Bukefalos 28 år!

Tandskador - någon med erfarenhet

Nej, röntgen ingick inte i det priset (alltså 5000-7000 kr) - jag frågade. Det är enbart för sövning (gas) och utdragning. Skillnaden i pris beror på hur hårt tanden sitter - men ingen röntgen :cautious:

Men jag litar helt på den mindre kliniken, för han har mer kunskap om just tänder och han har ny och bra utrustning för att klyva och dra bort tänder.

Men säkert inte lika bra övervakning och lika bra utbildad anestesipersonal.
Man måste se längre än till enbart priset om man ska jämföra.

Jag kan tyvärr inte svara för kostnader då jag sällan har med det att göra på mitt jobb, men jag hoppas att det går bra för dig och din hund!
 
Men säkert inte lika bra övervakning och lika bra utbildad anestesipersonal.
Man måste se längre än till enbart priset om man ska jämföra.

Jag kan tyvärr inte svara för kostnader då jag sällan har med det att göra på mitt jobb, men jag hoppas att det går bra för dig och din hund!
Precis. Finns många saker att räkna med när man ska jämföra kostnader.
 
@russinbulle

Är hunden försäkrad och har du i så fall kollat med försäkringsbolaget om de tar kostnaden? Jag tror att rätt många försäkringar betalar för sånt som inte beror på eftersatt tandvård. Jag fick ersättning från IF för röntgen och borttagning av en tand med rotspetsabscess.

Det var just P4(tror jag att den heter) som din hund verkar ha problem med också.
 
Men säkert inte lika bra övervakning och lika bra utbildad anestesipersonal.
Man måste se längre än till enbart priset om man ska jämföra.

Jag kan tyvärr inte svara för kostnader då jag sällan har med det att göra på mitt jobb, men jag hoppas att det går bra för dig och din hund!
Absolut finns det många saker att ta med i beaktande - men han är duktig, så det ska nog gå bra :)
 
@russinbulle

Är hunden försäkrad och har du i så fall kollat med försäkringsbolaget om de tar kostnaden? Jag tror att rätt många försäkringar betalar för sånt som inte beror på eftersatt tandvård. Jag fick ersättning från IF för röntgen och borttagning av en tand med rotspetsabscess.

Det var just P4(tror jag att den heter) som din hund verkar ha problem med också.
Försäkringen tar tandskador.
 
Om det var min hund så hade jag till att börja med bokat tid på en klinik som har hundtandläkare och få kollat tanden. Och nej man drar inte gärna den stora kindtanden. Min gamling nu 15½ år, då cirka 13 år, var man tvungen att dra den på. Ena roten går rakt upp till ögat och när jag hämtade honom var hans öga alldeles illrött och halva huvudet var jättesvullet. Han fick äta antibiotika rätt länge för att det skulle gå tillbaks. För några år sedan lyckades han bryta av en framtand, nästan bara roten kvar. Han hade inte ont, så roten fick sitta kvar och den trillade ut av sig själv efter någon månad.
 
Om det var min hund så hade jag till att börja med bokat tid på en klinik som har hundtandläkare och få kollat tanden. Och nej man drar inte gärna den stora kindtanden. Min gamling nu 15½ år, då cirka 13 år, var man tvungen att dra den på. Ena roten går rakt upp till ögat och när jag hämtade honom var hans öga alldeles illrött och halva huvudet var jättesvullet. Han fick äta antibiotika rätt länge för att det skulle gå tillbaks. För några år sedan lyckades han bryta av en framtand, nästan bara roten kvar. Han hade inte ont, så roten fick sitta kvar och den trillade ut av sig själv efter någon månad.
Inte stora kindtanden, men väl P4. Så himla trist, då den används för att klyva ben mm - men vi får se på tisdag hur det ser ut när veterinären kikar (han är inte ren djurtandläkare, men har rätt mycket utbildning i just tänder).
 
Det går "tand-troll" här hemma. I fredagskväll så upptäckte jag att sista huggisen (mjölktand) på valpen under dagen slagits av på något sätt (tja, hundarna härjar rätt friskt). Då insåg jag varför hon inte velat kampa med kongen under dagen. Pulpan är rejält blottad :( Hårt satt den med, så min första tanke var två hundar till vetten då....

I morse så kände jag dock att den börjar lätta och sitter lite lös, så nu hoppas jag den trillar ut inom ett dygn eller två. Nya tanden är ju på väg, så den trycker på. Hoppas slippa ta med även henne till veterinären, för sövning är aldrig kul om det inte är nödvändigt. Tack och lov verkar hon inte längre ha så speciellt ont, utan äter, kampar, tuggar ben mm som vanligt. Stackars liten.

Har aldrig haft tandstrul under mitt hundliv, så det var väl dags nu och då kör vi två på en gång :banghead:

IMG_4090 by heffalklumpens, on Flickr
 
Glömde uppdatera ju. Tikens P4:a är nu borttagen. Den var mer spräckt än vad jag själv sett och pulpan var ordentligt blottad. Lite extra bök då en rot vindade snett och inte gick att dra utan fick borras väck bit för bit. Jättefint arbete, fint sytt och ännu inga som helst komplikationer efteråt.
Jag fick låsa i hundskrället när hon började vakna hemma (hon sov lugnt i bur tills hon var så pass vaken att hon bad att få komma ut), för halvfull försökte hon busa och ha rejs med sin dotter :cautious: Enda "problemet" efteråt är att hon är precis lika tossig som vanligt och jag har fått plocka bort leksak efter leksak då hon och dottern vill ha dragkamp och jag gärna vill att det ska få läka först :)

Nu kämpar vi med försiktig dragkamp med att få väck valpens avslagna mjölktand (huggisen) och den blir lösare för var dag - den borde ramla vilken dag som helst nu :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 460
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 751
Hundhälsa Alltså detta är så olyckligt. =( och jag har smått panik. Vi hade över några grannbarn i helgen som fick kasta freesbee och boll med...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 309
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp