Bukefalos 28 år!

Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

jag är helt aptrött och orkar knappt sitta upp

men en vetenskaplig term kunde vara???

http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust

Någon form av "framåtgripande" men igen runt så mer framåtuppåtgripande

använd ledens rörelseomfång = amplitud i min värd

jag ska läsa på när jag orkar
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

men mitt utgångsläge är inte det tyska utan det biomekaniska, denna diskussion visar bara att saker måste förankras i vetenskapen
 
Sv: Takten och andra tankar.

Visa mig gärna skolskitt - suspension är det "häng" i luften som tex en bsketspelare har när den för en sekund ser ut att sväva vid korgen

och det hänger ihop med att om hästen blir rundare i sin rörelse för mer sväv, för en kropp som ändrar hållning kan ändra sin tyngdpunkt så det ser ut som ett häng - fast kroppens kastbåge är jämn

ge mig filmer :)
 
Sv: Takten och andra tankar.

Vilka krav då? Mer exakt.
För mig är kraven kvalitet på träningen. Hur hästen använder sin kropp, att den blir starkare, mer gymnastiserad, får högre ridbarhet, bättre balans, bättre bärighet, mer lyhörd, osv. Utvecklingen helt enkelt. Dessa krav behöver man inte ge avkall på, men jag har kunnat släppa mitt tävlingsfokus (som begränsade mig) Det handlar inte om hur det ser ut utan vad som händer i hästens kropp har fokus.


Men ok, det får vi godta, men kanske kan du biggan eller Immer då ändå lägga in var det står i text att samma grunder prioriteras, att ihopkopplingen är viktig, att takten är en grund?
Jag tänker mer på tränare och teoripass än böcker nu och alla (jag träffat eller lyssnat på) börjar med grunden. Påtalar hur nödvändig den är. repeterar detta ofta. (för det finns inga genvägar) Detta diskuteras ofta på kurser. (som innehåller teoripass) Innan grunden finns går man inte vidare. Det händer att mindre erfarna ryttare sitter och jobbar med grunderna väldigt länge, men de går inte vidare förrän grunden finns helt enkelt. Andra skickligare ryttare får ju grunderna mycket fortare. Alla får ta den tid de behöver. Ingen har bråttom. Häst och ryttares förutsättningar varierar stort och det får ta den tid det tar för alla. Viktigt också att både häst och ryttare förstår vad det handlar om, är med mentalt.
Lite koll i böcker
"Hästens grundutbildning" från KWs bok: Ridkonstens byggstenar: Lösgjordhet, form, tempo, takt, schwung. (utan inbördes ordning)
Det finns ju hur mycket undertext som helst, men det skulle bli väldigt långt här. Alla tränare börjar ju med grunden också. För mig är det så självklart att grunderna måste finnas innan man kan bygga på mera. Har aldrig träffat någon som inte tycker det. (sen har jag ju träffat tränare som glatt hoppar över grunderna med sina elever också, men de har inte med AR att göra så de ska vi inte prata om här)
BBs bok akademisk ridkonst: "Arbetskoncept". Här står massor också. sju punkter finns noggrant beskrivna. De handlar om Lydnad/hörsamhet, samarbete, eftergift, lösgjordhet, tempo, takt, schwung.

Att koppla ihop hästarna bakifrån och fram är helt grundläggande. En häst som inte hänger ihop kommer man inte vidare med.
 
Sv: Takten och andra tankar.

men mitt utgångsläge är inte det tyska utan det biomekaniska, denna diskussion visar bara att saker måste förankras i vetenskapen

Ok, du har ett utgångsläge i det biomekaniska, det är jag helt med på. Men mitt sätt att närma mig dressyren är också genom en mer filosofisk approach och där kan det få plats andra aspekter än det rent mekaniska.

Att du håller dig till biomekaniken är helt ok (och följer ju faktiskt också ett ganska tyskt tänk ;) ), men ha ödmjukheten att respektera att alla inte håller med dig om att det är det enda som är av vikt. :idea:
 
Sv: Takten och andra tankar.

vad är det du säger nu?

Att jag ska respektera att alla inte bekänner sig till naturlagarna?

Och hur får du det till att biomekanik följer tyskt tänk?
Mekanik är en mätbar del av ämnet fysik
- bio står bara för att det är levande vävnad

jag bryr mig inte om huruvida folk håller med eller ej

mätbar vetenskap är per definition kategorisk, så ja jag är mer intresserad av vad vetenskapen säger än om någon håller med
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

Att biomekanik inte nödvändigtvis är den enda komponenten att ta i beaktning när man diskuterar ridning.

Att biomekaniken är viktigt säger jag inget om, men biomekaniken kan inte beskriva hästens psykologiska vilja att röra sig framåt, för att ta ett exempel.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Och hur får du det till att biomekanik följer tyskt tänk?

Tyskarna är ju kända för att vara exakta och konkreta - alltså ligger ju biomekaniken nära till hands.

Och du brukar ju inte sticka under stol med att du följer den tyska linjen, eller har jag fått något helt om bakfoten nu?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Om kartan och terrängen inte stämmer överens, är det då kartan som gäller? ;)
Nej i så fall behöver kartan göras om. Så ser jag på det.
En teori (eller hypotes) måste ju prövas på längden och på tvären. Om man inte vrider och vänder på den på alla håll och kanter, kan man ju inte med bestämdhet säga att den är giltig. Man kan ju inte enbart välja sådant som bekräftar den uppfattning man redan har, utan att pröva alla infallsvinklar. Då blir det ju en felaktig slutsats.
[/QUOTE]
:bow: Visst är det så, men så tror jag många ser på ridning. Man vill kunna följa tråden hela vägen. Om jag inte skulle kunna få svar på , hur och varför i ridningen så skulle det inte vara bra för mig. Jag vill ha svaren. (eller få reda på vart jag kan hitta dem) Håller det inte hela vägen så är det ingenting för mig. När jag mötte AR så blev det en öppnad värld för mig just för att där skulle man prova, vända och vrida på allt och testa olika infallsvinklar för att komma framåt och för att få svar. Det var befriande och gav mig mycket. (och ger fortfarande)
Samtidigt tror jag att ryttare är väldigt olika på den punkten, precis som människor är rätt olika. Därför är det bra att det finns något som passar alla. Det som är perfekt för den ene kanske inte alls passar den andre. Dessutom har vi alla olika efrarenheter med oss i bagaget. Det har jag stor nytta av.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Att biomekanik inte nödvändigtvis är den enda komponenten att ta i beaktning när man diskuterar ridning.

Att biomekaniken är viktigt säger jag inget om, men biomekaniken kan inte beskriva hästens psykologiska vilja att röra sig framåt, för att ta ett exempel.


nej men om man tränar hästen utifrån dess biomekaniska förutsättningar så får man automatiskt vilja att röra sig framåt :idea:

eller så kan man träna den mot - och få en flyktreaktion

och tolka det som om hästen har arbetsvilja


Allt är alltid en subjektiv tolkning* - om man inte plockar in det mätbara

Tom Anky anser sina hästar ha roligt på jobbet
 
Sv: Takten och andra tankar.

Men ok, det får vi godta, men kanske kan du biggan eller Immer då ändå lägga in var det står i text att samma grunder prioriteras, att ihopkopplingen är viktig, att takten är en grund?

Bent första bok, Akademisk Ridkonst, andra utgåvan (2000), sidorna 20-21:

Huvudrubrik: Arbetskoncept.Texten börjar med detta:
Man måste sätta prioriteringar i utbildningen, både hos ryttaren och hos hästen. En duktig utbildare måste kunna blunda med ett öga för perfektion eleven ännu inte kan leva upp till och tillåta fel. Han måste förbättra felen målmedvetet, ett efter ett. Det går endast om utbildaren har ett koncept och hos var och en kan identifiera vad den just nu kan klara av. Problem som går att lösa har högre prioritet. Ju mer man korrigerar små problem desto mer sannolikt är det att de större löser sig av sig själva, så att kraven kan höjas.

Därefter kommer ytterligare fyra textstycken (som är lika intressanta som de övriga, men som jag inte hinner skriva av nu) innan sista stycket:

Varje häst är speciell och bör uppmuntras efter sin begåvning. Den som kräver ökad trav av en lusitano av tjurfäktningsmodell det första den gör kommer att förstöra dennna häst, precis som man inte kan begära av en tysk ridhäst att denska gå piaff direkt. Allt måste byggas upp efter hur hästen är. Detta till trots så finns det för mig vissa grundbegrepp som gäller alla hästar:

1. Lydnad/hörsamhet
2. Samarbetsvilja
3. Eftergift
4. Lösgjordhet
5. Tempo
6. Takt
7. Schwung


Till varje underrubrik hör en text. Jag återger texten som står under Eftergift:

Eftergift kommer av medverkan utan att motstånd byggs upp och är grunden till din hästs hälsa. Eftergift skall inte förväxlas med eftergift på tygeln. Eftergiven är en häst som trampar under sig med bakbenen, bakifråb och framåt, in under tyngdpunkten och in i handen = en häst som rids framåt. De flesta hästar skjuter dock ut bakom sig från handen = bakåtridna. Om hästen trampar in under sig med bakbenen sänker sig bäckenet, välver sig ryggraden liksom halsryggraden så att hästen kliver fram till handen bakifråb och framåt. Rid hästen framåt = bakifrån och framåt. Här är sidvärtsrörelserna till störst hjälp.

Och under Takt:

Takt kan ha två betydelser: a)med hur snabba steg hästen utför övningen. Generellt bör man i en gångart kunna uppnå samma takt i alla rörelser. Det är dock en fördel att rida alla församlande rörelser med en snabbare takt för att undvika att hästens rörelser dör ut. Ökningar bör man rida i en långsammare takt för att inte rörelserna ska bli för snabba.
b) Takten beror också på gångarten. Inom samma formgivning utgör fyrtakten, tvåtakten och tretakten samma övning i de olika gångarterna. En piruett skulle man kunna rida i samma tempo i skritt, trav och galopp. Det har att göra med den höga graden av samling. Skritt, trav och galopp skiljer sig beroende på samlingsgraden inte nödvändigtvis genom tempot utan endast genom takten.


Schwung:

Schwung förväxlas tyvärr ofta med spänning och är på så vis den största hästdödaren, eftersom spänningen skadar muskler, senor och leder.
Schwung uppstår först när bakbenet griper framåt istället för att skjuta ut bakåt och skjuta mot handen. En del ryttare önskar medvetet att hästen skjuter mot handen. den får då ett "femte ben" som kan fånga upp taktfel och dölja dem för domaren.


Med reservation för eventuella fel.
 
Sv: Takten och andra tankar.

"walk has no impulsion because it has no suspension"

Ja, så säger hon. Jag funderar lite på det hon säger. Menar hon att det måste finnas suspension för att det ska finnas impulsion? Jag tänker på skolskritten - fast det kanske inte räknas som walk?

Bra filmtips annars. Kul att få inblick i domarkurs (som jag antar att det är?) :)

Hon säger väl att skritt inte har schwung eftersom den inte har sväv? Och isf borde hon väl mena som du säger?
Men skolskritten har väl inte heller sväv eller? :confused:
Jag har iaf fattat det som att det mera är trampande utan sväv? Om det vore sväv vore det väl piaff? Eller :confused: Har bara ridit skolskritt i tanken här nu ;)
 
Sv: Takten och andra tankar.

:rofl:

jag tittade bara lite på filmen i det du citerade Q- men hörde

I vill have insultes everboody before this 3 days are over - so don't worry

Jeeezus en kompis

måste kolla hela filmen (har missat) - men nu Fredag
 
Sv: Takten och andra tankar.

:rofl:

jag tittade bara lite på filmen i det du citerade Q- men hörde

I vill have insultes everboody before this 3 days are over - so don't worry

Jeeezus en kompis

måste kolla hela filmen (har missat) - men nu Fredag

Men människa, har sagt det förr och säger det igen, din engelska är horribel! Om du ska använda den så snälla, kolla dina källor och stava rätt. :D

grammatik är lika viktig som biomekanik, då även den är mätbar ;) sorry, kunde inte låta bli, inte alltför illa ment dock!
 
Sv: Takten och andra tankar.

:confused: Jag ser bättre kvaliteter med AR, jag har mycket större krav på att allting ska vara korrekt och jag är starkt fokuserad på vad jag vill.

Den AR jag sett och ofta ser här på forumet, har mycket låg kvalitet. Man fastnar i detaljer utan att se till helhetsbilden och vågar inte öva på helhetsbilden innan varje pusselbit är perfekt, så man putsar och putsar och kommer sällan till något helhetsarbete just för att man inte vågar tänja gränser eller prova sätta ihop pusselbitar för att börja se hela pusslet eller glimtar därav. Jag betvivlar dock inte för en sekund att DU kanske inte passar in där, men min helhetsbild är denna, och jag blir upprörd när man svänger sig med AR som en specifikt god rehab metod för hästar, för som jag var inne på tidigare, så har det inte ett dyft med skolan att göra annat än att man isåfall sänkt nivån och kraven, och det gör en vettig människa oavsett skola på vilken konvalecent det än är, och den blir lika frisk och återställd och stark som den var innan

Nu tycker jag verkligen att du generaliserar! Jag är en av många som inte uttalar mig om "KD" (vilken är förresten din definition av klassisk dressyr? Jag har en bekant som hävdar att h*n rider klassisk dressyr, för mig är det h*n uppvisar ren misshandel av hästen. PM:a mej så ska du få länkar till människans filmer).

Det vet jag att du inte gör, och klart jag generaliserar. Lika mycket som många AR ryttare gör ang. KD : )



Absolut en en god form en god form. Möjligen har du rätt i att folk inte vet hur det ska se ut. Nyligen var det en tråd på ett annat forum där någon envist påstod att nosryggen var lodlinjen.

Ja jag tror att det är en mycket verklig anledning bland sveriges ryttare, ja.



Jag tror faktiskt att de klippen är hämtade från filmerna som kom år 2000. På den tiden hade Hugin synen kvar på ena ögat.

Ja det hoppas jag verkligen att det stämmer för då känns det betydligt bättre. Har sett filmer när hästen visas helblind, och det är dessa som gör att jag reagerat och reagerar.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Ska se om jag kan hitta film på skolskritt.

KL

Ja, jag är då inne i Bürgers bok för att försöka greppa lite. Den är översatt från tyska till engelska, och det är säkert så att schwung har blivit översatt med impulsion. Har någon den tyska versionen och kan kolla av?

Men jag vet ju att en del fransoser använder impulsion (på franska, hur det nu stavas :o ), och jag gissar att jag i min egen förståelse för ordet har satt samman olika författares definition och sen själv försökt att stämma av i praktiken. Sen om jag har rätt eller fel vet väl inte jag, men jag försöker förstå. :D

Lite ur Bürger:
"A slower beat is pardonable whenever the steps must be lengthened, but if the beat in the short steps is slower than in the long ones, it clearly denotes a loss of impulsion." (s.105)

"The difference between the short steps and the collected steps must be perfctly understod. For the short steps, the beat must be quick and the horse must be in a 'horizontal balance'. Collected steps on the contrary, must be very composed and the forhand must be elevated because of the deep flexion of the haunches; these steps are of the High School, because impulsion is directed more vertically than horizontally." [...] " To prepare the horse for difficulties of real collection, we must start by teaching him to shorten his steps and quicken the beat". (s106)

"changes of speed will not only give us the feel of impulsion; htey will also teach us how to produce it. A balanced horse, moving with impulsion, neither hurries nor holds back; impulsion is neither exessive nor insufficient forward propulsion". (107)


Hjälp! Nu börjar jag blanda ihop allt i huvudet känner jag. takt, påskjut, schwung, tempo, impulsion.. AARRHGG!!! Vad är VAD!?!?! Det är nog eg så att ALLT hänger ihop. Det är som att försöka prata om delar utan helheten och helheten utan delar. Så här går det jämt när jag ska försöka förstå nåt. Det är som att jag har en karta i huvudet, och ju mer jag förstår eller får förklarat så ändrar sig kartan och samtidigt vrider den sig så att vädersträcken oxå blir annorlunda. Vissa saker blir suddiga och andra kommer fram, och det är just där i det suddiga det är svårt att se hur allt hänger ihop, man tror man vet och så vet man inte ändå!!

Jag är ju i en ny stad, och det är lite samma här. Jag kan vissa vägar till olika platser, men jag förstår inte hur de alla hänger ihop än, så hittar jag en genväg och får en "eureka-moment" och fattar att det inte alls var så långt från A-B om man gick via C. Hmm. fattar nån?
 
Senast ändrad:
Sv: Takten och andra tankar.

En svensk länk som jag tycker beskriver skolskritten bra. Men jag borde väl kolla av med Gurra, fast jag har inte hans bok uppackad.
SKOLSKRITT
 
Sv: Takten och andra tankar.

..//Jag är ju i en ny stad, och det är lite samma här. Jag kan vissa vägar till olika platser, men jag förstår inte hur de alla hänger ihop än, så hittar jag en genväg och får en "eureka-moment" och fattar att det inte alls var så långt från A-B om man gick via C. Hmm. fattar nån?

Jepp! Visst ÄR det svårt att sitta framför datorn och känna in och sedan försöka formulera!?! På samma sätt är det j-a svårt att få ihop teori och praktik när man sitter på hästen! Jag vet inte var någonstans glappet sitter mellan min hjärna och kropp - men glapp är det!

Det är "eureka-moment"-en man lever på. Och som man jobbar för att återuppleva. Takt. Takt. Takt. YESSSSSSS! Där satt den!
 
Sv: Takten och andra tankar.

Ja det hoppas jag verkligen att det stämmer för då känns det betydligt bättre. Har sett filmer när hästen visas helblind, och det är dessa som gör att jag reagerat och reagerar.

Den hästen (alltså inte Hugin utan en annan) har Bent gett till en av sina elever.
Det är alltså inte han själv som lägger ut filmerna. (Vill bara förtydliga)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 640
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 187
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp