Bukefalos 28 år!

Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag har bara hängt med i 3 trådar på det här forat, men som jag ser det är det ett försök att förstå varför och hur, inte att bara "dissa" någonting.

Om kartan och terrängen inte stämmer överens, är det då kartan som gäller? ;)

En teori (eller hypotes) måste ju prövas på längden och på tvären. Om man inte vrider och vänder på den på alla håll och kanter, kan man ju inte med bestämdhet säga att den är giltig. Man kan ju inte enbart välja sådant som bekräftar den uppfattning man redan har, utan att pröva alla infallsvinklar. Då blir det ju en felaktig slutsats.

men visst är det så

det som sägs/påstås i teorin måste vara kompatibelt med träninsgfysiologi
 
Sv: Takten och andra tankar.

Men ärligt - ingen gillar att det de gillar blir kritiserat, och kritiserar man eliten på Dressyr så är reatkionerna mycket mycket värre

Får väl gå in där och kika där lite :)

Trix Om du undrar så gå tillbaka i trådarna. Jag tyckte att diskussionerna var intressanta här ibörjan - men sedan började jag bli mer och mer irriterad över att det som var intressant "alltid" gled över i KD vs AR.

Nu försöker jag skumma i inläggen.
 
Sv: Takten och andra tankar.

För en gångs skull googlade jag på impulsion för att få reda på vad det egentligen är och hittade den här wikipediabeskrivningen som var väldigt bra faktiskt.

Behöver jag nämna att jag är inne på den mer "klassiska" definitionen att det är något som krävs i alla gångarter och håller därför inte med i uttalandet du citerar. :)

Och det här har ni väl stött och blött tidigare, men hur sjutton översätter man impulsion? Min språkförmåga sviker mig.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Eh... Schwung??

Njae, jag tycker väl att impulsion står för mer än schwung...

Jaha, då har jag lärt mig något nytt idag med.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Samma här, såna ord som jag inte har helt klart för mej vad det betyder:o Mer än ungefär. Och här blev det en definitionsfråga så då vet jag inte.

Skritt har inget svävmoment så jag tolkar att det handlar om det. MEN den kan ha energi och kraft och svikt i steget så jag vet inte heller om jag håller med. :confused: Nån får gärna utveckla.

Schwung och impulsion står ofta tillsammans men är väl inte exakt samma sak?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Glömde ju lägga med länken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulsion

Om man sedan väljer tyska istället så heter impulsion på tyska schwung, så jag antar att man gör den överföringen till rid-svenskan också.

Men jag håller med du, impulsion innefattar inte exakt samma sak som schwung, och jag har antagligen fel som tänker så... :D

I artikeln sägs impulsion vara "the pushing power (thrust) of a horse, which comes from his desire to move powerfully forward with energy." och det är något i alla fall jag tycker man kan se även i skritt. Det är ju viss skillnad på sås-skritt och en aktiv skritt med rörelse upp genom ryggen.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Impulsion har ju även med den mentala biten hos hästen att göra, viljan och mottagligheten för ryttarens hjälper.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Glömde ju lägga med länken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Impulsion

Om man sedan väljer tyska istället så heter impulsion på tyska schwung, så jag antar att man gör den överföringen till rid-svenskan också.

Men jag håller med du, impulsion innefattar inte exakt samma sak som schwung, och jag har antagligen fel som tänker så... :D

I artikeln sägs impulsion vara "the pushing power (thrust) of a horse, which comes from his desire to move powerfully forward with energy." och det är något i alla fall jag tycker man kan se även i skritt. Det är ju viss skillnad på sås-skritt och en aktiv skritt med rörelse upp genom ryggen.

Ja precis man kan ju se det även i skritt, dvs schwung (om det nu är samma då, har också sett att det används så i ridsammmanhang). Jag är alldeles för osäker på innebörden i impulsion i ridsammanhang för att kunna utveckla ang skillnader.:o

Trix: ja men det psykiska finns även i schwung:idea: Den verkliga framåtbjudningen!

Stjäl här jegras citat:

"the pushing power (thrust) of a horse, which comes from his desire to move powerfully forward with energy."

Schwung är ju det också, när hästen kombinerar elasticitet, spänst, med kraft och energi och villigt och med förtroende arbetar framåt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Takten och andra tankar.

Så här säger Oliviera i ett försök att förklara:
"L'impulsion est une disposition morale et physique du cheval à obéir le plus rapidement possible aux ordres du cavalier, à se porter en avant et à conserver sa force propulsive sans le recours des aides.
Le cheval impulsionné est celui qui garde la même attitude, la même cadence, la même dose d'énergie dans une allure donnée, sans être porté par le cavalier."

Min översättning:
Impulsionen är ett psykiskt och fysiskt tillstånd hos hästen som gör att den lyder ryttarens order så fort som möjligt, bär sig framåt och behåller sin framåtdrivande kraft utan upprepning av hjälperna.
En häst med impulsion är den som behåller samma attityd, samma takt, samma mängd energi i en given gångart, utan att bäras av ryttaren.
 
Sv: Takten och andra tankar.

"In the dressage horse impulsion results in low, ground-covering strides; a Lippizan horse shows that impulsion directed upward and forward is characteristic of the breed." (Bürger s 144).

Kan det vara så att det därför är svårare att döma Iberiska hästar? Janet Brown säger att domare utgår ifrån "the gait" och en häst som inte har förutsättningarna från födsel startar på en lägra nivå.
http://www.youtube.com/watch?v=gvWZ8n3vWfk

Kan det finnas ett samband? Jag tänker, det kanske finns en vana över hur det "ska" se ut, att allt annat blir avart - trots att själva ridningen kanske eg är bättre? Vem har satt standarden för hur "a good gait" ser ut? Alltså, det måste ju vara varmblodet? Bürger säger ju att de har olika förutsättningar från början, och även Brown talar om svårigheterna i bedömning när det gäller gång.

Jag undrar hur srs skulle hålla i en tävling?

(Nu kanske jag flöt iväg lite från ämnet, men det känns ganska relevant :D )
 
Sv: Takten och andra tankar.

för mig är impulsion viljan att trycka ifrån marken. Att vilja ta tag med bakbenen. Det behöver inte nödvändigtvis vara framåt, det kan vara uppåt oxå. För mig känns det kraft och tryck, och det känns pyspunka om den saknas. Impulsion är inte schwung för mig, men schwung kräver impulsion, men impulsion kräver inte schwung. Så ser jag på det. :)

tillägg
för mig skulle alltså då skolskritten trilla på rumpan om det inte fanns impulsion.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

framåtbjudning/att vilja jobba "framåt" är inte bara riktning:idea:

Hinner inte läsa eller skriva mer just nu.
 
Sv: Takten och andra tankar.

KL

Schwung heter Impulsion på engelska

Det är bara någon tråd sedan jag förklarade fenomenet via Charles de Kunffy - och det handlar om att ta ut större rörelser i lederna


En undran - om ni inte vet hur ni skall förhålla er till en kvalitet - varför inte skaffa månag källor?

Här känns det lite som om var och en har sin egen privata åsikt

Tom NUNO har det :eek: = schock
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Kanske lite OT, men varför blir folk så upprörda när man har synpunkter på AR och sättet folk rider på på filmerna?
Tror inte så många blir upprörda över synpunkter. Det som upprör är att det ofta kommenteras att allt som visas är fel, även om man inte ens berättat vad som är syftet/vad man tränar på filmen eller bilderna. Det blir bara tråkiga diskussioner då om att AR är fel.
Många kommetarer går också ut på att allt som inte är perfekt är fel och dåligt. Då finns det inte så mycket förankring i verkligheten längre och det blir svårt att diskutera även då.


Varför inte se kritiken som konstruktiv? Ingen sitter inne med alla svaren.
Konstruktiv kritik är alltid bra tycker jag. :)Tyvärr är det väldigt sällan det dyker upp något sådant här i trådarna från just kritikerna. Däremot kommer det ofta konstruktiv kritik från de som är mera insatta. (och då blir det också bra diskussioner som leder framåt) Det är det icken konstruktiva som ställer till det. Det som enbart sågar och fördömer.


Jag kan veta hur det ska vara/se ut, därmed inte sagt att jag rider gudomligt eller att min häst rör sig efter konstens alla regler. Skulle jag lägga upp en film så skulle jag digna under all kritik ;), men jag har aldrig heller utgett mig från att vara något eller visat hur det "ska se ut".[/QUOTE
Där har du skillnaden. En film behöver inte alls visa det perfekta för att visa någonting bra. Det verkar många förutsätta och därför blir diskussionerna röriga och folk pratar förbi varandra samt pratar om olika saker. De flesta lägger ut filmer tagna ur träning. Någonstans i utbildningen befinner sig ekipaget. De gör inte en instruktionsfilm utan har filmat där de är för stunden. På väg.
Om jag ser en filmsnutt här så vet ju inte jag hur detta ekipage såg ut ett halvår tidigare. OM jag vetat det hade det varit lättare att se om de är på rätt väg eller inte. Om man bara vill diskutera det perfekta så bör man tala om det innan. Tror inte så många är intresserade av det för det blir en utopi. Mycket mera intressant att prata och diskutera utifrån verkligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

halvt kl..
just detta med att spåra..Både på raka och böjda spår. Här har jag lagt märke till en sak. Det går jätte bra att få hästen att spåra väl i ett tempo som är lägre än hästen igentligen har rörelser till, man stryper hästens gångarter till nått fessfjams som är bekvämt att sitta på, Men otroligt mycket annat går ju förlorat då bla takten och bärigheten och man kan inte säga att hästen sitter ihop..

Det är är ganska tydligt faktist när man tittar på olika filmer..En häst som är hämad i sina rörelser(allt som oftast av ryttaren) som sedan rids mer fram orkar inte hålla ihop alls på böjt/rakt spår ,det blir takt fel och hästen hamnar på dubbla spår. Just för att den ärliga bjudningen inte finns och avsaknad av korrekthet i förhållande till hjälperna.Hästen har helt enkelt inte fått förutsättningarna att bära rätt.
*dagens fluminlägg*

Dags att motionera hästar..
vink vink

Tycker inte alls det var flummigt. Tvärtom bra beskrivet. Tror de allra flesta håller med dig om detta. :)
 
Sv: Takten och andra tankar.

Yeah baby you got it right ;)

Med Takt så blir gångerten rundare och ren - från ett relativt flackt utgångsläge

med Imuplsion så blri gångartten två snäpp bättre

Kalla det spänst på svenska, och som jag sa förut så det skall vara runt genom kroppen som fan
 
Sv: Takten och andra tankar.

KL

Schwung heter Impulsion på engelska

Det är bara någon tråd sedan jag förklarade fenomenet via Charles de Kunffy - och det handlar om att ta ut större rörelser i lederna


En undran - om ni inte vet hur ni skall förhålla er till en kvalitet - varför inte skaffa månag källor?

Här känns det lite som om var och en har sin egen privata åsikt

Tom NUNO har det :eek: = schock

Men Susan, nu är du lite väl kategorisk eller hur?

Du har den tyska ridningen som ditt fokus, det är då ganska självklart att du tycker att det som sägs där är det rätta. Men det finns faktiskt fler än tyskarna som tänkt en del kring ridning och dess kvaliteter och kommit fram till slutsatser som kanske inte är helt identiska.

Nuno ses som en av de Stora, om HAN har en annan tolkning än den tyska skolan och tävlingsdressyren kanske det kan vara läge att ta sig en funderare på hur det kommer sig...

All heder åt din kunskap, men nu tycker jag du satte dig på en väl hög häst. Kom ner från den igen så blir du mycket trevligare att prata med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 669
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 269
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp