Bukefalos 28 år!

Tävlingsgrenar?

Sv: Tävlingsgrenar?

Är det någon som vet om det blir häst rally i år igen?skulle vara roligt det ju:)
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Vad finns det för roligt man kan tävla med till häst förutom de vanliga grenarna inom hoppning, dressyr, fälttävlan, western, distans, körning, galopp och trav?

Kan ni inte skriva vad ni tävlar i för "udda" hästsport och gärna länka till en sida där man kan få mer info om sporten!

Tack på förhand! :bow:

Jag tävlar i point to point http://medlem.spray.se/pointtopoint/
jatte stort på irland och eng
har även tävlat i jackt.

Sen en som inte är så ovanlig häck www.hinderpsort.se


I eng och irland finns massa roliga tävlinggrenar vi inte har i sverige en som jag tycker verkar kul är bla crosscuntry
 
Sv: Tävlingsgrenar?

har precis gått med i St Nicolai som sysslar med tornerspel :)
 
Sv: Tävlingsgrenar?

När jag var i sydafrika tränade vi något som kan översättas till hästrugby, vilket påminner mycket om horseball som blivit en ganska populär sport. Egentligen är det bara målen som skiljer sporterna åt. I horseball har man ju en "snedställd basketkorg" som mål, medan hästrugbyn hade ett mål som påminde om ett liggande traktordäck. Men båda sporterna går oerhört fort och är jätteroliga.
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Ni måste testa HÄSTRALLY !! Det är ju superkul. Som en blandning av distans och bruksridning.
Man rider ca 50km på två dagar, sen är det massa stationer med lite bruksridnings-känsla fast förra året var det lite mer spännande. Man skulle t.ex. rida igenom två tunnor som det rök ifrån och genom en vattenspridare mm. Sen är det maskerad :bump:
Nationella Hästrally heter det och alla kan vara med. Det är i Kronobergs län varje år.
Kolla deras hemsida www.hastrally.com och anmäl er :)

Gyllene
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Hej!

Själv har jag bara tävlat i vanliga grenar som hoppning och dressyr men jag har några exempel på lite (mycket) ovanligare "ridsportgrenar" från bl.a. Spanien.

Här i Spanien finns det ju förståss "rejoneo", tjurfäkning till häst. Gillar det mycket mer än vanlig tjurfäktning..inte för att jag gillar tjurfäktning direkt..
I Spanien tycker de ju mycket om tjurar också så ett annat exempel på "häst-tjur gren" är tjurvältning. Man rider ikapp tjuren, sätter lansen på tjurens bak och trycker till så att tjuren trillar omkull. Den här tävlingsformen kommer från det dagliga arbetet för en vaquero (spansk cowboy).

Llaneros (cowboys) i Colombia däremot, rider i kapp tjuren tar tag i svansen, ökar farten och drar på så sätt omkull tjuren.
 
Sv: Tävlingsgrenar?

det finns även hubertusjakter man kan rida på. Då man rider i grupp och där det även finns små naturhinder. Islutet ska du rejsa och få tag på en svans som alla tävlar om, men som man inte behöver rejsa med alla om man bara vill ha lite kul med hästen. :)
 
Sv: Tävlingsgrenar?

det finns även hubertusjakter man kan rida på. Då man rider i grupp och där det även finns små naturhinder. Islutet ska du rejsa och få tag på en svans som alla tävlar om, men som man inte behöver rejsa med alla om man bara vill ha lite kul med hästen. :)

Det låter sjukt skoj! Dock verkar det inte finnas så mång hubertusjakter runt om i landet.. i alla fall inte där jag bor :(
 
Sv: Tävlingsgrenar?

Hej alla!

Nu är det såhär, Jag och två andra är riktigt seriösa med att starta HB i sverige!

Jag har kontaktat Claude Michelet som är ansvarig för utveckling av horsball på Internationella Horseball förbundet.

Han har erbjudit sig att hjälpa mig och mina vänner att starta upp HB i sverige.
Nu behöver jag eran hjälp!

Jag skulle vilja att alla som är intresserade mailar mig sitt namn och efter namn samt vilken ridklubb ni tillhör. Detta är seriöst, så ni som mailar mig ska vilja spela horseball. Vill man pröva på går det också bra, men först och främst söker vi seriösa personer som vill/kan tänkas starta ett lag. kontakta mig på mail:

Rebecca-Rivera@hotmail.com
Som ämne skriv: Intresse anmälan Horseball.


* Namn & Efternamn
* Ålder
* Telefon Nr
* Ridklubb
* Om ni vill - Pröva på/ Starta Lag



Sedan skulle jag vilja att ni som rider för en ridklubb, pratar med överhuvudet/ägaren och förslår om att starta horseball.

Claude har erbjudit sig att kontakta alla ägare/överhuvuden angående HB och han tänker även Kontakta SRF.

Så ni som har fått chansen att starta horseball på eran ridskola. Maila mig gärna ägarens/överhuvudets, namn, telefon nr samt vilken ridklubb.


Nu är det upp till er Sverige! Claude vill ha svar snarast. Dra er inte heller för att fråga andra personer på andra ridklubbar för att utöka intresset!

Mvh Rebecca, Joakim & Ulrika.
 
Sv: Tävlingsgrenar?

finns det någon poloförening nära västerås, någon som vet?
vad krävs av häst och ryttare för denna fartfyllda sport? :D
 

Liknande trådar

Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
888
Senast: tanten
·
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: Filmare UR
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp