Bukefalos 28 år!

Tävlingsfeber

Sv: Tävlingsfeber

nej nej nej... hon är flera månader yngre än tre år :angel: Min bäbis... Eller Prinsessa som hon kallas för hemma när hon ligger och vältrar sig på mina kuddar i sängen...
 
Sv: Tävlingsfeber

Ja, man har ju något positivt och negativt i alla raser/individer.

Mina schäfrar är ju helt sjukt lydiga i vardagen och allt bara flyter på utan någon större träningsdos. De springer inte fram till främmande, de jagar inte vilt, de bara fungerar som om vi hade någon sorts telepati. Alla tror att vi har tränat grymt mycket och tycker vi är såååå duktiga. :D

Men i tävlingssammanhang har vi fått träna för minsta lilla framsteg. Där får jag inte mkt gratis.
 
Sv: Tävlingsfeber

Det tror jag är bland det nyttigaste som finns! Att man får två sådana hundar efter varandra i den ordningen! Jag tror att man lär sig grymt mycket på det och får en annan attityd. Eller vad tror du? Då kanske man får större förståelse när man träffar folk som kör fast. Men det är bara vad jag tror :D

Jag har en kompis som är grymmebra hundförare! Hon har hitills aldrig fått en hund som hon inte klarat av helt perfekt. Å det har inte varit lätta hundar som vem som helst skulle klara av. Men hon gör det med lillfingret typ :p Hon kan vara lite oförstående och bara tycka att man blir lite bestämd så fungerar allt. Det skulle vara mycket intressant att se henne få en hund som är mycket svår i förhållande till henne. Jag tror att hon skulle utvecklas som instruktör då. Så att hon får stånga lite i väggen hon också. Men får hon en sådan hund så är de nog inte bara med i SM utan då står de på pallen också. Nä hon är verkligen superduktig...
 
Sv: Tävlingsfeber

Det är skumt... Men det kanske kan bli så om de är för känsliga? De kanske lätt dämpas eller tror att de gör fel eller nått. Ibland så är ju hundar som är "för" vardagslydiga svåra att ha på planen eftersom att de så gärna vill vara till lags.

Hundar som måste dämpas och lite skiter i att de gör fel kan ju många gånger vara lättare (när de väl lugnat ned sig)

Jag byter personlighet helt. På klubben är jag mycket mer noga och bestämd. Det märks på hundarna. När vi kommer hem är det dagis typ. Jag vet inte varför jag inte kan plocka med det i andra situationer? Innan uppletanderutan kan jag gå fot med henne och det är inga problem. Skulle det vara en fält med dummie ute så har hon plockat in hälften innan jag hunnit reagera. Varför har jag lyckats lära en lika rolig sak på ett ställe men inte på ett annat? Jag är velig...
 
Sv: Tävlingsfeber

Ja, det är just det. De är ganska känsliga och har varit väldigt måna om att alltid göra rätt. Redan som små valpar var de lydiga och alltid till "lags". Har fått uppmuntra dem till små hyss. ;)

Och en försiktig hund som inte vill göra fel, är svår att få att försöka. De testar sig inte gärna fram. Det är mkt mkt bättre nu men fortfarande ett litet problem.

Hade jag inte varit ägare utan sett dessa hundar "utifrån" hade jag trott att de fått mkt skit för att de gjort fel vid inlärning. Att de helt enkelt inte vågar testa för att de vet att de får skäll om de gör fel.
Nu vet jag ju att det inte är så..
 
Sv: Tävlingsfeber

Just det där gör att jag verkligen beundrar ekipage som är både SJCH och SLCH. En JCh är ju en hund som är mycket lydig och hörsam mot sin förare. Det krävs det där lilla extra. Sen att de fått samma hund att arbeta så mycket i lydnad och nöta och nöta utan att de går ned sig helt tycker jag är en prestation! Jag sätter ju annars inte så mycket för ett lydnadschampionat. Det är ju mer bevis på att hunden har en hel del motor som klarar av det. Sen finns det säkert hundar som gjort det i en klackspark också, men de jag har stött på har ju tränat en hel del för att få den perfektionen.

På ett jaktprov arbetar ju hunden mycket långt ifrån sin förare med mycket retning från föraren. Det krävs en hel del av hunden. Men det resulterar ju också ofta i en hund som nästan är för förarvek. Men det passar ju ypperligt just för det arbetet. De blir ju lite olydigare när de får jobba långt bort och då blir det bra balans på det hela.
 
Sv: Tävlingsfeber

hehe

Tävla lydnad? :angel: Tror inte det. Min lilla utställningshund har precis lärt sig sitt och han är åtta månader gammal.

Ståendet fungerar dock perfekt. han vet hur han skall stå, vifta på svansen och titta på matte och se snygg ut på samma gång. :)

Den 6 juni skall jag ställa ut honom inofficellt. Det skall bli jättekul och helgen därpå skall vi till en SKK utställning.

Men till hösten kanske vi provar en lydnadsklass1 - men det är tveksamt. Vi testade hopp för ett litet tag sedan och det tyckte han var läskigt. "Du kan hoppa matte, jag sitter bra här." Såg han ut att tänka.

Men allra helst skulle jag vilja göra appellen. Jag önskar att det fanns en spårgren där man slapp fånig lydnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsfeber

Du har väl funderat på viltspår då? Då slipper du all lydnad! Men skoj att ställa ut! Det var länge sedan jag gjorde det. Mina tjejer är inga utställningshundar. Men jag skulle gärna ha nån lite knäis som man kan springa på utställningar med. Det är rätt så skoj att träffa folk och så... Jag har bara inte hittat den ultimata rasen bara!! Nått mindre, inte så mycket pälsvård, ovanlig och inte krävande...
 
Sv: Tävlingsfeber

synd att du inte bor närmare mig då :D för jag bor inte i tråkhåla :rofl:
då kunde du ha tränat o tävlat med min bastard :love: Han är så klok att du behöver bara tänka det du vill att han ska göra....

köp en dansk/svensk annars......perfekta rasen :bow: lagomt små, lyhörda, kreativa, kloka och framför allt GLADA.......
 
Sv: Tävlingsfeber

Nä de känns så spruttiga :) Är det inte mycket fart i de små? Jag vill ha nått luuugnt och slött. Det måste väl finnas va??

Min hund tycker också ofta att hon hör vad jag tänker. Om inget annat fungerar så brukar hon spela död *ha ha* Mitt under fjärren så lägger hon sig ned och försöker med död. Jag är glad att jag inte lärt henne fler trix :rofl:
 
Sv: Tävlingsfeber

du får väl åka ifrån tråkhåla o komma på min träff i sommar :D så får du träffa min dansk/svenska..... han är helt underbar....visst är han pigg o energisk, men han kan coola ner emellanåt också....han är ju bara bebis än :D
 
Sv: Tävlingsfeber

Tippan skrev:
Du har väl funderat på viltspår då? Då slipper du all lydnad! Men skoj att ställa ut! Det var länge sedan jag gjorde det. Mina tjejer är inga utställningshundar. Men jag skulle gärna ha nån lite knäis som man kan springa på utställningar med. Det är rätt så skoj att träffa folk och så... Jag har bara inte hittat den ultimata rasen bara!! Nått mindre, inte så mycket pälsvård, ovanlig och inte krävande...

Nej, inte viltspår - det är så läskigt med blodet och så.... Och han spårar så otroligt bra på personspår.

Jag kan säkert få en hyfsad lydnad på honom också, men jag har kommit på att jag inte är intresserad, och hur skall jag då väcka hans intresse?

Om jag bara hittade en brukshundklubb som jag gillar. Den jag är med i nu hade en så urusel valpkurs att jag tappade sugen. :(

Jag tycker att du skall ha en hund som kräver lite pälsvård. Lite handarbete skulle göra dig gott! :D

Jag försöker febrilt komma på någon liten hund som inte är för krävande, liten och lugn. Kanske en tibetansk spaniel? Min väninna har sådana. De passar för utställning.

Twist'n Shout
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsfeber

Jo det är ju sant... Pudelägare som man varit *hmm* Nu fick jag nått att tänka på *he he* (fast jag borde tänka på sömn...)

Tja måste du träna med blod då? Klöv och personspår bara. Sen kan du säkert få hjälp med att gå nått spår bara för att se hur hunden reagerar på blod. I Norge vet jag inte ens om man använder blod? I Finland så blodar man bara en svamp som man drar bakom sig. Det blir inte så kladdrigt. Sen finns det ju spårkäppar som man bara fyller med blod och stämplar ut. Ett stänka med ketchupflaska... Jag har ju massor av bra ideeér!! Men den bästa är ju att ta med ett säkert sällskap som fixar det :angel:

Jag har f.ö träffat en Tib.Sp. som var VCH!! I norge dock... Hmm...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsfeber

oohh... fan också att jag inte kan komma... jag kommer att vara aldeles för långt bort för att kunna åka... Det får bli 2006 istället *ha ha* Eller 2010 med min planeringsförmåga...
 
Sv: Tävlingsfeber

GaurdianAngel skrev:
Ha, jo jag tackar! :crazy: Och på en tävling där jag sitter (utan hund) och väntar på min tur så sitter några medtävlare vid bordet brevid mig och säger att -Ja, av alla vi som ska tävla 1.an så är det bara en schäfer. Typiskt! Vad ska de göra i 1:an? De är ju självgående hundar som man inte behöver lära/traggla in momenten med. Det är skillnad på oss med udda raser som lyckas i 1:an, det är att kunna träna hund det!
Så malde de på när de satt där och fika med en västgötaspets och en golden. :smirk:

Blir lite trött på den attityden.

Såsom innehavare av västgötaspets så kände jag mig ju genast anmodad att svara ;) - jag har ingen aning om ifall en schäfer är enklare eller svårare än andra raser, jag har nog med att kämpa på med min egen envetne gosse. Och jag kan mer än väl förstå att man blir uppgiven och irriterad om ens insatser förringas på det sättet. Nästan alla kämpar väl på sitt sätt? Det är väl få som bara glider rakt igenom klasserna?

Själv ska jag snart ut och tävla igen. Och min förhoppning är - som alltid - a) att gossen ska vara medveten om att vi befinner oss på en tävlingsplan och att därför matte blir supernöjd om han blir lite uppmärksam och fokuserad, och b) att jag själv ska vara lite mindre medveten om att vi befinner oss på en tävlingsplan... men för några veckor sedan STOD han faktiskt i ställandet under gång. Då var jag lycklig i flera dagar!

Min tränare påstår att med min hund kan man inte misslyckas, att han är både hård och förig. Och det är ju uppmuntrande... när man kämpar som besatt! Men lagom tills han blir en 14-15 år kanske vi blir uppflyttade ur klass I?
 
Sv: Tävlingsfeber

haha, det har han sagt om min pajas också, att jag inte kan misslyckas. nej, jag känner inte pressen ;)
 
Sv: Tävlingsfeber

Fast det finns ju vissa som tycker att man kan skrota klass 1-3 också :D Att se en SM-vinnare köra upp sitt nytillskott känns ganska... *gäzp* Och då har hunden knappt blivit rumsren typ.
 
Sv: Tävlingsfeber

Men det är ju just en sådan sak som försvinner med tiden! Jisses. Inte hade vi lyckats med det för x antal år sedan... Nu är det bara helt självklart. Det går ju alltid frammåt. Fast ibland tvivlar man :p Tänk på att anti-träning är bästa träningen. Me ntränar tills man ger upp och lägger av. Sen när man tar upp det igen så kan hunden det helt plötsligt!!
 
Sv: Tävlingsfeber

Funderar på att satsa på lydnad med lagotton i framtiden.
Just nu övar vi en gång om dagen (istället för promenad), fast det är allt möjligt: sitt, ligg, stå, stanna kvar, gå fint osv. Går riktigt bra - ska bara få bort hoppandet när jag har godis i handen :angel: .
Fast hon tycker det är roligt, så om vi fortsätter träna så kanske nån gång i framtiden....(*drömmer*, jag står överst på prispallen med min lagotto :p ).
Hm, ska vi komma så långt är det nog dags att inskaffa en bok i ämnet, är inte så insatt i tävlingslydnad :crazy: .
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 990
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 154
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 110
Senast: jerseyko
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp