Tävlingskläder

Sv: Tävlingskläder

Okej, en fråga till bara...
Vad har ni för storlek på era schabrak?
Hästarna är ju så små att ponny borde passa bäst, men sadlarna är väl oftast 17-17,5" och behöver alltså full? Hur gör ni?

Ja det är ju det som kan bli svårt tyvärr. Men jag köper dressyrschabrak i storlek full och jag tycker att de allra flesta funkar bra på min häst och sadel :) Nu är ju inte min häst jätteliten heller (143 cm i mankhöjd och rätt rejäl. Omusklad på bilden ovan dock) så jag tycker det funkar :)
 
Sv: Tävlingskläder

Okej :) Tänker på hästen jag rider, han är nog lite under 140 och har ganska kort rygg. Sadeln är 17 eller 17,5. Jag tänkte köpa ett eget schabrak tills vi ska ut och tävla, vad tror du för storlek kan passa då?
 
Sv: Tävlingskläder

Måste erkänna att jag är riktigt dålig på att ha kavaj och vita ridbyxor på tävling, men det händer!
Tycker att det är döfult med vitt schabrak så ett sådant äger jag inte ens..

Dock ser det kul ut med de flesta schabrak på min häst som har väldigt kort rygg..
300912-2179web_50742cc2e087c3387a43333f.jpg


Bättre med vojlock!
gnyfarifanny2_52d9094088e59d6f47238d38.jpg
 
Sv: Tävlingskläder

KL

Här är vi på tävling:)
Glad amatör som VÄGRAR vita byxor pga komplex för låren:D
Svart vojlock, vit tävlingsskjorta men klassisk v-ringad tröja på det, trivs super så här!
1F8403B0-D102-4FB2-A7D8-CFCD28A430B8_zps1syvmudk.jpg
 
Sv: Tävlingskläder

Det där schabraket tycker jag är på tok för stort för hästen. Schabrak i all ära, men det döljer ofta våra små hästar som drunknar i dem.

Sen finns det ju schabrak som är mer lagom i storleken :)

Ryttarens klädsel däremot är snygg! :)

Jag har ju vansinnigt svårt för schabrak, tycker de ser ut som man täcker sin lilla häst med ett badlakan.:o Jag är mer vojlock människa ur det perspektivet, vill att det ska vara lite mer neutralt sas och det gäller på alla punkter. Propert helt enkelt.
 
Sv: Tävlingskläder

Jättesnyggt och propert!
Funkar ju också med mörkblått, eller grått. Hade däremot byxorna varit röda eller rutiga eller lila eller liknande hade det för mig varit träningsoutfit.

Och angående schabrak: En liten vojlock i diskret färg, eller ett hoppschabrak, kan ibland vara snyggare. Och klart att kan kan ha svart med en fin kant, eller vara färgglad på Kvandis vis! (Skitsnygg kavaj!) Men orange schabrak och vanlig klubbtröja, nej, då är det inte tävling tycker jag ;)

Förresten hittade vi ett hopp(?)schabrak i storlek ponny på H**ks som var superfint på kortryggad häst. Det var nästan som en blandning mellan vojlock och schabrak! :idea:
 
Sv: Tävlingskläder

Okej, en fråga till bara...
Vad har ni för storlek på era schabrak?
Hästarna är ju så små att ponny borde passa bäst, men sadlarna är väl oftast 17-17,5" och behöver alltså full? Hur gör ni?

Det är precis därför jag rider utan. På Godi hade jag 16.5" sadel och pony schabrak. Även pony var i största laget på honom. På Sol har jag 17" sadel så pony går bort, men har inte hittat något passande i full. De täcker hela henne bak till virveln, skitfult. Har sneglat en del på vojlock men det har inte blivit av. Har däremot en formiga-vojlock som funkar ok men inte används så flitigt.
 
Sv: Tävlingskläder

Skulle också gärna rida mer med vojlock men det är nästan omöjligt att få tag i snygga som inte kostar multum :(
 
Sv: Tävlingskläder

Sån kavaj du har hade jag tänkt mig. Jag älskar cerise/rosa och vill få in mer färg. Även om det inte uppskattas av alla. :)
 
Sv: Tävlingskläder

Skulle också gärna rida mer med vojlock men det är nästan omöjligt att få tag i snygga som inte kostar multum :(

Köp kvalitét istället! :idea: Mias är dyra (ca 400 för en vojlock) men dem håller i 10 år!! Dessutom kan du välja färgkombination helt själv! :)
 
Sv: Tävlingskläder

Köp kvalitét istället! :idea: Mias är dyra (ca 400 för en vojlock) men dem håller i 10 år!! Dessutom kan du välja färgkombination helt själv! :)

Ja det är väl så, men är man snål så är man ;) Har faktiskt tittat på just Mias så nån gång kanske det blir en sån :)
 
Sv: Tävlingskläder

Ett sånt ska jag beställa ;)
Håller på att kolla upp möjligheten att specialbeställa ett träns, då lilleman har för liten näsa för "vanliga" remontnosgrimmor..
Därefter blir det en vojlock från Mias, efter en ny sadel då såklart ...
 
Sv: Tävlingskläder

kl*
Jag är heller inte för vita ridbyxor dock mest av praktiska skäl. De skulle inte vara vita när jag satt upp! Så jag har ett par ljust grå ist. Dess utom mycket roligare då det spöregnar än ett par genomskinliga vita! (Dock har jag inte tävlat isis än utan har varit på hoppning och då vill man inte stå upp med genomskinlig byxbak :o )
Min kavaj är marinblå. Ville inte sticka ut helt med för färgglatt då vi redan gjorde de på skimmelponnyn på storhästtävling ;) .

Gillar ett lite färgstarkare schabrak till men som ni säger är de ofta för stora på små isisar som min. Så letar vojlockar för fullt om det skulle bli nån tävling i sommar.

Hur är det med boots på tävling. Får man tävla i typ renegades? Och får vanliga boots/vikt boots vara färgglada?
 
Sv: Tävlingskläder

Mias :love::love::love::love::love:

2014-01-20-1031_52dcecd69606ee0f3827acc1.jpg


Kl.
Ska förresten tävla vintermästerskapen i helgen. Vad känns som lämpligt att ha för kläder där? Vita ridbyxor går fetbort eftersom jag inte vill frysa. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kläder & Bli fin Hej Buke! Jag ska klä upp mig, vilket inte hör till vanligheterna. Jag har ett par svarta kostymbyxor i vidare passform och ett par...
Svar
4
· Visningar
1 059
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp