Bukefalos 28 år!

Tagelarmband Bilder

Nominous

Trådstartare
Jag funderar på att beställa ett tagelarmband. Har hittat ett jättefint som jag är sugen på. Alla armband är ju så fina på produktbilderna, men hur ser de ut i verkligheten? Borde ju finnas en och annan här som har ett? :) Vore kul om ni ville dela med er med bilder på era armband. :)
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Jag har dessvärre ingen bild, men jag tycker i alla fall att mitt armband blev precis lika fint som de på produktbilderna.
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Det är toppenlätt att göra själv annars:) Man bara tar lite långt tagel, väljer ut de finaste stråna, tvättar dem, flätar ett mönster/en fläta , viker in toppen (syr lite i den), limmar med superlim och sätter på ett lås som man kan köpa på t.ex panduro, detta gör man såklart i båda ändarna :) Jag har gjort ett par stycken, det blir jättefint!
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Jag har gjort några tagelarmband själv o de blev som produktbilderna, så när proffsen gör blir det säkert ännu snyggare!

Ett av mina...
wpid-img_20121112_215608.jpg


Det svåraste var att göra infästningen i spännet/klämman... Men det gick ju ;-)
 
Sv: Tagelarmband Bilder

:love:

Hur gör man för att det ska fästa bra i låset/spännet? Hur långt tagel behövs, antar att man kan mäta sin handled och lägga på en viss längd? Eller hur vet man hur mycket som behövs?
Jag vill haaa :love:
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Delvis KL

Hur länge håller ett sånt här armband ihop?
TÄnkte om man vill ha det på sig för jämnan?
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Det beror helt på vilka material man använder. Jag använder främst silverpläterade delar - vilket innebär att silvret med tiden nöts bort. Anledningen till att jag (och typ alla andra) använder det är för att hålla priserna på rimlig nivå.
Vill man ha ett smycke som håller för evigt (eller tills taglet nöts av) så bör man välja delar i massivt silver eller rostfritt, det första är dyrt och det andra svårt att få tag på - men det går ju. :)

Sen beror det ju på hur du menar med använder jämt? Dygnet runt, i stallet, i duschen, på gymmet osv? Då slits de snabbt!
Användning varje dag men mer på arbetet, i skolan osv men inte i blöta & svettiga miljöer - ja då håller det ju längre. :)
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Är också sugen på att beställa ett. Tycker de är så fina på bilderna, och vilket härligt minne av sin favorithäst!
Skulle dessutom bli ett läckert mönster med tagel från min flerfärgade lilla ponny. Spräckligt och fint :p Ska önska mig ett i 25årspresent tror jag :d
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Jag har precis fått hem ett tagelarmband och fick då skötseltips med. Man ska inte använda det i fuktiga miljöer, och absolut inte duscha med det. När det inte använda ska det förvaras torrt och gärna lufttorrt.

Kl
Jag fick som sagt precis hem ett som jag beställt. Jag gjorde det som en överraskning åt en vän så jag snodde tagel från hennes häst i smyg. Blev otroligt positiv över resultatet. Jag beställde ett med namnbricka på då det känns som man gärna har med namnet. Nu kommer jag nog beställa ett/flera till mig själv också. Det är kul att ha :heart. Jag hoppas kunna göra något med taglet från en ponny som inte lever längre också, som jag har en rusa tagel ifrån. Bara be till gudarna att det är tillräckligt.

Glömde ta kort på det innan jag gav bort det, men lånar en bild från henne där man åtminstone ser modellen lite.

 
Sv: Tagelarmband Bilder

Kl.

Jag lånar tråden lite.
Jag ska ta bort min dam imorgon och har idag klippt en bit
Utav hennes svans för att göra ett minnesarmband.
Men hur mycket behöver man?
Hur långt?
Måste allt vara i samma längd?
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Jag fick i julklapp av en elev. Jag blev så himla rörd iom att det ena är från min 30-åriga ponny som jag haft i 20 år. Han kanske inte har så länge kvar(även om han är pigg och fräsch är han ju asgammal). Den andra blev jag ännu mer rörd av. För det är gjort av en häst jag hade i träning ett år som började ridas annorlunda sen och då inte höll mer och fick tas bort. Jag älskade honom som min egen. Jag hann aldrig säga "hej då". Men lilltjejen hade fattat hur mkt han betydde för mig, trots att jag försökt vara proffsig och inte visat så många.

Hon hade gjort av hans tagel utan att säga ngt.

När jag öppnade paketet så bara storbölade jag. Så fint! Älskade unge!:love:
Hon bad så mkt om ursäkt för att hon stulit tagel. Hon är utan tvekan förlåten. :D

bild51_zpsf12ad96e.jpg.html
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Jag vet inte hur mkt man behöver, Men minst en dm längre än din handled iaf.
Dels så armbandet inte blir tight och så det kan få bli kortare då det flätas och sen så man har lite exktra om man gör ngt fel..

Beklagar med din pälskling!
 
Sv: Tagelarmband Bilder



Provade göra ett armband av pållens tagel idag, fick bli en enkel fläta då det var första gången. Blev helt ok, lite småskavanker förståss och modellen är ju lite trist, men jag får väl prova på något mer avancerat nästa gång. :D
 
Sv: Tagelarmband Bilder

Jag hörde något om att taglet måste vaxas för att hålla sig fint längre, har du gjort det? isåfall, var det trixigt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 212
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: Time Lord
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 387
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp