Bukefalos 28 år!

Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Sv: Tävlingsnybörjare med moment 22-problem

Jag hade helt enkelt kollat med bekanta om vilken klubb som är bäst att tävla för - vissa klubbar är mer ridskolor utan andra tävlingsekipage, och andra är mer tävlingsinriktade klubbar som ordnar många tävlingar på hemmaplan och som har en organiserad tävlingssektion där man kan få stöd och gemenskap.

MEN. Jag hör till dem som anser att om du tävlar för en klubb bör du göra något för den också, på en tävlingsdag eller liknande. För grejen är att om inte klubben ordnar tävlingar får de häller inte ställa ut licenser - alltså om inga vill hjälpa till på tävlingar och det inte blir några tävlingar kan inte heller någon tävla för klubben. Så även om man har tre ungar, fyra hästar, en hund och en argsint sambo tycker jag att om man då kan anse sig ha tid att åka iväg och tävla en heldag som kräver funktionärer på den klubben, kan man också hjälpa andra som vill tävla på hemmaklubben en hel/halvdag. Man behöver inte sätta sig som ordförande eller något sådant, det som betyder mest är de som ställer upp som parkeringsvakter eller springer med protokoll - för utan dem skulle en tävling inte funka.

Själv är jag medlem i två klubbar - en jag tränar på, och är medlem därför. De ligger närmast mig geografiskt. Sen är jag medlem i en annan klubb, vilken jag tävlar för eftersom de har fler folk ute på tävlingarna (det blir en gemenskap) och har lag i de flesta divisionen. Jag är endast aktiv i den klubben jag tävlar för, och de kräver endast att de som rider i LAG för klubben är med och hjälper till en heldag eller två halvdagar på tävling/år. Jag gör mer kan jag säga, och har även ställt upp som funktionär på tävling på den andra klubben, då det ofta blir samma personer år ut och år in som hjälper till.

Och jag skulle faktiskt rekommendera dig att anmäla dig som funktionär till en tävling INNAN du själv startar, då du får en bättre uppfattning av vad en tävling innebär, hur mycket jobb det är, hur allt går till osv. Att tex. stå inne på banan och kratta eller höja hinder en vårdag är inte så jätteansträngande - låt hästen stå den dagen och iakta hur det går till på en tävling.


:bow::bow::bow:

Tänk om fler tänkte så, du skulle heller inte bördan på alla eldsjälar bli så stor.
Själv har jag också lite panik över vilken klubb jag ska välja även om jag inte ska tävla i år. Jag flyttade "hem" i somras och gladde mig åt att komma hem till ridskolan/klubben där jag vuxit upp och att få engagera mig i styrelsen och tävlingssektionen. Ville även att mina barn skulle få börja rida där och få uppleva allt kul som jag hade där som liten.

Tyvärr har det visat sig att klubben inte alls längre lever upp till mina krav på vare sig hästhållning eller kompetens i undervisningen. Och efter samtal med ridsportförbundet (ja, så illa är det) så har jag även fått veta att de som försökt engagera sig och velat ha till förändringar åkt ut fortare än kvickt.
Och en sån förening vill inte jag representera:crazy:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp