Bukefalos 28 år!

Tävlingsgrenar?

S

Sweet

Vad finns det för roligt man kan tävla med till häst förutom de vanliga grenarna inom hoppning, dressyr, fälttävlan, western, distans, körning, galopp och trav?

Kan ni inte skriva vad ni tävlar i för "udda" hästsport och gärna länka till en sida där man kan få mer info om sporten!

Tack på förhand! :bow:
 
Tävlar gör vi förvisso endast en gång om året men en ridsport är det iaf - Tornerspel :smirk: Kanske inte var så svårt att gissa att jag skulle säga det...

Tips på sidan är: Riddare.nu där kan du hitta länkar vidare till riddarsällskap och liknande sidor.
 
Jag tävlar i shettisagility, precisiontömkörning och vanlig tömkörning. :) Och vanlig körning.
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Bruksridning och brukskörning är himla skoj, mycket svårare än det ser ut. Tornerspel och jakt är enligt mig bland det roligaste du kan göra på hästryggen, och marathonkörning är det roligaste du kan göra bakom hästen! :)
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Bruksridning ser skoj ut och verkar vara nyttigt både för häst och ryttare! Du och din häst verkar duktiga! :)

Min häst hade fått ett spel på en sådan bana med så många "farliga" saker! :D Men det kanske man skulle börja träna på!

Arrangeras det många tävlingar i bruksridning??
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Brisse(stora bruna) är lite för stor men gör sitt bästa. Missar dock alltid plattan (en rund platta av något material man ska sätta en framhov på som han alltid gå över)
Den gula är jätteduktig på bruksridning :love:
Fotografen hade åkt hem när jag tävlade honom.

Antalet tävlingar är olika över landet. Jag tävlar enbart i DM (och SM om jag kvalar)
Tränar man bara lite så går det ganska mycket bättre. Jag tycker att det är en ganska rolig gren då det är så olika typer av hästar som är med. Allt från små shettisar till stora kallblod, halvblod och araber :)
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Jag tävlar inte alls, men kan väl få lämna lite förslag i alla fall?

Polo
http://www.polocenter.com/'

polocrosse
http://www.tobit.co.uk/polox/instructions.html

Tentpegging har väl varit på tal som OS-gren? http://www.horseandstable.co.za/articles/tentpegging.html

Horseball
http://koti.welho.com/lpioncho/hb/sv/home.html

Orientering till häst, jaktridning, osv är kanske vanligare i Sverige, men det finns väl ingen direkt organisation för utan ordnas av lokala föreninger?
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Hej,
Det finns något som heter Saddle-Seat som man rider på Saddlebred/Morganhästar, det är ganska kul och titta på ska förhoppningsvis själv börja med det.
/Sandra
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Jag rider gymkana!;) det är super skoojj för de som gillar fart, stafetter, snabba hästar, orädd på häst... Jag skal börja tävla till våren mer!!! bara små klubbtävlingar änn så länge....!!! har tyvärr ingen sida.... :rofl:
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Men man bör ha en ganska liten häst om man ska rida gymkhana va? Typ ponnystorlek? Mina hästar är ju lite större...
 
Sv: Tävlingsgrenar?

I Hästfynd nr 7/8 2004 står att läsa om Hästrally och Working Equitation. Tydligen något nytt för oss svenskar.
Du kan träna in tricks och visa upp för publik. Borde väl kunna gå att anordna tävlingar i det med?
Något jag alltid undrat är när den första tävlingen i orientering till häst ska anordnas! Hade jag lämplig häst skulle jag rusa dit!
 

Liknande trådar

Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
888
Senast: tanten
·
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: Filmare UR
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp