :eek: och var gladare än normalt.

Löjligt tyckte jag men jag var ju tvungen att prova, några dagar med täcke, han blev gladare och gladare ryggen bättre och bättre, efter en vecka åkte täcket av, han flyttade åter in i ligghallen och han blev spänd igen.

Nu räckte det inte med ett normalt vintertäcke utan han fick ett svindyrt megatjockt täcke och sedan var han ute.
Nu när det är plusgrader går han med ett normalt vintertäcke på sig och ju varmare det är desto mjukare och oöm har han blivit.
Han kommer troligen gå med detta täcke länge ännu och jag med min kraftfulla Nordis skall få förklara för många varför en sådan häst går med vintertäcke i plusgrader.

Visst, jag tycker det är pinsamt med min inte allför långt borta inställning gällande täcke, men nu är det som det är och jag hoppas att han kan ta sig så han slipper ha det nästa år. Han visade tydligt att efter första gången i sitt liv ha sett och fått på sig ett täcke att det var det som han behövde för att må bättre och han hatar att bli skitig. Han har rullat sig en gång på fem månader och då var det torrt i backen.

PS. han är kollad och frisk, bara fruktansvärt känslig Ds.

Alla har inte en anledning och täckar just av lathet eller att de tror att hästen fryser, men det finns hästar som trivs i täcke och andra som blir påtvingade detta.

MVH/
 
Har täcke på min häst för att han är klippt. Och även om han inte hade varit det så hade jag ändå haft täcke på honom. Täcket skyddar ju mot regn/snö och blåst. Ja, jag vet att hästar klarar det av naturen.. Vissa hästar är ju vana vid att vara täckade och fryser eller blir stela utan täcke..
 
Dom hästar jag har täkt ät hästar som är klippta och tränas ofta och ganska hårt + hästar som är lite "klenare" och fryser lättare.

Sen om det vräker ner regn så lägger jag på ett tunt regntäcke under höst/vinter/vår på min egen pålle...sen när jag börjar träna honom ordentligt så kommer jag klippa honom = fler täcken!!
 
Ett par frågor: Var bor du och vad har du för någon häst??
Har du någonsin varit med om råkall skånsk vinter?? En fuktig kyla som kryper in under alla kläder och gör stallen kalla och fuktiga! -2 grader i Skåne är INTE detsamma som -2 grader längre upp i Sverige! Sen beror det ju på vad man har för någon häst. Tex en PRE får ju ingen speciell vinterpäls och våra svenska halvblod får ju inte så förskräckligt mycket vinterpäls de heller!
 
Känns lite som om du vill skapa bråk med den här tråden. Denna diskussion har varit uppe hur många gånger som helst och det slutar alltid med att folk har sina förklaringar på varför just dom har täcken på sina hästar. Helt ärligt tro jag inte att det kommer bli annorlunda denna gång. Detta är inte tänkt som ett påhopp mot dej, ville bara säga det.
 
Jag står på en ganska stor anläggning med en hel del tävlings hästar men även en del fritids hästar, min häst är den ända som inte har täcke på sig och de flesta tycker att jag är konstig som låter min gå naken, han behöver inget täcke så vad gör det om jag får borsta en massa varje dag? Det är ju bra för hästens blodcirkulation!

MEN jag har också haft en häst som fryser jämnt, oavsett om hon är klippt eller inte så hon måste ha täcke, hon har en del fbl i sig och har fått sin päls från den delen.

Överlag tycker jag att folk pälsar på sina hästar för mycket men det finns faktiskt hästar som fryser eller klipps för att de tränas mycket då måste de ha täcke på sig, så dra inte alla över en kam. Dessutom kan du väl inte tycka att det är helt obefogad att ha täcke på hästarna längst i norr ex där är normal tempraturen runt -30 grader i bland.
 
Personligen har jag valt att klippa min ponny då vi tränar flitigt även under vinterhalvåret. Då hon har tjock vinterpäls i vanliga fall blir hon extremt svettig, och detta är en hälsorisk under dessa månader då det tar lång tid för henne att torka. Eftersom hon dessutom är lite frusen av sig i vanliga fall så är det bara till att täcka, täcka och åter täcka + att lägga ut rikliga mängder hö när det krävs.
Förutom allt detta är hon känslig mot UV-strålar, så jag kan tyvärr inte låta henne känna solen mot pälsen även om jag bra gärna skulle vilja. Och därför ligger antingen utegångstäckena från vinterhalvåret eller ett heltäckande eksemtäcke på, beroende på hur frikostig vårvärmen är.

Håller dock med dig om att många täckar i onödan. Har under vintern beskådat att hästar ändå är väldigt tåliga, även om vi gärna glömmer bort det ibland. Då stallkamratens connemara valack stått i vinter har han gått utan täcke och fått låta vinterpälsen frodas. han har klarat sig i kylor ned mot -15 och även i lindrig nederbörd utan att det gått någon nöd på honom. Har endast haft täcke om det regnat, snöat eller/och blåst kraftigt samt/eller att det varit mkt kallt. (Nedåt -20 grader eller ännu lägre.) Han trivs dessutom allra bäst med att vara en nakenfis då han älskar att rulla sig, och när man är en rullningsfantast så kan ett täcke vara en riktig njutningssabotör! :D

Så min slutsats är att vissa hästar med gott samvete kan täckas, även med lager på lager, p.g.a. att det behövs medan andra klarar sig och mår bäst utan kläder.
 
Min häst har varit täckeslös hela vintern men så har han inte varit klippt heller och haft monster-vinterpäls :)

Nästa vinter tänker jag klippa honom och då kommer han få ha vintertäcke på sig, just för att inte frysa.
Är det plusgrader får han ha fodrat regntäcke eller inget alls om solen ligger på.

Inne vet jag inte, beror ju på hur varmt det är i stallet.
Där han står nu skulle han nog få ett thermotäcke i så fall, det är ett kallstall och mycket fryser på natten.
Flyttar jag så kommer han stå i varmare stall och kan då vara utan eller kanske ha något tunnt bomullstäcke eller så...


Dock vet jag olika stall där man har täcken på för att hästen inte ska bli skitig ute.
Tex hästar med täcken på varma men leriga dagar.
Det är ett sätt för den late.
 
Min ena häst är klippt och det vore ganska taskigt att låta honom vara naken ute.

Min andra häst ser ut som ett lurvmoster, men hon är så frusen av sig så hon får ha täcke hon med. Har verkligen försökt vänja henne av med det, men hon fryser så hon skakar så fort det är lite ruggigt och jag ser egentligen ingen anledning till att plåga henne till att frysa, så hon får ha täcke på sig ett tag till....
Fast i grunden håller jag med dej.... det är inte bra om hästarna blir för varma och svettas.
 
Men jag har en liten annnan undran angående täcken inne. Jag vet flera stall där man har tjocka täcken på inne (varmgradigt stall och hästarna är inte klippta) men sen när hästarna går ut på morgonen så tas täckena av och hästarna går ute hela dagarna (oavsätt hur kallt eller regnigt/snöigt) det är.... förstår någon denna filosofi? *antar att jag får ta och fråga stallägarna*
 
Min häst sätter inte särskilt mycket vinterpäls och står i ett kallstall, så därför har jag täcke på henne.

Nu när det vissa dagar verkar bli vår har hon bara regntäcke på sig. Jag försöker att låta henne gå utan täcke så mycket som möjligt nu så att hon kan rulla bort vinterpälsen.

Hon är inte särskilt förtjust i regn, och de dagar de regnar och hon är utan täcke springer hon in i stallet så fort jag öppnat grinden till hagen!
 
Mina hästar går nästan alltid utan täcke, har dem på lösdrift. När det är runt nollan och de är blöta in på skinnet får de ett regntäcke för att torka upp. Ska jag träna får de ett täcke på morgonen vid busväder.
 
Mina är jaktklippta och går utan täcken såvida det inte är -10 och blåsigt. MEN lilla Pelle gick alltid med täcken upp till +5 då han var en frusen sort (måste bero på uppfödningen :devil:) Har valt att ha ylletäcken till dem att sätta på när de kommer in istälelt och tar av efter någon timma när den värsta blötan är borta. Ute rör de sig varma och sedan har jag turen att mina har skog att gå in i. De går ute 07-19/22 beroende på mitt arbete. MEN i morse när alla 8 rullade sig i leran så saknade jag ett skyddande regntäcke (eller ska jag säja lertäcke) till dem!
 
Jag har täcke på min häst för att jag är en lat och elak hästägare som tycker det är kul att plåga hästar :devil:
 
Man kan ju överdriva åt alla håll, och du tar ju i så du nästan kräks åt ditt...

Jag kan lägga två till tre timmar per dag på mina hästar, och den tiden vill jag lägga på roliga saker (ridning och annat umgänge) + det man måste göra (mocka, mat, vatten)

Min ena häst hinner inte torka inom den tid som står till mitt förfogande, och den andra hinner inte äta så mycket att hon kan behålla hullet om hon inte får täcke i månadsskiftet sept/okt. Har alltså provat, och då går hon ner i vikt, oavsett mängd och kvalitet på fodret.
Mina hästar har tunna ylletäcken inne på vintern, dels för att vårt stall är lika kallt som ute, dels för att de inte ska få spån in på bara skinnet, som ligger och skaver under täcket hela dagen. Däremot är jag tveksam till tjocka täta täcken inomhus, har sett hästar som fått svamp av att huden aldrig får andas. Men jag har också varit med om en häst som alltid var lös i magen, och grisade ner sin box rejält, och sedan låg i dyngan, han SLAPP få svamp när han hade täcke på sig.

En annan viktig sak är att utetäckenas passform måste vara mycket god, så att man inte skapar spänningar hos hästen. Jag är inte heller så förtjust i tjocka täcken, tycker att det ska vara regntätt och ha så mycket foder att det blir lite luftspalt och inte lägger sig som en plastpåse mot kroppen.

Min gamla häst har varit mycket bättre i ryggen denna vinter, som är den första då hon haft stalltäcke. Min andra häst rullar sig så effektivt att det tar ungefär en timme att få henne så ren att man kan lägga på en sadel utan risk för skav. Vilka tycker du ska få ha häst? Arbetslösa och personer med betjänt? Personer utan familj? Det gäller att se till den totala situationen på hästhållningen, vad skapar kvalitet för min häst? Vad göt livet roligt resp tråkigt? Med ett välavpassat lagom tjockt täcke har jag tid att umgås mer med min häst, och hon kan vara ute mer för jag behöver inte ta in henne för hon ska torka.

Det skulle inte skada med lite mer nyanserad syn. Det finns många fler lägen än helt för eller helt emot.
 
Eftersom jag har täckat min pålle, både inne och ute (stallet blir kallt på nätterna mitt i vintern) så har jag inte behövt klippa honom i år och därmed besparat både honom och mig det besväret :D Dessutom kan han få besvär med kisseriet om han blir kall och småskvätter en del. Det hjälper att hålla honom varm, då ger det sig.

Nu har jag självklart inte tjockaste täckena på längre. Inne har jag funderat på att ta av helt och hållet men jag vill vänta tills jag är säker på att han inte kommer bli kall under natten.

Skulle jag ha en häst som jag inte red svettig (och därför inte behövde ha lite päls på) och som inte hade problem med att bli kall så skulle jag mycket väl kunna ha den nakenfis. Men nu har jag en häst som rids ganska hårt och blir rejält svettig efter ett pass så täcke på!!!

M.
 
Jag med! :bump: Tycker det är spännande att se hur svettig min häst kan bli. Dessutom gillar jag att köpa täcken och tvätta de. Älskar mina små, lätta och behändiga täcken.

Funderar faktiskt på att köpa några åt mig själv! :)
 
För att min häst behöver den värmen för musklernas skull (är klippt också).
Fast även om hon inte hade behövt ha täcke så hade jag haft ett tunt regntäcke för att hålla henne någolunde ren. Faktiskt. Lat; har borstat så jädra mkt lera, så det får vara värt ett täcke för att slippa det. Krasst, men det står jag för!! :devil:
 
Naturligtvis finns det MASSOR av människor som täckar helt i onödan. Men som med allt ska man inte dra alla över en kam.

Jag har Vision, som är oerhört känslig för kyla. Han får ont i ryggen rätt omgående om han fryser/blir kall. Således går han med tillräckligt med täcken för att vara varm och gosig och mjuk i musklerna. Hur mycket täcken det är är ganska varierande, MEN något som visat sig rätt tydligt är att det man TROR är kallt väder resp varmt väder inte riktigt stämmer alla gånger. Det värsta vädret för honom är faktiskt det vi haft nu, med mellan några minus och fem plus, men ingen sol utan med regnet 'hängande i luften'. Jag vet inte HUR många gånger jag fått skena ut och lägga på fler täcken för han stått och skakat med bakbenen långt inunder sig och stenhårda muskler. (Och jag gör samma misstag VARJE vår.. *sucka*

I söndags te x så var det ungefär fem plusgrader och ett lätt regn. Ingen vind. Unghästarna lallade runt som naturen skapat dem och huttrade inte alls. Vision stod med fri tillgång på mat och ett 220 grams vintertäcke. Och frös så han hackade tänder. Inte förrän han fick ett 200 grams stalltäcke och en lös hals (160 grams fodring) så slutade han. Nu står han ju dock som konvalescent så han fryser lättare, men jag har gjort det där misstaget förr. Däremot, minus fem grader klarar han otäckad även helklippt. Han får såldes problem med den FUKTIGA luften.

Regn täckas han alltid mot, även sommartid täckas han mot ihållande regn, eftersom han fryser såfort han blir blöt inpå huden (och arabhästsommarpäls är rätt fjantig att stå emot väta). bredvid honom kan det gå andra araber med samma päls och vara dyblöta och bara se nööjda ut. Vision är fö den enda jag vet som i SOMMARVÄRME kan börja SKAKA av att spolas med ljummet vatten :crazy:

I stallet är det samma temp som ute men minus ev vind och nederbörd så det ger sig själv varför jag täckar inne.

Sen vill jag komma med en brasklapp ang lera med. Vi har upplandslera här, jordlera. Den är OMÖJLIGT att helt borsta bort (sandlera går bra) och hur man än borstar så har man ett tjockt lager av jorddamm kvar i pälsen. Att lägga sadel på det och sen rida hästen svettig blir ganska dålig kombination. Därför täckar jag mot lera de dagar jag ska rida och vet att jag inte kan spola av innan (ie - jag täckar utom på sommaren)

Däremot, mina anra hästar går/har gått otäckade i BETYDLIGT större omfattning. För de har helt enkelt varit av ett robustare virke än lilla fryslorten Vision.

Men efter att ha levt med Vision i fem år så är jag betydligt mindre 'snabb' med att döma när jag ser täckade hästar i en hage när det är plusgrader. DÄREMOT kan jag INTE förstå eller tolerera att hästar står i tjocka vintertäcken när solen gassar! Antagligen är det så attd et var kyligt på morgonen när de släpptes ut och ingen har möjlighet att byta täcken på dem, men då får man släppa ut med lite tunnare på morgonen då, de timmarna det handlar om tills solen värmer klarar även små fryslortar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 744
Senast: Emine
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 447
Senast: Trissa
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 883
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 210
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp