Bukefalos 28 år!

Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Dreamer

Trådstartare
Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs, skrivit in mig i tävlingsdatabasen. MEN! För att få gå en Gröna kortet-kurs ska man uppfylla punkterna i nåt slags diplom (enligt Ridsportförbundets hemsida), nämligen: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_16752/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Då står man ju sig slätt om man är "privatperson" eller hur man ska säga, dvs inte rider i någon ridklubb? För någon annan tävling än klubbtävling får man ju inte ställa upp i utan grönt kort? Lite moment 22 verkar det som.
Jag har inte varit i närheten av någon ridklubb eller ridskola de närmsta 25 åren men har likväl ridit och haft häst, så varför denna otillgänglighet. Hoppas nån kan förklara hur jag tar mig runt detta.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Du kan ju tex boka en lektion med en tränare och då förklara att det är med syfte att få detta ifyllt och godkännt när ni är klara. :idea:
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Aha, så enkelt? Ja bokade lektioner med tränare har jag ju flera! :P
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

men tanken med att ha/skaffa grönt kort är ju just att tävla och det gör man för en klubb... så då kan det ju inte vara omöjligt att kontakata en klubb som du såsmåningom då kan tävla för.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Men vad innebär det då? Jag vill ju inte hela tiden köra till samma ställe och tävla, det blir ju tråkigt. Jag har kontaktat två olika ridföreningsdistrikt (?) här i närheten och dit kan jag gärna ansluta mig, men då jag inte bor i närheten av något större ridställe vill jag helst undvika att binda mig dit, vad det nu kan innebära.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Hmmm... Vet inte om jag förstod dig rätt nu men du behöver inte tävla bara på den klubben som du blir medlem i. Eller missförstod jag dig nu?
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Om du ska tävla så ska du ha grönt kort och licens. För att få licens så måste du vara medlem i en klubb som är bunden till svenska ridsportsförbundet. Sen löser du licens genom TDB där du anger vilken klubb du är medlem i. Då innebär detta att den klubben du ställer din licens för är den klubben som du kommer att representera på tävlingar. Du begränsar dig inte till att du bara får tävla på just den klubben utan du får fritt tävla vart du vill.
Klubbtävlingar brukar vara undantaget, för där måste du vara medlem i klubben för att få vara med. Du kan alltså vara medlem i flera ridklubbar men du får bara lösa licensen för en av dem.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

För att kunna lösa licens måste du vara medlem i en klubb. Detta innebär inte att du endast tävlar på den klubbens anläggning utan att du representerar den klubben när du är ute och tävlar. I klubben kan du sen vara olika mycket alktiv och det varierar vad klubbarna önskar/kräver av sina tävlingsryttare. Vissa klubbar har som krav att man ställer upp som funktionär på nån tävling (inga funktionärer-inga tävlingar-inga tävlingstillfällen för dig) medan vissa inte kräver det utan ger istället förmåner till dem som tävlar.

Lycka till med tävlandet.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Tack Tulip. Men nu blir jag lite tveksam mot det hela. Det känns som ett jätteengagemang att vara med i en klubb. (småbarnsförälder, heltidsjobb, extrajobb som webredaktör och hästägande, bara det känns som en snudd på omöjlig ekvation...) Och representationen - då vill jag ju först veta vad det är jag representerar, väl? Eller hur tänkte ni när ni valde klubb?

Tillägg: Hur hittar man en klubb att vara med i? På ridsportförbundets hemsida försökte jag hitta detta under Sök distrikt men fick bara upp telefonnummer till privatpersoner (gjorde detta för en vecka sen när jag försökte hitta info om hur man löser grönt kort) och de har inte returnerat samtalet :(
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Tack även till dig Krockodil, nu börjar det klarna lite.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Som vi har det på "min" klubb så tränar jag där, betalar medlemsavgift och inget mer:)
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs, skrivit in mig i tävlingsdatabasen. MEN! För att få gå en Gröna kortet-kurs ska man uppfylla punkterna i nåt slags diplom (enligt Ridsportförbundets hemsida), nämligen: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_16752/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Då står man ju sig slätt om man är "privatperson" eller hur man ska säga, dvs inte rider i någon ridklubb? För någon annan tävling än klubbtävling får man ju inte ställa upp i utan grönt kort? Lite moment 22 verkar det som.
Jag har inte varit i närheten av någon ridklubb eller ridskola de närmsta 25 åren men har likväl ridit och haft häst, så varför denna otillgänglighet. Hoppas nån kan förklara hur jag tar mig runt detta.

Jag tog grönt kort för ett år sedan. Printade ut formuläret, ringde en C-tränare i dressyr tillika domare tom St Georg, red en lektion, fick mitt intyg ifyllt. Fick hoppa något enstaka hinder även om hon tyckte att det var onödigt när hon sett mig rida dressyrlektionen.

Inget problem, alltså.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Tack Tulip. Men nu blir jag lite tveksam mot det hela. Det känns som ett jätteengagemang att vara med i en klubb. (småbarnsförälder, heltidsjobb, extrajobb som webredaktör och hästägande, bara det känns som en snudd på omöjlig ekvation...) Och representationen - då vill jag ju först veta vad det är jag representerar, väl? Eller hur tänkte ni när ni valde klubb?

Ja, eller så betalar man medlemsavgiften och gör inte så mycket mer.
Om du har någon bekanting i någon klubb, gå med där. Spelar väl inte så stor roll?
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Jag tog grönt kort för ett år sedan. Printade ut formuläret, ringde en C-tränare i dressyr tillika domare tom St Georg, red en lektion, fick mitt intyg ifyllt. Fick hoppa något enstaka hinder även om hon tyckte att det var onödigt när hon sett mig rida dressyrlektionen.

Inget problem, alltså.

Så bra! Då ska jag också göra så. Tills vidare.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Ang. hur man valt klubb så har jag alltid tittat runt på de klubbar som legat närmast mig rent geografiskt. Har då även tittat på vilka förmåner man får som medlem, tex om de anlitar bra tränare, har clinics osv.

Men ingen klubb har någonsin krävt något engagemang av mig. Har jag engagerat mig så har det varit helt frivilligt.

Jag har helt sonika enbart betalat in medlemsavgiften och sen har det varit grönt för att tävla (var man vill).

Så att välja vilken klubb man vill tävla för är inte så komplicerat. Ta den som ligger närmast eller den du tycker verkar bäst/roligast.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Jag har samma erfarenhet som dig, alltså att klubbar sällan kräver något av sina medlemmar. Man brukar oftast få åka gräddfilen om man vill och bara delta på det man vill utan krav på egen arbetsinsats! :)

Dock vet jag en klubb som faktiskt kräver engagemang av sina medlemmar, och det anger de tydligt på hemsidan. Jag tycker det är helt ok att kräva engagemang, men då måste man ju som klubben i fråga gör, tydligt tala om det! Jag har tävlat för den klubben och skulle gärna göra det igen, problemet är att de ligger så pass långt ifrån där jag och hästen bor att det är för långt att åka för att vara aktiv känner jag! :(

Men något som är tänkvärt när det gäller lösa tävlingslicens för någon klubb och tävla, det är att om ingen vill vara funktionär, då får de som vill tävla inga tävlingar att rida. ;)

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något! Även jag tillhör skaran som inte har tid över när arbetet, pendlingen till/från arbetet, hushållsarbetet och hästens skötsel är klar. Men jag försöker ändå hjälpa till i allafall något tävlingsmässigt! Blir som mest runt två - tre halvdagar som tävlingsfunktionär per år. Och när man väl är där är det ju kul! En massa hästtokiga människor på samma ställe, finns mycket att prata om! :cool:
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

KLubbarna hittar du enklast på ditt distrikts hemsida- Då kan du gå in och titta på deras hemsida vad som krävs för att vara medlem och tävla för just den klubben.
 
Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Jag hade helt enkelt kollat med bekanta om vilken klubb som är bäst att tävla för - vissa klubbar är mer ridskolor utan andra tävlingsekipage, och andra är mer tävlingsinriktade klubbar som ordnar många tävlingar på hemmaplan och som har en organiserad tävlingssektion där man kan få stöd och gemenskap.

MEN. Jag hör till dem som anser att om du tävlar för en klubb bör du göra något för den också, på en tävlingsdag eller liknande. För grejen är att om inte klubben ordnar tävlingar får de häller inte ställa ut licenser - alltså om inga vill hjälpa till på tävlingar och det inte blir några tävlingar kan inte heller någon tävla för klubben. Så även om man har tre ungar, fyra hästar, en hund och en argsint sambo tycker jag att om man då kan anse sig ha tid att åka iväg och tävla en heldag som kräver funktionärer på den klubben, kan man också hjälpa andra som vill tävla på hemmaklubben en hel/halvdag. Man behöver inte sätta sig som ordförande eller något sådant, det som betyder mest är de som ställer upp som parkeringsvakter eller springer med protokoll - för utan dem skulle en tävling inte funka.

Själv är jag medlem i två klubbar - en jag tränar på, och är medlem därför. De ligger närmast mig geografiskt. Sen är jag medlem i en annan klubb, vilken jag tävlar för eftersom de har fler folk ute på tävlingarna (det blir en gemenskap) och har lag i de flesta divisionen. Jag är endast aktiv i den klubben jag tävlar för, och de kräver endast att de som rider i LAG för klubben är med och hjälper till en heldag eller två halvdagar på tävling/år. Jag gör mer kan jag säga, och har även ställt upp som funktionär på tävling på den andra klubben, då det ofta blir samma personer år ut och år in som hjälper till.

Och jag skulle faktiskt rekommendera dig att anmäla dig som funktionär till en tävling INNAN du själv startar, då du får en bättre uppfattning av vad en tävling innebär, hur mycket jobb det är, hur allt går till osv. Att tex. stå inne på banan och kratta eller höja hinder en vårdag är inte så jätteansträngande - låt hästen stå den dagen och iakta hur det går till på en tävling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp