Bukefalos 28 år!

Tävlade hoppning utan träns

Sv: Tävlade hoppning utan träns

Typiskt ridsportsförbundet och Ridsport att trycka på att det är en "speciell häst" som går att rida på repgrimma, och att slutsatsen inte är att uppmuntra bettlös ridning, utan att se över reglementet.

Heja framsteg. Eller inte.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Har förvisso inte tävlat men dock tränat hoppning på sidepull, vilket går alldeles utmärkt så jag ser inte att det skulle vara något speciellt heller. Min kära gamla häst skulle med all säkerhet skött sig ypperligt även på en tävlingsbana i sidepull.

En annan tjej tränade terränghoppning i sidepull, den hästen skötte sig också ypperligt.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Samma här jag både tränade och tävlade min förra häst i hoppning med sidpull och även tränade fälttavlan med sidpullet, vilket gick hur bra som hellst :)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Duktigt gjort! :cool: Sidepull eller repgrimma, om hästen går bäst utan bett i munnen så ska ha den få ha det utan att behöva ha något starkt som hackamore! En del hästar är känsligare än andra i munnen! Man behöver inte göra några stora skriverier om det eller någon stor affär av något så litet! Behöver hästen det lite extra så tycker jag att man ska ha rätt i att få ha det!
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Tycker att det borde få vara mer självklart med repgrimma än pessoabett.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Såg nyss västerbottens ridsportsförbund hade lagt upp videon från rundan på fb med texten "Har svårt att tro att detta är enligt TR"
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Den överdomaren hade vist dålig koll på TR. Vist är det förbjudet att rida i repgrimma eftersom hästen inte ens får befinna sig på tävlingsplatsen (utanför transporten) i grimma vilket är klart reglerat i TR så hur får de ihop att det inte finns några regler om detta ?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Typiskt ridsportsförbundet och Ridsport att trycka på att det är en "speciell häst" som går att rida på repgrimma, och att slutsatsen inte är att uppmuntra bettlös ridning, utan att se över reglementet.

Heja framsteg. Eller inte.

Läste även ryttarens blogginlägg och denna överdomare ska visst varit väldigt negativ och emot det hela viket jag tycker hela artikeln oxå är.

Nej tack och lov så är det många år sedan man lämnade ridsportförbundet och drog en lättade suck när det inte blev ett samarbete mellan dom och wras :p
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Den överdomaren hade vist dålig koll på TR. Vist är det förbjudet att rida i repgrimma eftersom hästen inte ens får befinna sig på tävlingsplatsen (utanför transporten) i grimma vilket är klart reglerat i TR så hur får de ihop att det inte finns några regler om detta ?

I distansritt får hästen ledas och visas för vet i det den rids på. Det går bra att rida i vanlig grimma om man vill det. Det har jag gjort på nationell tävling. Fast det var en nödlösning då hästen fått skav.

Men ett träns är ju att föredra. Hackamore, sidepull eller bett.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Den överdomaren hade vist dålig koll på TR. Vist är det förbjudet att rida i repgrimma eftersom hästen inte ens får befinna sig på tävlingsplatsen (utanför transporten) i grimma vilket är klart reglerat i TR så hur får de ihop att det inte finns några regler om detta ?

Läs hennes blogg först:
http://emmacsendes.wordpress.com/2013/08/20/hur-jag-fick-igenom-att-fa-tavla-med-repgrimma/

Eftersom det sedan länge är både tillåtet och allmänt accepterat att tävla i vissa bettlösa alternativ, ex skänkel-hackamore, så har Emma pressat fram en tydligare definition av vad som är tillåtet.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Läs hennes blogg först:
http://emmacsendes.wordpress.com/2013/08/20/hur-jag-fick-igenom-att-fa-tavla-med-repgrimma/

Eftersom det sedan länge är både tillåtet och allmänt accepterat att tävla i vissa bettlösa alternativ, ex skänkel-hackamore, så har Emma pressat fram en tydligare definition av vad som är tillåtet.

Jodå läste bloggen och ser med spänning :nailbiting: fram emot alla ( :banghead: ) som ska rida och tävla på enbart repgrimma hädanefter...

Det kan ju funka klockrent eller så slutar de i som bloggaren så fint skrev "flängridning i halvt sken trots pessoabett på hästen" ...

Nu är det ju nämligen så att även om ens EGNA häst är lugnet själv så är man inte ensam på en framridningsbana. Det är erfarna/oerfarna ryttare, det är istadiga/stadiga "storhäst"/unghästar, det är tjuriga/beskedliga märrar/valacker/hingstar och detta som sagt i en SALIG blandning...

Men jag tänker nog inte bry mej nämnvärt, anser de att de kan hantera sin häst i "va de nu har" så får de stå för de... (pratar nu alltså ej enbart Pijano utan ALLA som kommer göra likadant)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

I distansritt får hästen ledas och visas för vet i det den rids på. Det går bra att rida i vanlig grimma om man vill det. Det har jag gjort på nationell tävling. Fast det var en nödlösning då hästen fått skav.

Men ett träns är ju att föredra. Hackamore, sidepull eller bett.

Nu handlade det dock inte om distansritt utan naturligtvis spelar det ingen som helst roll vad man får göra på en distansritt eller inte när det handlar om en hopptävling eller hur ?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Läs hennes blogg först:
http://emmacsendes.wordpress.com/2013/08/20/hur-jag-fick-igenom-att-fa-tavla-med-repgrimma/

Eftersom det sedan länge är både tillåtet och allmänt accepterat att tävla i vissa bettlösa alternativ, ex skänkel-hackamore, så har Emma pressat fram en tydligare definition av vad som är tillåtet.

Där är dock en stor skillnad mellan de olika bettlösa alternativ som fått ok och en repgrimma. Alla de övriga är en typ av träns vilket man aldrig någonsin kan få en repgrimma till att vara.
Hästen skall vid all hantering på tävlingsplatsen vara iförd just ett träns, grimma är förbjudet därav faller repgrimma redan på att du inte får hantera hästen i en sådan på en tävlingsplats för det är just en grimma vilket är förbjudet. Övriga bettlösa alternativ som de ställt frågor om är just träns och därför tillåtna att hantera hästen i på tävlingsplatsen.

Så det spelar ingen som helst roll att inte betslingsbiten nekar repgrimma iom att grimma är förbjudet på tävlingsplatsen, tack o lov är inte ett dugg intresserad av de risker som uppstår när vissa är sååååååå övertygade om att de klarar att hantera hästen i bara grimma och hästarna går precis dit de själva vill, vilket är underbart kul om man tex har hingst som inte uppskattar närgångna besök av främmande hästar.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Fast en repgrimman har ju mer inverkan än vad en vanlig grimma har.
Så det är ju inte riktigt samma sak att leda en häst i grimma som i repgrimma.
Men hursomhelst så gör ju TR ingen skillnad på dessa två grimmor,
så det är mycket märkligt att hon ens kunde vistas på tävlingsplatsen.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Får man tävla med sidepull? Kan ju tycka att det vore lämpligare i så fall.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Kl

Det var ju någon känd hoppryttare som för några år sedan red en häst i världscupen, som inte hade träns. Den hade bara bett och tyglar.

Vad räknas det som?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Hade inte repgrimma hetat just repgrimma och "rephuvudlag" eller "repträns" hade det varit en helt annorlunda i alla negativas ögon! En repgrimma har en helt annan inverkan än en vanlig grimma. Sådan fin ridning som Emma gjorde på repgrimman var fantastiskt att se, medans andra med pessoabett och andra skarpa bett knappt kunde kontrollera sina hästar. Dessutom tror jag inte att Pijano är en enkel häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Fast borde inte alla sträva efter att kunna rida sin häst med så små medel och hjälper som möjligt? Hade inte repgrimma hetat just repgrimma och "rephuvudlag" eller "repträns" hade det varit en helt annorlunda i alla negativas ögon!

Ser ut som en grimma... Beter sej som en grimma...

Jag vet ... Det ÄR en grimma :idea:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 848
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen pågick Cancerhoppet i Tidaholm med över 160 starter. Enligt arrangören var det första gången som en ridklubb skänker 100...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske ryttaren Simon Delestres VM-silvermedaljör Qlassic Bois Margot slutar tävla, endast 14 år gammal. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp