Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

Jo visst, men tänk om ngn blir såpass skadad när den stryker sig förbi att den person avlider? Vems fel är det då? Den idiotiska stoägaren som red för nära eller hingstägaren som gjort allt för att förhindra stoägarna att rida nära?
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Men det är ju det tråden handlar om!!
Är det? varför heter det då " Tävla med hingst"?

Återigen tycker jag att man ska lära sin hingst att se skillnad på arbete och fritid...
Jag vet ingen som har problem att tävla sina hingstar trots brunstiga ston... :confused:
Dessutom känner hingstar doften av brunstiga ston bra mycket längre än att de ska behöva komma nära!

Kan man inte klara av sin hingst, har man inget på tävling att göra! Och faktorer som att någon kommer nära hör ju lixom till tävlingsbanor osv...
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Jo visst, men tänk om ngn blir såpass skadad när den stryker sig förbi att den person avlider? Vems fel är det då? Den idiotiska stoägaren som red för nära eller hingstägaren som gjort allt för att förhindra stoägarna att rida nära?
Hingstägaren som inte klarar av sin hingst!
 
Sv: Tävla med hingst

Återigen, jag klarar finfint av min hingst, så det vet du inget om.
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Återigen, jag klarar finfint av min hingst, så det vet du inget om.
Det är ju strålande!
Men då måste jag ju få fråga varför du är rädd att den ska hoppa på och betäcka ett sto när du är ute på tävling?
Vad är det för skillnad på att stryka nära en hingst och att göra det på en valack eller sto? :confused:
 
Sv: Tävla med hingst

Referat från V75 på VAlla
- Blå rosett i dödens..aj, aj..
-Röd rosett galopp och diskvalicerad...

-Rosa rosett?? VA INGEN ROSETT???????????
Nähä.. Det är Super Photo som passerar vit rosett Giant Diablo...
Grön rosett Gidde Palema har fel rosettfärg och få gå kval nästa gång...


Inte klokt...

Fattar ni väl att häst är häst på banan.. ovavsett gren..

Finns en användare här som vars hingst jag såg starta och vinna på Sundbyholm.

Den selade dom på, selade av och tvättade i stallet.
Framför nosen på honom stog en brunstig märr..

Ägaren hade full koll på hingsten och han i sin tur hade full koll på ägaren..
Snacka om dresserad häst..

Oregleriga saker skall inte vara på banan..

AM
 
Sv: Tävla med hingst

:rofl: :bow: :bow: :bow:

Själv har jag ju ingen rosett på Humlan, utan en sån där flagga som barm sätter på cykeln för att synas! :p
 
Sv: Tävla med hingst

Jag har lärt mig vit rosett. Men allmänt brukar vi inte ha rosett på våra hingstar utom i de fall de sparkar och då blir det en röd. Hingstar är individer som kan ha olika temprament, de kan också visa sidor man aldrig sett tidigare i helt fel situation. En häst är ett djur och ett djur kan man aldrig lita på till hundra procent. Om vi till det lägger att det är en hingst som tror sig vara störst, starkast och snyggast och inte rädd för att bevisa det så skulle iaf inte jag utmana ödet.
 
Sv: Tävla med hingst

:love:
Ja mammas vackra pojke är inte att dugg intresserad av märrar när det är tävling, eller övht inte så fort vi lastat och åkt av gården....Lite "tuff" var gubben som ställde märren 1,5 meter framför nosen på min :crazy:

Och han VET vad det är frågan om....och det är INTE att betäcka ston :D

Men annars var referatet från Valla bra.....Blå rosett får ingen komma närmare än 2 meter :rofl:
 
Sv: Tävla med hingst

ursäkta? rosa rosett vart kom det ifrån?
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Jo visst, men tänk om ngn blir såpass skadad när den stryker sig förbi att den person avlider? Vems fel är det då? Den idiotiska stoägaren som red för nära eller hingstägaren som gjort allt för att förhindra stoägarna att rida nära?

jo men det borde väl gälla samma sak.. har man en stor fet branbilsröd rosett i svansen och någon rider toknära trots att ryttaren på sparkhästen säger till den andra ryttaren hela tiden och tillslut blir den andra ryttaren sparkad.. vad händer? vad säger lagen?
borde vara samma regler för hingst/sto möte..
 
Sv: Tävla med hingst

Super photo kosmos är en avelshingst som även tävlar..
Och han kan ju inte ha rosa rosett, eller hur??

Hilda Zonett passar bättre i rosa. ;)

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla med hingst

Ja men allså, allvarligt talat..
Detta handlar ju inte om vilken gren hästen/hingsten tävlar i..

Utan detta är en hanteringsfjasko.

På en framhoppningsbana så ska ju alla ha koll på sin egen häst..hingst.
Helt självklart.
Hingsten ska ju inte fokusera fruntimmer utan hindren..
Dom som inte kan hålla hingsten sin i schack på ett offentligt arrangemang får åka hem och stoträna sin pålle.
Eller annars kastrera.

Hur skulle det se ut och Gidde (hingst) har täten och Minnesota (sto) får hålla sig på fjärdepar utvändigt för att Gidde är hingstig??????
Ska Minnesota tacka nej till prispengar bara för att "svanen" inte har koll på sin häst??
Helt sjukt.

Alla ansvarar för sina hästar, oavsett sto, valack eller hingst.
Reglerna är lika för alla.
Kommer man inom sparkavstånd får man skylla sig själv.
Eller är det egoister med ögonbindel på hoppbanorna runt om i Sverige???

AM
 
Sv: Tävla med hingst

Vet precis hur du känner dig. Har själv samma problem som du när vi är ute med min hingst. Jag har alltid en stor röd rosett i svansen men ändå är det många som ignorerar det. Och vi försöker alltid att hålla oss undan andra hästar. Det har t o m hänt att vi struntat i framhoppningen p g a att det var för rörigt där. Sedan blir en del jättearga när han kickar efter andra hästar eller skriar till åt dom som rider ända upp i baken på honom.

Sedan blir jag riktigt förbannad när man vill ha hjälp ang något, att folk förutsätter att man inte kan hantera / klara av att rida hingsten. Min unghingst är i början av hans utbildning, och ryttaren som rider honom är jätteduktig att hantera honom, och han blir väldigt stressad när han kommer till ett nytt ställe, många främmande hästar (och ston). Kanske försvinner detta beteendet med massor av träning. Men man måste ju börja träna dom någonstans. Självklart vet förhoppningsvis hingstägaren att det är ett stort ansvar och jobbigare att tävla med en hingst, som man inte ger sig iväg med om man inte klarar av det.

Men detta fenomen märker jag ofta av här, av alla "experter" som tydligen kan allt och förutsätter att många inte kan något.

Jag önskar dig lycka till med din hingst och hoppas att även andra ryttare kan visa hänsyn till hingstar på samma sätt jag vet att många hingstägare försöker vissa hänsyn till andra ryttare.
 
Sv: Tävla med hingst

Nafayette skrev:
Hur skulle det se ut och Gidde (hingst) har täten och Minnesota (sto) får hålla sig på fjärdepar utvändigt för att Gidde är hingstig??????
Ska Minnesota tacka nej till prispengar bara för att "svanen" inte har koll på sin häst??
Helt sjukt.


AM
Självklart ställer man väl inte upp på ett löp om man har detta problem med sin hingst, för då är man medveten om att man ligger där ganska tätt.
Men på en framhoppning t ex ska väl åtminstone folk kunna hålla sig på avstånd. Och inte rida rakt upp i baken på något. Jag har 5 valacker och en hingst. Alla mina valacker klarar av ifall dom blir "påriden" av en annan häst, men min hingst som gärna vill ha kolla på alla andra hästar blir totalt vansinnig. Visst finns det valacker som också inte tål det, men jag tror att hingstar reagerar mer. Så jag tror att vad trådskaparen var att få ett råd hur hon ska bära sig åt att få folk att visa respekt och inte komma för nära därför att hennes häst är hingst.
 
Sv: Tävla med hingst

Självklart ska hingsten vara tränad för det, men när man kommer ut på tävling är det en helt annan sak än när man "tränat" hemma på att ha andra hästar/sto runt sig.
Jag tycker mig ha sett "mode" i att ha röd rosett i svansen, spec på lokala/regionala tävlingar. Jag anser att man ska ha röd rosett på sin häst om den är riktigt j*vlig och verkligen slår om det kommer någon nära, alt. blir "lycklig" och brallar runt och kickar på framridningen. har man en häst som kanske eventuellt blir sur och då kan kanske tänka sig att sparka, men aboslut inte gör det ofta tycker jag man ska låta bli den röda rosetten... Som sagt det blr "inflation" i det annars och resultatet blir att ingen bryr sig om varningen...
 
Sv: Tävla med hingst

Hur gör man på galoppen t ex ??? där finns ju hingstar o ston som kommer varandra ännu närmre.....
 
Sv: Tävla med hingst

Problemet ligger nog inte hos hingstarna/ston..
Utan snarare på en viss egoism hos hästhanterarna..
Om jag såg en oreglerig/pigg hingst och själv red en brunstig märr så skulle jag naturligtvis inte provocera eller göra det svårare för den som red problemhästen..

Tyvärr är det ju så att så fort hingstar kommer upp på tal så särskiljs dom från övriga hästar...
Lite mentaliteten: Det finns hästar och sedan finns det hingstar..
Bortglömt är att även hingsten är en häst.
Att den krummar med halsen eller skriar lite hör ju till.. Men många förstår inte detta och bestraffar eller blir rädda.

Tjejen i ursprungstråden skulle kanske tänka så här:
-Jag sitter på en häst som är livlig och brummar..
-Se på den vackra men håll er på avstånd.
-Jag är stolt över min häst och det bör ni också vara som överhuvudtaget får titta på den.

Så egoisterna är dom som inte fattar bättre än att fösöka rida upp i häcken på den vackra...
Och rosetterna passar bäst på alla dom övriga som inte har vett eller har lärt sig att hålla avstånd.. Oavsett hingst eller sto.


AM
 
Sv: Tävla med hingst

Så jag tror att vad trådskaparen var att få ett råd hur hon ska bära sig åt att få folk att visa respekt och inte komma för nära därför att hennes häst är hingst.
Ja... men det jag undrar varför de just ska respektera att det är en HINGST... inte att det är en annan individ!
Personligen är jag begåvad med ett så litet sunt förnuft som behövs för att förstå att man inte rider upp i rumpan eller in precis framför en okänd häst... detta är oavsett kön!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: hamilton1
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 094
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 165
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp