Bukefalos 28 år!

Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

För mej talar han om saker på ett sätt som inte stämmer alls. (Hade läst det mesta förrut i olika texter så jag kännner väl igen det, eller andemeningen) Det känns kanske inte meningsfullt att bemöta Bent, direkt, eftersom han inte diskuterar här.

Ordningen och egneskaperna han har är ologiskt och obegripligt för mej. Det måste vara mycket egna idéer. Men det stämmer ju med annat han skrivit, så jag förstår att han står för det.

Det han skriver om tex takt visar att begreppen för honom är något helt annat, han likställer inte takt med balans. Och visst, takt är takt, men om man inte med takt avser balansen så är takten naturligtvis inte alls lika viktig och det han skriver låter nog ok kanske i så fall.

Ska inte fortsätta räkna upp, men jag kan som parentes förstå vissas aversion och allergi mot tävlingsridning när man läser påståendet om ett "femte ben":eek: snacka om vulgärpropaganda! DET hade jag inte läst förr någonstans

Tack för citaten:bow:, det blir ju jättetydligt hur stora skillnaderna är och dessútom hur det kommer sig att vi hamnar i problem varje gång vi diskuterar om tex takt prioriteras eller inte, samt hur.
 
Sv: Takten och andra tankar.

"In the dressage horse impulsion results in low, ground-covering strides; a Lippizan horse shows that impulsion directed upward and forward is characteristic of the breed." (Bürger s 144).

Kan det vara så att det därför är svårare att döma Iberiska hästar? Janet Brown säger att domare utgår ifrån "the gait" och en häst som inte har förutsättningarna från födsel startar på en lägra nivå.
http://www.youtube.com/watch?v=gvWZ8n3vWfk

Kan det finnas ett samband? Jag tänker, det kanske finns en vana över hur det "ska" se ut, att allt annat blir avart - trots att själva ridningen kanske eg är bättre? Vem har satt standarden för hur "a good gait" ser ut? Alltså, det måste ju vara varmblodet? Bürger säger ju att de har olika förutsättningar från början, och även Brown talar om svårigheterna i bedömning när det gäller gång.

Jag undrar hur srs skulle hålla i en tävling?

(Nu kanske jag flöt iväg lite från ämnet, men det känns ganska relevant :D )

Det finns ju en mängd hästar som inte har gångarter som riktigt dressyravlade hästar, men en bra domare ska ju se ändå om det uppfyller kvalitetskraven.

Men sen å andra sidan bländar ju bra gångarter, utan tvekan. Det är väl därför man avlar fram dessa hästar som Totilas tex. hans trav och min hästs trav går inte att jämföra på samma dag:eek: inte ens samma årtionde:D

Men vad som ska finnas i gångarterna är ju samma, takten för varje gångart tex, att galoppen har tretakten och sväv, tex. Det i sin tur har att göra med balansen och hur hästen använder kroppen i de olika gångarterna, kan den sitta ihop eller inte, är ihopkopplingen möjlig?

Är lite splittrad just nu och svarade kanske svamligt och på fel saker:confused:.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Det känns kanske inte meningsfullt att bemöta Bent, direkt, eftersom han inte diskuterar här.

Det är sant, i allra högsta grad. Men det skulle vara intressant att övervara ett möte/diskussion mellan honom på ena sidan och dig, Susan, fio mfl på andra sidan :p

Det han skriver om tex takt visar att begreppen för honom är något helt annat, han likställer inte takt med balans. Och visst, takt är takt, men om man inte med takt avser balansen så är takten naturligtvis inte alls lika viktig och det han skriver låter nog ok kanske i så fall.

Men han skriver väl inte att takt inte är balans? Så uppfattar jag inte heller att han menar.

Ska inte fortsätta räkna upp, men jag kan som parentes förstå vissas aversion och allergi mot tävlingsridning när man läser påståendet om ett "femte ben":eek: snacka om vulgärpropaganda! DET hade jag inte läst förr någonstans

Visserligen riktas just de orden till tävlingsridningen, men oavsett om det handlar om tävlingsridning eller fritidsridning så är det avarterna han ogillar.

Nu är det snart godnatt för mig. Imorgon blir jag, efter att ha avlagt ett väpnarprov, officiell medlem av Riddarskapet, så jag ska kliva upp i ottan och köra till Lolland.
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

En annan sak jag tänkte på när jag såg på filmerna med Steffen Peters och Janet Brown. Peters vill få ryttaren att göra halvhalter och därigenom få mer aktivitet bakifrån, och på så sätt få hästen lättare framtill/mindre tung i handen. Där ska ryttaren begära framåt av hästen, få den i uppförsbacke och därefter göra en halvhalt till den samlade traven, och så ge eftergift. När de märker att hästen lägger sig i bettet igen så matar de på igen framåt för att åter göra en ny halvhalt. http://www.youtube.com/watch?v=1zGiBK4LsqY

Detta är ett sätt att göra det på. Men är det det enda? Det jag tycker är bra med sättet är att tänket framåt helatiden är genomgående. Det jag inte gillar är att frambenen påfrestas ganska hårt, i den ökade farten.

Om jag förstår det rätt så är detta ett ganska vanligt sätt att rida här i sverige? Är detta klassiskt?

Finns det något annat sätt att göra samma sak på? Jag tänker lite på fransmännen, hur de först vill lätta fram och sedan jobba fram påskjutet och låta hästens hals växa fram. Som jag förstår det tillåts där inte tung i handen alls. Kan någon belysa mer?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Här är en annan länk om skolskritt: manege walk. Kolla högra kolumnen.
LÄNK

(förövrigt en ganska kul länk som totalsågar manege-arbete (?) :D )

Kanske kan detta belysa något som pågår här på forumet? Funktionen med arbetet? Målen? Vad är det vi håller på med i ridningen? Vad vill vi åstadkomma?

Vad jag menar; vad är klassisk ridkonst?
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

no problem - men det är inte engelskan som är problemet - utan fingerfärdigheten särskilt under stress


men horribelt är ordet :p
 
Sv: Takten och andra tankar.

Visst är det så

Svea hade rätt i en annan tråd om ölglasen och knivarna

over and out
 
Sv: Takten och andra tankar.

Jag hittar ingen video på skolskritt. Om jag får tag i nån nån dag så ska jag vidarebefodra den. ;)

Förresten... en länk som visar mitt mål:
länk
Jag tycker hästen är så rar i capriollen. Han tappar lite balansen och kickar till lite extra. Tapper tycker jag han ser ut att vara i sitt goda försök. Känns nästan lite verkligt att nå, visst? :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Nu är det snart godnatt för mig. Imorgon blir jag, efter att ha avlagt ett väpnarprov, officiell medlem av Riddarskapet, så jag ska kliva upp i ottan och köra till Lolland.

Antagligen lite sent så det är osäkert om du läser här, men lycka till i morgon! :D
 
Sv: Takten och andra tankar.

"In the dressage horse impulsion results in low, ground-covering strides; a Lippizan horse shows that impulsion directed upward and forward is characteristic of the breed." (Bürger s 144).

Kan det vara så att det därför är svårare att döma Iberiska hästar? Janet Brown säger att domare utgår ifrån "the gait" och en häst som inte har förutsättningarna från födsel startar på en lägra nivå.
http://www.youtube.com/watch?v=gvWZ8n3vWfk

Kan det finnas ett samband? Jag tänker, det kanske finns en vana över hur det "ska" se ut, att allt annat blir avart - trots att själva ridningen kanske eg är bättre? Vem har satt standarden för hur "a good gait" ser ut? Alltså, det måste ju vara varmblodet? Bürger säger ju att de har olika förutsättningar från början, och även Brown talar om svårigheterna i bedömning när det gäller gång.

Jag undrar hur srs skulle hålla i en tävling?

(Nu kanske jag flöt iväg lite från ämnet, men det känns ganska relevant :D )

Kom på att jag hade sett något om detta! Har inte läst hela själv, men varsågod, långt men intressant.

http://www.thehorsemagazine.com/ARTICLES/H/Hector,%20Chris/Lustiano/Lusitano%20Conference.html
 
Sv: Takten och andra tankar.

En annan sak jag tänkte på när jag såg på filmerna med Steffen Peters och Janet Brown. Peters vill få ryttaren att göra halvhalter och därigenom få mer aktivitet bakifrån, och på så sätt få hästen lättare framtill/mindre tung i handen. Där ska ryttaren begära framåt av hästen, få den i uppförsbacke och därefter göra en halvhalt till den samlade traven, och så ge eftergift. När de märker att hästen lägger sig i bettet igen så matar de på igen framåt för att åter göra en ny halvhalt

Har nu inte sett den filmen när jag svarar lite snabbt. Jag tror du har missförstått rätt rejält. Uppförsbacken när det kommer är inte av framåt?
Det är inte heller (ska vara) driva kraftigt framåt eller förhålla kraftigt. och hög fart måste det inte vara.

Det är tempoväxlingarna som är viktiga, halvhalterna och tempoväxlingarna. Läste en jättebra förklaring ang varför det är så viktigt för att utveckla musklerna rätt för att bära mera, men hinner inte leta fram det. Någon av dessa har jag för mej, riktigt kunniga "gamlingar" som förklarade det så bra och ja det är "klassiskt" under förutsättning att man har sett till att arbeta efter grunderna, med takt och lösgjordhet, och kontakt.
Det är absolut inte annat än lätthet i handen:cool:

Om du har grunderna så reglerar du tempot i första hand med sätet. Lätthet ska det verkligen vara.

Får se om jag hittar den imorgon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Takten och andra tankar.

Det är sant, i allra högsta grad. Men det skulle vara intressant att övervara ett möte/diskussion mellan honom på ena sidan och dig, Susan, fio mfl på andra sidan :p



Men han skriver väl inte att takt inte är balans? Så uppfattar jag inte heller att han menar.



Visserligen riktas just de orden till tävlingsridningen, men oavsett om det handlar om tävlingsridning eller fritidsridning så är det avarterna han ogillar.

Nu är det snart godnatt för mig. Imorgon blir jag, efter att ha avlagt ett väpnarprov, officiell medlem av Riddarskapet, så jag ska kliva upp i ottan och köra till Lolland.


Nej men så som han skriver om takt så tolkar jag att han inte kan avse balans. Utan just "bara" takt. Om du förstår hur jag menar?

Ja diskutera med Bent skulle kräva tolk, men vara roligt:D

Och lycka till:banana:
 
Sv: Takten och andra tankar.


Misstänkte att Susan var en av de som skulle fatta. :bow: :D Den ligger i en tråd där de snackas om olika utbildningsstegar och har ett väldigt porrigt sondtrack. :rofl: :bump:

/Svea - efter en middag med hög promille, sorry... :eek:

PS. Olika system heter tråden.
 
Sv: Takten och andra tankar.

tack för bra länk :bow:

Såhär säger kyra:
"You hear people say ‘ride more forward’ – what do they mean? Longer steps and a longer body or shorter steps and more closed. It is important to shorten and quicken the step, then you can go forward and bigger.”tack kyra :bow:
 
Sv: Takten och andra tankar.

Har nu inte sett den filmen när jag svarar lite snabbt. Jag tror du har missförstått rätt rejält. Uppförsbacken när det kommer är inte av framåt?
Det är inte heller (ska vara) driva kraftigt framåt eller förhålla kraftigt. och hög fart måste det inte vara.

Kolla filmen ;)
 
Sv: Takten och andra tankar.

Bent första bok, Akademisk Ridkonst, andra utgåvan (2000), sidorna 20-21:

Varje häst är speciell och bör uppmuntras efter sin begåvning. Den som kräver ökad trav av en lusitano av tjurfäktningsmodell det första den gör kommer att förstöra dennna häst, precis som man inte kan begära av en tysk ridhäst att denska gå piaff direkt. Allt måste byggas upp efter hur hästen är. Detta till trots så finns det för mig vissa grundbegrepp som gäller alla hästar:

1. Lydnad/hörsamhet
2. Samarbetsvilja
3. Eftergift
4. Lösgjordhet
5. Tempo
6. Takt
7. Schwung

Den här gången verkar vara bakvänd, men rimmar med hans arbetssätt.

Jag tycker att lydnaden o eftergiften ska komma när den KAN utföra saker med lätthet- att man inte först stryper dess vilja- framåtbjudningen.
Till varje underrubrik hör en text. Jag återger texten som står under Eftergift:

Och under Takt:

Takt kan ha två betydelser: a)med hur snabba steg hästen utför övningen. Generellt bör man i en gångart kunna uppnå samma takt i alla rörelser. Det är dock en fördel att rida alla församlande rörelser med en snabbare takt för att undvika att hästens rörelser dör ut. Ökningar bör man rida i en långsammare takt för att inte rörelserna ska bli för snabba.
b) Takten beror också på gångarten. Inom samma formgivning utgör fyrtakten, tvåtakten och tretakten samma övning i de olika gångarterna. En piruett skulle man kunna rida i samma tempo i skritt, trav och galopp. Det har att göra med den höga graden av samling. Skritt, trav och galopp skiljer sig beroende på samlingsgraden inte nödvändigtvis genom tempot utan endast genom takten.


Schwung:

Schwung förväxlas tyvärr ofta med spänning och är på så vis den största hästdödaren, eftersom spänningen skadar muskler, senor och leder.
Schwung uppstår först när bakbenet griper framåt istället för att skjuta ut bakåt och skjuta mot handen. En del ryttare önskar medvetet att hästen skjuter mot handen. den får då ett "femte ben" som kan fånga upp taktfel och dölja dem för domaren.


Med reservation för eventuella fel.
Är helt med i det han skriver, MEN.... det verkar som han skippar sammankopplingen i allt annat än högre samling- där hästen måste hålla ihop för att prestera. Arbetet över ryggen. Det syns på ryttaren när takt o schwumg inte är helt rätt.

Jag vill att den alltid håller ihop- annars rider man för dåligt eller begär för mkt.

Schwungen finns inte med. Jag tycker att han fuskar- har inte hela konceptet med i alla lägen.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Är helt med i det han skriver, MEN.... det verkar som han skippar sammankopplingen i allt annat än högre samling- där hästen måste hålla ihop för att prestera. Arbetet över ryggen. Det syns på ryttaren när takt o schwumg inte är helt rätt.

Jag vill att den alltid håller ihop- annars rider man för dåligt eller begär för mkt.

Schwungen finns inte med. Jag tycker att han fuskar- har inte hela konceptet med i alla lägen.

Men ett faktum kvarstår - hans hästar har fantastiskt välmusklade ryggar.
Jag har studerat dem i närbild idag.

Kan man fuska och ändå ha sådana ryggmuskler på hästarna?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 640
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 187
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp