Bukefalos 28 år!

Tävlade hoppning utan träns

Sv: Tävlade hoppning utan träns

*kl*

I detta fall, med en häst utbildad Grand Prixdressyr samt medelsvår hoppning, går det (uppenbarligen) alldeles utmärkt att rida och hantera i en repgrimma på tävlingsplats. Problemen kommer först när det är fem outbildade ryttare samtidigt på framridningen, på outbildade hästar som hakar på repgrimmetrenden.

Folk söker snabba lösningar på allt. Hellre en repgrimma (eller pessoabett eller "Flippanbett" eller vad som för stunden är inne) än att lägga tid på att utbilda sig som ekipage
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Och?

För hästar som inte har skador i munnen som gör användning av bett plågsamt så upplevs en repgrimma med sitt styva, hårda rep och stora knutar skarpare än ett snällt tränsbett...

Jag är inte ett dugg imponerad. Det krävs vare sig ovanligt skicklig ryttare eller ovanligt lydig häst för att hoppa med en repgrimma, den är som sagt riktigt skarp. När någon hoppar barbacka med halsring är det beundransvärt.

Är dock bra att man får tävla med grimma om hästen har problem i munnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Nej, det är inte alls som en vanlig grimma. En REPgrimma är ett starkt och skarpt huvudlag.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

*KL*

Ja jizzes vad många förfasas över detta när det med jämna mellanrum kommer människor som har bra koll och kommunikation med sin häst som därmed känner sig trygg med sin ryttare. Det måste vare en känga till alla som inte kan hantera sin häst utan att ta till skarpa hjälpmedel :meh:

Tränsregeln är mera att behandla symtomen inte att lösa ett problem med hästen. Sätt krav på grönt kort i att hantera hästen på ett bra sätt utan hårda tag istället. Hästen är en varelse som man måste kunna kommunicera med på ett bra, bestämt och lugnt sätt, då kommer det oftast med automatik.

Nu har jag inte varit på ponnytävlingar eller storhästtävlingar på länge men det låter som ett skräckscenarie på en del här som inte kan tänka sig hantera häst utan träns :crazy:

Rolle
Som sticker ut hakan;)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Håller med dig i mycket av det du skriver, men en repgrimma är inte ett milt och snällt huvudlag. Alla hästar jag ridit har upplevt repgrimma som betydligt skarpare än tränsbett.

Om jag vill spara munnen och kolla av kommunikationen så använder jag en väldigt mjuk, bred och välpolstrad lädergrimma. Det känns ungefär likadant som att rida dem med tränsbett. Repgrimma är alldeles för skarpt för dem.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Nu har jag inte varit på ponnytävlingar eller storhästtävlingar på länge men det låter som ett skräckscenarie på en del här som inte kan tänka sig hantera häst utan träns :crazy:

Rolle
Som sticker ut hakan;)

Ingen fara stick du ut hakan...

Och fortfarande jag har inga problem med min häst /hästar... Men för den sakens skull inte bi översprungen av andras lösa hästar... Många har visst svårt att förstå att det är liksom oftast inte den som har den "odrägliga" hästen som "ska bara" som drabbas utan alla runtomkring som måste hålla koll, hålla sej ur vägen osv för man har inte en aning om hur just den ryttaren klarar av sin häst ... Och ja detta med ALLA varianter av bett/inte bett... Alltså redan innan grimma / inte grimma spekulationerna.

Jag skulle utan problem gärna handha min häst i vanlig grimma på tävlingsplats.
Nu är ju detta inte tillåtet av den enkla anledningen (MISSTÄNKER jag) för att alla inte HAR koll på sin häst i bara grimma...

Men jag förstår fortfarande inte VAD som är så imponerande med att man kan rida med sin häst i grimma... Mer än att i orätta händer kan det hända alldeles för mkt... Så jag förstår inte varför det är så imponerande ? Som sagt sidepull är ju tillåtet
3. Tyglar
Tyglar får endast vara fästa i bettet (-en), eller direkt i huvudlaget. Hackamore och gags (där tyglarna är fästa i nack- eller sidstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna.

Nemas problemas
förutom som sagt oavsett träns eller grimma är det som Rolle så fint skriver HANTERINGEN som det hänger på .. Inte vad du hanterar den med...
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Frågan är ju då varför man tillåter att de som inte klarar av sin häst att finnas på tävlingsplatsen ???

Rolle
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Tack Rolle. Håller med i allt du skrivit. Jag kan inte heller förstå att dom som inte kan hålla koll på sina hästar tillåts att vistas på en tävlingsplats. Jag är dessutom nyfiken på varför det anses svårare (??) att hantera ex. ett halvblod på en tävlingsplats än ex. en Quarter? Jag rider reining (en gren inom western) och jag är medveten om att det handlar om hopp/dressyr i den här tråden, men på westerntävlingar finns ingen regel att hästar ska hanteras i träns utanför transporten. Den regeln finns då på hopp/dressyrtävlingar vad jag förstår?
Jag är uppriktigt nyfiken på varför vi som rider western klarar av att hantera våra hästar i grimma på tävlingsplats, men tydligen inte dom som rider "engelskt"? Jag vill påstå att dom jag känner som rider hopp och dressyr är minst lika duktiga på att hantera sina hästar som westernfolket.
Min fullständiga övertygelse är att det spelar ingen roll hur skarpt bett man stoppar i munnen på en häst. Vill den dra i väg så gör den det ändå. Träns eller grimma kvittar...

Jag skulle ha större förståelse om det var tränstvång på låg nivå, där ekipagen kanske är orutinerade, men på hög nivå...? Eller är det skillnad idag? Det är väldigt många år sedan jag red engelskt, men har mycket nära vänner som gör det och jag försöker lära mig så mycket jag kan om de flesta discipliner. :)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Det ÄR stökigare på en tävlingsplats a la dressyr/hopp än på westerntävling.
Det beror dock inte på halvbloden i sig, skulle jag tro.
Dock är repgrimma, som fler sagt, inte ett milt redskap. Visst kan man göra den olika skarp iom olika tjocklek på rep, olika styvhet och olika stora/hårda knutar.
Men en vanlig grimma är snällare.

KL

Ang trådstarten..
Jag kan tycka att om man nu brinner för ridning på repgrimma gör man sig själv och sin sak en stor otjänst när man publikt visar sån ridning med tyglarna fästade undertill. Jag hade fäst dem i sidan om jag skulle försöka göra sak av ridning i repgrimma.
Spec när det är frågan om hoppning.
I hoppning kan man behöva bränna på lite mer. Alla sitter inte på en arab.
Jag skulle vilja se det stora, tunga halvblod av okänsligare stam klara sig runt en högre bana med tyglarna fästade undertill så man inte kan ta ledande.
Man kan inte anta att alla som kommer haka på nu om det blir en lagändring har lagt tid på att träna hästen att svara för små signaler eller trängande tygeltag/sits.
Eller för den delen att alla har koll på sin häst vid hästmöten etc a la framridning.
Det kan bli för jäkla farligt!

Och det kommer från mig som rider i halsring eller vanlig grimma då och då.
Och i repgrimma för den delen.
Men så jobbar jag med sånt och har lagt tid på att träna det.
Alla ryttare och alla hästar ska inte hålla på så. Och absolut inte bland andra!

Jag vill INTE se ponnytävling med ungar på olydiga ponnyer där man i naivitet och okunnighet rider på repgrimma och tygel undertill.
De rider ju inte helt sällan fort som fasen också.

Det finns antagligen skäl till varför hästen i artikeln reds så sakta. Och det är en arab, så den är lätt nog att kunna hoppa iaf.
Men ett stort och tungt halvblod kan behöva mer fart.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Jag vill minnas att regeln om träns inte är bara för kontrollens skull, man vill slippa riskmomentet när folk ska ta av grimman och ta på tränset utanför transporten. Om jag nu minns rätt då.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Inom distans uppmuntrar man istället bytet, för man måste lasta ur med träns, men får sedan rida i grimma om man nu vill det :D
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

*kl*

Funderade över formuleringen fullblodsarab... Är det ett helt vanligt uttryck? Pysslar inte med araber. Undrar dock om det finns kallblodsaraber eller halvblodsaraber, aldrig hört talas om detta. Eftersom man måste specificera uttrycket fullblod. Eller står det fullblod specifikt endast för att hästar som är högre i blod anses mer svårridna?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Hästen i fråga är ett arabiskt fullblod och inget annat, varför reporten har skrivit som den har gjort har jag ingen aning om.
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Kl / till alla

Hej! Ser att det diskuteras ordentligt här och vill bara säga att alla som har frågor kan ställa dem till mig eftersom det är mig det nu diskuteras om, hehe. Men gärna på en schysst nivå, påhopp känns inte jätteroligt... :)
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Inom distans uppmuntrar man istället bytet, för man måste lasta ur med träns, men får sedan rida i grimma om man nu vill det :D

Jag har bara ridit en PP20 så nåt byte vart aldrig aktuellt för oss som inte tävlade på riktigt :p

Minns inte om jag såg någon som red i grimma, jag var nog mest nervös själv när det begav sig. Men de som gör det, lastar de verkligen ur i träns?
 
Sv: Tävlade hoppning utan träns

Vad sade SvRF och ÖD om regeln att hästen skall bära träns på tävlingsplatsen? Repgrimman är alltså ingen grimma utan ett träns numera?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 872
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen pågick Cancerhoppet i Tidaholm med över 160 starter. Enligt arrangören var det första gången som en ridklubb skänker 100...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske ryttaren Simon Delestres VM-silvermedaljör Qlassic Bois Margot slutar tävla, endast 14 år gammal. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp