T

tjocke

Är det någon som har tamråtta hemma?? Jag har haft några stycken men dom har blivit sjuka och har blivit avlivade. jag e så sugen på att skaffa en ny. :bump:
 
Jag har två råttdamer på 2½ och en på 1 år. Supermysiga djur! :banana:
 
skall börja avla dom,
eller möss,har inte bestämt mig ennu,
jag kommer både sälja ungar och fodra bort ungar.
 
jag har råttor hemma. För tillfället bara 7 hanar men om man räknar med alla råttor jag har haft så är det 25 stycken.

Ska du köpa nya råttor ska ska du ha två och inte en. Det är inte ens tillåtet enligt jordbruksverket att ha en ensam råtta.
Du borde också vända dig till en srs-reggad uppfödare för de vet vad de pysslar med och de har den stora kunskapen som krävs för att få föda upp råttor. Du vet också vad du får för unge därifrån eftersom uppfödaren har koll på livslängd, sjukdomar och temperament hos föräldrardjuren.

Gå in på www.srs.st och klicka vidare till uppfödarregistret. Där står alla uppfödare!

Lycka till och hoppas du får tag i ett par "friskare" rådisar :)
 
Jag har också råttor! Tre supergoa grabbar har jag. Mer gosiga, nyfikna och underbara sällskapsdjur får man leta efter!
 
:cry: Jag avlivade mina två sista i lördags... Jag älskar råttisar, har hittintills inte kunnat leva utan dom... Men nu måste jag. Är så trött på den förbannade Mycoplasma alla har... Jag vill inte ha fler råttor som bara nyser o mår dåligt o som man sen måste avliva när de blir medelålders. Kanske att jag en dag i framtiden skaffar nya, när jag bytt lägenhet o slängt ut allt som haft med mina gamla o göra. Ingen mer mycoplasma....

Oj, vad pessismisktisk jag lät.. F'låt, jag skyller på att jag saknar dom... Råttor är underbara, speciellt mina goa grabbar.. :cry:
 
Att råttor nyser är bara naturligt och behöver inte betyda att råttan är sjuk.
Verkar som du har köpt dina råttor på zoobutik? Vill man ha friska djur så är det nästan ett måste att vända sig till en srs-reggad uppfödare. Eftersom de endast avlar på djur med friska gener. Tyvärr vet man ingenting om vad en sooråtta bär på, så risken att de blir sjuka är rätt stor.

Mycoplasman ligger i alla råttor men det är bara råttor med dåligt immunförsvar det bryter ut på. Mot det finns också rätt så effektiva mediciner.
 
Jag märkte skillnad när jag köpte min lilla rådis av en seriös uppfödare, hon var kärnfrisk och blev 3 1/2 år :), en annan tjej jag hade fick jag från ormlådan, hon fick lunginflammation och dog ett år gammal :crazy:.
Har ett råttuppehåll nu men håller med om att de är underbara :love:
 
Javisst. Chansen är till en frisk råtta hos en bra uppfödare är mycket större.
Men det finns ju såklart flera lyckliga zooisar som blivit riktigt gamla de med :)
Vilken uppfödare köpte du av?
 
Ne, jag hade två innan... de va en hona som hette Doris å en hane som hette Tazak... Jag skulle vilja skaffa en ny, men ja bor på skolinternat så ja får inte ha nån... :cry:

men så fort ja slutar blir det en ny!! :rofl:
 
jag har fyra stycken, två flickor som är ett år gamla och två som bara är några månader.

jag skulle inte kunna vara utan dom, dom är så sociala och trevliga
 
Jag har haft 3 stycken tamråttor. Men dessvärre blev jag allergisk mot dem, så nu har jag "bara" gerbiler. Trots allt levde jag med astmasprej den sista tiden med stor-råttisarna. Råttorna var helt underbara mysiga djur, men de dras tyvärr med både mycoplasma och tumörer, och det blev lite trist att inte någon av dem blev mer än drygt året innan jag fick ta bort dem.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
654
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 686
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
863
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp