Täckeshysteri

Helt klart är täcken som andas mycket bättre och de flesta har iaf sådana som utetäcken men sen hur väl de verkligen andas i praktiken varierar ju! Ja, jag är helt medveten om att det är svårt att veta vilket täcke/hur många som är lämpligast att sätta på men jag kör oftast på mottot att sätta på lite för lite (normalkänslig häst) för de klarar sig alltid mycket bättre än vad man tror. Det viktigaste är ju att de inte blir blöta.
 
Formulerade mig kanske konstigt. Med lite för lite menar jag alltså då det råder osäkerhet. Inte om det är -25 och snöstorm, ¨då är det solklart.
 
täcken tycker jag man ska anpassa efter hästen man har.
många hästar får ont i ryggen av att gå utan täcke när det blåser osv.
min har gått utan täcke i en vecka nu.
lerig varenda dag, men det får man stå ut med.. :)
 
Har man "täta" termotäcken i stark sol är det ingen höjdare, men mitt Rhino utetäcke är jättebra, ingen fara om det råkar bli lite väl varmt en stund på dagen! :bow:
 
Kan någon förklara varför ni har täcken på era hästar när de står på stall
För min del är det mycket lätt att förklara: Min häst står i kallstall, dvs det är samma temperatur ute som inne. Vidare har jag henne inackorderad UTAN täckesservice.

Dock har hon fått slippa täcke på nätterna den senaste veckan. :)

Immer
 
Får väl bara gå emot alla andra o hålla med om det verkligen finns en täckeshysteri!

Hästtäcket missbrukas verkligen.
Det är bara en klippt häst som har behov av ett tjockt täcke.
Och oftast bara ute. Hästen fryser sällan.
Däremot kan det vara befogat att täcka om hästen går ute hela dagen och det kan komma en regnskur. Men då pratar vi tunna regntäta täcken.

Detta gäller ju våra hästar som står på stall och inte lösdrift.
 
D finns hästar som fryser
D finns häster som får ryggont
D är inte ovanligt om de är hästar som arbetas medelhårt.
 
Men ge dig för fan! :mad:

Mitt oklippta fullblod har bra mycket kortare päls än många av de klippta hästarna, deras växer ju faktiskt ut till skillnad från min hästs.

Och nej, hon får inte mer päls utan täcke vilket tydligt syns på de otäckade ställen tex huvud, hals och ben.

Rent jävla skitsnack att hästar inte fryser. Min häst skakade av köld i somras när det regnade och hade ont i både rygg och rumpa. Som jämförelse med den sommardagen då en av stallpersonalen råkade slänga på hennes vintertäcke och hästen bara vart lite svettig på halsen efter att ha stått med det i 8 timmar.

Jag har inte täcken på somrarna men hellre att hon är varm än kall.

Sen undrar jag hur varmt ni har det i era stall egentligen om det är sån stor skillnad mot ute?
 
Kan någon förklara varför ni har täcken på era hästar när de står på stall.

Har kallstall. Dessutom står de ju på stall på natten och är ute i solen på dagarna. Alltså verkar det ju dumt att ta av täcket när det är kallare? :confused:

Men....... jag ser i hagarna runt omkring där jag bor hästar (och ibland någon tjockpälsad shettlandsponny) med lager på lager, gärna fram i april/maj när det är sådär 10 - 15 plusgrader. Vad är det för hästhållning? Nej, ta och tänk om. Av med täckena, låt era hästar få känna sol och vind mot sin päls, att får rulla i leran och vara HÄST. Orkar ni (eller har inte tid) inte borsta era hästar skall ni inga ha!

Jag har faktiskt inte sett några hästar med flera lager täcken när det är 15 grader varmt. Däremot lägger jag gärna ett tunt regntäcke på när det är som lerigast. Har mindre med slöhet att göra än att jag arbetar heltid och inte skulle kunna rida alls om hästarna varje dag kom in med blöt lera över hela kroppen.
 
för att de är kallt...
hästarna får ingen mat i hagen, dessutom finns de inga träd lr annat vindskyddande...

är det mellan 5-10 plus går hon ute med ett fodrat regntäcke o ylletäcke inne
är det mellan 0 gradigt o 5 plus går hon ute med vintertäcke o termotäcke inne
är det mellan fem minus o nollgradigt går hon ute med vintertäcke med hals o termotäcke inne
kallare än så termotäcke + vintertäcke inne o termotäcke+vintertäcke med hals+vintertäcke ute

hon är klippt
 
Vilken jämförelse att tro att det skulle växa mer päls på hals o huvud!!!

Nej hästen fryser knappast av kyla!
Det är av fukt o vind, läs vad jag skriver innan du atackerar mig!

Jag äger själv ett FLB som åxå fryser av ett sommarregn, men det var inte det detta gällde, det var ju om täckeshysteri vid varma väderlekar!!!

Mitt stall är kallt! Men i stallet är det vindstilla o fuktfritt.
 
Visst växer pälsen mer där hästen inte har täcke! Det har jag sett på flera hästar! Magen och halsen syns det tydligast på!
 
Min lägger sig till med extra lurv på baksidan av bakbenen. Man ser klart och tydligt när man tar av täcket vilka delar av honom som inte är täckade :D.
 
Nu måste jag få ändra mig...
Eller omm an säger såhär; Min häst har varit täckeslös hela vintern fram till NU! :D

Nu är det plusgrader och han går med fodrat vintertäcke på sig... Och det är för att han inte ska bli så hisklit skitig!
Jag skrev nyss att det är ett sätt för den late och jag är lat MEN också så har jag inte tid att först jaga min häst 40 min i hagen och sedan stå och borsta i ytterligare 40 min om jag ska hinna rida på mina håltimmar jag har i skolan :cool:

Så det är effektivare för mig att ha täcke på honom.
Det kanske är varmt och kliar för honom men han ser inte ut att lida...
Han kommer få ha täcke på sig tills det torkar upp ute!
 
jag förstår din fråga. Det är klart det finns undantag och anledning för vissa hästar att ha täcke både ute och inne men det är ju undantag och det förekommer tyvärr väldigt ofta. Det finns många som hat täcke på sin häst för att de själva tycker att det är kallt. (Det är det svar jag får när jag frågar)
I all välmening täcks många hästar för att ägarna gör hästarna till människor. Det är min erfarenhet.
Information om hur hästar fungerar och deras behov behöver komma ut bättre.
 
Kolla på en klippt häst efter ett par veckor så syns det tydligt att håret på de otäckta delarna växer fortare.

JO! Vissa hästar fryser visst av kyla, min pålla står och skakar vid uppsittning tex.

Och i stallet står hästen stilla utan möjlighet att röra sig för att få upp värmen.
 
Det finns många som hat täcke på sin häst för att de själva tycker att det är kallt
Bättre det än att täcka när man tycker det är varmt... :angel:

Information om hur hästar fungerar och deras behov behöver komma ut bättre
Lite lära om skillnaden mellan hästarna skulle inte heller skada. Hästar är individer, det som passar den ena kanske inte passar den andra.
 
Men herre gud! :eek:

Det finns vissa av oss som har tävlingshästar och de kan inte gå omkring i lång päls. Det måste väl även du förstå?
Jag har klippta hästar som måste ha täcken på sig för annars skulle de naturligtvis frysa. det handlar inte om lathet.

Tänk efter lite nästa gång innan du skriver ett sådant idiotiskt inlägg.... :mad:
 
Jag bryr mig egentligen inte om hur var och en gör med sin häst, för det måste man själv ta ansvar för.
Jag har inget täcke på min. Han går på löstdrift och är en fd travare. Jag håller med trådskaparen om att det finns en hysteri omkring täcken. Det är en lyckad PR-kupp från tillverkarnas sida. Ett täcke gör att hästen fryser mer, eftersom den sätter mindre vinterpäls och att den inte kan resa de skyddshår den har, för att täcket hindrar det. Det gör att den fryser om de delar av kroppen som inte är täckta. Sen när man ska ut och rida tar man av täcket och ger sig ut, gissa hur kallt det blir för hästen.
T.o.m araber med sin tunna hud, tål mycket mer än man tror. Ökennätterna är rejält kalla.
Det är vinden som är problemet, så ett vindskydd och tillgång till stråfoder (det håller en häst varm) är obligatoriskt. F.ö är det så att en häst som står och skakar, som en del skrivit här, gör det inte för att den fryser. Det är ett sätt att reglera värmen i kroppen.
Man ska komma ihåg att en häst har ett fantastiskt värmereglerande system i sig, som vi sätter krokben för med våra täcken.
Vi människor vill gärna krypa ner under ett varmt täcke när det känns kallt ute, men hästen är inte en människa. Den har helt andra önskemål än vi och helt andra fysiska förutsättningar än vi.
Men, jag håller också med om att trådskaparen hade kunnat föra fram sitt budskap med en lite trevligare ton... :)
 
Ett täcke gör att hästen fryser mer, eftersom den sätter mindre vinterpäls

Problem 1, hästen sätter ingen vinterpäls. tro mig, vi har försökt.

T.o.m araber med sin tunna hud, tål mycket mer än man tror. Ökennätterna är rejält kalla.
Rätt länge sen mitt eng. fullblod levde i öknen. En avel som endast kräver fart tar snabbt bort egenskaper som "naturlighet".

så ett vindskydd och tillgång till stråfoder (det håller en häst varm) är obligatoriskt
Allas hästar går inte i hagar med möjlighet till vindskydd.

Den har helt andra önskemål än vi och helt andra fysiska förutsättningar än vi.
Som sagt, jag sätter inte på min häst täcke för att jag tycker det är skoj utan för att hon kräver det. Bättre att vara ute med ett täcke än att stå inne och häcka alla dagar med väder som inte passar fröken.

Men, jag håller också med om att trådskaparen hade kunnat föra fram sitt budskap med en lite trevligare ton
Vilket budskap? det var ju endast gnäll.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 744
Senast: Emine
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 447
Senast: Trissa
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 883
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 210
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp