Bukefalos 28 år!

Tävla D-ponny bland hästar!

Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

:bow: :bow: :bow:

Precis, det är ju bara en nackdel att tävla en liten häst mot alla stora på en hopptävling.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Hon tävlar ju inte den som ponny utan som stor häst, då spelar det ju ingen roll om den är mindre än en häst ska vara, det är ju bara en nack del, det hade varit värre om man tävlar en stor häst mot ponnysar!
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

chrysler skrev:
Hon tävlar ju inte den som ponny utan som stor häst, då spelar det ju ingen roll om den är mindre än en häst ska vara, det är ju bara en nack del, det hade varit värre om man tävlar en stor häst mot ponnysar!

precis, och just därför ska man heller inte hålla på att mäta om ponnyn om man ska tävla den som hästm, som endel har påstått. Dels för att man inte behöver det eftersom man bara anmäler licensbyte, och dels för att...ja- det går helt enkelt inte att ändra en hästs mankhöjd. Är den under 148 så är den. Och skulle man nu få för sig att mäta sin ponny och den ÄR över 148- ja då är det en häst och kommer aldrig bli någon ponny.
Slut på diskussionen hoppas jag...
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Kommer med en lite annorlunda fråga, Har en Welsh Cob funderar på att hon ska få starta lite dressyr i vår hon är 7 år och ska mäta henne nu i Januari, hon kan vara på gränsen till ponny om hon är 149 cm på mätintyget i vår och jag tävlar henne som storhäst lokal tävl och hon slutmäts nästa år till 148cm löser jag ponnylicens till henne och låter någon ungdom tävla henne, brukar det bli olika höjd när de mäts, har varit med om det på halvblod vid preieringar hade ett sto som var 165 som 4 åring och 163 som 5åring, Blev väldigt förvånad
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Jag förstår inte riktigt hur du tänkt göra, men nog har det hänt att ponnyer vandrat mellan olika kategorier och då även neråt en kategori jämfört med tidigare år.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Jag tävlade min d-ponny upp till 110 och vann då överlägset mot hästarna! Han har rätt stor och vägvinnande gallopp och är samtidigt mycket vändbar så vi lyckades med lite mindre svängar och kortare vägar än de stora hästarna, som behövde större plats. Så fram till 110 och 120 kan det rent av vara fördelaktigt med en liten häst:)
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Vad glad jag blir :love:
jag har precis samma problem, har en häst här hemma som jag jobbar med, hon är 149 cm men är sänkt till maxad D, får jag tävla henne på mindre tävlingar? Gud, nu blev jag nästan lycklig, jag fyller ju arton i höst och det finns inte en chans att jag får igång henne så fort men om det finns chans att tävla henne sen så kommer jag vara överlycklig!!! VÄLDIGT överlycklig! Måste bara snacka med klubbarna och ridsportsförbundet antar jag? för ja trodde man måste mäta om hästen? mäta upp? måste man göra det..?

jag skiter i om vi vnner, jag är bara övertygad om att hon skulle älska att få chansen att starta på en tävling, ingen har gett henne den chansen och jag skulle bli så glad om jag kunde ge henne den chansen ingen gett henne tidigare!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Vill du tävla din ponny (som inte är en ponny om den är 149 cm :mad: ) som häst så behöver du inte göra mer än att lösa hästlicens. Om du söker lite så hittar du fler trådar i ämnet...
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Det är själva mätningen jag funderar på , är själv runt 50 och tävlar halvblod på dressyr men har köpt en Welsh cob och har en 10 årig dotter som så småningom när hon blivit större ska kunna ta över cobben, ska nu till helgen iväg och mäta henne( alltså cobben) hon är född 2000 så det blir ingen slutmätning förräns nästa år, men om hon är någon cm för stor nu är det någon mening att prova slutmäta henne som ponny nästa år? Tänker inte lösa licens i år till henne för hon är bara riden i höst, hon är mätt som 5 åring till 147,6 och sedan fått två föl, funderar alltså på om det är någon ide och prova mäta henne som ponny nästa år om hon är tex 148,5 cm nu, hade ett halvblod som mättes till 165 4år och 163 cm som 5år med föl vid sidan
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Det är väl bara att prova? Det värsta som kan hända är ju att hon är för stor?
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

JAg har hört att det finns en D-ponny som gått VM och OS banor, så då är de nog inga problem att du får tävla den, problemet ligger väl i stället i all det blir väldigt stora banor med långa avstånd osv tänk en lite D-ponny i en 3 kombination på lite högre höjder, de gäller å ha en ponny med STOOOR galopp! :crazy:
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

JAg har hört att det finns en D-ponny som gått VM och OS banor, så då är de nog inga problem att du får tävla den, problemet ligger väl i stället i all det blir väldigt stora banor med långa avstånd osv tänk en lite D-ponny i en 3 kombination på lite högre höjder, de gäller å ha en ponny med STOOOR galopp! :crazy:

Nja, det där tror jag inte ett skit på, men du "hörde" väl naturligtvis inte var det hette :angel: .
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Vad jag vet så måste man "mäta upp" sin ponny till häst, men det går nog att mäta tillbaka den igen senare om den skulle säljas. Däremot får ingen rida ponnyklasser med den under samma period som den rids i hästklasser.

Nej, nej, inte mäta upp!

Det behövs inte mätas någonstans, det enda som krävs är att man skaffar hästlicens till ponnyn!
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Jo men den ponnyn har jag också hört om!

Självklart så har jag glömt vad den hette nu men det finns iaf bilder och fakta om den på internet nån stans...


Men det måste ha varit innan man bestämde att en ponny max får tävla 1.20 i hästklasser. :idea:
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Någonstans.... :crazy:

Nu är det väl ofs SVENSKA bestämelser med 1.20 inte internationella vilket är det som gäller på VM och OS :smirk:, och om det int skett några ändringar på den fronten så kan ponny även i Sverige gå 1.30 beroende på vad des tartat som ponny och hur det har gått där.
 
Sv: Tävla D-ponny bland hästar!

Vad alla tjatar om licens - det är bara om man skall tävla regionalt som licens behövs oavsett om man tävlar en ponny bland hästar eller bland ponnyer.

Så länge man håller sig på lokala tävlingar så behövs ingen licens oavsett om det är en ponny eller häst som tävlas bland hästar.

Däremot så bör man nog kontakta ridsportförbundet om ponnyn har ponnylicens så att den "fryses".
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp