Bukefalos 28 år!

Tävla D-ponny bland hästar!

Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

man kan visst mäta upp en ponny.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Jaha, och hur går det då till när man "mäter upp" en ponny????? Och hur går det till när man sen "mäter ner" den igen????? Att en D-ponny får tävla bland stora hästar är ju helt klart, men den mäts ju inte upp för det?? Jag tror att ni fått det om bakfoten..
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

ja det vill jag också veta.. hur mäter man upp en ponny?
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Kontaktar en mätman.
Därefter får du rida den som häst, så länge ingen annan rider den som ponny samtidigt.
Vid ex ägarbyte kontaktas mätman igen, och ponnyn mäts ner.
Jag vet att det är så eftersom jag gjort det.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Den mätmannen som gör det begår då ett allvarligt tjänstefel!!!! Om ponnyn ÄR under 148 cm så kan han/hon ju inte komma dit och säga att den plötsligt är över 148 cm och sen bara VIPS komma dit och mäta den igen och så är den under 148 cm!!! Det är åt pepparn!! Fick du då ett intyg på att din "ponny" var över 148 cm???? Och detta intyget revs kanske i tusen bitar när den mättes igen och så finns det nu ett nytt mätintyg för ponny??? Jag kan svära på att INGEN mätman skulle åka ut idag och göra någon typ av uppmätning. Möjligen en kontrollmätning som visar att ponnyn är för stor, men då är det sen omöjliht att någonsin få den till ponny igen.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Vad är vitsen med att mäta upp en D-ponny????? Har aldrig varit med om att behöva visa upp mätintyg på en häst och ej heller på en stor D-ponny på hästtävlingar. Vem bryr sig om huruvida en häst är 144 el eller 168 på en hopptävling för HÄSTAR?????
Jag anmäler min D-ponny som vilken häst som helst och anger inte mkh på anmälningsblanketten.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Ring och kolla istället för att säga så, eftersom sanningen är att det går. Du får ett nytt mätintyg, men det gamla finns kvar. Som jag sagt innan får du inte tävla den som ponny paralellt.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

det är ju inte riktigt rättvist, iaf inte om du tävlar den som ponny också. El. rättare sagt, det är förbjudet.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Nej man ska inte "mäta upp den", det går väl för tusan inte att mäte en ponny och få den till större än vad den är!!! Det är skitsamma om den är 142 eller 147.

Men skaffar helt enkelt en hästlicens till ponnyn, det är allt som behövs och inget annat.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Jag har idag pratat med en mätman (som mätt ponnyer i över 15 år...) och han säger att det inte existerar någon typ av "uppmätningsintyg". Han förstod inte ens varför folk skulle vilja ha det. Det förstår inte jag heller om jag ska vara helt ärlig.....
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Exempelvis om man har en ponny som är äldre än unghästgränsen, men som man nyss börjat rida in.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Men grejen är ju att du inte behöver "mäta upp" ponnyn. Det är bara att lösa hästlicens och tävla som häst. Det finns dock begränsningar på hur högt ponnyn får tävla. Sen vid stadigvarande ryttarbyte eller ägarbyte får ponnyn tävla som ponny igen. Enda anledningen som jag möjligen skulle kunna se till varför man skulle vilja "mäta upp" ponnyn skulle vara om man vill tävla högre än 120/130, men gör man det är det ju kört sen. Då får inte ponnyn tävla som ponny något mer då den inte är en ponny längre.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

jo, den får visst tävla som ponny igen, med ny ryttare.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

hej.. ja skickade ett mail till ridsprotförbundet och frågade..

Fråga:
Hej!
ja vet inte riktigt vem ja ska vända mig till.. men jag har några frågor om att tävla ponny som häst.
Hur funkar det om man är över 18 år och vill tävla sin ponny, blir de som häst då?
Hur gör man då? på klubb, lokal och regional tävlingar?
Hur blir de sen när man vill att ponny ska vara ponny igen?
Tacksam för svar!! //Anna

Svaret:
Hej!
Du kan tävla ponny bland häst om du ska tävla regionalt så måste du lösa HÄST licens även om den har
ponnylicens, den får då ett helt nytt lic nr. I samband med detta vill vi att du inkommer med en skrivelse om
din ponny har ponnylicens vill säga, där skriver du att fr.o.m det datumet så kommer ponny XX lic nr XX
tävla som häst så fryser vi ponnylicensen så länge.

Om ni sedan gör ryttarbyte el ägarbyte så går ponnyn tillbaka till ponny.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Ziemona skrev:
jo, den får visst tävla som ponny igen, med ny ryttare.

JA om ponnyn tävlat som stor häst med hästlicens får den sedan tävla som ponny med ny ryttare. Men om man nu av någon anledning som det pratades om hade mätt upp denna ponny till att vara häst, så är den ju häst och ingen ponny och den kan inte tävla som ponny eftersom den då är över 148cm!
Man kan ju inte ändra mätintyg fram och tillbaka, och för övrigt undrar jag om man överhuvudtaget kan mäta upp hästen från början??? och varför isåfall? :confused:

en annan fråga om att tävla ponny som stor häst- gäller detta bara D-ponny eller får man tävla sin C som häst också???
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

en undran också- om ponnyn skulle vara typ 140cm, hur lyckas då mätmannen få den till över 148??? platåskor eller??? eller nåt slags tillväxthormon?? nej, man kan inte ändra en hästs mankhöjd varken uppåt eller neråt...det är LICENSEN som ska ändras när man ska tävla som stor häst med ponnyn...höjden är den samma oavsett!!!!!!!!!!!
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Så gör alla å man kan visst mäta ner den till ponny igen.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

chrysler skrev:
Så gör alla å man kan visst mäta ner den till ponny igen.

man MÄTER inte varken upp eller ner den. Man klassar upp ponnyn till stor häst genom att ändra licensen!! sen när hästen byter ryttare och "vill vara" ponny igen, så meddelar man bara detta till förbundet och den får ponnylicens igen!!! Mätintyget har INGENTING med det hela och göra!! För isåfall undrar jag verkligen hur ni får hästen att växa så plötsligt, och sen krympa igen, för det måste väl vara så det går till isåfall??
Nej, har en häst blivit mätt till över 148cm så ÄR det en häst, och ingen ponny och det kan heller inte bli någon ponny senare. Däremot är det fritt fram att tävla sin ponny bland hästar genom att ändra licensen!!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 712
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 046
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 843
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 554
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • HUND MAGKATARR...
  • Rumsren - hur gör ni på natten?

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Åkerfräken
  • Linjeavel PRE

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp