Tävlingskläder

cowgirl81

Trådstartare
Måste man ha vita ridbyxer och stövlar. Eller kan man ha svarta jodphurs byxer och ridskor. Måste kavajen va svart. Och kan man ha ett färgglatt schabrak istället för ett tråkigt vitt.
 
Sv: Tävlingskläder

Tack :) var rädd för att det skulle vara lika strikt som på hopp/dressyrtävling med massa vitt och svart.
 
Sv: Tävlingskläder

Du behöver inte ens ha kavaj på vanliga klubbtävlingar. En vanlig ren stalljacka funkar precis lika bra, eller en islandströja. Det finns inga krav på färger på kläderna på islandshästtävlingarna, men på SM och internationella brukar det vara rätt så likt dressyr/hopp i utstyrsel.

Från svenska tillägget på www.icelandichorse.se:
3.Klädsel
UtövervadsomföreskrivsiFIPOomryttarensklädselärklubbtröjaochislandströjatillåtna.Skyddsvästfår
användas.Shortchapstillsammansmedridskoärtillåtet.

Utdrag ur svenskt FIPO (tävlingsreglemente)
3.3. Ryttares klädsel och utrustning
Vid internationella tävlingar skall ryttarna bära ridkavaj eller enfärgad sporttröja
eller väst, ridbyxor med ridstövlar eller jodhpurs och jodhpursskor.
I passlöp och stilpass skall ryttarna bära ridbyxor med ridstövlar eller jodhpurs
med jodhpursskor men kan för övrigt vara ledigt och passande klädda. Sporrar är
förbjudna. Godkänd ridhjälm är alltid obligatorisk för alla uppsuttna ryttare.
Ridspöet får inte vara längre än 120 cm inklusive snärten. I passlöp är spön
förbjudna. Ryttaren kan endast ha ett ridspö i taget. Reglerna angående ridspön
gäller för hela tävlingsområdet under hela tävlingen.
 
Sv: Tävlingskläder

Fast skorna får väl inte ha snörning?

Och inte ens inom hoppning eller dressyr måste det vara "tråkigt vitt och svart" ;)
 
Sv: Tävlingskläder

Jag har haft snörning på ridstövlar och det hR inte varit några problem..
 
Sv: Tävlingskläder

Du måste inte ha svart kavaj på dressyrtävling heller....

Sen får jag väl påpeka att jag personligen tycker att på tävling ska man vara extra fin. Gärna vita byxor, svarta ok. Men inte färgglatt. Och vill man inte ha vitt schabrak kan man väl rida utan....
Man ska vara lite finare än på träning för instruktör, tycker jag :)
 
Sv: Tävlingskläder

Jag tycker de flesta hästar, och islandshästar i synnerhet, ser ganska tråkiga (och ibland till och med småfula) ut i helvita schabrak. Jag tycker det är snyggast med ett schabrak i en färg som passar hästen, gärna lite dämpade färger men vissa är fina i t.ex. klarrött eller royalblått också :)

Annars håller jag med dig i att man gärna kan vara finare än på en vanlig träning, men för min del får man gärna ha röd/blå/rosa kavaj eller så om man vill. Blir roligare så (och lättare att skilja på alla i en final för mig som inte är van ;))
 
Sv: Tävlingskläder

(KL)

Min outfit till tävling! Lite lagom blandat färg och "klassiskt vitt".
istoltrosett.jpg


Jag tycker allt man kan vara extra fin i färgglatt! Och i vitt schabrak :D Fast jag gillar inte för mycket färg på ett o samma ekipage, jag gillar fortfarande det med vita byxor, vitt schabrak och kavaj! Jag hoppar vita ridbyxor till min outfit dock -det blir "för mycket" som lyser.
 
Sv: Tävlingskläder

Var ni tvungna att matcha rosetten med outfiten också ;)
Jag skulle vilja se samma outfit fast vita byxor (och svarta ridstövlar, annars skulle det nog bli för mycket vitt) och svart schabrak istället, tror det hade varit toksnyggt!

Det här blev väldigt OT, förlåt för det TS :o
 
Sv: Tävlingskläder

Då fortsätter vi kapa tråden...

Inga vita ridbyxor(det tar jag inte på mig förrän jag loosat 5kg och fått fastare lår ;)) men svart schabrak och stövlar iaf! Jag gillar inte riktigt den här outfiten, kanske för att stövlarna inte är så vackra? O schabraket lite för stort...
rosakavvajjgra.jpg
 
Sv: Tävlingskläder

Förlåt för fortsatt trådkap! Kvandi, till den kavajen är det skitsnyggt med de svarta islandsridbyxorna! Skippa ridstövlar och ha ridskor är mitt bestämda förslag!

Och en fråga som faktiskt hör till tråden. Jag tycker mig har sett ryttare i skor + gaiters även på internationella tävlingar, NM och VM. Får man alltså inte det? Man måste ha ridstövlar? Har jag sett i syne (vilket inte vore omöjligt...).
Jag bör kanske skaffa ridstövlar som första förberedelsen till VM. Man vet ju aldrig vad som sker framöver :p
 
Sv: Tävlingskläder

Fortsatt OT men så här ser vi ut på tävling.

942553_10151645859187110_1884871902_n.jpg


Tycker det ska vara kavaj och vita ridbyxor. Vitt, svart eller inget schabrak. Håller med Muninn :)
 
Sv: Tävlingskläder

Vitt, svart eller inget schabrak.

Jag lovar att jag ska sluta trådkapa efter den här frågan ;)
Men det här med att inte ha nåt schabrak, och speciellt på tävling, varför har man inte det?
För den som inte är så rutinerad i islandshästvärlden ser det jätteknasigt ut att rida utan nåt alls under sadeln, det ser ut som man glömt nåt och både slarvigt och fult. Tycker jag. Men det måste ju vara av en anledning det är så pass vanligt som det ändå är, så varför är det så? Är det av praktiska skäl (vilka?) eller bara att man tycker det är snyggt?

Nu ska jag sluta kapa tråden, jag lovar :o
 
Sv: Tävlingskläder

Det är en smaksak ;)
Jag skulle aldrig tävla utan schabrak medan det finns dom som aldrig skulle göra det med!
 
Sv: Tävlingskläder

Nej jag skulle heller aldrig tävla utan schabrak :) Har alltid schabrak eller vojlock när jag rider annars också för jag är rädd om sadeln.
 
Sv: Tävlingskläder

Det där schabraket tycker jag är på tok för stort för hästen. Schabrak i all ära, men det döljer ofta våra små hästar som drunknar i dem.

Sen finns det ju schabrak som är mer lagom i storleken :)

Ryttarens klädsel däremot är snygg! :)
 
Sv: Tävlingskläder

Just det här schabraket är i största laget det håller jag med om :) Men det blev lite brått med att få tag i ett vitt schabrak inför den här tävlingen för det jag hade innan står det min gamla hästs namn på ;)

Men tanken var att visa hur jag vill att vi ska se ut, med vitt schabrak, oavsett om detta är onödigt stort eller inte :p
 
Sv: Tävlingskläder

Okej, en fråga till bara...
Vad har ni för storlek på era schabrak?
Hästarna är ju så små att ponny borde passa bäst, men sadlarna är väl oftast 17-17,5" och behöver alltså full? Hur gör ni?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kläder & Bli fin Hej Buke! Jag ska klä upp mig, vilket inte hör till vanligheterna. Jag har ett par svarta kostymbyxor i vidare passform och ett par...
Svar
4
· Visningar
1 059
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp