Bukefalos 28 år!

Tandborstning

fijja

Trådstartare
Är på vippen att skaffa valp, efter mycket sökande har jag valt uppfödare och tiken är parad. Så nu väntar jag spänt. :banana:

Läser mycket och försöker lära mig, har aldrig haft hund. Så vill göra 'rätt'

Har läst en del i tidningar och på nätet om tandborstning. När jag läser så verkar det som att det är en nästan självklar sak att göra på sin hund.
Men i ärlighetens namn så vet jag nog ingen som gör det. Iallafall ingen som jag vet, och jag har en hel del bekanta med hund.

Hur gör ni?
Hur viktigt är det? Eller är det rent av onödigt?

Verkar ju inte så jobbigt precis, så jag tänker nog göra det iaf, går väl smidigt om man vänjer valpen från början.

Men som sagt, är lite intresserad av vad ni har erfarenheter av och era åsikter :)


Sofia
 
Sv: Tandborstning

Sådana som man kan köpa både frysta och färska?

Det har du nog rätt i :)

Såg att det fanns tandkräm med kycklingsmak *urk* haha
 
Sv: Tandborstning

Jag borstar inte tänderna på hundarna.
Jag ger dem märgben och renhorn, ibland (dock ytterst sällan) hårda hudben och under vissa perioder får de plaque off. Det är ett pulver som man ger lite av som tydligen ska ha sådan effekt att tandsten har svårare att bildas och den som finns har lättare att försvinna. Jag tycker det verkar fungera lite, så om jag råkar ha någon burk hemma så får de.

OM de trots det får tandsten (liiiite har de, men inte mycket) så åker tandskrapan fram.

Min 9åring har idag lika fina tänder som min 2åring. Båda får beröm av allt möjligt folk som ser tänderna, just för att de är fina. Så tja, jag skulle aldrig komma på tanken att göra mer med tänderna än jag låter dem göra själva nu.
 
Sv: Tandborstning

Jag har en hund som lätt får tandsten trots Plac-off i maten, DentaStick varje dag och hårda ben att tugga på (nu är han dock knappt intresserad av att tugga på ben...) så jag borstar tänderna.

Ungefär en gång i veckan (jag vet att man egentligen ska borsta oftare...), det är inte särskilt jobbigt eller komplicerat när hunden vant sig. Jag använder tandkräm för hund med smak av kyckling eller lever. Bara att smeta på tandborsten och gnugga på.
 
Sv: Tandborstning

Är också lite nybörjare, så jag vet inte vad som verkligen är nödvändigt. Men vi köpte en sån liten "tandborststrumpa" man har på fingret och som är som microfiber. Håller utkik i munnen och tar fram lillstrumpan :rofl: om det ser ut som att tänderna har beläggning.
Funkar fint och är himla smidigt, kan man ligga i tv-soffan och strula med :idea: (han är ung och biter väl lika mycket på fingret/strumpan som jag lyckas "borsta" men huvudsaken det är kul och tänderna ser bra ut :idea:
 
Sv: Tandborstning

Jag borstar tänderna på mina hundar nästan varje dag. Jag har en chihuahua, och de är kända för att ha kass tandstatus. Var inne på ett besök hos veterinären för att kolla hur allting såg ut, då hon luktade lite illa ur munnen. Tandläkaren hävdade att alla hundar äver 2 år har en tandinfektion. Han menade att det är väldigt sällan en vuxen hund inte har inflammation/infektion i tandköttet. Många hundar luktar illa ur munnen och ägarna rycker bara på axlarna och tycker att det är så hundar luktar.

Så jag borstar tänderna på mina hundar för att jag först och främst vill att de ska må bra. Har man haft tandvärk vet man hur illa det är. För det andra så borstar jag tänderna på mina hundar för att jag inte vill betala för tandläkaren. Det täcks inte av försäkringen och är dyrt då min lilla måste sövas. Det är tusenlappar jag kan göra annat för istället.

Viktigt är dock att inte använda tandkräm avsedd för människor. Hundar och människor har inte samma bakterieflora i munnen och ska heller inte använda samma tandkräm. Köp tandkräm hos veterinären istället. Just nu kör vi med fågelsmak här hemma! :)
 
Sv: Tandborstning

jag borstar inte tänderna på min hund, kollar däremot ofta tandstatus och allmänt skick och brukar även låta veterinären låta gå igenom munnen ordentligt när jag ändå är inne o vaccinerar. hon är 3½ nu och har inga problem med tänderna, håller med ovanstående att det räcker med märgben o liknande, min hund får dentastix ibland oxå. hon accepterar i princip allt jag gör med henne så att börja borsta tänderna skulle nog inte vara ett problem.

mindre hundar har väl överlag mer problem med tänderna än de lite större enligt min erfarenhet.
 
Sv: Tandborstning

Jag borstar väldigt sällan...kanske till jul efter den årliga schamponeringen ;). Den enda hunden vi haft med dåliga tänder hade en medfödd sjukdom i påverkade tandrötterna. Däremot tas tandsten bort vid behov (kanske en gång om året, eller vartannat år, det bestämmer vet). Hundarna äter mycket ben och gnager på pinnar, luktar helt ok i munnen.
 
Sv: Tandborstning

KL

Jag tycker det beror väldigt mycket på vad man har för hund. Små hundar har generellt lättare att få tandsten än stora. Syrrans aussie har aldrig sett en tandborste i hela sitt liv, men har jättefina tänder (3 år), medan min japanska spets lättare får beläggningar och tandsten. När han åt torrfoder borstade jag någon gång veckan och höll efter med tandskrapa (egentligen bara en gång, men tog en bit i taget då det inte uppskattades (han accepterade utan tjaffs, men jag ville inte puscha och göra hela munnen, utan slutade innan det blev för jobbigt).

Nu äter han barf, och nu räcker det med att kolla igenom tänderna regelbundet och gnida bort den lilla beläggning som blir med fingrarna:)

Pommens tänder (familjens/mammas) ska vi inte diskutera. Jag har tagit det värsta med tandskrapan, men nu har han snart inte så många tänder kvar :grin:..(ärftlig tandlossning)
 
Sv: Tandborstning

*kl*

Det är en mellanpudel jag ska ha om det har någon betydelse :)

Tack alla för att ni delar med er.

Jag ska nog göra så att jag vänjer valpen vid tandborstning, i fall det kommer behövas. Verkar ju inte vara så jobbigt :)

Men ska vara noga att ge ben och sådant förebyggande iaf.

Tack alla :laugh:
 
Sv: Tandborstning

Låter som en bra plan! Hursomhelst är det jätteviktigt att lära valpen att bli hanterad/utsatt för diverse konstigheter. Min hund kan jag ensam skrapa tandsten från de bakersta tänderna på. Kan säga att det är INTE många i min bekantskapskrets som kan göra det med sina hundar (skrapan är väldigt vass så hunden måste ligga blick stilla).
 
Sv: Tandborstning

Att borsta tänderna på hunden är det absolut bästa sättet att få en god tandhälsa :) Ben är ju såklart jättebra också, men det är inte alla hundar som är så förtjusta i ben. Min hane tycker inte alls om ben, han ligger brevid min andra hund när hon tuggar och tar över när hon lämnar den när den är "söndertuggad". Han har en hel del tandsten och det enda sättet att hålla rent är att borsta, bosta , borsta. En liten, liten stund varje dag, det är dessutom jättemysigt då han faktiskt tycker om det... eller ja det är mest tandkrämen med leversmak han tycker om :d

Att skrapa tänderna ska man passa sig för då detta gör att man får små fåror i emaljen där tandstenen väldigt mycket lättare får fäste. Har hunden tandsten så kan den vara en god idé att låta vet söva den så dem kan avlägsna tandsten med hjälp av ultraljud som spränger bort tandstenen väldigt skonsamt och effektivt.

Så bosta borsta borsta :D Haha men berätta det inte för icke-hundägare får då tycker dem du är alldeles gaaalen!
 
Sv: Tandborstning

Hahaha, ja folk som kommer och hälsar på kommer ju tycka att man blivit komplett galen som äger en tandkräm med kyckling/lever smak :rofl:

Vet ju inte om min hund tycker om märgben och så eftersom den inte är född än :p Så bäst att vänja vid borstning också!
 
Sv: Tandborstning

lite trådkap, men tandskrapa, det säljs inte i denna staden tydligen, jag har letat i alla affärer som kan tänkas ha det men icke.... finns det någon sort som någon rek som gärna går att beställa via nätet:)
 
Sv: Tandborstning

knappis

Olika hundar har olika lätt för att bilda tandsten, det är delvis ras o foderelaterat.
Det är, som flera nämnt, mycket bra att lära sina valpar att bli hanterade, inklusive tandvård.
Tandborstning behöver en del hundar, kan rekommendera eltandborste, betydligt effektivare än vanlig, kan dock ta lita tid att vänja hunden.

Plaque off har jag testat på en jycke som lätt fick tandsten, 0 resultat.

Tandskrapning behöver inte innebära att man skadar emaljen, om man vet hur man gör. Be din tandläkare förklara. Min tandläkare har flera hundägare som kunder o har en hel låda med skrapor som är defekta på ena sidan t ex, som vi får välja bland vid behov, helt gratis.

Att ta bort tandsten med ultraljud under narkos är skonsamt för hunden, o väldigt effektivt, dock dyrt, o narkos innebär alltid en risk.
Håller man efter sin hunds tänder så skall det inte behövas.

Tillägg ang tandkräm:
Fluor är giftigt o hundar spottar inte, därför skall man inte använda vår tandkräm.

mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Tandborstning

Har två pappisar som dessutom är drabbade av "dåliga tandgener"... jag skrapar, borstar och kör med tandtråd. Och ändå rök 15 tänder på vardera hund när jag lämnade in dem hos veterinären för den årliga tandvården förra månaden.

Mina hundar äter ju inte märgben direkt, är inte speciellt förtjusta i ben överhuvud taget. Men hoppas att det ska bli bättre nu när de har blivit av med de där "risgrynen" som de ändå inte har någon nytta av och som bara samlar skräp.

Det bästa är ju såklart om man har en hund som gillar att gnaga på ben och som då rensar sina tänder själva på naturligt vis.
 
Sv: Tandborstning

Jag borstar tänderna var och varannan dag på min hund. Han har dessutom alltid tillgång till råhudsben och tomma märgben, får nya då och då.
Min tanke är att det är inte så jobbigt, tandproblem är vanliga och då får man väl göra vad man kan för att undvika det.

Nu börjar han trots det få tandsten på vissa tänder :crazy: Vet inte vad man kan göra mer?
Tvivlar starkt på att jag lyckas skrapa själv på honom, det är inte så illa än så det känns som om jag behöver ringa vet. och självklart upptäckte jag detta precis efter vaccineringen.
 
Sv: Tandborstning

Har aldrig borstat tänderna på mina hundar. Hudben, märgben och leder har de för jämt att knaga på. vilket de går dagligen. Skulle jag känna att de får dålig andedräkt skulle jag ta dem till veterinären och få det undersökt. En frisk hund ska inte lukta illa ur munnen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 318
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 768
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 445
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp