Tävla ponny som stor häst?

LitenIsa

Trådstartare
Hej!
En god vän till mig läste en artikel i ridsport i helgen som gick ut på att man inte längre får tävla en slutmätt ponny som stor häst.

Stämmer det eller har vi missupfattat nått? Jag har tävlat min lilla häst (1.50) som stor häst i 2 år. Hon har aldrig blivit slutmätt och det enda mätintyg jag har är på att hon är 1.48 alltså ponny. Får jag då inte tävla henne längre eller handlar det enbart om slutmätta ponnyer? Eller är jag hlet enklet ute och cyklar och har missuppfattat hela artikeln?

Väldigt tacksam för svar
från Isabelle
 
Är din häst 1.50 så är det ingen ponny utan en häst och inget annat så tävla på du.
 
har hon ett giltigt mätintyg på sin "häst" så får hon tävla den som ponny.

Men vadå inte får tävla ponny som storhäst?
Varför skulle man inte få det :confused:
 
Om det är den artikel jag ögnade igenom så tror jag det rörde det sig om en slutmätt ponny som inte fick starta fälttävlan som häst på en tävlingsplats. Eftersom ponnyn var slutmätt kunde inte ägaren själv begära ommätning trots att man ansåg att den var över ponnyhöjd.

Är det inte så att en ponny som borde vara slutmätt men inte är det räknas som häst???
 
jo du får tävla den som stor häst..... jag känner en som gör det......
 
Hej,
det spelar ingen roll vad det står i mätintyg osv vill man tävla en ponny bland stora hästar är detta helt ok MEN SAMMA EKIPAGE får sedan inte starta på ponnytävling. Det finns en ponny i vårt distrikt som tävlar bland stora hästar med storasyster (över 18) och ponnyklasser med lillasyster (under 18).
 
Det finns en ponny i vårt distrikt som tävlar bland stora hästar med storasyster (över 18) och ponnyklasser med lillasyster (under 18).

Det är inte tillåtet, aningen ska den gå som stor häst eller ponny, vid "konstant" byte av ryttare får en ponny som tävlats som häst återigen börja tävla som ponny, men att hoppa fram och tillbaka sådär är INTE tillåtet.
 
i krig och kärlek är allt tillåtet :angel: :devil:

"konstant" passade väl inte in där. permanent skulle jag ha skrivit. *påpeka*
 
men när en ponny har startat som stor häst får den ju inte tävla som ponny på 6 månader - om inte ägarbyte sker??? :confused:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Nu spelar det väl ingen roll om du har ett giltigt slutmätt intyg... Vem som helst kan ju komma fram på en tävlingsplats och begära en mätning. Så länge ponnyn inte varit slutmätt sen vilket-år-det-nu-var.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·
Ridning Jag är en tjej som nyss fyllt 15, jag har ridit på en mindre ridskola nästan hela livet och min syster har haft en egen storhäst som jag...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Yrja
·
Tävling Ifall man vill tävla ponny mot stora hästar, för att ryttaren fyllt arton, hur registrerar man hästen i TDB då? Som den ponnykategori...
2
Svar
21
· Visningar
10 226
Senast: KarinP
·
Tävling Som jag tolkar de nya reglerna från 2013 behöver jag inte längre kontakta ridsportförbundet för att klassa upp min ponny till storhäst...
Svar
2
· Visningar
2 054
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp