Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

MrNiceGuy skrev:
Självklart ska hingsten vara tränad för det, men när man kommer ut på tävling är det en helt annan sak än när man "tränat" hemma på att ha andra hästar/sto runt sig.
Jag tycker mig ha sett "mode" i att ha röd rosett i svansen, spec på lokala/regionala tävlingar. Jag anser att man ska ha röd rosett på sin häst om den är riktigt j*vlig och verkligen slår om det kommer någon nära, alt. blir "lycklig" och brallar runt och kickar på framridningen. har man en häst som kanske eventuellt blir sur och då kan kanske tänka sig att sparka, men aboslut inte gör det ofta tycker jag man ska låta bli den röda rosetten... Som sagt det blr "inflation" i det annars och resultatet blir att ingen bryr sig om varningen...
Tycker i så fall tvärt emot dig... har du en häst som har de minsta tendens att slå ska du har rosett... iallafall till folk förtsått att man inte rider nära en okänd häst, vilket i mina ögon bara är korkat... så egentligen! Ta bort alla rosetter och sen får man rida nära på egen risk! :cool:
 
Sv: Tävla med hingst

Humelibumlan skrev:
har du en häst som har de minsta tendens att slå ska du har rosett...

I så fall ska ALLA hästar gå med rosett ju, en häst som verkligen blir trängd/rädd eller vad som, den slår.
på tävlingar känns det ofta som att ryttarna sätter en rosett "fall i fall" andra ryttare som då nonchalerar rosetten märker ju då att det händer ju ändå inte. Inte så kul om man då kommer med en häst som verkligen behöver den röda rosetten, nej håller med vissa föregående här, det är för många som har det utan att det eg behövs, då blir det lätt att det nonchaleras, tyvärr!
 
Sv: Tävla med hingst

ia_ skrev:
I så fall ska ALLA hästar gå med rosett ju, en häst som verkligen blir trängd/rädd eller vad som, den slår.
på tävlingar känns det ofta som att ryttarna sätter en rosett "fall i fall" andra ryttare som då nonchalerar rosetten märker ju då att det händer ju ändå inte. Inte så kul om man då kommer med en häst som verkligen behöver den röda rosetten, nej håller med vissa föregående här, det är för många som har det utan att det eg behövs, då blir det lätt att det nonchaleras, tyvärr!

Ja du har så rätt... Men jag måste ju då få ifrågasätta dessa ryttares intelligens som rider nära en häst med röd rosett för att "testa" om den slår eller inte? Eller som iallmänhet gillar att rida nära andra hästar?
vad sker om någon rider upp bakom en häst utan rosett och den blir irreterad och slår? :confused:

När jag rider min häst, så kan jag säga att man kommer nära på egen risk... Hon kan du rida upp i rumpa för att få stopp, men nästa gång skickar hon dig till andra sidan mälaren.. :cool:

Bara som spin off... Hästar beter sig ju inte på ett exakt sätt varje gång, ta t ex brunstig piss märr som i normala fall är en ängel, med vid brunst blir ett monster? Det måste ju vara svårt som ryttare att exakt veta hur just min häst ska reagera idag?
 
Sv: Tävla med hingst

Humelibumlan skrev:
Personligen är jag begåvad med ett så litet sunt förnuft som behövs för att förstå att man inte rider upp i rumpan eller in precis framför en okänd häst... detta är oavsett kön!

Jo, det är just det. Att det är alldeles för många som inte inser att dom inte ska rida upp i rumpan på någon. Och jag tror att en hingst har lättare att säga ifrån. Jag tror i alla fall att dom med ston kan förstå konsekventerna av att rida upp i baken eller precis framför en hingst mot om de gör det mot en valack t ex.
Sedan att man ska ta hänsyn till varandra oavsett sort, är ju ganska självklart.
 
Sv: Tävla med hingst

Men det är större risk att en märr slår än en hingst..
Hingstar är på det viset mer lätthanterliga.

AM
 
Sv: Tävla med hingst

Humelibumlan skrev:
Ja du har så rätt... Men jag måste ju då få ifrågasätta dessa ryttares intelligens som rider nära en häst med röd rosett för att "testa" om den slår eller inte? Eller som iallmänhet gillar att rida nära andra hästar?
vad sker om någon rider upp bakom en häst utan rosett och den blir irreterad och slår? :confused:

När jag rider min häst, så kan jag säga att man kommer nära på egen risk... Hon kan du rida upp i rumpa för att få stopp, men nästa gång skickar hon dig till andra sidan mälaren.. :cool:

Bara som spin off... Hästar beter sig ju inte på ett exakt sätt varje gång, ta t ex brunstig piss märr som i normala fall är en ängel, med vid brunst blir ett monster? Det måste ju vara svårt som ryttare att exakt veta hur just min häst ska reagera idag?

Jag har åkt på en rejäl utskällning en gång, vi var på en väldigt trång framhoppning, jag satt på en 4 årig hingst som verkligen var filbunken själv, han brydde sig varken om andra hingstar, brunstiga sto eller något. Plötsligt blir vi uppträngda i ett hörn av en annan ryttare som behövde "bromsa" min 4 åring blev då, såklart, väldigt trängd o hotade att kicka ( obs sparkade aldrig) den andre ryttaren blev då riktigt arg o påstod att min hingst inte hade bland andra hästar att göra eftersom jag inte hade kontroll på honom... och skulle jag tvunget ut skulle han ju ha rosett både fram o bak *suck* I vilket fall så såg överdomaren hela scenariot och gav den andre ryttaren en tillsägelse...
I detta fallet var dte varken mitt eller hästen som jag satt på som gjorde något fel, men andra verkar ibland tro att de kan rida hur som o var som...

Men jag tycker inte att man ska använda rosett " i fall att" utan bara ha den om det är absolut nödvändigt, då kanske folk får större respekt för den... Men i det stora hela så bör man ta mer hänsyn till varandra och INTE rida upp i häcken, stryka intill okända hästar, som sagt man vet aldrig hut de reagerar!
 
Sv: Tävla med hingst

ia_ skrev:
Jag har åkt på en rejäl utskällning en gång, vi var på en väldigt trång framhoppning, jag satt på en 4 årig hingst som verkligen var filbunken själv, han brydde sig varken om andra hingstar, brunstiga sto eller något. Plötsligt blir vi uppträngda i ett hörn av en annan ryttare som behövde "bromsa" min 4 åring blev då, såklart, väldigt trängd o hotade att kicka ( obs sparkade aldrig) den andre ryttaren blev då riktigt arg o påstod att min hingst inte hade bland andra hästar att göra eftersom jag inte hade kontroll på honom... och skulle jag tvunget ut skulle han ju ha rosett både fram o bak *suck* I vilket fall så såg överdomaren hela scenariot och gav den andre ryttaren en tillsägelse...
I detta fallet var dte varken mitt eller hästen som jag satt på som gjorde något fel, men andra verkar ibland tro att de kan rida hur som o var som...

Men jag tycker inte att man ska använda rosett " i fall att" utan bara ha den om det är absolut nödvändigt, då kanske folk får större respekt för den... Men i det stora hela så bör man ta mer hänsyn till varandra och INTE rida upp i häcken, stryka intill okända hästar, som sagt man vet aldrig hut de reagerar!

Precis senariot jag var ute efter.. :bow:

Om man bara tar min häst som ex... en häst som i och fr sig aldrig kommer beträda en rid bana.. Men
Humlan kan slå, bita, och anfalla... men det är inget hon gör jämt... det beror på humör.. :crazy: :smirk:
Vad skulle du gjort? Rosett eller inte? *nyfiken*
 
Sv: Tävla med hingst

ja.. självklart.. brunstiga ston ska ha rosa rosett.. att ja inte tänkte på det :o :smirk:
 
Sv: Tävla med hingst

Det är nog ganska stor skillnad på att rida ett högbrunstigt sto tätt intill en hingst än att göra detsamma på en valack.

Tycker det är ganska dumt att säga att man ska lära sig klara av sin häst först. En häst kan bete sig på ett sätt på hemmaplan för att sedan bli som förbytt på tävling i nya miljöer - oavsett kön på hästen.

Min hästar är alla av olika "sorter", två ston, en valack och en hingst. Jag vill helst inte ha andra hästar alltför nära någon av dem, det hör till ren vett och etikett. Min hingst är väldigt snäll och lydig, men visst kan han bli distraherad nån gång om det springer förbi brunstiga ston en halvmeter ifrån. Jag är inte rädd för att min hingst ska betäcka på tävling, men det är varken kul för mig eller honom när andra hästar går förbi så nära att man nästan rider på dem.

Röda rosetter i svansen tycker jag inte respekteras heller. Det är synd.

(obs inte direkt till den jag lånade knappen från utan bara ren åsikt från mig. Alla borde lära sig vett och etikett oavsett kön på hästen)
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla med hingst

Förresten så hände precis samma sak min arabhäst en gång, det var inte jag som red utan min medryttare. En annan kom med en smågalen häst i full karriär mot mitt lilla sto som då vände baken till och la öronen bak (sparkade inte heller, hotade bara) Då sa denna ryttare argt att ARABER inte hade något på en hoppbana att göra!!!

suck...
 
Sv: Tävla med hingst

horsefreak skrev:
Du kanske kan ha en stor röd rosett i svansen på framridningen? :idea:

I mitt fall är det inte bakänden som är farlig, utan jag är rädd att han drar iväg till de andra hästarna och att DE sparkar HONOM. "min" häst sparkar inte, vi rider ofta ut med honom tillsammans med unghästarna just för att de kan behöver en stoppkloss framför...
 
Sv: Tävla med hingst

Sen kan man ju bli omriden av hästar som kickar efter en !! Mycket trevligt på Syd Närke ritten.
Vi red lungt en ryttare rider om och hästen slår efter våra........!

Självklart skall du klara av din hingst och häst på banan oavsett vilken diciplin.
Jag säger som många andra kolla på travarhingstarna.
/Cetzy
 
Sv: Tävla med hingst

jaa det var lite otäckt, den sparken hade nog träffat ryttaren om den träffat... burr!

Notte är en snäll liten sak, han gör inte mycket förnär, det såg du ju ;) :)
 
Sv: Tävla med hingst

Alla borde ju visa större respekt på framridningen...
Jag har en "vanlig" valack som inte sparkas men folk borde ju fortfarande hålla ett visst avstånd (han blir hingstig och gnäggar och "blåser upp sig" så fort det kommer förbi en snygging) :love: men icke då!!! Jag har fått skäll av folk som ridit in i MIG många gånger...
 
Sv: Tävla med hingst

frågan var väl inte om hingsten var hysterisk eller inte,frågan var vad mankan göra för att skydda sig från folk som inte har RESPEKT!?!?!

jag har själv hingst,och är ute mycket både på tävlingsbanor och annorstädes,och dte är väl inet så mycket diskussion om jagklarar hingsten eller inte..se det gör jag nämligen....

ändå är dte så att jag tcker folk är rätt otäcka,men dte hade jag tyckt med en valack också...

Nog fan skal de stryka förbi,inom sparkavstånd och jag minsn ett minnesvärt ögonblick när två tjejer strök förbi rumpan på minhäst med ungefär 30 cm avstånd"han såg ju snäll ut?"

Jovisst,men han har 4 ben o kan bli rädd...

Jag har ALDRIG varit med om att jag fått problem för att JAG inte klarar av hans hingstinstinkter,tvärtom,för dte mesta är vårt förhålland elugnt o avslappant..men jag måste ha 1000 ögon överallyt och i nacken på folk som tycker att han är "ÅÅÅH så fin!!" och skal klappa,elller ställer barnvagnar under magen,eller hittar på andra saker,med eller utan häst....

Och när jag i de få förekommande fallen har ridit i ridhuset hard et vartit på en rädd häst-helt enklet för att han tror att alla andr askal attackera när de kommer i sån fart och så nära,och deras små hästar drar öronen åt sig,visar skrynkelnäsa och hotar att sparka,och så far de förbi inom sparkavstånd...

Eftersom min häst är stor och "flygig" tilölutseendet(svart me d mycket man och hög hållning) så har jag även haft hästar som reagerar på det...
jag har lärt mig att koll ain hästar o rytatre och illa kvickt vända sidan till och vänd abort huvudte på hästen,just för att skrämmas så lite som möjligt...


Det är så jävla enkletatt reducera vårt problem till att "hörru,klarar du inet av en HINGST så kan du ju träna på en hamster" ,men dte handlar inte ens omdet..jag hopaps att de flesta som har hingstar inte har gått på "hingstmyten" och inet får en egokick av at ha en hingst,utan har det av andra skäl..vi förtjänar fortfarand eta respekteras...

Det rä så jävla enklet att sitta här o besserwissra sig,men ute i verkligehten så förekommer dte folk som faktiskt sätter sina egna och vra liv på spel genom att inte resoektera djuret hästen..vi får inet glömma att det bara är en något tamare älg vi har i andra änden av snöret..

Och det där med att betäcka ston under arbete-tro mig-det är det sista åtminstone minhingts hari huvudet-han vil mest klara livhanken...


Jag har vid tävlingar satt rosett i svansen vid några tillfällen,men jag har också sett undre lektioner,ryttare,som på fullaste allvar skär vägen,ridre in i folk och jävlar sig i största allmänhet..den ryttaren jag tänker på då har nog en störning och gillar att mucka gräl med folk....
(Viftande dressyrspö applicerat i rätt ögonblick tog loven av de försöken...,och nej,ryttaren slog inte efter den tokiga ryttaren,blev bara något yvigare i sin a rörelser och det var allt som behövdes)


Om man nu gillar att provocera hingstägare fr att man har någon snedvriden självkänsla eller någotannat fenomen som uppstår så kan man väl ändå hålla sig till att snacka skit-man behöver inte riskera livet genom att försöka leka Odödlig Riddare som kan Snika Hingsten...

och det gäller för alla djur,hundar aåväl som hästar,lite avstånd sparar så mycket elände..hurd et är med hamstarr vet jag däremot inte..får väl köpa mig några stycken o prova..

Thina
 
Sv: Tävla med hingst

T.Alsterfeldt skrev:
frågan var väl inte om hingsten var hysterisk eller inte,frågan var vad mankan göra för att skydda sig från folk som inte har RESPEKT!?!?!

jag har själv hingst,och är ute mycket både på tävlingsbanor och annorstädes,och dte är väl inet så mycket diskussion om jagklarar hingsten eller inte..se det gör jag nämligen....

ändå är dte så att jag tcker folk är rätt otäcka,men dte hade jag tyckt med en valack också...

Nog fan skal de stryka förbi,inom sparkavstånd och jag minsn ett minnesvärt ögonblick när två tjejer strök förbi rumpan på minhäst med ungefär 30 cm avstånd"han såg ju snäll ut?"

Jovisst,men han har 4 ben o kan bli rädd...

Jag har ALDRIG varit med om att jag fått problem för att JAG inte klarar av hans hingstinstinkter,tvärtom,för dte mesta är vårt förhålland elugnt o avslappant..men jag måste ha 1000 ögon överallyt och i nacken på folk som tycker att han är "ÅÅÅH så fin!!" och skal klappa,elller ställer barnvagnar under magen,eller hittar på andra saker,med eller utan häst....

Och när jag i de få förekommande fallen har ridit i ridhuset hard et vartit på en rädd häst-helt enklet för att han tror att alla andr askal attackera när de kommer i sån fart och så nära,och deras små hästar drar öronen åt sig,visar skrynkelnäsa och hotar att sparka,och så far de förbi inom sparkavstånd...

Eftersom min häst är stor och "flygig" tilölutseendet(svart me d mycket man och hög hållning) så har jag även haft hästar som reagerar på det...
jag har lärt mig att koll ain hästar o rytatre och illa kvickt vända sidan till och vänd abort huvudte på hästen,just för att skrämmas så lite som möjligt...


Det är så jävla enkletatt reducera vårt problem till att "hörru,klarar du inet av en HINGST så kan du ju träna på en hamster" ,men dte handlar inte ens omdet..jag hopaps att de flesta som har hingstar inte har gått på "hingstmyten" och inet får en egokick av at ha en hingst,utan har det av andra skäl..vi förtjänar fortfarand eta respekteras...

Det rä så jävla enklet att sitta här o besserwissra sig,men ute i verkligehten så förekommer dte folk som faktiskt sätter sina egna och vra liv på spel genom att inte resoektera djuret hästen..vi får inet glömma att det bara är en något tamare älg vi har i andra änden av snöret..

Och det där med att betäcka ston under arbete-tro mig-det är det sista åtminstone minhingts hari huvudet-han vil mest klara livhanken...


Jag har vid tävlingar satt rosett i svansen vid några tillfällen,men jag har också sett undre lektioner,ryttare,som på fullaste allvar skär vägen,ridre in i folk och jävlar sig i största allmänhet..den ryttaren jag tänker på då har nog en störning och gillar att mucka gräl med folk....
(Viftande dressyrspö applicerat i rätt ögonblick tog loven av de försöken...,och nej,ryttaren slog inte efter den tokiga ryttaren,blev bara något yvigare i sin a rörelser och det var allt som behövdes)


Om man nu gillar att provocera hingstägare fr att man har någon snedvriden självkänsla eller någotannat fenomen som uppstår så kan man väl ändå hålla sig till att snacka skit-man behöver inte riskera livet genom att försöka leka Odödlig Riddare som kan Snika Hingsten...

och det gäller för alla djur,hundar aåväl som hästar,lite avstånd sparar så mycket elände..hurd et är med hamstarr vet jag däremot inte..får väl köpa mig några stycken o prova..

Thina
Va? Har jag överhuvudtaget nämt hysteriska hingstar eller hamstrar?? :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Tävla med hingst

Men halllå..?

Ni e ju helt pantade.. hon frågade om det fanns ett sätt att varna andfra för en hingst, hon skrev INTE att hon inte klarade av sin hingst... Det är stor skillnad. Jag har själv aldrig hört talas om blårosett men man kan ju kanske ha blå på stigbygeln elelr nånstans och röd på svansen. För röd betyder ju att ponnyn/hästen sparkar, och då ska man ju naturligtvis inte gå nära den, och det ska man inte med hingstar hellet.....Och óm dom endå skulle rida förnära så får dom ju faktiskt skylla sig själva om det då inte är ryttaren på hingsten som gör fel för den ryttaren ska ju vara speciellt uppmärksam vilken jag tror du endå är....
 
Sv: Tävla med hingst

Fattar inte problemet som håller på att skapas här.
Märrar är ju klart ettrigare i sitt humör och sparkas mer än gärna.
Dom borde ha rosetter på sig 365 dagar på året..
Det enda hingstarna gör är ju att brumma..
Det borde vara större problem att ha ett sto på banan än en hingst..

AM
 
Sv: Tävla med hingst

:rofl: :rofl: :rofl:

hi hi, förlåt, kan inte låta bli!!
Så träffsäkert det bara kunde bli. Tack för dagens sanning!! :banana:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: hamilton1
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 265
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp