Täckeshysteri

Brukar inte ha täcken på nån av mina, bara om dom är blöta. Ibland slänger jag på täcke i hagen men det är för att jag inte vill att dom ska bli dyngsura när det regnar ute.
 
Ja, det är ju så himla billigt med täcken så det är klart man måste köpa dem bara för den sakens skull! Jag funderar på att köpa ett åt katten, 85 cm blir väl visserligen lite stort men då kan jag vika det dubbelt så blir det ännu varmare! Måste ju plåga katten lite också :devil:

Tvätta? Jag tvättar aldrig mina täcken, de blir ju mycket varmare på det sättet! Min tanke är att till slut borde hästen förångas och då blir jag antagligen kändis på köpet "hästägare ångade bort häst - otvättat vintertäcke i juli blev droppen".

/sanwan - slö och oseriös, ifall ni undrar
 
Min stora häst måste ha täcke, men ett vintertäcke räcker ju gott och vid ca -15 - -20 får han ha dubbla täcken. Men under sommaren och varma höst och vårdagar får han ju gå naken. Annars regntäcke. Och det är för att han är lite känslig och blir lätt stel & öm i ryggen om han är utan. Men det finns människor som låter sina hästar gå med supertjocka vintertäcken i flera lager, som helt plötsligt en dag bara tar av dom. Och då när det är kallt och solen skiner lite.. Inte bra det heller :smirk:
 
Eftersom tråden handlade om för varma täcken vid varm väderlek så kan jag säga att jag tror att folk helt enkelt inte "vänjer" sig vid att vintern faktiskt börjar ta slut.

På hösten har hästarna inte lika mycket päls och har generellt sett mindre täcken (upplever jag) men på våren då det är 10 grader och sol så står de likförbaskat i tjocka vintertäcken! SEn att det är lite kallare på morgonen när man släpper ut och på kvällen när man tar in tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om (om prognosen är fint på dagen) för hästarna klarar ett par timmars kyla om det sen blir varmare. Tänk själv vad du har för kläder och du ärju utan päls!

Sol på kroppen är ju bara nyttigt för hästarna men när man ser stackare som går och ställer sig i skuggan dessa varma vårdagar pga för många täcken då lider jag.

(finns såklart undantag med känsliga hästar men jag tror många är överbeskyddande och förmänskilgar hästarna)
 
Har bara täcke på hästen ute om det är minusgrader och blöt nederbörd (snö/regn) annars går han utan. I stallet har han heller inte täcke på, ser ingen anledning till det då han har vinterpäls så..
 
Finns ju många anledningar, d där var ett konstigt påhopp :eek:

Vissa hästar är väldigt känsliga och får ryggont om de står ute i kallt regn och när d blåser.

Min häst t.ex. står å fryser annars. Skakar massor.

Det är itne bra för ridhästar å få tjock vinterpäls heller alla ggr. Spec inte dem som rids hårt och blir svettiga...

D är inte alltid dåligt med täcken? :crazy:
 
Beror påv ad man har för täcke också. Dollar kan stå med sitt Rhino Wug (mellantjockt), dels när det regnar, och dels när det är soligt. Det andas så bra, och håller henne torr närmast kroppen iaf.
 
För tillfället är våran hage helt lerig, o då menar jag verkligen hela,alltså får min häst gå med ett regntäcke på sig för jag hinner aldrig rida om jag ska stå o rykta henne i en timme varje dag.
Men när hagen är nåtsånär torr eller om det är jättefint o soligt ute går hon utan! ;)
 
jag har två hästar, valacken är i full träning på vintern, han får vinterpäls som en björn vilket gör att han svettas och blir då sjö blöt och torkar aldrig, då jag inte tycker att det är nyttigt för honom så blir han helklipt och får då ha täcke på sig.

damen får inte mycket till vinter päls och fryser när det närmar sig noll grader, då spänner hon sig och får gätte ont i sin rygg, det sliper hon med täcke.

och vad det gäller när dom står ine så har vi hafft temperaturer på ca -10 ine i stallet större delen av vintern, och när dom står ine så har dom ju inte sama möjlighet att röra sig för att få upp värmen som dom har när dom går ute.

därmed inte sagt att dom har på sig täcke året runt, vi har hafft några fina vårdagar här med temperaturer på upp mot femton grader, dom har då fått gå nakna och passat på att gnuga in leran ordentligt :D

sen har vi ju de hästar som har problem med eksem,problem som dom oftast slipper om dom har eksem täcke på sig.

jag kan hålla med om att man inte ska täka hästen i onödan men nu är det så att alla av nu tidens hästar inte kan gå utan täcke i kalla klimat.
 
Jag också! Jag äääälskar att lägga alla mina pengar på täcken till hästarna! Särskilt såna jättedyra Horseware-täcken. Sen så är det så KUL att släpa runt med våta och leriga täcken, eller hur?! Och den extra halvtimmen man får beräkna på morgon/kväll pga täcken är hur rolig som helst!

Jag har även täcke på min HUND!! Inomhus!! Tänk det ni! Och min ena häst har täcke heeela sommaren, samma hur varmt det är, halstäcke till och med! Skit samma att det är av nät, det är ju fortfarande ett TÄCKE!! :bow:

Det vore ju sååå mkt bättre för mina hästar att gå ute i alla väder utan täcke och få en jättetjock NATURLIG vinterpäls (elaka jag klipper bort den), så dom blev riktigt goda och varma när man red. Att svettas är ju sunt. Och att stå dyngblöt hela natten i mitt stall som håller typ 1 grad på vintern är ju sååå skönt...
:devil: :devil:
 
Eftersom tråden handlade om för varma täcken vid varm väderlek så kan jag säga att jag tror att folk helt enkelt inte "vänjer" sig vid att vintern faktiskt börjar ta slut.


Fast jag tycker aldrig man hinner vänja sig då det alltid är storm regn , svinkallt ena dagen och 20 plus nästa dag.
Det går från vinter till sommar jämt tycker jag, någon vår tycks aldrig finnas.
 
DEt är så såhär på våren (varierar)så man får vara alert och kolla prognoserna ofta samt kika på himlen och bilda en egen uppfattning samt ha lite framförhållning!

DEt är lika grymt att sätta på för mycket täcken när det är varmt som för lite (om det behövs) när det är kallt!
 
Lika grymt :confused: Det låter som misshandel på högsta nivå om en häst råkar gå med ett för varmt täcke i några timmar.
Finns väl många dagar ingen anat att det helt plötsligt blir 17 grader varmt och då har det varit svinkallt på morgonen.
 
Jag kan bara svara för mig o min häst, sen kan man tycka att andra har på tok för många/tjocka täcken på sina hästar, o även de som borde ha täcken på sina hästar!

Mitt halvblod är 19 i år, o därmed känslig. Jag vill inte att hon ska va kall. Dock går hon inte klädd i 14 täcken...
På höst/vår har hon ofodrat regntäcke. När det ligger runt noll fleecetäcke under. På vintern har hon 300g vintertäcke.
Så fort solen visar sig tar jag av täcket. Försöker låta henne gå utan täcken några timmar mitt på dagen, nu när solen då lyser varmt.

Jag är mer noggrann att täcka när det är blåsigt, ruggigt o regnigt. När det är minus 15, vindstilla o sol är det knappast ingen häst som fryser, även utan täcke!

Hon har samma täcken inne i stallet på natten oxå. Varför? Jo för att det är i regel kanske 3 grader varmare i stallet än utetemperaturen. Hade det varit säg 15 plus vintertid i stallet hade hon naturligtvis inte haft vintertäcke på sig då!

På sommarhalvåret har hon aldrig ngt täcke på sig.

Visst jag lider oxå när man ser hästar som går med tjocka vintertäcken på sig när det är "varmt". Folk förstår nog inte att hästen snarare fryser med många täcken på sig, när den knappt kan röra sig pga många täcken! Eller svettas den o fryser för det.
 
Ja, det kanske lät värre än vad det var. Försök själv att gå med en t-shirt ute när det är minus 10 alternativt täckjacka och täckbyxor vid plus 20 utan att gnälla. (Obs: väldigt grov jämförelse men en tanke man kan tänka).

Jo, jag tycker visst att det går att förutsäga vädret för det allra, allra mesta så att man slipper sådana chocker. Känna hur luften känns, blåst och från vilket håll, hur molnen rör sig och vilken typ, barometer hjälper osv.

Jag menar sen är det väl inte hela världen om hästen står en dag eller två med fel täcken men det finns vissa extrema människor som tror att deras häst inte tål att vara utomhus (i princip) och de kan uppenbarligen inte läsa av sina hästars beteende därefter heller och då ser att de inte trivs.
 
Du får komma i håg att om man har andastäcken, så ska det MKT till att hästen bli överhettad och svettig även om den har vintertäcke i 15 plus! Jag har nämligen provat... :p Och hästen var inte alls för varm. Menar inte att man ska ha det alltså, men om det är kallt på morgonen och plörsligt blir varmt, så har det aldrig varit ett problem för mina hästar iaf...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 744
Senast: Emine
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 447
Senast: Trissa
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 883
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 210
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp