Tävla med hingst

N

Notorius

Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..

Du kanske kan ha en stor röd rosett i svansen på framridningen? :idea:
 
Sv: Tävla med hingst

Hej,

Har för mig att en blå rosett i svansen betyder hingst. Fast jag är inte säker så det bästa är nog ovan nämnda tips, en stor röd rosett. ( Inte för att alla respekterar det heller :mad: )

MVH // Ulrica
 
Sv: Tävla med hingst

För att jag inte vill bli stämd av en sur stoägare :smirk:
 
Sv: Tävla med hingst

Röd rosett har jag i svansen på hingstarna och sedan så håller jag mig undan vilket är ganska självklart eftersom det är jag som sitter på en hingst.
 
Sv: Tävla med hingst

olgaklara skrev:
håller jag mig undan vilket är ganska självklart eftersom det är jag som sitter på en hingst.

Jag tävlade "min" hingst för 2 veckor sen, jag försökte hålla mig undan i ett hörn på framridningen eftersom han var lite hingstig och gnäggade och höll på, folk måste ju sett att han är hingst! ÄNDÅ kommer storyttarna och rider precis inpå...
 
Sv: Tävla med hingst

min hingst är helt okomplicerad att åka ut med om andra sköter sitt, men upprepade gånger har jag blivit påriden, och då han blir rädd när han blir trängd, (om man tex rider på fyrkanten och någon kommer på volten och möter) så de senaste gångerna har han börjat mucka gräl med andra innan han själv råkar illa ut s.a.s.
inte så kul så då satte jag rosett i svansen för att folk skulle hålla sig undan, och då blev han lugn och trygg igen.

så jag har rosett för hans skull, inte för andras
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..

Det bästa vore väl om du klarade av att hantera din hingst innan du ger dig ut på tävlingar.. :smirk:
Även en hingst förstår skillnad på arbete och fritid.. :D
 
Sv: Tävla med hingst

Man kan väl klara av sin hingst för det, hon bevisar ju bara att hon är mån om säkerheten. För många stryker sig förbi tätt tätt intill med sina ston, det är inte kul!
 
Sv: Tävla med hingst

Humelibumlan skrev:
Det bästa vore väl om du klarade av att hantera din hingst innan du ger dig ut på tävlingar.. :smirk:
Även en hingst förstår skillnad på arbete och fritid.. :D


*Suuuuuck* säger jag bara,det kvittar väl om man kan hantera sin hingst när folk tvunget SKA rida så jävla nära som möjligt??! :mad:
Det gör mig så himla irreterad, spec när man har sin röda rosett i svansen och de ÄNDÅ tror att deras häst är något extra skinn till min häst! De får skylla sig själva om de blir sparkade brukar jag säga. :smirk:


---------------------

star quality all over my name
 
Sv: Tävla med hingst

Egentligen ska väl ingen rida så nära andra så risken att dom slår eller att något händer uppstår???
Det vettigaste är väl att alla lär sig rida med bra avstånd osv.
 
Sv: Tävla med hingst

Jag har upplevt många gånger att folk totalignorerar att man har hingst. De nästan provocerar honom medvetet genom att rida/köra/leda jättenära och sen tittar de surt på mig när han blir upprörd och slår efter dem! Men HALLÅ!!! :mad:

Om jag var du skulle jag bara se till att hålla uppsikt över de andra ekipagen och varken be dem hålla sig undan eller förvänta sig det, för jag har aldrig varit med om att folk tar sånt på ett vänligt och förstående sätt. De verkar tro att man säger sånt för att vara krånglig och bossig, inte för att man bryr sig om deras och andras säkerhet. Sen får man också svälja att man ibland får en stämpel på sig om ens hingst är skrikig eller bråkig i vissa situationer. "Jaha, ytterligare en som inte kan hantera sin hingst! Vad har de här att göra egentligen?" Det är skittrist, men desto roligare när man sen går in och vinner sin klass! :D :devil: :crazy:
 
Sv: Tävla med hingst

Hejsan! tycker nog att du ska vänta med att tävla om du inte har kontroll över din häst!.. Jag tycker inte att man ska rida hingst om man inte är saäker på att du har kontroll på den och klarar av den!
 
Sv: Tävla med hingst

Allt handlar om att folk skulle ta och lära sig att visa respekt för varandra både för sin egen skull och för andras. Förstår inte varför allt skall fungera så dåligt på lägre nivåer (lokal, regional). Hör väl till vanligt bondförnuft att man lämnar säkerhets marginal till ALLA främmande hästar för sin egen säkerhetsskull. Man ser sig för när man rider på framridningen, ser man att man är på väg mot samma spår som någon annan så få ögonkontakt med ryttaren på den andra för att undvika att fatta samma vejningshåll. Kläm inte in någon mot sargen även om din egen häst inte bryr sig om det så är det många hästar som inte uppskattar att bli uppklämda i väggen utan flykt väg av en främmande häst. Säg till HÖGT och tydligt vilket hinder du tänker hoppa i god tid. Märker man att någon häst är "jobbig, bråkig" på framridning/framhoppning, så ge den lite extra utrymme en annan gång är det kanske du som behöver detta utrymme. Sitter jag på ett högbrunstigt sto med hingstar på framridning/framhoppning så visar man lite vanlig hyffs säger till hingstryttaren att stoet högbrunstar så att var och en kan hålla sig på sin kant om det behövs så att ingen av oss skall behöva bli störd i koncentrationen i onödan. Är tacksam själv när man är ute med framför allt unghingstarna att få en varning om högbrunstande ston då koncentrationen kanske inte alltid blir på topp annars. Kort sagt behandla andra som du själv vill bli bemött istället för att djungeln lag skall råda så blir framridningarna/framhoppningarna mycket trevligare platser att befinna sig på.
 
Sv: Tävla med hingst

vondutch skrev:
Man kan väl klara av sin hingst för det, hon bevisar ju bara att hon är mån om säkerheten. För många stryker sig förbi tätt tätt intill med sina ston, det är inte kul!

Men då spelar det ju ingen roll vad man har för kön på hästen?
är det inte då bättre att ta upp frågan, hur ska man få folk att inse att de inte ska rida så nära okända hästar oavsett kön?
 
Sv: Tävla med hingst

du vet att vilken häst som helst ALLTID kan kasta av dig i sågspånet och trampa dig till döds.. hästar är förbannat starka och OM sexlusten tar över när ett högbrunstigt sto går alldeles för djävla nära en hingst finns det inte mycket om kan stoppa hingsten.. speciellt inte en liten mäninska på ryggen.. detta är oavsett om man klarar av att rida hingsten i de svåraste skolorna osv osv..
att trampa över linjerna gör att vadsomhelst kan hända, precis som att om en mötande bilförare kör över på ditt bilfält så spelar det ingen roll och du nu skulle vara Kenny Bräck eller inte, du krockar likförbannat..

Jag röstar för blå rosett i svansen, på stigbygeln och träns på alla hingstar.. enkelt för alla och de som inte respektetat detta utan rider skitnära med ett högbrunstigt sto får skylla sig själv, precis som vid sparkar..
 
Sv: Tävla med hingst

Har jag ngnstans skrivit att jag inte klarar av honom ???
Nej just det, givetvis klarar jag av honom , vad tror du egentligen ?
 
Sv: Tävla med hingst

Humelibumlan skrev:
Men då spelar det ju ingen roll vad man har för kön på hästen?
är det inte då bättre att ta upp frågan, hur ska man få folk att inse att de inte ska rida så nära okända hästar oavsett kön?


Men det är ju det tråden handlar om!!
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 135
Senast: athena
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 119
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 324
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp