Bukefalos 28 år!

Tävlingsfeber

T

Tippan

Jag vill ut och tävla nuuuu! Till helgen vore bra tack!!

Men men, ingen hund för tillfället som kan alla moment. Men gissa om att man blir taggad att träna när man är tävlingssugen...

Funderar på att starta Lillan på nått inoff. lydnad. Vet bara inte vart jag ska hitta det. Den lilla stackaren är ju inte ens utställd, så det känns som att vi skulle hitta på nånting...

Om man skulle gå ut och finslipa lite då? De kan aldrig sätta sig nog rakt eller snabbt.

Vad ska ni göra? Är ni anmälda till några roliga prov den närmaste månaden eller har ni visioner längre fram? Jag har mycket visioner. Bruks i augusti och lydnad i... tja oktober...
 
Sv: Tävlingsfeber

jag skulle tävlat den 5/6, men glömde att betala in avgiften :o

fast nu har jag fått mer pengar och ska leta tävlingar till i sommar. loke SKA bli uppflyttad innan sommaren är slut och sedan (med lite tur) ska vi hinna upp i trean innan året är slut. fast efter träningen igår känns det lite halvhopplöst, han har helt glömt vad "stå" betyder...

med minina fortsätter jag att göra fotgående mer positivt och kanske blir det start senare i höst. då hoppas jag att hon inte ser ut som om jag precis bankat skiten ur henne när vi kommer in... går hon som på träning har vi chans till rätt fina siffror.
 
Sv: Tävlingsfeber

Ah.... Det har jag också glömt nångång *skäms smily som inte fungerar* Hoppas att du når dina mål innan året är slut!

Jag tänker ofta på hur folk rynkar på näsan och förringar någons arbetsinsats. Säger att det DÄR var väl ingenting. Men de har ju inte varit med hela vägen. De vet inte de problem man stött på och hur man har kämpat.

Alla vägar är inte raka och alla hundar är inte som på räls att träna. För många kan det vara en lika stor framgång att ta ett 1:a pris i LKL 1 som i LKL 3. Att ta 1:a pris i EKL ser jag alltid som en prestation eftersom att det ställer stora krav på FÖRAREN. Att de orkar stå och nöta *ha ha*

Jag tror inte att vi når våra mål i år. Men men... Det kommer ett 2006 också. Just nu har jag backat i träningen vad gäller ställande/läggande under inkallning. Jag har tränat lite för stereotypt och är det träning så stannar hon snyggt. På tävling går det bara snabbare och snabbare och det finns ingen chans att hon stannar inom rimligt avstånd :D Men annars är det finslip och.. Ja vaddå? Träna på uppladdning och så. Det är formen in på planen som fattas på tävlingsdagen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsfeber

För några månader sen var jag inställd på att tävla i mitten på juni, skulle varit med på ett par träningstävlingar innan det också. Men så var Selma skendräktig och vimsig och vi var jättedåliga på att träna. Så nu kommer vi inte hinna tävla i juni. Men målet är iaf att göra det senare i sommar eller till hösten, för nu har vi kommit igång med träningen igen. :)

Och så ska vi ställa ut lite, 1 juni i Avesta och 6 augusti på en stor inofficiell staffutställning i Lomma. :)

Vi måste hinna med lite agility också. (Det trodde jag aldrig att jag skulle vilja, men Selma tycker ju det är så kul att hoppa)
 
Sv: Tävlingsfeber

jag tror stenhårt på att övning ger färdighet när det gäller tävling. alltså att jag ska kunna gå normalt, hjälpa till lite snyggt och inte vara så jäkla nervös helt av mig själv efter ett tag. hur jag ska ladda får jag också prova mig fram till. loke går som bäst när han är taggad, men då finns också risken att han går ur hand. hur jag ska få minina riktigt uppåt är ett annat problem.

jag känner faktiskt inte att jag har så stor press på mig. att minina överhuvud taget kan vistas på en tävlingsplats räcker egentligen. och loke var helt felinlärd tills för ett år sedan.
 
Sv: Tävlingsfeber

Det är nog rätt så vanligt. Att man först tycker att man har så gott om tid och sen så är dagen D bara där :D en det är smart att skjuta på det lite. Men inte för mycket! Då blir det aldrig av!! Jag har skjutit på det för mycket med Lillan så nu har det nästan blivit en grej av det... Nu funderar jag bara på att anmäla henne pang och bom och så får det gå som det går...
 
Sv: Tävlingsfeber

Att han går ur hand kommer att försvinna med rutin. Så hade vi förr också. Jag cyklade som en galning med hunden kvällen innan för att tömma ur energi.

Idag är hon helt fast och jag känner mig oerhört trygg. Idag så kan jag säga ligg-stanna och kuta iväg och fånga in andra hundar eller valla en hel uppletanderuta utan att hon ens reser sig och kollar vad jag gör.

Så det är bara petitesser!! Exakt! M är ju ett exempel på vad jag menar!!

Ska bli kul när jag kommer igång med Lillan. Hon är ju inte brydd om det är 4 eller 40 pers som kollar på eller om TL står si eller så. *huga* Nu blev jag nervös...
 
Sv: Tävlingsfeber

haha det finns inte en chans att loke hade stannat om det blev rejs och jag sprang efter... han hade definitivt tagit tillfället i akt och hetsat de andra till att springa fortare och fortare... men på första tävlingen låg han trots att flera hundar gick upp!
 
Sv: Tävlingsfeber

Tippan skrev:
Jag tänker ofta på hur folk rynkar på näsan och förringar någons arbetsinsats. Säger att det DÄR var väl ingenting. Men de har ju inte varit med hela vägen. De vet inte de problem man stött på och hur man har kämpat.
...

Ja, det är något som alltid har fascinerat mig! När jag hade min gamla riesen tyckte alla att jag var en SÅ duktig hundförare, som hade en så bra lydnad på en riesen. Grejen var dock att allt gick som på räls och han lärde sig allt bara så där i farten. Sen skaffade jag mig en schäfer... Som inte ville något och som vi nog gick igenom alla problemlösningar som finns med, på alla moment. Då var det inte jag som duktig längre utan det var ju en schäfer och det vet ju alla att dom är självgående!
 
Sv: Tävlingsfeber

Då var det inte jag som duktig längre utan det var ju en schäfer och det vet ju alla att dom är självgående!

Ha, jo jag tackar! :crazy: Vet själv att alla anser att en schäfer är självgående. Hanen jag har har varit allt annat än lätt att få in just tävlingslydnaden på. Eller det går men vi stöter alltid på patrull. :mad:

Vi tävlade 1:an i evigheter, då han inte klarade av nervositeten alla hundar och mattar utsöndrade på plan. Suck! Nu är det mkt lättare då medtävlarna har tävlat mer och inte är lika nervösa.

Och på en tävling där jag sitter (utan hund) och väntar på min tur så sitter några medtävlare vid bordet brevid mig och säger att -Ja, av alla vi som ska tävla 1.an så är det bara en schäfer. Typiskt! Vad ska de göra i 1:an? De är ju självgående hundar som man inte behöver lära/traggla in momenten med. Det är skillnad på oss med udda raser som lyckas i 1:an, det är att kunna träna hund det!
Så malde de på när de satt där och fika med en västgötaspets och en golden. :smirk:

Blir lite trött på den attityden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsfeber

Det snackas om "schäferidioter" som ser ner på andra raser och deras ägare, men jag upplever att det mer är tvärtom! Aldrig har jag mött så mycket skitsnack, som när jag hade min schäfer! Det verkar som om man då anses som lagligt villebråd...Har man schäfer, då får man minsann tåla, typ.
NU har jag ju ingen schäfer, så nu är jag en duktig hundförare igen!
 
Sv: Tävlingsfeber

Ursäkta Tippan att din tråd bytt ämne! Jag håller med dig, jag är också sååå tävlingssugen. Men nu är vi förhoppningsvis på gång och kan tävla iaf appell till hösten. Men det är ganska kul att träna också! Eftersom jag inte tränat ordentligt de sista åren, så tycker jag det är så himla kul nu! Till helgen ska vi på träningsläger och det ser jag fram emot. Det är så roligt att gagga hund en hel helg, med folk som är lika "bitna"!
 
Sv: Tävlingsfeber

I mina trådar får ALLA byta ämen!! Jag är själv expert på att byta ämnen i andras trådar... Jag sitter och äter middag i kväll. Tebax när sällskapet gårr härifrån :D (Bara tjuvar lite nu...)
 
Sv: Tävlingsfeber

Tippan skrev:
Det är nog rätt så vanligt. Att man först tycker att man har så gott om tid och sen så är dagen D bara där :D en det är smart att skjuta på det lite. Men inte för mycket! Då blir det aldrig av!! Jag har skjutit på det för mycket med Lillan så nu har det nästan blivit en grej av det... Nu funderar jag bara på att anmäla henne pang och bom och så får det gå som det går...


Usch ja, jag är sån tidsoptimist så jag tror alltid att jag kommer hinna mycket mer än jag gör.

Lillan, är det 3-års-valpen? :D
 
Sv: Tävlingsfeber

Okej jag ska erkänna att jag narras lite här på Buke :D Riktigt så ser jag ju inte på alla Schäfrar. Men de jag träffar är på klubben och vad är det för hundägare där? Jo de som är inne på 5:e hunden i Elitklass. Klart att allt ser så LÄTT ut :p

Men vissa Schäfrar är ju ena "bestar". Man förstår ju att det ligger massvis med träning och en duktig och erfaren förare för att de ska hålla sig i skinnet. Sen finns det så klart de som är som på räls, men det finns det ju faktiskt inom alla raser.

Får man nånting "gratis" med en ras/hund, så är det nått annat som fattas som nån annan har... Mina hundar är ju tjena hej hej till alla hundar och människor de möter. De skulle gärna adopteras av alla vi möter, men å andra sidan så har jag t.ex. aldrig lärt de att de inte får gå bort från mig eller jaga vilt. De gör de bara inte. Min kompis Schäfrar som är så himla följsamma skulle ju inte tveka att förvinna i skogen efter nått roligt spår eller jaga ett Rådjur om de inte lärt sig att de inte får. Nu skulle de ju inte sticka efter nått djur, men det är ju lydnad att de låter bli, för att de vet att de inte får. Mina låter blir för att de inte vill.

Men men.. Sitter folk och säger så där så har de nog inte tillräcklig med erfarenhet, eller så tycker de att det är jättesvårt för att de krånglar till det...
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 990
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 154
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 110
Senast: jerseyko
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp